Olen työtön. Vedin rajan ajankäyttöni suhteen apua tarvitsevalle tuttavalle ja sain silmien pyörittelyä.
Sovin työssäkäyvän tuttavani kanssa, että vahdin alle kouluikäistä lastaan silloin tällöin pari tuntia päivässä, jotta hän saa vähän omaa aikaa. Saan erittäin nimellisen korvauksen.
Nyt hän on alkanut olettaa, ettei tarvitse soittaa etukäteen ja sopia kellonajoista, vaan hän voi tuoda lapsensa milloin lystää, "olenhan työtön ". Sama juttu päättymisajan kanssa, se vain venyy ja venyy. Yksi päivä soittelin perään, että milloin mahtaa lapsen hakea, alkaa olla ilta. Hän oletti, siis täysin sopimatta mitään, että palautan itse (autottomana) lapsen hänelle. Hän oli kotonaan makaamassa, väsynyt töistä, ja "minähän olen työtön".
Tänään vedin rajan, että lapsen saa tuoda vasta klo 16 eikä minuuttiakaan aiemmin, ja hakea pitää klo 18 mennessä. Ja tuomisesta pitää ilmoittaa etukäteen. Pyöritteli silmiään.
Niin kuin kuvittelisi, että olen osavastuussa lapsestaan ja että hän saa päättää ajanköytöstäni sillä minä olen työtön. Tekisi mieli olla avuksi, mutta ei sitten kuitenkaan oikein huvita jollei kunnioita rajojani.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vähän eri mutta ollessani kotona kerran naapurin nainen tuli kysymään josko voisin hoitaa hänen 3 lastaan kun hän on nähnyt että minulla ei ole päivisin mitään, käyn kuulemma lenkillä ajan kuluksi. Kerroin että kyllä käyn koska 3-vuorotyössä on pakko käydä silloin kun on vapaata. Hän maksoi 12€/3h. Arvatkaapa olisinko tarvinnut tuota rahaa? Palkka kuitenkin ihan kohdillaan.
Toinen oli se kun lapseni kaverin äiti pyysi minua ja lasta sisäleikkipuistoon. Olin onnessani kun pääsisin juttelemaan ja lapset saisi seuraa toisistaan. No eipä mitään, tämä nakitti lapsensa minulle kun en ole töissä ja ehdin olla lasten kanssa kun hän käy asioilla. Uskomatonta.
Tuosta viimeisestä tuli mieleen eräs tuttava nuoruudesta joka kysyi lähdenkö kanssaan kotibileisiin toiselle paikkakunnalle, no lupasin lähteä koska kuulosti hauskalta eikä ollut muutakaan tekemistä. Kun saavuttiin pihaa tämä kaveri sanoi ettei usko että minä viihtyisin, koska juhlissa on lähinnä hänen ystäviään niin voin kyllä lähteä kotiinkin :D halusi siis vain kyydin!
Millainen ihminen vahtii toisten lapsia? Älä tee sitä!
Outoja tuttavia teillä, mutta suurin osa nykyäideistä tuntuu olevan umpihulluja, joten ei minua ihmetytä. Minun nuoruudessani, vaikka kotona olinki, yksikään tuttavista tai kavereista ei käyttäytynyt noin, eikä muutkaan kertoneet tuommoisista tolloista.
Teet aivan oikein vetämällä rajat. Jo lapsenkin vuoksi. Jos lapsen oma äiti ei pidä sovituista ajoista kiinni, hakee lapsen miten sattuu, raahaa lapsen luoksesi pienestäkin syystä, voi se tuntua lapsesta jopa turvattomalta? Asia, josta on myös syytä lapsen äidille mainita.
On myös väärin lasta kohtaan, että joudutte vaihtamaan tiukempia sanoja lapsen hoitoajoista luonasi. Ehkä lapsi miettii, että mikä hänessä on vikana kun aikuiset tappelevat hänen hoitamisestaan? Jos siis tajuaa jo puhetta hyvin.
Työttömyys ei ole syy käyttää ketään hyväkseen. Korvauksista voi neuvotella uudelleen etenkin, kun se selkeästi on jo työtä ja vaatisi sinulta joustamista.
Arvattavasti eivät itse suostuisi mihinkään vastaavaan työttömänä, vai miten se kaavan mukaan menikään?
Tuo on kyllä totta että silloin kun menee huonosti tosi ystävyys punnitaan. Myös tosi työkaveruus. Itse uuvuin ja kaikki ihmiset unohti minut. Kukaan ei kysy miten jaksan, olen ilmaakin näkymättömämpi. Ellei kaverisi ymmärrä ja pyydä anteeksi, ei ole sinun ystävyyden arvoinen.
Ap, nostat palkkiota reilusti ja yli menevästä ajasta otat tuplahinnan.
Ei työttömyydessä ole mitään pahaa. Kapitalismissa on aina sisäänrakennettuna tietty määrä työttömyyttä. Se ei ole mikään yksilön ongelma.