Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauan teillä kesti sairastaa korona

Vierailija
25.08.2023 |

Etenkin jos oot viime aikoina sairastanut?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin otin 3 rokotetta ja samanlaisia kokemuksia itselläni. Tauti alkoi kuin normiflunssa, vilunväreillä, heikolla ololla. Yöllä kuume nousi, tutisin peiton alla. Aamulla olo oli kuin rekan alle jääneellä. Outo, kivistävä alaselkäkipu, väsymys oli kauheaa. En pystynyt syömään mitään, torkuin koko päivän. Sitten alkoi vetinen ripuli, jota kesti 2 päivää. Ruokahalu meni täysin, kaikki ruoat ällöttivät. 5päivää sairastumisesta tunsin olevani niin terve, että vääntäydyin kauppaan. Ostin suolakeksejä, appelsiinijaffaa, pizzaa, joita muuten en syö. Oli jokin suolanhimo- ilmeisesti ripulin aiheuttama suolavajaus. 8 päivää, kunnes olin melko normaali. Paksua limaa tuli nenästä 2 viikkoa.

Vierailija
42/60 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menneen talven juttuja. Älkää nyt taas yrittäkö koronoida ja hysterisoida. Lasse hyppinyt ja pääpunasena tasajalkaa viime vuosina.

Uusi mutaatio on tulossa Suomeen, joten ottakaa rokotteet jos saatte.

Ei ole hysteriaa pitää huolta terveydestään.

Hysteerisempiä on nämä rokotteita ja rajoitteita vastustavat.

No tää ei ole nyt rokotekeskustelu. Aiheena on taudinkuva viime aikoina, millaisia oireita sairastaneilla on ollut ja kauan kestänyt. Asiallinen keskustelu sairastamiskokemuksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme päivää kova kuume, lihas- ja päänsärky, karmea väsymys ja hengästyminen kesti viikon, kaikki haisi ja maistui pahalta, paitsi vesi eli jano koko ajan. Nyt kahden viikon jälkeen on jäljellä kuiva yskä, ei flunssan eikä vatsaoireita ollenkaan. Kaksi rokotusta.

Vierailija
44/60 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa tarkkaa kestoa. 2 viikkoa olin pois töistä, mutta nuha jatkui vielä muutaman viikon sen jälkeen. Se oli huhtikuussa 2022 ja todennäköisesti BA.2.

Vierailija
45/60 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, olisiko ollut joku lievä korona. Vilunväristyksiä, pientä lämpöä. Kurkkukipua. Sitten heikkeni maku-ja hajuaisti, niin kuin viime keväänä koronan sairastaessani.

Muutaman päivän kesti. Hitaasti taas palautuu nuo aistit.

Vierailija
46/60 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 pv kuumetta ja lihassärkyjä, 3 viikkoa yskää. Vuoden 2022 norjalaisvariantti.

Vierailija
47/60 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikon sairastin. Kuumetta ei ollut, mutta yskitti ja kurkkuun koski. Ripulia oli ja oksentelin. Pahinta on, että vieläkin on nivelkipuja ja väsyn helposti. On päiviä jolloin en kykene kunnolla kävelemään. Todella inhottava tauti. Reumalääkärillä kävin, mutta reumasta ei ole kyse. Seuraavaksi neurologin pakeille. Eipä ollut mikään parin päivän nuha.

Vierailija
48/60 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toukokuussa oli, kuumetta kesti muutaman päivän, ja sen jälkeen parani aika nopeasti ja jälkioireita jättämättä tavallisen flunssan tapaan. Muuten ei ollut normiflunssaa kummempi kuin tavallista korkeamman kuumeen osalta. 3 rokotusta alla. Erikoista oli lähinnä se, miten sairastamisen jälkeisellä viikolla siitepölyallergiaoireet oli jotenkin tosi rajuja normaaliin verrattuna. En tiedä, oliko se jokin koronan jälkiefekti, vai oliko sillä viikolla vain superpaljon siitepölyä ilmassa.

Vierailija
49/60 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/0e13c061-085a-4318-9718-d2416…

"Jotkut ihmiset ovat onnistuneet kokonaan välttämään koronan sairastamisen, vaikka he ovat olleet pandemian aikana ihmisten ilmoilla. Tuore tutkimus valaisee, miksi näin voi olla.

Joillakin meillä on geenitason ominaisuus, jonka vuoksi koronaviruksen kohtaaminen ei ole johtanut sairastamiseen."

"Tutkijoiden mielenkiinnon kohteena oli kryptisen kuuloinen HLA-B*15:01-alleeli. Tätä kyseistä alleelia eli varianttia löytyi hyvin monilta sellaisilta henkilöiltä, joilla oli ollut oireeton korona.

Jos henkilö oli sattunut perimään kyseisen alleelin molemmilta vanhemmiltaan, hänen mahdollisuutensa selvitä koronasta oireettomasti näyttivät moninkertaistuvan."

Tämä oli mielenkiintoinen uutinen. Olenkin ihmetellyt koko pandemian ajan, miksi jotkut sairastuu vakavasti covidiin, mutta on myös niitä, jotka eivät ole saaneet edes lieviä oireita kertaakaan.

"Tutkimuksessa HLA-B*15:01-alleeli näytti selittävän kuitenkin vain 20 prosenttia oireettomista koronatapauksista.

On todennäköistä, että vielä löytyy lisää geneettisiä ja myös muita tekijöitä, jotka saavat aikaan sen, että koronaviruksen voi kohdata myös ilman oireita. "

Miten virus voi olla näin valikoiva?

