Pitäisikö ex miehestä tehdä ilmoitus kotirauhan häirinnästä..
Nyt kyse ääniviestien spämmäämisestä.
Meillä on huoltajuuskiista menossa.
Mies alkoholisti ja tämä ääniviesteillä pommittaminen alkoi viimevuoden joulukuussa.
Nyt on ollut hetken hiljaista, mutta kun laitoin yhden viestin koskien lapsia, on sieltä tällä hetkellä tullut 12 ääniviestiä takaisin ja hänet tuntien lisää on tulossa.
Itseä ahdistaa kuulla edes hänen ääntänsä, mutta pakko kuunnella, jos sieltä tulee esim jotain uhkailua tms.
Yhden uhkausviestin kerran toimitinkin poliisille.
Parhaimmillaan yhden yön aikana häneltä on tullut 20 ääniviestiä. Humalaisen solvausta, entisten asioitten muistelua, mun syyttelyä...
Menisikö läpi jos teen rikosilmoituksen? Turhaan en halua tehdä..
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Jos haet lähestymiskieltoa, et saa vastata viesteihin. Kaikkein eniten inhottaa kun lapset pakotetaan pelkäämään tuonkaltaisia miehiä.
En usko että saisin lähestymiskieltoa, sitä joskus selvittelin.
Eikä kannata hakea turhaan, koska se tulisi maksamaan 260€, jos tulisi hylkäävä päätös.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun ole mikään pakko kuunnella noita viestejä. Säilyttää ne kuitenkin kannattaa, tulevien riitojen vuoksi. Jos isä ja lapset eivät tällä hetkellä toisiaan tapaa, niin teillä ei ole edes aktiivista tarvetta viestiä.
Laita siis puhelimen asetukset niin, että et saa ilmoituksia miehen lähettämistä viesteistä ja anna niiden vain kertyä taustalla. Jos asia etenee oikeuteen, niin voit pyytää asianajajaasi tai luotettavaa ystävää kuuntelemaan kaikki tulleet viestit ja valikoimaan jos siellä on jotain oikeudessa todisteeksi kelpaavaa.
En juurikaan ole vastaillut hänelle siitä asti kun alkoi pommittamaan. Nyt laitoin yhden viestin, ja noin 40 sain takaisin.
Mietin näyttäisinkö tuomarille tuon viestimäärän, vai riittääkö että poliisi tutkii asiaa erikseen..ap
Jos tutkintakynnys ylittyy, poliisin tutkinnasta oikeuteen noin 8-12 kuukaudessa ja jokaiselle oikeusasteelle voi varata vuoden. Asia on loppuun käsitelty 2-3 vuodessa. Jos häiritsevistä viesteistä pääsee eroon sekunneissa estämällä, se lienee helpompi ja nopein tapa, ettei ne viestit häiritse.
Mä tein häiriköivästä exästä rikosilmoituksen. Loppui häirintä kun poliisi soitti hänelle. Exä laittoi kännissä aina pe ja la ilta 30-70 viestiä, jossa haukkui ja uhkaili ihan älyttömillä asioilla. Hän oli somesta stalkannut mun entisiä poikaystäviä, siskon ja isän. Näille laittoi myös viestejä joissa kertoi miten kauhea ihminen olen jne. Ei muuten mitään, mutta oli vihan väärät ihmiset kyseessä. Kauhea myötähäpeän tunne tuli kun näin ne kuvakaappaukset viesteistä mitä oli laittanut jollekkin random tyypille.
Vierailija kirjoitti:
Jos tutkintakynnys ylittyy, poliisin tutkinnasta oikeuteen noin 8-12 kuukaudessa ja jokaiselle oikeusasteelle voi varata vuoden. Asia on loppuun käsitelty 2-3 vuodessa. Jos häiritsevistä viesteistä pääsee eroon sekunneissa estämällä, se lienee helpompi ja nopein tapa, ettei ne viestit häiritse.
Olen hiljentänyt viestiäänet, mutta toisaalta en pysty olemaan kuuntelematta, vaikka tiedän että pelkkää solvausta. Ja viestein olisi tarkoitus jatkossakin kommunikoida, jos tuomari määrää hänelle tapaamiset. Ehkä tuomarille olisi hyvä kertoa tästä, että millaiseksi viestien lähettely on mennyt.
Ei sen rikosilmoituksen tarvitse mihinkään oikeudenkäyntiin johtaa. Useimmat kunnolliset ihmiset lopettaa häiriköinnin kun joutuu poliisin kanssa tekemisiin.
Laitat miehelle viestin, jossa kerrot hänen lähettämien viestien häiritsevän ja sanot niiden olevan rikoksen tunnusmerkit täyttävää häirintää.
