Kolme vanhempaa kertoo, miten riman laskeminen näkyy arjessa - Meillä ei harrasteta pyjamia, se säästää aikaa aamuisin Voisitko sinä ja koko perhe paremmin, jos lasket rimaa hiukan?
No onpa kivaa teinille, että hänen huoneensa sotku kuvataan kaiken kansan nähtäville. 🙈
Kommentit (955)
Mä luulin että meillä on kaaos....
Mä ihmettelen pyjamattomuutta. Meillä sen pukeminen oli osa rauhoitttumista ennen nukkumaan menoa. Iltapala > iltapesu > pyjama > iltasatu > unilaulu.
Mä olen lasten kanssa siivonnut alusta asti. Ikää 8 ja 10, ihan näppärästi osaavat viikkosiivouksen omassa huoneessa tehdä. Ymmärtävät myös, että jos kaikki on paikallaan, hommaan menee 15 min. Jos ensin pitää raivata 2 h kun ei ole viitsinyt viedä tavaroita paikoilleen, niin se aika on pois kaikesta kivemmasta. Vilkkaita poikia molemmat.
Meillä on nämä perusasiat kunnossa: pyykit pyykkikoriin, tiskit tiskikoneeseen, roskat roskikseen. Kun roskis/komposti on täynnä, se käydään tyhjäämässä ja roskikseen laitetaan uusi pussi. Vessassa jätetään pönttö siihen kuntoon että seuraavan on kiva tulla. Pysyy järjestys kun kaikki osallistuvat tähän.
Te jotka luulette pakkomielteisen siisteyskäsityksen periytyvä lapsillenne - hah! Siinä käy juuri päinvastoin. Meillä oli koti aina tiptop. Äiti pingotti siisteydestä ja hääräsi ympäri kotia jatkuvasti. Olisi ollut kiva vaikka viettää aikaa äidin kanssa välillä. Kun me lapset muutettiin omillemme, kaikkien asunnossa sijaitsi kaaos. :D Toki nyt vanhempana vähän pienempi kaaos.
Miten minustakin tässä tämä viimeinen esimerkki "riman alentamisesta" näytti lähinnä siltä, että ei ole mitään rimaa. Minä olen mielestäni alentanut rimaa, mutta ikinä ei ole noin sotkusta kuin näillä kahdella naisella oli tässä, erityisesti tuo viimeinen. Lapsetkin voisi opettaa siihen, että vaatteita ei heitellä pitkin lattioita, vaan viedään aina likaiset vaatteet ihan itse pyykkikoriin tai sitten laitetaan esim. oman huoneen tuolin selkänojalle, jos vaatetta vielä pidetään. Minulla on mennyt aina yli hilserajan tuo, että likaisia vaatteita on pitkin lattioita? Enkä voi edes sanoa itseäni ultrasiistiksi ihmiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Käsitin, että tällä jutulla oli tarkoitus laskea vanhemmuuden paineita. En valitettavasti taida kuulua kohderyhmään, koska itseäni välinpitämättömyys perheen yhteisestä kodista ei varsinaisesti inspiroi. Jäi enemmän surullinen fiilis.
Elämme kovin itsekeskeistä ajanjaksoa. Monella nuorella on jo hämärtynyt käsitys siitä, mitä on todellinen vastuunkanto ja elämänhallinta, ja se tuntuu välittyvän nyt myös vanhemmuuteen. Kaipaisin siksi mediaan enemmin juttuja esimerkiksi sellaisista perheistä, joissa ei mennä sieltä missä aita on matalin (vain siksi, koska minulla vanhempana on oikeus!), vaan tehdään mieluummin vaikka pikkuisen ekstraa yhteen hiileen puhaltaen, jotta saadaan perheelle siisti ja kaunis koti, terveellistä ruokaa ja tasapainoinen elämä. Nykyisen itsekeskeisyyden sijaan painotettaisiin perheen yhteisiä tavoitteita ja yhdessä tekemistä, ei likaisia lattioita ja sotkuista keittiötä.
Mutta eihän sellainen varmaankaan ole mediaseksikästä.
Lapselle on tärkeämpää leikkiminen, iltasadut, harrastukset ja yhdessäolo kuin joku tiptop siisti koti. Se on ok, jos se on aikuiselle tärkeä asia, mutta turha väittää, että se tekisi sinusta paremman vanhemman.
Ihan normaaleja koteja on ja hyviä vanhempia. Täällä taas pirttihirmut vauhdissa :D
Vierailija kirjoitti:
Miten minustakin tässä tämä viimeinen esimerkki "riman alentamisesta" näytti lähinnä siltä, että ei ole mitään rimaa. Minä olen mielestäni alentanut rimaa, mutta ikinä ei ole noin sotkusta kuin näillä kahdella naisella oli tässä, erityisesti tuo viimeinen. Lapsetkin voisi opettaa siihen, että vaatteita ei heitellä pitkin lattioita, vaan viedään aina likaiset vaatteet ihan itse pyykkikoriin tai sitten laitetaan esim. oman huoneen tuolin selkänojalle, jos vaatetta vielä pidetään. Minulla on mennyt aina yli hilserajan tuo, että likaisia vaatteita on pitkin lattioita? Enkä voi edes sanoa itseäni ultrasiistiksi ihmiseksi.
Jos tuolta taikoisi pois vaatteet lattialta, niin kyseessä olisi ihan siisti koti. Että joo, onpa hirveän sotkuista hui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä mitään kiirettä ollut, pelkkää laiskuutta.
Kauanko menee vaatteen heittämisessä pyykkikoriin, verrattuna lattialle? Ennemmin huoneisiin/käytävään pyykkikorit.
Kauan terve ihminen tyhjentää tiskikonetta? Kaksi minuuttia?
Kauanko kulhon laittaa tiskikoneeseen, verrattuna tiskialtaaseen? No ei ole kyllä ajasta kiinni.
Kauanko lapsi pukee aamulla/puet lapsen? Viisi minuuttia ja kolmen rivi vaatetettu. Tuskin ne nimittäin toppahaalarissa tai kuriksissa sentään nukkuu. Sitä paitsi on varmaan supertunkkaista olla samoissa vaatteissa yö ja päivä. Pesevätköhän hampaitakaan?
Paljon kauemmin kaikessa menee, kun asiat ovat rempallaan. Pyykkikorista pyykit koneeseen, minuutti. Lattioilta pyykit koneeseen, vartti.
Tiskivuoren selvitys, tunti. Tiskikone päälle valmiiksi tasaisesti latautuneena, 20 sek?
Laiskuutta on kiva selitellä, mutta ei pitäisi ikinä alentua siihen, että väittää antavansa sillä muille jotakin. Se on säälittävää oman vetelyytensä pönkittämistä muiden kustannuksella.
Sillä vaalealla naisella, Päivillä, oli diabetes-lapsi ja sanoi että on väsynyt kun lääkemuutos rikkoi yöt tms ja "siivotaan kun jaksetaan ja tärkeintä että pää pysyy pinnalla". Niin puhuu ihminen, joka oikeasti on jo aika lopussa, jos yrittää vain pitää pään pinnalla.
Se ei j*malauta ole laiskuutta, että on erityinen lapsi, ja aikuinen tekee lapsen vuoksi ympärivuorokautista hoivatyötä ja oletettavasti käy myös töissä sen lisäksi.
Mene itseesi.
Miten paljon vaativampaa on laittaa likainen lautanen tiskokoneeseen kuin tiskialtaaseen?
Jos tiskikone vielä pyörii niin ei sinne mitään laiteta. Silloin kertyy koko perheen tiskit siihen tasoille ja pöydille. Onko tällainen skenaario täysin tuntematon? Päivin kuvassa koneen täyttö oli jäänyt kesken.
Eikä ihme, jos on pieniä lapsia. Tällä Päivillä oli ainakin 2-vuotias. Voi olla vaikka miten valvontaa vaativia lapsia jaloissa, muitakin kuin se diabeetikko, jolloin ainoat hetket kotitöille on ilta kun lapset nukkuu. Jos silloin itse enää jaksaa.
Kuinka paljon on kokemusta sairaan lapsen hoidosta?
Ihan järkyttävää nokkimista, vaikka hänellä on syy että miksi ei ole jaksanut siivota.
Lopussahan hän sanoi, että "valitsee iltasadun eikä siivoamisen". Jossain kohtaa täytyy antaa itselleen löysää, jos ei pää muuten pysy pinnalla. Silloin kun ihminen uupuu, kaikki ei-pakollinen jää. Se vaan menee niin.
Harmi että empatian taso on nolla.
Toivottavasti teistä kukaan ei tee perhetyötä, no tuskin, siinä pitäisi välittää kanssaihmisistä että sellaiseen lähtee.
Vanhanaikaisena ihmisenä minulla on sellainen outo logiikka, että tiskikone laitetaan päälle siinä vaiheessa, kun se on täynnä eikä sinne todennäköisesti ole tulossa astioita noin tuntiin eli aterian jälkeen. Sitten se tyhjennetään vaikka seuraavan ruuanlaittokerran ohessa ja kas - ei astioita tiskialtaaseen odottelemaan! Lisäksi olen niitä outoja äitejä, jotka tekevät kotitöitä lasten kanssa, jopa 2v osaa osallistua tiskikoneen tyhjentämiseen.
Elämä on juuri niin vaikeaa kuin sen haluaa olevan! Jos haluaa ulkoistaa lapsensa kodista ei tietenkään tee kotitöitä heidän kanssaan vaan öisin. Päivällä vuorovaikutetaan ja ollaan läsnä, vaikka lapsi elämässään tarvitsisi myös taitoja tehdä asioita, ei vain olla.
Et ole outo, vaan olet niitä äitejä jotka nostaa itsensä jalustalle, kun heillä on temperamentiltaan rauhallinen lapsi jonka kanssa voi tehdä kotitöitä. Eipä kaikilla meillä ole. Joillain on vain villejä poikia.
Lapsesi käytös tuossa iässä ei ole omaa ansiotasi, vaikka niin tietysti niin luullaan.
Tiedätkö yhtään, kuinka säpäkästi ne villit pojat rullaavat matot, ottavat lakanat sängystä, siivoavat lelunsa paikalleen ja auttavat tosi monessa hommassa, kun palkintona on vaikka siivouksen jälkeen aina uimahalli, pitsailta tai jotakin muuta kullekin perheelle sopivaa spesiaalia?
Myös talvella matot puhdistuvat lumessa ennenäkemättömällä teholla, kun ne villit pojat päästää irti.
Mitäs annatte karkkipussit, pelit, leffat ja ihan kaiken ilman, että minkään eteen täytyy nähdä vaivaa. Vähän ryhdikkyyttä siihen omaan kasvatustapaan, niin moni asia on ihan helppoa - villien poikienkin kanssa.
Totta. Olet oikeassa. Olen itse tuollainen laiska kasvattaja (mitä tulee siivoukseen!) mutta realisti että voin sen myöntää.
Ihailen niitä vanhempia, jotka jaksaa pitää huolta, että lapset tekevät ja perhe yhdessä tekee ja hoitaa hommat. Välillä mekin onnistumme paremmin, välillä hommat laahaa pahasti.
Ohis
Mikä ihmeen stressi siitä, onko puhtaita pyjamia - jestas sentään kun niitä puhtaitahan saa sillä että pestään ja kuivataan, ja ylläripylläri -> viikataan omalle paikalleen. Sieltä sitten ottamaan jos lapselle sattuu vaikka pissavahinko tmv. Ei tarvitse stressata.
Tässä ei ollut näköjään mistään huono-osaisita kyse, vaan varmasti olisi taloudellisesti mahdollista vaikka palkata se siivooja. Mutta sittenpä ei saisi tällaista näpsäkkää juttua aikaiseksi.
Sitä vielä ihmettelen, että mihin näillä on aamuisin aina niin kiire, jos ei edes vaatteita ehditä pukea? Saattaa tulla yllätyksenä, mutta herätysaikaa voi siirtää ja sieltä sängystä kannattaa nousta ajoissa eikä 5 minuuttia enennkuin on ihan viimeinen pakko lähteä kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauanko menee vaatteen heittämisessä pyykkikoriin, verrattuna lattialle? Ennemmin huoneisiin/käytävään pyykkikorit.
Kauanko kulhon laittaa tiskikoneeseen, verrattuna tiskialtaaseen? No ei ole kyllä ajasta kiinni.
Kauanko lapsi pukee aamulla/puet lapsen? Viisi minuuttia ja kolmen rivi vaatetettu. Tuskin ne nimittäin toppahaalarissa tai kuriksissa sentään nukkuu. Sitä paitsi on varmaan supertunkkaista olla samoissa vaatteissa yö ja päivä. Pesevätköhän hampaitakaan?
Paljon kauemmin kaikessa menee, kun asiat ovat rempallaan. Pyykkikorista pyykit koneeseen, minuutti. Lattioilta pyykit koneeseen, vartti.
Tiskivuoren selvitys, tunti. Tiskikone päälle valmiiksi tasaisesti latautuneena, 20 sek?
