2e raha tilillä, ja ruoat loppuu huomenna. Tukia tuli vähemmän tässä kuusaa kuin yleensä
Yli 200e vähemmän sain.
Mitä nyt teen kun ei ole rahaa ruokaan?
Kommentit (1523)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap. työttömän todellisuus on sitä, että hän tekee budjetin. Jos olettaa, että tukia tulee tässä kuussa x määrä ja niistä 300euroa on varattavissa ruokaan, niin työtön merkkaa budjettiin ruoan maksimisummaksi 200 euroa. SIksi, että sitten ne 100 ylimääräistä euroa on käytettävissä johonkin yllättävään ja jos mitään hirveitä yllätyksiä ei tule, niin laitetaan kuun lopussa visusti säästöön. Tuo on rautalankamalli, joten et ehkä sitä ymmärrä, mutta niin se vain on työttömän todellisuus sellaista. Ruoasta voi tänäkin päivänä vielä säästää. Työtön ei voi ostaa mitä haluaa, hänen täytyy ostaa sitä mitä voi.
Eli aplle olisi pitänyt suunnitella ensi kuuksi ruokabudjetti 200€ eli n. 40€/viikko
Hemmetin hankalaa jos pitää saada 2500kcal per päivä, ei sais olla 'höttö' hiilareita vaikka hän koonsa puolesta tarvitsisi ainakin n.400g päivässä niitä ihan vaan lihaksien ylläpitoon
jos hän on työtön ja kotona, niin ei tarvitse 2500 kcal per päivä. Ruokavalion koostaminen halvalla ei ole vaikeaa. Se on työlästä kyllä, koska pitää aloittaa alusta ja ap: tapauksessa pitää pitää huolta diabeteksestä ja rahasta, mutta ei se siitä sen vaikeampaa tee kuin vaikkapa allergiselle, tai laktoosi-intolerantikolle. Ap:n ongelma näyttää olevan pakkomielle kermasta ja kinkusta. EI niitä tarvita. Kananmunilla voi korvata eläinlihan tarpeen ja kerma on oikeasit täysin turha, luksustarvike. Rasvattoman maidon sijaan voi ostaa ns. punaista maitoa ja laimentaa sitä vedellä: tarpeeksi kun laimentaa saa rasvatonta maitoa litrakaupalla yhdestä litrasta punaista maitoa. Proteiineja voi saada papu- ja hernekunnasta. Kaali on todella hyvä peruselintarvike diabeetikolle. nyt loppukesästä alkaa saada kotimaista järvikalaakin halvalla, tosin sitä saadakseen pitää itse seurailla kauppojen ilmoituksia. Taannoin kävin äidilleni ostamassa muikkuja kilohintaan 4 euroa ja jotain. Hän kun oli sairaana ja sanoi ettei kehtaa ostaa muikkuja, kun maksavat yli kympin kilo. No... sattumalta kaupassa käydessäni ne olivatkin tarjouksessa, joten äiti sai ilahduttavan lahjan. Äitii on vielä ns. varoissaan, mutta ei silti kehtaa ostaa kilohinnaltaan kallista kalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap. työttömän todellisuus on sitä, että hän tekee budjetin. Jos olettaa, että tukia tulee tässä kuussa x määrä ja niistä 300euroa on varattavissa ruokaan, niin työtön merkkaa budjettiin ruoan maksimisummaksi 200 euroa. SIksi, että sitten ne 100 ylimääräistä euroa on käytettävissä johonkin yllättävään ja jos mitään hirveitä yllätyksiä ei tule, niin laitetaan kuun lopussa visusti säästöön. Tuo on rautalankamalli, joten et ehkä sitä ymmärrä, mutta niin se vain on työttömän todellisuus sellaista. Ruoasta voi tänäkin päivänä vielä säästää. Työtön ei voi ostaa mitä haluaa, hänen täytyy ostaa sitä mitä voi.
Eli aplle olisi pitänyt suunnitella ensi kuuksi ruokabudjetti 200€ eli n. 40€/viikko
Hemmetin hankalaa jos pitää saada 2500kcal per päivä, ei sais olla 'höttö' hiilareita vaikka hän koonsa puolesta tarvitsisi ainakin n.400g päivässä niitä ihan vaan lihaksien ylläpitoon
jos hän on työtön ja kotona, niin ei tarvitse 2500 kcal per päivä. Ruokavalion koostaminen halvalla ei ole vaikeaa. Se on työlästä kyllä, koska pitää aloittaa alusta ja ap: tapauksessa pitää pitää huolta diabeteksestä ja rahasta, mutta ei se siitä sen vaikeampaa tee kuin vaikkapa allergiselle, tai laktoosi-intolerantikolle. Ap:n ongelma näyttää olevan pakkomielle kermasta ja kinkusta. EI niitä tarvita. Kananmunilla voi korvata eläinlihan tarpeen ja kerma on oikeasit täysin turha, luksustarvike. Rasvattoman maidon sijaan voi ostaa ns. punaista maitoa ja laimentaa sitä vedellä: tarpeeksi kun laimentaa saa rasvatonta maitoa litrakaupalla yhdestä litrasta punaista maitoa. Proteiineja voi saada papu- ja hernekunnasta. Kaali on todella hyvä peruselintarvike diabeetikolle. nyt loppukesästä alkaa saada kotimaista järvikalaakin halvalla, tosin sitä saadakseen pitää itse seurailla kauppojen ilmoituksia. Taannoin kävin äidilleni ostamassa muikkuja kilohintaan 4 euroa ja jotain. Hän kun oli sairaana ja sanoi ettei kehtaa ostaa muikkuja, kun maksavat yli kympin kilo. No... sattumalta kaupassa käydessäni ne olivatkin tarjouksessa, joten äiti sai ilahduttavan lahjan. Äitii on vielä ns. varoissaan, mutta ei silti kehtaa ostaa kilohinnaltaan kallista kalaa.
Minulla perus aineenvaihdunta on 2500kcal päivässä vaikka istuisin koko päivän tieto koneella, sitäpaitsi kuka on sanonut että en tee mitään vaan olen vain kotona?
ap
Kuukausi vaihtuu ylihuomenna.
Ei enää kauan mene.
Seuraavassa kuussa säästeliäämmin rahan kanssa.
Pakko kertoa vähän ohi otsikon tosin. Minä kohta 60-v eukko sai töitä, mutta ennen sain pienen eläkkeen ja ansiosidonnaista 41,20/pv ja tulevassa työssäni saan n.60 euroa vähemmän käteen + matkakulut eli persnettoa mutta vähät siitä, pääsi, että tilastot kaunistuu ja pääsee työhön! Toki otin työn vastaan ilolla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos rahat tiukilla, kannattaa jakaa ruokarahat neljään osaa, kullekin viikolle omansa ja joka viikko ostaa ostaa jotakin varastoon vähän. Olis kiva tietää, paljonko aloittajalla oli ruokarahaa kuun alussa.
RUokajonot voi olla siinäkin mielessä ikäviä, että pikkupaikkakunnilla juorut leviää, sekin käy siellä.
Ruokarahaa oli noin 300€ ja tästä piti myös kaikki muut pakollinen maksaa esim. vessa paperi, pyykin pesu aine, shampoo, kahvi, kosteus voide yms.
ap
Aplle pitää tehdä 300€ budjetti ensi kuuksi. Ongelmana on se, lukeeko hän sen ja saako budjettiohjetta tiivistettyä sellaiseksi että jaksaisi lukea.
Lisäksi jäi epäselväksi mikä on hänen lähin kauppa (k, s vai lidl)ap:tä neuvottiin tekemään hernekeittoa kuivaherneistä, hän sitten osti hernekeittopurkin. Typerä valinta! olisi saanut tehtyä monta hernekeittoa niistä kuivaherneistä.
2€ ei saa herne keitto aineksia, tämänkin olen sanonut jo aikisemmin hintojen kanssa, maksaa noin 10€ herne keitto ainekset minun lähi kaupassa
ap
islannistako käyt herneesi ostamassa? pussillinen kuivaherneitä maksaa vähän yli euron ja vettä tulee hanasta ja sähkö hellasta.
