Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

La promesa-salaisuuksien kartano

Vierailija
24.08.2023 |

Yle teemalta alkanut tv-sarja vaikuttaa tosi hyvältä.

Kommentit (33372)

Vierailija
8621/33372 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jimena lähetti TAT Janan äitinsä luokse missä häntä pidettiin pellolla työssä.Ja nyt uhkasi polttaa lentokoneen.

Joo toi tuhopoltolla uhkailu on aika sairasta. Kartanolla on tulevissa jaksoissa tulipalo ja voi vaan arvata kuka sen sytyttää.

Vierailija
8622/33372 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suutuinko minä? Mitä tunteita tämä sarja herättääkään. Tietysti Jimena on hukassa, kun Manuel sanoi, ettei rakasta tätä eikä halua tätä vuoteeseensakaan. Mitä tämä aatelisneito nyt voi tehdä? Pirullista oli tuohon aikaan, jos liitto ei toiminut. Itsepä halusi vihille tietoisesti valehdellen. Nyt on keinot vähissä, jos haluaa säilyttää kasvonsa.

Nimenomaan sarja herättää tunteita. Siinä ainakin on onnistuttu.

Jimena olisi kuitenkin voinut mennä itseensä ja ottaa vastuun omista valinnoistaan. 

Hänellä olisi ollut kaikki mahdollisuudet elää omaa elämäänsä ja kehittää omia mielenkiinnon kohteisia asioita ja taitoja - ja jopa rikastuttaa ympäristöään niillä. 

Mutta elämän sijaan Jimena valitsi koston, joka huipentui itsemurhaan, jota kaikkien nyt pitäisi kauhistella ja potea huonoa omaatuntoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8623/33372 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, perus Jimppu. Kunnon draama queen.

Vierailija
8624/33372 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oisin Jimena, niin eläisin matkustellen (sisäkön kanssa) ilman Manuelia. Sisustaisin, tutustuisin muihin, tapaisin ystäviä, sukulaisia. Ei kävisi aika pitkäksi. Hankkisin kauniimpia asusteita. Manuelin rahoilla tai vanhempien. 

Vierailija
8625/33372 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oisin Jimena, niin eläisin matkustellen (sisäkön kanssa) ilman Manuelia. Sisustaisin, tutustuisin muihin, tapaisin ystäviä, sukulaisia. Ei kävisi aika pitkäksi. Hankkisin kauniimpia asusteita. Manuelin rahoilla tai vanhempien. 

Jimena aloitti sisustamisen, pyysi piikaa viemään ruman taulun huoneensa seinältä pois.

Vierailija
8626/33372 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua on jo pitkään ärsyttänyt se kuinka ilkeä Manuel on Jimenalle. Jimenan virhe on ollut se että on rakastunut aviomieheensä ja tekee kaikkensa saadakseen rakkautta osakseen. Manuel vaan halveksuu toista ja Janakin antaa ymmärtää Jimenan olevan vain hemmoteltu kakara joka huijaa ja juonii. Mitä Jana itse tekee jatkuvasti? Huijaa ja juonii hänkin. Janalle se on sallittua mutta Jimenalle ei.

Jimena on kyllä tehnyt pahoja. Manipuloi Manuelia kun tällä oli muistinmenetys (taitaa täyttää jopa rikoksen tunnusmerkit), lähetti Janan pahoinpideltäväksi vanhempiensa taloon, löi Teresaa, uhkailee kaikkia ja vaikka mitä muuta. Se että Manuel ei rakasta Jimenaa ei oikeuta Jimenaa käyttäytymään näin, jatkuva uhriutuminen on myös sairasta. Miksei voi vaan tunnustaa häviötään ja lähteä arvokkaasti. Jimena on täysin unhinged ja on tainnut aina olla.

Ei Jimena munkaan suosikkihahmo ole mutta ärsyttää silti Manuelin törkeys. Myös Jimenan kohtalo ärsyttää ja olisin halunnut että poistuu sarjasta jotenkin muuten. Ei kovin onnellinen elämä ole ollut hällä. Toki on juoninut ja kieroillut mutta oliko hänen jopa pakko tehdä niin ettei joudu elämään vanhana piikana (leskenä) lopun elämää? Täytyy muistaa että avioliitto oli järjestetty  molemmin puolin eli Jimena ei valinnut Manuelia itse puolisokseen kuten ei Thomasiakaan. Rakastui kuitenkin Manueliin ja sai hänestä pakkomielteen. Nyt yrittää epätoivoisesti pitää hänet itsellään mikä tietysti saa Manuelin vain entistä enemmän inhoamaan häntä.

Samoin mua ärsyttää Candelan kettuilu Petralle vaikkei Petra mun suosikki olekaan. Joskus Petra yrittää sanoa jotain ystävällistä niin Candelan on pakko rääpiä sitä päätään vaikka muutkin jo käskee hänen olla hiljaa. Toki Petra ansainnut suurimman osan vihasta mutta välilöä mielestäni kohtuutonta.

Vierailija
8627/33372 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jimena otti Leonoren huoneen ja käski viedä kaiken ruman pois kuten Leonoria esittävän taulun ja päiväpeitteen.Lääkäri sai lisä rahaa kun leikki keskenmenoa ja nyt kosii Hanaa koska tietää Manuelin rakastuneen.Mutta tämä Petran poika sitten ei tiedä kuka hänen oikea isänsä on.

Vierailija
8628/33372 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua on jo pitkään ärsyttänyt se kuinka ilkeä Manuel on Jimenalle. Jimenan virhe on ollut se että on rakastunut aviomieheensä ja tekee kaikkensa saadakseen rakkautta osakseen. Manuel vaan halveksuu toista ja Janakin antaa ymmärtää Jimenan olevan vain hemmoteltu kakara joka huijaa ja juonii. Mitä Jana itse tekee jatkuvasti? Huijaa ja juonii hänkin. Janalle se on sallittua mutta Jimenalle ei.

Jimena on kyllä tehnyt pahoja. Manipuloi Manuelia kun tällä oli muistinmenetys (taitaa täyttää jopa rikoksen tunnusmerkit), lähetti Janan pahoinpideltäväksi vanhempiensa taloon, löi Teresaa, uhkailee kaikkia ja vaikka mitä muuta. Se että Manuel ei rakasta Jimenaa ei oikeuta Jimenaa käyttäytymään näin, jatkuva uhriutuminen on myös sairasta. Miksei voi vaan tunnustaa häviötään ja lähteä arvokkaasti. Jimena on täysin unhinged ja on tainn

Sulla tuntuu riittävän ymmärrystä ja sydäntä kaikille. 

Vierailija
8629/33372 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jimena on kyllä tehnyt pahoja. Manipuloi Manuelia kun tällä oli muistinmenetys (taitaa täyttää jopa rikoksen tunnusmerkit), lähetti Janan pahoinpideltäväksi vanhempiensa taloon, löi Teresaa, uhkailee kaikkia ja vaikka mitä muuta. Se että Manuel ei rakasta Jimenaa ei oikeuta Jimenaa käyttäytymään näin, jatkuva uhriutuminen on myös sairasta. Miksei voi vaan tunnustaa häviötään ja lähteä

🤣 Koita kestää!

Vierailija
8630/33372 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestettiinkö ne naamiaiset kartanon eteisessä?

Vierailija
8631/33372 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tanssisin, ratsastaisin, lukisin, opiskelisin, samoilisin, tutustuisin ympäristöön ja sen ihmisiin ja elämään, auttaisin siellä missä voisin ja muistaisin moikata Manua aina erityisen ystävällisesti. 

Vierailija
8632/33372 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskushan näytettiin, kun Salvador ja Maria kävi kylällä. Veikkaan, että sieltä löytyy Martinankin kantabaari (taverna). Muistelen, että kävellen sinne mennään. Ei kait ollut pahemmin joukkoliikennettä/taksejakaan noihin aikoihin? Kartanon omistuksessahan on "automobiili" mutta Martinan retkethän on salaisia niin hän varmaan kävelee? Vai meneekö fillarilla? Tuskin.

Hyvä huomio.

Olis mielenkiintoista nähdä jonkinsortin kartta lähialueista. Joku kaavio käsikirjoittajilla täytyy olla, että itse pysyvät kartalla.

Minusta tuntuu ettei ne kovin hyvin pysy kartalla, sen verran on epäloogisuuksia näissä etäisyyksissä ja aikajanoissa. Mutta tämä on sitä tyyppiä sarjoja ettei ole niin justiinsa, uskottavuus juonenkäänteissä ja yksityiskohdissa on sivuseikka. Hauskaa sinällään, että sitten jossain jutuissa siihen uskottavuuteen on panostettu, kuten vaikka puvustus. Ja näitä todellisia historiallisia tapahtumia on ripoteltu joukkoon. Mutta eipä siinä, hauskahan tätä on katsella. 

Vierailija
8633/33372 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tietenkään, mutta tervetuliaispuheet oli hyvä pitää siinä portaikossa. 

Ja olihan se ihan tilava aula tanssiakin. Vieressä lienee isompi salonki enemmälle väelle. 

Vierailija
8634/33372 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja olihan se ihan tilava aula tanssiakin. Vieressä lienee isompi salonki enemmälle väelle. 

Siinä eteisessä ne näytti syövän ja tanssivan.

Vierailija
8635/33372 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suutuinko minä? Mitä tunteita tämä sarja herättääkään. Tietysti Jimena on hukassa, kun Manuel sanoi, ettei rakasta tätä eikä halua tätä vuoteeseensakaan. Mitä tämä aatelisneito nyt voi tehdä? Pirullista oli tuohon aikaan, jos liitto ei toiminut. Itsepä halusi vihille tietoisesti valehdellen. Nyt on keinot vähissä, jos haluaa säilyttää kasvonsa.

Nimenomaan sarja herättää tunteita. Siinä ainakin on onnistuttu.

Jimena olisi kuitenkin voinut mennä itseensä ja ottaa vastuun omista valinnoistaan. 

Hänellä olisi ollut kaikki mahdollisuudet elää omaa elämäänsä ja kehittää omia mielenkiinnon kohteisia asioita ja taitoja - ja jop

Jimena sairastui masennukseen. Sitä on toki kautta aikojen ja edelleenkin haluttu hoitaa käskemällä ryhdistäytymään. Minusta Jimenan kohtalo on vain surullinen, ei siitä mihinkään pääse. 

Vierailija
8636/33372 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alussa itsekin olin samaa mieltä mutta parisen viikkoa sitten asia alkoi ärsyttämään kun koitin samaistua Jimenaan. Oikeasti Manuel on todella ilkeä Jimenalle. Jimenahan tekee itsemurhankin lopulta.

Omatkin sympatiat olivat pitkään Jimenan puolella, mutta hänen psykoottisuuteensa alkoi sekoittua niin paljon ilkeyttä, ilmeisesti itsetuhoisuuteen saakka. Viimeinen pisara oli valeraskaus, Manuelhan oli aivan lohduton olettaessaan lapsensa kuolleen. Ehtiiköhän missään vaiheessa paljastua Manuelille, ettei yhteistä lasta Jimenan kanssa koskaan ollutkaan? Olen itse siis vasta toisen kauden jaksossa 117, sekin kesken. Täällä on ilmeisesti Espanjan tahtiin katselijoita keskustelemassa myös.

Vierailija
8637/33372 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä eteisessä ne näytti syövän ja tanssivan.

Eipä tuolla ole koskaan kuvattu mitään kohtausta missään tanssisaliksi sopivassa huoneessa. Vaikka sellainen tuon kokoisessa kartanossa varmasti olisi. Lavasteita on vaan rajallinen määrä ja eteinen on ainoa tarpeeksi iso, muut on jotain pieniä nurkkauksia. 

Vierailija
8638/33372 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jimenan äidillä on osa tämän kohtaloon.

Vierailija
8639/33372 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jimena sairastui masennukseen. Sitä on toki kautta aikojen ja edelleenkin haluttu hoitaa käskemällä ryhdistäytymään. Minusta Jimenan kohtalo on vain surullinen, ei siitä mihinkään pääse. 

Jimena vaan yritti korjata asiaa käskemällä kaikkia muita ryhdistäytymään.

Kutsuisin tautia pikeminkin pakkomielteiseksi kontrolloinniksi ja manipuloinniksi, joka toki mahdottomana voi johtaa masennukseen. 

Vierailija
8640/33372 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaukset tällä uudemmalla alustalla menevät välillä miten sattuu. Eli.

Omatkin sympatiat olivat pitkään Jimenan puolella, mutta hänen herkkyyteensä ja lopulta psykoottisuuteensa alkoi sekoittua niin paljon silkkaa ilkeyttä, ilmeisesti itsetuhoisuuteen saakka, ettei hän enää herättänyt myötätuntoa. Toki asenteista paljon lienee tullut kotoa, hänen äidillään vaikuttaa olevan käsitys palveluskunnasta ikäänkuin eläiminä, joilla ei ole ihmisarvoa lainkaa jne.

Viimeinen pisara oli valeraskaus, Manuelhan oli aivan lohduton olettaessaan lapsensa kuolleen. Ehtiiköhän Manuelille missään vaiheessa Jimenan vielä eläessä paljastua, ettei yhteistä lasta koskaan ollutkaan?

Olen itse siis vasta Areenan toisen kauden jaksossa 117, sekin kesken. Täällä on ilmeisesti Espanjan tahtiin katselijoita keskustelemassa myös. Sarja on loppujen lopuksi yllättävän hyvin kirjoitettu, vaikka tuleekin pikakelattua ilmeisesti lähinnä täytteeksi ja kevennykseksi laadittuja kohtauksia.

Mikäli tarina päättyy onnellisesti, saatan kyllä ahmia nautiskellen kaiken vielä kerran tarkkaan alusta asti. Muussa tapauksessa en. Nähtäväksi jää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi