Katkeruus puolison työnkuvaa kohtaan
Minulla on jokin ongelma itseni kanssa, kaipaisin näkökulmia ja apua. Puoliso tekee hyvin erilaista työtä verraten minuun.
Puolisolla useita kertoja viikossa ns. Edustustilaisuuksia. Pukeudutaan ja laittaudutaan, mennään asiakkaiden tai kollegoiden kanssa hienoihin tapahtumiin ja ravintoiloihin, matkustusta vaativa työ ja yövytään kaupunkien parhaimmissa hotelleissa. Työ on paljon hienompaa kuin omani. Syödään hienoissa ravintoloissa, pidetään hauskaa (alkoholi ja sauna- / ravintolaillat kuuluu työnkuvaan).
Tunnen itseni katkeraksi. Hänen arki on käydä monta kertaa viikossa ravintoloissa, osallistua erilaisiin elämystapahtumiin ja nukkua hienoissa hotelleissa. Minun arki kotona suorittavassa työssä ja huolehtia lapsiarjesta. Viikonloput kun hänellä vapaata, syödään makaronia ja jauhelihaa ja punnitaan ne makaronit kun on viikko herkuteltu. Minun kanssa ei luonnollisesti kiinnosta lähteä esim ravintolaan, sehän on hänelle arkipäivää.
Olen siis toisinsanoen puolisolleni kateellinen hänen työstään. Minua ottaa päähän ja olen alakuloinen/vihainen kun hän jossain työmatkalla. Ei sen näin pitäisi olla. Kuinka saan käsiteltyä itseni kanssa, ettei hänen hieno työ ole minulta pois? Että olisin aidosti iloinen hänen puolestaan, kun pääsee syömään, tapahtumiin ja nauttii elämästä? Nyt en ole. Olen vain vihainen ja katkera.
Ei ilahduta yhtään kuulla suunnitelmia, mitä hienoa hän tällä kertaa on järjestämässä omalle tiimilleen, mihin ravintolaan mennään illalliselle ja mitä huikeita aktiviteetteja on suunniteltu parin päivän tiimipalavereiden ympärille. Ottaa vain hemmetisti päähän kuunnella, enkä ole yhtikäs iloinen.
Asia ei ole uusi, puhutaan vuosista kun näin on ollut enkä missään vaiheessa ole ollut asian kanssa mitenkään päin sinut.
Vertaistukea ja kokemuksia sekä neuvoja asian työstämiseen itseni kanssa kaipaisin?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole iloinen puolison puolesta, jos hän tykkää noista tapahtumista. Monelle ne ovat myös työhön kuuluva pakollinen osa, joka ei houkuttele millään tavalla. Itselläni ei ole enää onneksi kuin muutaman kerran vuodessa tällaisia; aiemmin oli paljon useammin ja olisin todellakin mieluummin mennyt kotiin syömään ja nukkumaan. Jälkeenpäin ajatellen tietysti kokemus sekin, että on saanut syödä ravintoloissa, joihin ei muuten menisi jne.
Niin hänkin sanoo, että ei nauti niistä mutta on pakko. Se ei vain riitä ilostuttamaan minua hänen puolestaan, kun oma työ ja arki on vain niin erilaista.
Ap
Tuo edustaminen on oikeasti aika raskastakin välillä. Koko ilta pitää huolehtia toisten viihtyvyydestä ja jaaritella kaikenlaista diipadaapaa. Mielummin istuisin kotona sohvalla ja olisin vapaalla. Entäs työmatkat sitten? Aamulla kentälle, kohteessa suoraan asiakkaalle (tai nopeasti hotellin kautta), siellä taas kokousta kokouksen perään, illalla mahdollisesti diipadapaa, seuraavana aamuna taas lentokentälle ja kotiin. Mitään ei kohteessa ehtinyt nähdä paitsi taksin ikkunasta vähän moottotietä.
Vierailija kirjoitti:
Onko puoliso pihi ja nauttii vain työpaikan tarjoamista ruoista? Jos ovat työpaikan tarjoamia. Tiedätkö, ettei maksa osaa itse?
Saavatko puolison työpaikan työntekijät myös hyvää palkkaa vai korvaavatko edustustapahtumat työntekijöille jaettavia palkkioita?
Laskukauden varalle kannattaa kerätä säästöjä. Harva firma kestää tuollaista loputtomiin.