Herneet maksaa yli 2€ minun lähi kaupassa, kinkku 4€, kerma 2€, mausteet 3€
ap
Tuo sinun hernekeitto on luksus. Siitä pitää jättää kinkku, kerma ja mausteet pois. Kerma siis korvataan vedellä
Kotimaista kuivattu suomalainen herne 500g 1,09€
Vierailija kirjoitti:
Hyi hemmetti. Ap on vielä elossa.
Hyi hemmetti. Niin ilmeisesti sinäkin.
eri
Ostaa jatkossa alennettuja tuotteita ja laittaa pakkaseen.
On varoiksi syömistä.
Vierailija kirjoitti:
Ostaa jatkossa alennettuja tuotteita ja laittaa pakkaseen.
On varoiksi syömistä.
Aina ostan jos on jotain lihaa tai muuta järkevää -60% tarjouksessa pakkaseen, mutta yleensä on vain jotain kaalliita einestä
ap
Vierailija kirjoitti:
Kuukausi vaihtuu ylihuomenna.
Ei enää kauan mene.
Seuraavassa kuussa säästeliäämmin rahan kanssa.
Kyllä tässä selviää, painokin on tippunut paastotessa
ap
Vierailija kirjoitti:
Hyi hemmetti. Ap on vielä elossa.
Totta kai olen, ihminen pärjää yllättävän pitkään ilman ruokaa paastotessa
ap
Vierailija kirjoitti:
Voi ku saiski tulia mutta ku perkele on kaikki maksettava kaikki itse todella pienestä palkasta.
Voi kumpa saisi työpaikan! Saisi enemmän olisi tarjolla työpaikkoja kuin 15h osapäivä töitä millä maksaisi edes osan kuun vuokrasta. Sekin ois kiva!
Osta joku nakkipaketti 1e ja peruna sipuli sekoitus pussi 90 senttiä. Sen saa 2 e llä.
Vierailija kirjoitti:
Taasko sait 200€ vähemmän? Eikös näin ollut vasta äskettäin.
Joka kuukausi on näin koska vuokra noussut niin hirveän paljon
ap
Näkkileipä paketti, mysli paketti 3-4e, maito 2e, tonnikala purkkeja muutama, omena pussi 4e
Vierailija kirjoitti:
Näkkileipä paketti, mysli paketti 3-4e, maito 2e, tonnikala purkkeja muutama, omena pussi 4e
Ei riitä 2€ noihin tuotteisiin, sitä paitsi tonnikala on hirveän kallista, lohta saa tarjouksesta samaan kilo hintaan kuin purkki tonnikalaa
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taasko sait 200€ vähemmän? Eikös näin ollut vasta äskettäin.
Joka kuukausi on näin koska vuokra noussut niin hirveän paljon
ap
Mitä jos teet ruoka listan paperille tosi halpis ruuista ja hygieniatarvikkeista, ja pakollisista ( kaikki muu vaikka sateenvarjo, vessapaperi). Mm. Porkkanapussi, perunat, hammastahna 3e, hammasharja. Näin itse tein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei riitä 2€ noihin tuotteisiin, sitä paitsi tonnikala on hirveän kallista, lohta saa tarjouksesta samaan kilo hintaan kuin purkki tonnikalaa
ap
Tonnikala purkki maksaa alle euron. Mitä jos ostat jonkun halvan proteiinipatukan alle kahdella euroa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ku saiski tulia mutta ku perkele on kaikki maksettava kaikki itse todella pienestä palkasta.
Voi kumpa saisi työpaikan! Saisi enemmän olisi tarjolla työpaikkoja kuin 15h osapäivä töitä millä maksaisi edes osan kuun vuokrasta. Sekin ois kiva!
Samaa mieltä! Töitä ei vain ole, varsinkaan koko päivä töitä joista maksetaan kunnon palkkaa jolla tulee toimeen verrattuna tukiin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tonnikala purkki maksaa alle euron. Mitä jos ostat jonkun halvan proteiinipatukan alle kahdella euroa?
Rainbow tonnikala vedessä kilo hinta 10.22€ minun lähikaupassa, k-supermarketissa on tarjouksessa kokonainen lohi filee 10€/kg
ap
Helposti pari päivää paastoa.