Jos se ei auta, teet rikosilmoituksen. Poliisi ottaa sen jälkeen mieheen yhteyttä ja yrittää ihan keskustelemalla sada miehen lopettamaan viestittelyn. Sen jälkeen asia on loppuunkäsitelty.
Jos häirintä jatkuu, teet uuden ilmoituksen ja mietit sitten vasta jatkotoimenpiteitä.
Kaikki sympatiani sinulle! Tuo on raskasta.
Oletkin tehnyt jo sen, mikä pitää tehdä eli kertoa viestillä että haluat häirinnän loppuvan. Sitten vaan poliisille se asia. Viestintärauhan rikkominen tuossa tulisi mielestäni kyseeseen. Ikävä tosiasia on se, että mikään ei estä exääsi jatkamasta. Vainoaminen voisi sitten tulla kyseeseen, mutta rankkaa se on uhrille kerätä sitä todistusaineistoa koska sitä pitää olla paljon. Lähestymiskiellossakin on niin monta asiaa pielessä, etten jaksa edes aloittaa siitä.
Te, jotka sanotte että estä se, niin ei se ole mahdollista huoltajien kesken. Toiseen huoltajaan täytyy saada yhteys lasten asioiden hoitoa varten. Asianajajien kautta se olisi kallista lystiä, jos kaikki terveys-, koulu- ja matkustusasiat sitä kautta hoidettaisiin.
Itse olen ollut ja vähän olen edelleenkin tuossa tilanteessa. Yritän ajatella vaan, että lasten paras edellä (luojan kiitos se edes toteutuu!). Ajan myötä tämä ongelma poistuu.
Tsemppiä kaikille samassa tilanteessa oleville!
Blokkaa muista kanavista. Vain tekstiviestejä jatkossa.
Mistä ex on tarkalleen katkera?
Ei saa olla lasten kanssa?
Hän ei varattomana voi olla katkera elatusmaksuistakaan.
Vierailija kirjoitti:
Anna kun arvaan, yrität riistää lasten tapaamisoikeuksia ja puristaa elatusmaksut maksimiin? Kaikki suomalaisten eronneiden naisten ex-miehethän on näissä tarinoissa poikkeuksetta alkoholisteja tai narsisteja, usein molempia. Mies on aina roisto ja syyllinen eronneen naisen värittämässä tarinassa. Aina.
Joo, ja nämä naisethan on oikeasti aina kaiken pahan alku ja juuri. Miksei lasten äiti ota vastuuta isien ja lasten tapaamisista? Miksei äidit pidä huolta lastensa isien kelpoisuudesta turvallisena huoltajna pysymiseen? On niin hankalaa kun täytyy itse laittaa tikkua ristiin tämänkin asian suhteen. Eikö äidit voisi kantaa vastuuta tästä asiasta niin kuin aina tähänkin asti? Tämä kamala vastuunkanto ja stressi ajaa minut ryyppäämään ja tästäkin saan syyttää vain exääni.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ex on tarkalleen katkera?
Ei saa olla lasten kanssa?
Hän ei varattomana voi olla katkera elatusmaksuistakaan.
En ole ap, mutta kokenut vastaavaa. En keksi mitään muuta syytä katkeruudelle kuin kontrollin menettämisen. Sitä vallankäyttöä tuollainen puhelinhäiriköintikin on.
Ja ettei nyt kukaan alkaisi minulle väittämään, että mitä kaikkea olen tehnyt väärin, niin kerron että eroon ei liittynyt kolmansia osapuolia, en vaadi rahaa lainkaan, en ole estänyt yhtään tapaamista enkä puhu exästä pahaa lapselle.
Mulla on epävakaan persoonallisuuden piirteitä, joten riittävän räksytyksen myötä innostun vääntämään ja jatkan sitä niin kauan, että toinen lankeaa jalkojen juureen itkemään. Sitten kysyn että vieläkö huvittaa jatkaa vai meneekö jo sanoma perille. Aika harva on jatkanut.
Poliisille vaan nuo viestit, mitä pikemmin, sen parempi. Pitää vetää rajat tuolle ajoissa. En myöskään suosittelisi käyttämään minun taktiikkaani, tiedän sen olevan typerää ja lapsellista.
Ei sinun ole mikään pakko kuunnella noita viestejä. Säilyttää ne kuitenkin kannattaa, tulevien riitojen vuoksi. Jos isä ja lapset eivät tällä hetkellä toisiaan tapaa, niin teillä ei ole edes aktiivista tarvetta viestiä.
Laita siis puhelimen asetukset niin, että et saa ilmoituksia miehen lähettämistä viesteistä ja anna niiden vain kertyä taustalla. Jos asia etenee oikeuteen, niin voit pyytää asianajajaasi tai luotettavaa ystävää kuuntelemaan kaikki tulleet viestit ja valikoimaan jos siellä on jotain oikeudessa todisteeksi kelpaavaa.