Vierailija
50/60 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä te tätä tautia haette? Itse rokottamaton, ei ole ollut koronaa ja muutamankin kerran ollut samassa tilassa koronapotilaan kanssa. 

Ehkä sinulla on tuo  HLA-B*15:01-alleeli geenivariantti? Se voi suojata koronan oireilta.

Vierailija
51/60 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen päivää, mutta siis eikös se riipu siitä miten ison satsin virusta on saanut?

Vierailija
52/60 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toukokuussa sairastuin koronaan ensimmäisen kerran ikinä. Olin kovassa kuumeessa pari viikkoa, hengenahdistus ja yskä jatkui sen jälkeen vielä pari viikkoa. Jouduin olemaan töistä poissa melkein kuukauden yhteensä. Nyt kun sairastumisesta on kulunut 3kk, rasituksensieto ei ole vielä palannut entiselleen, vaan hengästyn ja väsyn helposti ihan tavallisella kävelyllä jos on pientäkään ylämäkeä. Välillä pitää pysähtyä hengähtämään. Lisäksi haju- ja makuaisti lähtivät kokonaan, makuaisti on kohtuullisesti palannut mutta haistan vain tosi voimakkaita hajuja ja niistäkin vain osan. Todella ärsyttävä tauti ja nyt kyllä pelottaa seuraava tartunta. Olen saanut 3 rokotetta ja olen ihan terve nelikymppinen nainen, ennen tautia hyväkuntoinenkin, joten on kummallista, miten sain noin pahan taudin.

Vierailija
53/60 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmisen viikkoa. Oli 2019 ja 2021. Kuume meni ohi viikossa, mutta makuaistin palaaminen kesti kuukauden.

Vierailija
54/60 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heinäkuussa sairastettu. Kuumetta yhden päivän, nenä tukossa ja haju- ja makuaisti pois noin viikon, pientä yskää pari viikkoa.

Puolisoni, joka sairastui meistä ensin oli viikon lähes 40 asteen kuumeessa, tukkoinen ja kärsi pari viikkoa päänsärystä.

Vierailija
55/60 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmisen viikkoa. Oli 2019 ja 2021. Kuume meni ohi viikossa, mutta makuaistin palaaminen kesti kuukauden.

2019 ei koronasta ollut vielä tietoakaan Suomessa.

Vierailija
56/60 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2viikkoa sitten alkoi oireet, alaselkäkipu ja kova kuume, sitten tuli kaikkien aikojen kurkkukipu. Tuota oli viikon, sen jälkeen väsymys, nyt alan olla ok.

Vierailija
57/60 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pian tulee kaksi vuotta koronasta. Neljä viikkoa olin punkan pohjalla ja vielä pari kuukautta sen jälkeen jatkui aivosumu. Sen jälkeenkään ajatus ei kulje niin kuin ennen. Myöskään hajuaisti ei ilmeisesti palaa normaaliksi koskaan: haistan joitain asioita heikosti ja monia en ollenkaan.

Pisteet: 0/5.

Arvosana: En suosittele.

Vierailija
58/60 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme päivää. Kuume nousi vaan johonkin 38.5C. Olen toki kolmesti rokotettu.

Tavallinen flunssa oli, ainoa erilainen asia oli päänsärky, jota ei flunssassa meikäläisellä yleensä tule.

Vierailija
59/60 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toukokuussa sairastuin koronaan ensimmäisen kerran ikinä. Olin kovassa kuumeessa pari viikkoa, hengenahdistus ja yskä jatkui sen jälkeen vielä pari viikkoa. Jouduin olemaan töistä poissa melkein kuukauden yhteensä. Nyt kun sairastumisesta on kulunut 3kk, rasituksensieto ei ole vielä palannut entiselleen, vaan hengästyn ja väsyn helposti ihan tavallisella kävelyllä jos on pientäkään ylämäkeä. Välillä pitää pysähtyä hengähtämään. Lisäksi haju- ja makuaisti lähtivät kokonaan, makuaisti on kohtuullisesti palannut mutta haistan vain tosi voimakkaita hajuja ja niistäkin vain osan. Todella ärsyttävä tauti ja nyt kyllä pelottaa seuraava tartunta. Olen saanut 3 rokotetta ja olen ihan terve nelikymppinen nainen, ennen tautia hyväkuntoinenkin, joten on kummallista, miten sain noin pahan taudin.

Tiedätkö, mistä / keneltä sait taudin? Altistuksen suuruus kun vaikuttaa siihen, kuinka todennäköisesti saa vakavat oireet. Itse olin kaksi vuorokautta pienessä suljetussa ja huonosti ilmastoidussa tilassa ihmisen kanssa, josta jälkeenpäin paljastui että hänellä oli korona, joten sain valtavan annostuksen. Saamani oireet olivat hyvin samankaltaiset kuin sinulla.

Vierailija
60/60 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä te tätä tautia haette? Itse rokottamaton, ei ole ollut koronaa ja muutamankin kerran ollut samassa tilassa koronapotilaan kanssa. 

Kiva että oot pysynyt terveenä. Melko provosoiva kysymyksesi, ei kai kukaan tauteja hakemalla hae. Itse sain todennäköisesti tartunnan kaupasta.

Itse sain ristiäisistä, jossa kukaan ei ollut kipeenä. (Tai tietämättään ehkä siis oli)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän