Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5-vuotiaalle tytölle välikaudeksi haalari vai 2-osainen?

19.12.2006 |

hei,

otsikossa tulikin jo kysymys pääasiassa. Tutkin tuossa meidän välikausivaate lajitelmaa ja aloin miettimään, että pitäisikö 5 vuotiaalle tytölle ostaa yksi kappale haalaria ja yksi kappale 2-osaista pukua? Vai kaksi kappaletta 2-osaista pukua? Yhdet haalarimalliset välikausihousut jo löytyy. Onko muilla millaisia välikausivaatteita tämän ikäisellä? Tyttö on päiväkodissa ja osaa itse sulkea takin vetoketjun.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vastaavasti kahden 2-osaisen kanssa olisi yhdet housut vielä enemmän eli housuja yhteensä 3 kpl. Ja kaikki kosteussuojattuja!

Vierailija
2/10 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haalarilla tuskin teette mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suostu sitä kuitenkaan käyttämään, jo syksyllä teki tiukkaa, että laittoi haalarin päälleen.

Vierailija
4/10 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ajattelin alkusyksystä, että siirrytään vähitellen 2-osaisiin. Mutta kun märät kelit sitten oikeasti alkoivat, menin parin viikon takki&housujakson jälkeen kiltisti kauppaan ostamaan toisenkin vk-haalarin. Meillä lapsi on iltapäivät puistossa ja möyrii siis jopa 3-4 tuntia metsässä majanrakennuksessa yms. Joten savea on parhaillaan ollut kaulaan asti. Irtohousujen lahkeet eivät pysyneet paikoillaan, vaan kengät piti pestä varsia myöten joka ilta ja housut myös yms.

Lapselle kaverit kyllä kuittailevat haalarista, mutta en halua rähistä uppolikaisista varusteista joka ilta, joten meille haalarit (x2) ovat hyvä ratkaisu.

Yksi ulkoilutakki&housut on tarpeen, mutta näin perusteelliseen ulkoiluun haalari on todella näppärä. Olen ollut aika hämmästynyt ympäristön kommenteista " lapseni ei laita haalaria koska kiusataan" . Miksi olosuhteiden mukainen pukeutuminen on niin vaikeaa tai vastenmielistä? Minua ainakin hävettäisi jos lauma 7-vuotiaita vaikuttaisi rationaalisiin päätöksiini.

Vierailija
5/10 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä jatkoksi, että muiden ratkaisuja vaatetuksessa en arvostele. Sen sijaan olin ällistynyt siitä, että lapsien annetaan puuttua toistensa ulkoasuun ja vielä alistutaan tuollaisen epämääräisen 7-v lapsiraadin mielipiteisiin. Mielestäni kotikasvatukseen kuuluu, ettei muiden ulkonäköä tai vaatetusta arvostella äänekkäästi tai porukalla. Mutta viime aikoina on näyttänyt siltä, että se ei enää kuulu kotona opetettaviin asioihin.

Vierailija
6/10 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt varsin hyvin haalareissa viihtyviä lapsia jotka on jo koulussakin.

Itse aion hankkia keväällä tyttärelle (ensi kesänä 4v) vain 2-osaisen ja siihen vaihtohousut. Jo viime syksynä tuntui haalari " vauvamaiselta" laihan ja pitkän tytön päällä. 2-osainen on minusta meidän tenavalla paremman näköinen kun ei roiku peffasta, eikä jää vyötärölle pussiksi.

Iso koko pitää olla kun jalat on niin pitkät, että lahkeet jää lyhyeksi jos yläkropan mukaan ostaisi haalarit.

Talvella tyydyn haalariin edelleen ja varmaan vielä niin kauan kuin lapsi sen päälleen vetää.

Ja kiusaamisesta... oli sitä omassakin nuoruudessa vaatteiden takia kiusaamista, eli ei se ihan nyt ihan vasta ole " muotiin" tullut. Joissakin kouluissa ja paikkakunnilla on yleinen vaatetuskäytäntö eri ja toisella taas toinen.

Serkun muksu kulkee koulussa sellainen villainen kypärälakki päässä ja hällä ikää 12v. Ja niin on muillakin sillä luokalla. Meidän lähistön koululla näyttää lapset menevän -20 asteen pakkasessa farkuissa ja muotitoppiksessa alkaen 8v.

Minä ainakin yritän vaatettaa lastani sen mukaan, mitä muutkin pitää. Toki valitsen hieman järkeä käyttäen, otetaanko lyhyt toppis vai pidempi malli yms, mutta jos ei muillakaan haalaria tai kypärälakkia ole, ei tarvi minunkaan lasten niitä pukea päällensä. Onpa ainakin yksi kiusaamis asia vähemmän.

Vierailija
7/10 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan millaiseen käyttöön tulee..

Meillä poika 5 vee ja tapeltu haalarin käytöstä syksy, mutta silti kevääksi odottaa reima tecin haalari. Ja vain siksi koska poika on ulkona keskimäärin päivässä 6h, toki käy syömässä jne.. Mutta siis takki + housut yhdistelmä on totisesti aina sisältäpäinkin aivan hiekassu, kurassa jne.. Ja emme asu maaseudulla jos joku näin ajattelee kuraleikeistä, Vantaalla ;)..eli kuraantuu omassa pihassa jo noin. Joten meillä aina ollut pakko olla 1 haalari ja 2 takkia + 2housut piha käyttöön ja nyt olen vakavasti ajatellut kääntää toisinpäin yhdistelmän, eli 2 haalaria ja 1 takki + housut.

Meillä riidellään myös kumisaappaista, kun kaverit poikkaa vanhempia niin koettaa kaikessa saada tahtonsa läpi, mutta aina kuulee äidin tai isän suustä säännön: Meidän perheessä määrää äiti ja isä ja naapurin lapsilla niiden äiti ja isä, eli jos naapuri on alasti pihalla niin ei tarkoita että sinä olet jne... Ja tämä sääntö tepsi, kun tehty selväksi kuka / ketkä säännöt tekee.

Vierailija
8/10 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takkeja ja housuja meillä on paljon ( kosteussuojattuja pukuja, ohuempia ja paksumpia takkeja, osa kyläilyyn ja kaupungille, osa pihalle... ). Vähemmälläkin pärjäisi, mutta on tullut hamstrattua yli oman tarpeen ;-) Veljen vanha haalarikin on varahaalarina, mutta sitä ei tullut ainakaan syksyllä käytettyä.

Yritän nykyään hankkia vähemmän vaatetta ja juuri sitä kokoa, joka on käytössä, koska säilytystilat ovat rajalliset. Tässä takki-asiassa on minulla karannut mopo käsistä tytön kohdalla!

Vierailija
9/10 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ensikesää odottamassa myös eli silloin ovat 5 ja 6v. Ovat älyttömän hyvät nuo haalarit kevään kuran ja loskalumen kanssa samoin tänä syksynä on kuraa riittänyt. ei oo heti selkä paljaana ja kurassa.

Toki kunnon henkseli housutkin ovat varmasti hyvät, niitä meillä ei ole kokeiltu.

meillä oli vuosi sitten joku haalari kapina mutta meni ohi ja taas on haalarit kelvanneet.

Vierailija
10/10 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis välikausi. talvihaalari nyt on vielä 1-luokkalaisellakin. En kyllä oaa selittää miksi. Jotenkin 2-osanen tuulipuku on kuitenkin siistimpi. Kurahousut on sitten ollu aika usein päällä, jos on keli sitä vaatinu.