Suomessa ei ole köyhiä
Siis oikeasti köyhiä. Kannattaisi selvittää, millaista on monessa muussa maassa. Googlettamallakin onnistuu.
Kommentit (78)
Totta. Täällä "köyhyyttä" jos ei lapselle varaa ostaa älypuhelinta tai viedä huvipuistoon.
Se on pienituloisuutta.
Oletko vasta äskettäin havahtunut tällaiseen asiaan? Miksi haluat keskustella siitä?
Suomessa on oikeasti köyhiä. Sinä vain et tajua.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi selvittää miten köyhyys määritetään. Köyhiä on pilvin pimein vaikkei absoluuttisesti köyhiä juuri olekaan. Köyhyyttä ei myöskään voi poistaa koska määrittely "takaa" köyhyyden olemassaolon.
Määrittely onkin p erseellään.
eliitin edustajako siellä kirjoittelee uima-altaansa reunalla istuen ja drinkkejä maistellen?
Vierailija kirjoitti:
Oletko vasta äskettäin havahtunut tällaiseen asiaan? Miksi haluat keskustella siitä?
Suomessa on oikeasti köyhiä. Sinä vain et tajua.
Olen minä tämän aina tiennyt.
Tutustu käsitteisiin absoluuttinen köyhyys ja suhteellinen köyhyys.
Vierailija kirjoitti:
eliitin edustajako siellä kirjoittelee uima-altaansa reunalla istuen ja drinkkejä maistellen?
Ei, työtä tekevä perustyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Tutustu käsitteisiin absoluuttinen köyhyys ja suhteellinen köyhyys.
Olen tutustunut.
Joo täällä on vedetty köyhyyden raja niin ylös, että köyhyysrajan allakin eletään ihan ylellistä elämää.
Mun vanhemmat on jonkin EU-köyhyysrajan alapuolella. Niillä on sen mittarin mukaan pienet eläkkeet. Siitä huolimatta he asuvat 20 vuotta vanhassa omakotitalossa, eli hyväkuntoisessa, ei mikään rötiskö. Heillä on oma muutaman vuoden vanha auto. He ostavat kaupasta mitä ruokaa haluavat, ei tarvitse hintoja katsella. Matkustelevat kotimaassa, ulkomaista eivät ole koskaan olleet kiinnostuneita. Antavat lahjat lapsenlapsille ja meille lapsille antavat silloin tällöin muhkeita rahalahjoja.
Medioiden mukaan heitä pitäisi kovasti sääliä, kun ovat niin kamalan köyhiä ja heikko-osaisia. Itse kokevat, että heiltä ei puutu mitään, elintaso on oikein hyvä, ja ovat elämäänsä erittäin tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Joo täällä on vedetty köyhyyden raja niin ylös, että köyhyysrajan allakin eletään ihan ylellistä elämää.
Mun vanhemmat on jonkin EU-köyhyysrajan alapuolella. Niillä on sen mittarin mukaan pienet eläkkeet. Siitä huolimatta he asuvat 20 vuotta vanhassa omakotitalossa, eli hyväkuntoisessa, ei mikään rötiskö. Heillä on oma muutaman vuoden vanha auto. He ostavat kaupasta mitä ruokaa haluavat, ei tarvitse hintoja katsella. Matkustelevat kotimaassa, ulkomaista eivät ole koskaan olleet kiinnostuneita. Antavat lahjat lapsenlapsille ja meille lapsille antavat silloin tällöin muhkeita rahalahjoja.
Medioiden mukaan heitä pitäisi kovasti sääliä, kun ovat niin kamalan köyhiä ja heikko-osaisia. Itse kokevat, että heiltä ei puutu mitään, elintaso on oikein hyvä, ja ovat elämäänsä erittäin tyytyväisiä.
Niin, tällaista se köyhyys on. Ei kuulosta kovin kurjalta.
Jotkut valittavat aina, vaikka heille annettaisi kuinka paljon.
Hesarin kuukausiliitteessä oli noin 10v sitten "millaista on olla köyhä suomessa".
Siinä oli perhe, jonka vanhemmat eivät olleet ikinä olleet töissä ja lapsia taisi olla 3 tai 4.
Asuivat 80 neliön rivitalossa, ajoivat 5 vuoden ikäisellä autolla ja lapsillakin oli maksulliset harrastukset.
Itse en voi tuollaista elintasoa palkallani saavuttaa koskaan, haaveilen tuollaisesta, jos voittaisin lotossa.
Onneksi ei ole. - Mutta hätäsiempi voisi luulla, että nykyinen hallitus on ottanut tehtäväksi sen, että Suomi yltäisi kansainväliselle tasolle, jotta täälläkin olisi vastaisuudessa myös absoluuttisen köyhiä, eikä vain suhteellisesti köyhiä.
Yliopisto-opiskelija
Suomessa köyhä = ei mahdollisuutta ihan kaikkeen mitä hyvätuloisilla on
Lipponenhan tämän totuuden jo lausui.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei ole. - Mutta hätäsiempi voisi luulla, että nykyinen hallitus on ottanut tehtäväksi sen, että Suomi yltäisi kansainväliselle tasolle, jotta täälläkin olisi vastaisuudessa myös absoluuttisen köyhiä, eikä vain suhteellisesti köyhiä.
Yliopisto-opiskelija
Toivottavasti niin ei käy, että todellinen köyhyys tänne tulisi. Ei kai sentään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Suomessa köyhä = ei mahdollisuutta ihan kaikkeen mitä hyvätuloisilla on
Tämä.
Ap
Suomessa on suhteellisesti köyhiä, mutta ei absoluuttisesti köyhiä. Kuuntelin juuri podcastia, jossa afrikkalainen (Afrikassa asuva) äiti kertoi kuinka hän joka päivä lähtee aamuvarhain tienaamaan, jotta saisi päivän tienesteillä ostettua juuri ja juuri vihanneksia lapsilleen. Toisinaan ei saa, eikä koskaan voi tietää saako tänään syödä vai ei. Se on köyhyyttä.
Tuloni on n. 650 eur kuukaudessa, ei muuta. Ja kyllä, olen tapellut kelan kanssa jo vuosia, mutta kun heillä riittää, että virkailija on jotain mieltä(!) asiasta, niin valitukset menee käytännössä roskakoriin. Olen köyhä ja vanha ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Tälläiset ihmiset ovat ihan ilmaa medialle.
Älä vaan ole tyytyväinen siihen mitä saat!
Kannattaisi selvittää miten köyhyys määritetään. Köyhiä on pilvin pimein vaikkei absoluuttisesti köyhiä juuri olekaan. Köyhyyttä ei myöskään voi poistaa koska määrittely "takaa" köyhyyden olemassaolon.