Kriittinen suhtautuminen kipulääkkeisiin on mennyt näin pitkälle
Kahdeksankymppinen tuttu sairastaa parantumatonta syöpää. Hän pyytää kipulääkkeitä minulta, nelikymppiseltä, jolla on resepti miedompiin opioideihin selkäni vuoksi.
Hänen oksikodonireseptiä ei ollut uusittu. Palliatiivisessa hoidossa, kotona. Oksikodoneja oli mennyt vain satunnaisesti, joten lääkäri päätteli, ettei niitä tarvita. Ja juuri näin siis tosiaan käynyt, hän näytti mulle kirjaukset asiasta.
Panadolia vaan kirjoitettu lisää.
Uskomaton maailma
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle taas niitä kirjoitetaan joka ikinen kerta, vaikka en niitä halua lainkaan. Olenkin ihmetellyt tätä miksi kipulääkkeitä annetaan noin holtittomasti ja ei edes tutkita kivun syytä.
Niin siis mitä lääkettä sinulle kirjoitetaan holtittomasti? Joku Panacod tai Tramal on pikkuisen eri asia kuin Oxycontin tai muu vahva opiaatti.
Haha jep. Panacodia ja Tramaliahan saa muuten monessa maassa kuin Suomessa Buranaa.
Ne aiheuttavat joillekin riippuvuutta ja osa käyttää niitä viihdetarkoituksessa.
Ei tuommoisia käsikaupassa voi myydä. Niitähän ostelisivat kaikki spurgut ja varmaan nuorisokin päihtymistarkoituksessa.
Nistit nyt käyttävät vaikka astianpesuainetta viihdetarkoituksessa jos muuta ei ole. Pienen osan väärinkäyttäminen ei todellakaan pitäisi olla peruste evätä kipulääkkeitä tavallisilta ihmisiltä kuten nyt aivan liian usein tapahtuu. Ei niitä sivuvaikutusten takia normaalit ihmiset edes halua käyttää ellei ole pakko.
Ja samalla ei ketään kiinnosta muiden läkkeiden sivuvaikutukset, joskus pahatkin, joita määrätään juuri esim. opiaattien asemesta kipuun ja ovat usein paljon kalliimpia... hmm...
Uusia kaalliita lääkkeitä, joissa patenttisuoja on vielä voimassa (ja siksi kallis hinta, sekä lääkeyhtiölle hyvät voitot), määrätään kipuun paljon mieluummin... vaikkei oikein auta ja on lisäksi haittavaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Empatiakyky on kadonnut jopa lääkäreiltä.
THL valvoo reseptejä, joten jos joku lääkäri tehoavaa lääkettä kirjoittaa, niin on aika äkkiä toimilupa katkolla.
Ja juuri äskettäin lääkäreille meni "paimenkirje", miten yli 60-v. EI saisi missään nimessä kirjoittaa opioideja. Ei hyvää päivää sanon minä. Jos ei reseptiä -> katukauppaan ostoksille.
Mulla endometrioosi jonka takia kipukohtauksia jotka vetää liikuntakyvyttömäksi muutaman kerran vuoteen. Olen joutunut niiden takia lähtemään piikille useampaan otteeseen. Pyysin edes yhtä 10kpl pakettia tramalia tai panacodia vuoteen. Ei ole onnistunut sitten millään. Hyvä että eivät tee potilaista riippuvaisia, mutta onko tosiaan nuo määrät vuodessa ongelmakäyttöä?
Enemmän siitä tulee kaikille kuluja siellä päivystyksessä ravata kuormittamassa terveydenhuoltoa. Näin maallikon päässä ei käy järkeen.
Olen sit hommannut opioideja katukaupasta, en ole koukuttunut, otan vain tarpeeseen
Kuka niitä sit saa, kun katukaupassa riittää???
Hassua, että kuvaat toisaalta lääkkeiden olevan kiellettyjä, mutta jokin "piikki" on kuitenkin välttämättömyys.
"Olet joutunut" on itse asiassa avun saamista, ei sen epäämistä.
Itselleni useiden kutsuna "piikki" tai "kipupiikki" on täysin tuntematon käsite. En ole omissa kivuissa ikinä sitä saanut, ehdotuksista nyt puhimattakaan.
Endo täälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä saa mutta silloin pitää olla rehellinen kivun määrästä ja ehkäpä joka liioitella hiukan. Monet vanhukset ja sairaat vaan tuppaa vähättälemään kipuja kun lääkäri niistä kysyy. Näen tätä päivittäin enkä ymmärrä miksi. Sitten mennään kotiin (tai hoitajalle) valittamaan omaisille kun on kovasti kipuja.
Täysin tuurista kiinni. Ei ole olemassa mitään tilannetta, mikä estäisi antamasta kipuun lääkettä. Henkilökunnalla on aina valinnanmahdollisuus. He saavat kieltäytyä ja tekevätkin sitä joka päivä ympäri maata.
Mulla endometrioosi jonka takia kipukohtauksia jotka vetää liikuntakyvyttömäksi muutaman kerran vuoteen. Olen joutunut niiden takia lähtemään piikille useampaan otteeseen. Pyysin edes yhtä 10kpl pakettia tramalia tai panacodia vuoteen. Ei ole onnistunut sitten millään. Hyvä että eivät tee potilaista riippuvaisia, mutta onko tosiaan nuo määrät vuodessa ongelmakäyttöä?
Enemmän siitä tulee kaikille kuluja siellä päivystyksessä ravata kuormittamassa terveydenhuoltoa. Näin maallikon päässä ei käy järkeen.
Olen sit hommannut opioideja katukaupasta, en ole koukuttunut, otan vain tarpeeseen
Kuka niitä sit saa, kun katukaupassa riittää???