Ei ole pihi, ihan kaikki menee firman luottokortilta ja kuuluvat ns työsuhde-etuihin jos näin voi ajatella. Pörssiyhtiö, erittäin suuri toimija, yt:t arkipäivää mutta puoliso on hyvä työssään eikä tähän asti ole ollut stressiä sen suhteen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinä voisit käydä vastaavasti ravintoloissa joskus jonkun kaverisi kanssa ja puolisosi hoitaa sitten ne lapset sinä iltana? Jos viikossa puoliso on ravintolassa kolmena iltana ja sinä yhtenä, teillä on edelleen 3 iltaa viikossa viettää kahdestaan/perheenä. Tällöin sinäkin pääsisit edes joskus tuulettumaan kotoa.
Toki kannattaa myös miettiä, että mitä mukavaa voisitte tehdä kahdestaan tai perheenä. Jos ravintolaruokailu ei ole se juttu toiselle vapaa-ajalla, niin ehkä voisitte tehdä jotain muuta mukavaa yhdessä. Vaikka joku aktiviteetti, esitys tms., mikä nyt teitä kiinnostaisi.
Olen yrittänyt. Ystäviä ei montaa, elävät omissa ruuhkavuosissaan ja jokainen mieluummin lähtee viettämään laatuaikaa mieluummin oman puolisonsa kanssa kun sellaiseen harvoin mahdollisuus / jaksamista.
Tää on niin älytöntä, unohtaa kaverit. Sit myöhemmässä vaiheessa ihmetellään minne kaikki katosi ja voivotellaan yksinäisyyttä. Vielä kun erotaan niin ei edes sitä puolisoa ole kaverina.
Menet mukaan johonkin, vaikka oman alasi liiton johonkin kerhoon, Mothers in Business tms. Niissä on illanviettoja ja muuta ohjelmaa. Osallistut silloin, kun puolisosi on kotona ja voi katsoa lapsia, tai palkkaat itsellesi hoitajan.
Vierailija kirjoitti:
Menet mukaan johonkin, vaikka oman alasi liiton johonkin kerhoon, Mothers in Business tms. Niissä on illanviettoja ja muuta ohjelmaa. Osallistut silloin, kun puolisosi on kotona ja voi katsoa lapsia, tai palkkaat itsellesi hoitajan.
hih, siis palkkaat itse lastenhoitajan, ei itsellesi :D
Itse erosin pitkästä suhteesta, mies ei ymmärtänyt että jos kaikki "hauska" tapahtuu parisuhteen ulkopuolella, ja mies ei kykene tai suostu luomaan muistoja myös yhdessä puolison kanssa niin se ihan oikeasti näkyy katkeruutena. Tulee ällötys vieläkin kun muistelen tuota aikaa.
Se että sanotaan "mene itse ulos ystäväsi kanssa" ei auta yhtään, en minä halua luoda niitä parisuhdemuistoja ystäväni kanssa vaan puolisoni.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisessa työssä on hyvä palkka ja hyvät ulkomaan päivärahat. Eikö puolisosi halua ilahduttaa sinua hankkimalla sinulle välillä sinun omia kylpyläviikonloppuja, jolloin hän on lasten kanssa kotona tai vaikka sinulle ravintolaillallisia arkea lastenhoitaja kotiin mallilla? Rahaa hänellä kyllä noihin olisi ja se tasoittaisi elämäntyylejänne.
Riittää että laitetaan kotona jotain kivaa illaksi ja käydään vaikka uimahallilla yhdessä perheen kanssa. Itse olen käynyt Naantalin kylpylässä pari kolme kertaa ja onhan se ihana.Tästä tuli mieleen että voisi ehdottaa Naantalin kylpylää jouluksi .Se on mahtavaa. All included.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paskalta diililtähän tuo kuulostaa. Mitä työstämistä tuossa on? Miksi sinun pitäisi olla iloinen siitä, että puoliso nauttii lihapadoista ja sinun osasi on punnita makaroneja?
Eihän sitä voi olla kateellinen sille joka kantaa rahasäkit kotiin ja tarjoaa hyvän elämän. Vaihtoehtona on ero. Punkt.Slut.
Tienaan itsekin riittävästi, +70t/vuosi. Oma työni on myös ylempi toimihenkilö, mutta työnkuva ja yrityskulttuuri aivan eri maailmasta.
Ap
AP: "Minun arki kotona suorittavassa työssä ja huolehtia lapsiarjesta."
Myös AP: "Tienaan +70t/vuosi"
Johtopäätös: huono provo.
Niin varmasti sellaisen mielestä, joka ajattelee automaattisesti tällaisesta tilanteesta, ettei toisella ole koulutusta ja työskentelee matalapalkkaisella alalla :) Minulla on hyvä koulutus ja palkkatyön lisäksi ihan omalla panoksella ansaittuja pääomatuloja. Sellainenhan ei tietenkään ole mahdollista, vaan porvoosta :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Niin. Elämä on valintoja. Itse valitsit oman koulutuksesi ja ammattisi sekä lasten kanssa kotiin jäämisen.
