Mukava mutta ristiriitainen työnantaja
Onko kellään kokemusta tällaisesta? Siis työnantaja on tosi mukava. Ihan älyttömän mukava. Käytökseltään aivan ihana ja kannustava, ei mikään nightmare boss.
Mutta samalla työnantajalla on kuitenkin ihan epärealistisia odotuksia pienipalkkaisille työntekijöille, ei vastaa viesteihin ajoissa, viestittelee kuitenkin itse esim. öisin, antaa odotuttaa olennaisia tietoja kuin työntekijöiden aika ei merkitsisi mitään.
Mietin vain kauanko tällaista oikeasti jaksaa, paheneeko vain. Vai paheneeko vaihtamalla, kun työnantaja kuitenkin on enimmäkseen mukava. Välillä kuitenkin mietin, onko se mukavuus vain näennäistä, keino saada työntekijöistä enemmän irti.
Kommentit (28)
Minulla on samanlaisia kokemuksia, olen perheyrityksessä töissä, mutta toimipisteessä työskentelen yksin. Tieto ei kulje minullepäin ollenkaan, jos en ymmärrä itse kysellä. Kiusallisia tilanteita esim asiakkaiden kannalta tulee, koska pomo olettaa minun tietävän asioista joista hän ei ole sanallaankaan maininnut minulle. Ei muista ja olettaa että tiedän asian tms.
Laittaa tekstiviestejä illalla tai soittaa henkilökohtaiseen puhelimeen jostain pikkuasiasta, jonka voisi hoitaa aamulla työaikana ja työpuhelimella. Rasittaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko ap:n teksti täydentynyt matkan varrella, mutta aloitukseen:
Jokainen ihminen tulee arvioida henkilönä itse, eikä luottaa kuulopuheisiin.
Työsopimus tehdään aina kirjallisena.
Yöviestittelyn ymmärrän niin, että on tullut jotakin mieleen ja pelkää unohtavansa, tuskin kuitenkaan edellyttää vastausta yöllä?
Työsopimuksen solmimisvaiheessa tulisi keskustella työehdot, palkka ja työtunnit.
Työpaikalla olevan humalaisen esihenkilön kanssa en suostuisi keskustelemaan vaan sanoisin, että puhutaan sitten kun olet selvä.
Tietysti työsopimus on tehty kirjallisena jo aikaa sitten, ja työehdot, palkka ja työtunnit ovat selvillä. Missä kohtaa annoin sellaisen kuvan, ettei olisi...?
En ole myöskään kertonut pomon olleen kertaakaan humalassa minun kanssani keskustellessaan.
-ap
Eli muut vastaukset eivät olleet sinulta, näin arvelinkin, mutta näköjään otin kantaa myös niihin.
Saattaa vaan olla tuollainen persoona. Katselisin muutaman kuukauden jos palkat tulee ajallaan ja työnkuva säilyy samana, jättäisin omaan arvoon.
Ap tässä - hyvä kun löysin tämän ketjun vielä, seurasin nimittäin sivusta aika absurdia näytelmää, joka sai minut tajuamaan, miten hölmö itse olin kun lankesin tuohon manipulointiin.
Ensinnäkin, olen lähdössä tästä työpaikasta. Sopimus oli alunperinkin määräaikainen. Alussa, kun "love bombing" oli vielä päällä, pomo puhui sen jatkamisesta pysyväksi, mutta pomo ei ole nyt moneen viikkoon puhunut minulle mitään. Siis ei mitään, mistään aiheesta. Ja hyvä niin, sillä en aikoisi jäädä tänne muutenkaan. Mitään riitaa ei ole ollut, mutta entisenä "bestiksenä" olenkin yhtäkkiä hänelle ilmaa.
Mainitsemani "absurdi näytelmä" oli sellainen, että työpaikkaan tuli uusi määräaikainen työntekijä, josta tuli pikakelauksella pomolle samanlainen "työpaikkabestis" kuin minäkin olin aiemmin. Itse asiassa enemmänkin. Heillä oli omia sisäpiirin vitsejä ja juttelivat työajalla omalla koodikielellä hyvin henkilökohtaisista asioista, teinimäistä kikatusta, jne. Tämä ketju on elokuun lopulta, nyt on lokakuun puoliväli - tämä koko juttu, uudesta työntekijästä bestikseksi (ja lopulta välirikkoon), tapahtui muutamassa viikossa!