Laiskuutta on kiva selitellä, mutta ei pitäisi ikinä alentua siihen, että väittää antavansa sillä muille jotakin. Se on säälittävää oman vetelyytensä pönkittämistä muiden kustannuksella.
Sillä vaalealla naisella, Päivillä, oli diabetes-lapsi ja sanoi että on väsynyt kun lääkemuutos rikkoi yöt tms ja "siivotaan kun jaksetaan ja tärkeintä että pää pysyy pinnalla". Niin puhuu ihminen, joka oikeasti on jo aika lopussa, jos yrittää vain pitää pään pinnalla.
Se ei j*malauta ole laiskuutta, että on erityinen lapsi, ja aikuinen tekee lapsen vuoksi ympärivuorokautista hoivatyötä ja oletettavasti käy myös töissä sen lisäksi.
Mene itseesi.
Miten paljon vaativampaa on laittaa likainen lautanen tiskokoneeseen kuin tiskialtaaseen?
Jos tiskikone vielä pyörii niin ei sinne mitään laiteta. Silloin kertyy koko perheen tiskit siihen tasoille ja pöydille. Onko tällainen skenaario täysin tuntematon? Päivin kuvassa koneen täyttö oli jäänyt kesken.
Eikä ihme, jos on pieniä lapsia. Tällä Päivillä oli ainakin 2-vuotias. Voi olla vaikka miten valvontaa vaativia lapsia jaloissa, muitakin kuin se diabeetikko, jolloin ainoat hetket kotitöille on ilta kun lapset nukkuu. Jos silloin itse enää jaksaa.
Kuinka paljon on kokemusta sairaan lapsen hoidosta?
Ihan järkyttävää nokkimista, vaikka hänellä on syy että miksi ei ole jaksanut siivota.
Lopussahan hän sanoi, että "valitsee iltasadun eikä siivoamisen". Jossain kohtaa täytyy antaa itselleen löysää, jos ei pää muuten pysy pinnalla. Silloin kun ihminen uupuu, kaikki ei-pakollinen jää. Se vaan menee niin.
Harmi että empatian taso on nolla.
Toivottavasti teistä kukaan ei tee perhetyötä, no tuskin, siinä pitäisi välittää kanssaihmisistä että sellaiseen lähtee.
Vanhanaikaisena ihmisenä minulla on sellainen outo logiikka, että tiskikone laitetaan päälle siinä vaiheessa, kun se on täynnä eikä sinne todennäköisesti ole tulossa astioita noin tuntiin eli aterian jälkeen. Sitten se tyhjennetään vaikka seuraavan ruuanlaittokerran ohessa ja kas - ei astioita tiskialtaaseen odottelemaan! Lisäksi olen niitä outoja äitejä, jotka tekevät kotitöitä lasten kanssa, jopa 2v osaa osallistua tiskikoneen tyhjentämiseen.
Elämä on juuri niin vaikeaa kuin sen haluaa olevan! Jos haluaa ulkoistaa lapsensa kodista ei tietenkään tee kotitöitä heidän kanssaan vaan öisin. Päivällä vuorovaikutetaan ja ollaan läsnä, vaikka lapsi elämässään tarvitsisi myös taitoja tehdä asioita, ei vain olla.
Et ole outo, vaan olet niitä äitejä jotka nostaa itsensä jalustalle, kun heillä on temperamentiltaan rauhallinen lapsi jonka kanssa voi tehdä kotitöitä. Eipä kaikilla meillä ole. Joillain on vain villejä poikia.
Lapsesi käytös tuossa iässä ei ole omaa ansiotasi, vaikka niin tietysti niin luullaan.
Tiedätkö yhtään, kuinka säpäkästi ne villit pojat rullaavat matot, ottavat lakanat sängystä, siivoavat lelunsa paikalleen ja auttavat tosi monessa hommassa, kun palkintona on vaikka siivouksen jälkeen aina uimahalli, pitsailta tai jotakin muuta kullekin perheelle sopivaa spesiaalia?
Myös talvella matot puhdistuvat lumessa ennenäkemättömällä teholla, kun ne villit pojat päästää irti.
Mitäs annatte karkkipussit, pelit, leffat ja ihan kaiken ilman, että minkään eteen täytyy nähdä vaivaa. Vähän ryhdikkyyttä siihen omaan kasvatustapaan, niin moni asia on ihan helppoa - villien poikienkin kanssa.