Tämän lisäksi valitsi statusmiehen hyvällä duunilla, ja nyt on jälkeenpäin katketa tämän miehen paremmalle duunille. Ei jeesus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paskalta diililtähän tuo kuulostaa. Mitä työstämistä tuossa on? Miksi sinun pitäisi olla iloinen siitä, että puoliso nauttii lihapadoista ja sinun osasi on punnita makaroneja?
Eihän sitä voi olla kateellinen sille joka kantaa rahasäkit kotiin ja tarjoaa hyvän elämän. Vaihtoehtona on ero. Punkt.Slut.
Tienaan itsekin riittävästi, +70t/vuosi. Oma työni on myös ylempi toimihenkilö, mutta työnkuva ja yrityskulttuuri aivan eri maailmasta.
Ap
Niin varmasti sellaisen mielestä, joka ajattelee automaattisesti tällaisesta tilanteesta, ettei toisella ole koulutusta ja työskentelee matalapalkkaisella alalla :) Minulla on hyvä koulutus ja palkkatyön lisäksi ihan omalla panoksella ansaittuja pääomatuloja. Sellainenhan ei tietenkään ole mahdollista, vaan porvoosta :)
Ap
Ps. Palkkatyön vuosiansiot +70t, pääomatulot tulee vielä päälle 👍
Ap
Ap:,llä suuria ongelmia. Hän ei tule koskaan olemaan onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eli olet peruskateellinen ihminen, jolle mikään ei kelpaa.
Jos haluat vähentää taakkaasi, hanki lasten- / kodinhoitaja. Ala tehdä jotain tuloillasi. Sinulla on siihen varaa. Ja lakkaa kitisemästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ap
Olet tehnyt tämän saman avauksen ennenkin, olet meille tuttu tarinatäti. Burned.
Nyt täytyy kyllä myöntää etten jaksanut lukea ollenkaan ja veikkaan ongelmasi olevan jotain täyttä hevonvitunpaskaa.
Mene suihkuun ja nukkumaan. Huomenna töihin. Muuta neuvoa ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No vaihda työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ap
Eli rahaa ja mahdollisuuksia on tehdä vaikka mitä ilman sitä ilmeisen inhottavaa puolisoa? Mä en oikein ymmärrä tätä yhtälöä, pieni marttyyriuskin siellä sivumakuna.
Mä niin tiedän tunteen, vaikkakaan meillä ei ihan noin radikaali ero ollut exän kanssa. Mutta siis itse perus-asiantuntijatehtävissä, ei sellaisissa, missä olisi mitään asiakaskontakteja firman ulkopuolelle tms. tai edustamista. Exä taas välillä syömässä tai jääkiekkomatseissa jonkun edustajan kanssa, työpaikan esimiespäivillä jne. Mun kans ei sitten halunnut lähteä vaikka jääkiekkomatsiin, kun "hänhän ei matsien katsomisesta maksa" tai ei syöty paremmissa ravintoloissa, koska hän kävi niissä muutenkin. Ja kun vähän marmatin tästä joskus (siis ettei ikinä tehdä mitään näitä yhdessä), hän totesi, että "tämähän on ammatinvalintakysymys". NO EI PERKELE OLE.
(exä on exä muista syistä kuin tästä, mutta olihan tuo kommentti nyt yksi esimerkki siitä, miksi suhde päättyi)
Nyt särähtää korvaan se, että kolme kertaa viikossa on jossain työmenossa.... Kumma jos minkään firman kukkaro kestää moisen edustuskestityksen ja useat hotelliyöpymiset. Käsittääkseni firmat ovat alkaneet kiristää juuri näistä menoista koska huomattiin, että koronankin aikana hommat pyöri ilman näitä ns turhia menoja.
Tunnen aika paljon ihmisiä ja eri toimialoilta, eri kokoisista firmoista, globaali/kansallinen enkä tiedä kenenkään olevan työreissussa 3krt/vko vuoden ympäriinsä. Etenkin kun on korona vielä aivan täysin selättämättä. Tuskin sentään koronan aktiiviaikoina oli aina liesussa?
En usko sitäkään etteikö miehesi nauttisi näistä 'pakollisista' työjutuista. Jos hän ei niistä nauti, sitten hän miettisi keinoja, joilla menoja voisi vähentää.
Eli, mielessäni heräsi epäilys siitä että onko oikeasti sillä missä sanoo olevansa.