Ja saman ystävystymisen myötä sain myös seurata samaa manipulointia, mitä minullekin tehtiin. "Ystävyyden" varjolla alkoi uudelle työntekijälle kasautua kohtuuttomia vaatimuksia, joihin hän aluksi ilomielin vastasi. Kunnes ei enää vastannut. Pomo kohtasi näemmä tällä kertaa vertaisensa, sillä kyseinen työntekijä sai julkisen raivarin kohtuuttomista vaatimuksista ja siitä, että hänen aikaansa alettiin kohdella ei minkään arvoisena, kuten minunkin aikanaan. Oletan että hänkään ei jatka enää täällä kauan, sillä hän haukkui pomon lisäksi muut työntekijätkin maanrakoon.
Raivarinsa ohessa tuo työntekijä sanoi: "Meinaatteko nyt mullekin naureskella selän takana niinkuin eräälle toiselle?" Ja siitä asti olen miettinyt, olenkohan minä tuo "eräs toinen". Tai oikeastaan ihan sama kuka se on. Ehkä kaikille on vuorollaan naureskeltu.
Mukavaksi luulemani työpaikka onkin ilmeisesti täysin toksinen helvetti. Hyvin osasivat kaikki esittää mukavia.
Vierailija wrote:
Saattaa vaan olla tuollainen persoona. Katselisin muutaman kuukauden jos palkat tulee ajallaan ja työnkuva säilyy samana, jättäisin omaan arvoon.
Mutta eihän työnkuva säily samana, jos päälle kasautuu kohtuuttomiakin vaatimuksia.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Viestittelee öisin, mitä ?
Kyllä olisi omituista jos oma pomoni viestittelisi öisin.
Ei mitään omituisia viestejä, vaan työhön liittyviä. Pomo on iltavirkku ja tekee itse usein töitä öisin. Kuten toinen kirjoittaja olettikin, pomo ei odota vastausta viesteihinsä yöllä, mutta herään niihin yleensä kuitenkin, koska en voi pitää puhelinta äänettömällä.
-ap
Puhelimissa ja pikaviestimissä on mahdollisuus laittaa halutun henkilön viestit äänettömiksi. Opettele miten se tehdään sinun puhelimessasi. Ei ole mitään järkeä herätä työhommiin yöllä. Tai sitten vain keskustelette rajoista, eli viestejä ei lähetetä tietyn kellonajan jälkeen vaan työnantajan pitää automaattisesti viivästää ne lähtemään esimerkiksi seuraavana aamuna työajan alkaessa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Viestittelee öisin, mitä ?
Kyllä olisi omituista jos oma pomoni viestittelisi öisin.
Ei mitään omituisia viestejä, vaan työhön liittyviä. Pomo on iltavirkku ja tekee itse usein töitä öisin. Kuten toinen kirjoittaja olettikin, pomo ei odota vastausta viesteihinsä yöllä, mutta herään niihin yleensä kuitenkin, koska en voi pitää puhelinta äänettömällä.
-ap
Puhelimissa ja pikaviestimissä on mahdollisuus laittaa halutun henkilön viestit äänettömiksi. Opettele miten se tehdään sinun puhelimessasi. Ei ole mitään järkeä herätä työhommiin yöllä. Tai sitten vain keskustelette rajoista, eli viestejä ei lähetetä tietyn kellonajan jälkeen vaan työnantajan pitää automaattisesti viivästää ne lähtemään esimerkiksi seuraavana aamuna työajan alkaessa.
Näin täytyy tehdä jos tulevaisuudessa on sama tilanne. Mutta olen tosiaan lähdössä tästä työpaikasta nyt, eikä pomo ole enää viestitellytkään sen jälkeen kun löysi uudesta työntekijästä uuden "bestiksen" :D Itse asiassa ei ole vastannut enää edes tärkeisiin kysymyksiin kuin pitkällä viiveellä.
En tiedä mistä oikein voisin valittaa, koska tämän ketjun varsinaisena aiheena on vain kumma fiilis, joka pomon ristiriitaisesta käytöksestä tulee. En minä siitä oikein voi pomolle puhua vaikuttamatta itse omituiselta.
Informaation huonosta kulusta olen kyllä valittanut monta kertaa, mutta kukaan ei ole ottanut sitä kuuleviin korviinsa.
-ap