Musta tuntuu, että suomalaiset lapset ovat sangen kurittomia. Moni onkin täällä kertonut, miten lapset eivät juuri osallistu siivoamiseen jne., ja siitä voi jo päätellä paljon.
Meidän perheessä se kun ei ole valinta. Lapset on pienestä pitäen kasvatettu osallistumaan kotitöihin, auttamaan toisia perheenjäseniä viimeistään pyynnöstä sekä olemaan sotkematta tietyn pisteen yli. Toinen on nepsy, mutta kyllä häneltäkin onnistuu tiskikoneen tyhjennys sekä omien sotkujensa siivoaminen vaikka sitten niin että pidän siinä seuraa.
Tuo kommentti lapsista, jotka sanoivat muelummin leikkivänsä kuin siivoavansa, on hauska. Enpä tunne yhtään lasta joka toisin valitsisi! Mutta kun se ei ole valintakysymys: nyt siivotaan, sitten vasta leikitään. Aina se ei ole hauskaa, sen voi vanhempikin myöntää- mutta se on tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka luulette pakkomielteisen siisteyskäsityksen periytyvä lapsillenne - hah! Siinä käy juuri päinvastoin. Meillä oli koti aina tiptop. Äiti pingotti siisteydestä ja hääräsi ympäri kotia jatkuvasti. Olisi ollut kiva vaikka viettää aikaa äidin kanssa välillä. Kun me lapset muutettiin omillemme, kaikkien asunnossa sijaitsi kaaos. :D Toki nyt vanhempana vähän pienempi kaaos.
Koti voi olla siisti ilman pingottamistakin. Vaihtoehtoina on muutakin kuin kaaos tai raivokas paikkojen kiillottaminen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noiden perheiden isien kommentit olisi ollut hyvä lisätä tuohon juttuun myös.
Olisi tullut vähän lisää perspektiiviä asiaan.Kaikissa perheissä ei ole isiä.
Juu, näissä kolmessa ei selkeesti ollut. Outoa sinällään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siitä jotain aina periytyy. Itselläni on selvästi lapsuudenkodista jäänyt sellainen omaan takaraivoon, että vaatteita ei heitetä lattialle. En ole lähellekään yhtä kova siivoamaan kuin oma äitini oli, mutta en kestä yhtään jos vaatteita on lattialla ja sama on tarttunut omaan nyt jo omillaan asuvaan lapseeni. Ja toinen asia on jääkaapin sisältö, se on aina siisti ja vanhentuneita ruokia yms. ei siellä ole. Lapsuudenkodissa oli samanlaista ja myönnän, että on ihan neuroosi tuo, että tutkin jääkaapin sisältöä joka päivä ja jos jotain ruokaa jää edelliseltä päivältä, niin ne on aina purkeissa jne ei koskaan mitään paistinpannua, lautasta tms. suoraan jääkaapissa.
Vierailija kirjoitti:
Herranen aika. Mitä mä just luin, seuraavan päivän päivävaatteilla nukutaan? Nyt kyllä oikeesti.
Meillä tehtiin tätä lapsen ollessa päiväkoti-ikäinen. Aamut oli aamu-unisen lapsen kanssa ihan tuskaa muutenkin ja olin paljon yksin lapsen kanssa pyörittämässä arkea miehen tehdessä reissutyötä. Yksi vaihe vähemmän aamuisin pelasti todella paljon. Joka ilta peseytymisen jälkeen vaihdettiin kaikki puhtaat vaatteet päälle, joissa nukkui ja meni päiväkotiin. Lapsi ei koskaan käyttänyt farkkuja tai muita epämukavia vaatteita, joten olivat yhtä hyvät päällä kuin pyjama.
Nykyisin koululaisena sama lapsi käyttää kyllä pyjamaa. (Aamut on edelleen vaikeita, mutta niitä on helpotettu muilla tavoilla. Aamupala-smoothie on valmiina ja pitkät hiukset harjataan iltaisin ja laitetaan heatless curls patukalle, jotta niitä ei tarvitse harjata aamuisin. )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene itseesi.
Silti jaksaa kuvata, mennä meikattavaksi ja haastateltavaksi?
Olen ollut sairauden takia loppu. Totaaliloppu. Silti ensin lapset ja koti, sen jälkeen vasta kaukana tuollainen muu.
Aivan käsittämätöntä kommentti. Näin puhuu ihminen, joka ei ole joutunut kokemaan elämässään kovia kolauksi. Pystyn niin samaistumaan kyseiseen äitiin. Myös meillä vakavasti sairas lapsi. Tiskikoneen täyttö aika toissijaista, kun yrittää selvitä arjesta sairaan lapsen kanssa. Toivottavasti et joudu ikinä elämässäsi tilanteeseen, kun oma lapsi tai muuten läheinen sairastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuolta taikoisi pois vaatteet lattialta, niin kyseessä olisi ihan siisti koti. Että joo, onpa hirveän sotkuista hui.
Näitkö sä edes sitä videota loppuun? Keittiö oli aivan kaaoksessa likaisine astiatorneineen, roskis pursuili (päälimmäisenä mm. kokonainen vesimeloni), likaista kaikkialla.
Ei ollut ihan pelkistä vaatteista kiinni!
Kyllä meilläkin(7henkeä talossa) astioita kertyy kun kone pyörii, mutta ne pinotaan yhteen kohtaa odottamaan ja kun kone pysähtyy puhtaat ulos ja uudet sisään..en pyörittele vajaita koneita siksi ettei pöydällä saa olla mitään, mutta astiat voi odottaa siististikkin. Suosittelen myös rikkaimuria keittiöön, meillä on ihmiset niin eri rytmissä kun kotoa lähdetään/tullaan eri aikoihin niin käytännössä aina joku syö jotain ja astiaa ja murua riittää, mutta isommat lapset osaa itsekkin napata imurilla leivän murut heti pois. Minä olen se joja sanoi ettei meillä kuskata harrastuksiin, se ei kuitenkaan tarkoita ettei kukaan harrasta mitään. Ne ovat koululla/lähellä eli lapset pääsee liikkumaan itse. Lisäksi käydään koko perhe uimassa kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko siisti? Aika vaikea esim. imuroida noiden vaatteiden seassa, joten voin kuvitella, että on sekin jäänyt tekemättä aika pitkän aikaa.
Tämä on niin tätä. Tällä täydelliset äidit kiistelee siitä milloin on oikea aika laittaa tiskikone päälle. Kuunnelkaa itseänne. Sillä ei ole mitään merkitystä teidän, lastenne, perheenne tai maailman kannalta milloin se astianpesukone laitetaan päälle ja jääkö sinne lavuaariin tiskiä. Elämässä on niin paljon tärkeämpiä asioita kuin se onko koti koko ajan siistinä ja lapset täydellisesti suittuina, ravittuina ja harrastuksiin kuskattuina. Lisäksi teille tiedoksi, se että tavarat ovat sekaisin, ei tarkoita että kotona on likaista ja siellä ei siivota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene itseesi.
Silti jaksaa kuvata, mennä meikattavaksi ja haastateltavaksi?
Olen ollut sairauden takia loppu. Totaaliloppu. Silti ensin lapset ja koti, sen jälkeen vasta kaukana tuollainen muu.
Sinäkö määrittelet, mitä saa jaksaa ja mitä ei? Ehkä hän otti tämän tsemppinä, kun saa (muiden kanssa) kertoa missä tilanteessa mennään. Vertaistuki on ihmeellistä.
Ja kyllähän hänelle lapsi tuli ennen siivoamista. "Nyt valitsen iltasadun, ei siivoamista."
Yrityksesi nousta jalustalle "parempana äitinä jolle lapsi ja koti tulee ennen kaikkea muuta" ei onnistunut. Päiville lapsi / lapset ovat tärkeämpiä kuin puunaaminen, eli on hyvä äiti.
Njaa. Minusta tuo "valitsen iltasadun, en siivoamista" on nimenomaan sitä kuuluisaa oman kilpensä kiillottamista: katsokaa kun pärjään hienosti, kyllä nyt voi ottaa iisimmin kun valitsin oikein.
Totuus kuitenkin on että 1. siivoamiseen/siivoojan järjestämiseen on ollut aikaa jo ennen iltasatuakin, ja 2. noin likainen ja sotkuinen koti on taaperolle pahimmillaan vaarallinen. Siellätäällä lojuvat lelut, vaatteet ym. tavarat ovat iso riski vaikkapa kompastua ikävästi. En ymmärrä miksi tätä vähätellään?
Kun lapset olivat pieniä, niin ennen iltatoimia laitettiin lelut nukkumaan. Eli kerättiin paikalleen. Ihan oli 3 v kykeneväinen tuohon hommaan, yhdessä kerättiin.