Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mukava mutta ristiriitainen työnantaja

Vierailija
23.08.2023 |

Onko kellään kokemusta tällaisesta? Siis työnantaja on tosi mukava. Ihan älyttömän mukava. Käytökseltään aivan ihana ja kannustava, ei mikään nightmare boss.

Mutta samalla työnantajalla on kuitenkin ihan epärealistisia odotuksia pienipalkkaisille työntekijöille, ei vastaa viesteihin ajoissa, viestittelee kuitenkin itse esim. öisin, antaa odotuttaa olennaisia tietoja kuin työntekijöiden aika ei merkitsisi mitään.

Mietin vain kauanko tällaista oikeasti jaksaa, paheneeko vain. Vai paheneeko vaihtamalla, kun työnantaja kuitenkin on enimmäkseen mukava. Välillä kuitenkin mietin, onko se mukavuus vain näennäistä, keino saada työntekijöistä enemmän irti.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/28 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutko isomman organisaation riviesihenkilön toiminnasta vai jonkun pienen yrityksen omistajasta/toimitusjohtajasta/työnjohtajasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhutko isomman organisaation riviesihenkilön toiminnasta vai jonkun pienen yrityksen omistajasta/toimitusjohtajasta/työnjohtajasta?

Pienen yrityksen omistajasta

Vierailija
4/28 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen voi olla ihmisenä tosi mukava, mutta esimiehenä kelvoton. Mulla on ollut tällainen tiiminjohtaja.

Vierailija
5/28 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti on kokemusta.

Kun sai yritykseensä mukaan tyypin joka kannusti yrittämisessä eteenpäin niin muuttui vielä kymmenen kertaa pahemmaksi. Esim yllytti ystäväänsä lopettamaan ystävän oman yrityksensä ja tulemaan hänelle töihin. Kun ystävä oli ensimmäistä viikkoa töissä niin pomo muuttuikin työn sisältöä ja palkkausta lennosta niin että yrityksensä lopettanut joutui lopettamaan. Ei ollut enää omaa yritystä eikä töitä eikä kyseistä ystävää tällä yrittäjällä joka huijattiin perusteettomilla lupauksilla töihin.

Itsellekkin tuo yrittäjä lupasi palkan x euroa. Irtisanouduin entisestä työstä mutta sitten kun tehtiin työsopimusta niin sainkin vain x-500€ kuukausipalkkaa. Lupasi että palkka nousee puolen vuoden kuluttua siihen sovittuun summaan x. Ja pah, työt loppui siinä kohden.

No molemmat uskottiin mukavaa tuttua yrittäjää ja siksi ei vaadittu työsopimusta ajoissa. Taitava puhumaan tuo noita mutta ikävä muille. Osaa näytellä todella empaattista ja ihanaa ihmistä niille jotka eivät ole enempää tekemisissä mutta niille jotka ovat lähellä on todella kurja.

Vierailija
6/28 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti on kokemusta.

Kun sai yritykseensä mukaan tyypin joka kannusti yrittämisessä eteenpäin niin muuttui vielä kymmenen kertaa pahemmaksi. Esim yllytti ystäväänsä lopettamaan ystävän oman yrityksensä ja tulemaan hänelle töihin. Kun ystävä oli ensimmäistä viikkoa töissä niin pomo muuttuikin työn sisältöä ja palkkausta lennosta niin että yrityksensä lopettanut joutui lopettamaan. Ei ollut enää omaa yritystä eikä töitä eikä kyseistä ystävää tällä yrittäjällä joka huijattiin perusteettomilla lupauksilla töihin.

Itsellekkin tuo yrittäjä lupasi palkan x euroa. Irtisanouduin entisestä työstä mutta sitten kun tehtiin työsopimusta niin sainkin vain x-500€ kuukausipalkkaa. Lupasi että palkka nousee puolen vuoden kuluttua siihen sovittuun summaan x. Ja pah, työt loppui siinä kohden.

No molemmat uskottiin mukavaa tuttua yrittäjää ja siksi ei vaadittu työsopimusta ajoissa. Taitava puhumaan tuo noita mutta ikävä muille. Osaa näytellä todella empaattista ja ihanaa ihmistä niille jotka eivät ole enempää tekemisissä mutta niille jotka ovat lähellä on todella kurja.

Kuulostaa tosi kurjalta, etenkin tuo ensimmäinen tilanne, mutta omasi myös. Ihan kamalaa.

En oikein tiedä, onko omassa tapauksessani kyse mistään kaksinaamaisesta pomosta vai ei. En ole tuntenut häntä tarpeeksi kauan. Mietin vain olenko epäreilu tai ylireagoinko ollessani varuillani. Minua ei ole varsinaisesti huonosti kohdeltu eikä lupauksia petetty, mutta tuntuu, että aluksi menin halpaan kun työnantaja käyttyityi melkeinpä kuin uusi bestis, ja kuitenkin loppujen lopuksi vuoden aikana olen saanut huomata, että olen ihan hierarkian pohjasakkaa jonka aikaa ei pidetä minkään arvoisena. Minkä minun olisi tietysti pitänyt pienestä palkastakin päätellä.

Yritän muistaa, että totta kai yrittäjä pitää huolta lähinnä omista eduistaan, vaikka olisi kuinka mukava. Mutta minua häiritsee se, etten tiedä, onko tuon työnantajan käytös minua ja muitakin työntekijöitä kohtaan manipuloivaa vai ei. Esittääkö hän ystävää siksi ettei kukaan kehtaisi valittaa epärealistisista vaatimuksista? Onko tuollainen "love bombing" yleistäkin työpaikoilla? Jokin siinä on alkanut särähtää korvaan, ja kuten sanoin, alussa menin ihan täysin halpaan ja luulin että työnantaja halusi ihan oikeasti ystävystyä, kun otti vapaa-ajallakin yhteyttä jutellakseen jne.

Vierailija
7/28 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
8/28 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On manipuloivaa. Sinäkin ymmärtäisit, jos lukisit oman tekstisi ikään kuin sen olisi kirjoittanut joku aivan tuntematon.

Vierailija
9/28 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lanseerausin tuolle työnantajalle sellaisen käsitteen kuin piilomulkku.

Vierailija
10/28 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestittelee öisin, mitä ?

Kyllä olisi omituista jos oma pomoni viestittelisi öisin.

Vierailija
11/28 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi perkele, juuri kehuit kuinka mukava työnantaja sinulla on ja sitten kun lukee pidemmälle täyttyykin nightmare bossin tunnusmerkistö, koeta päättää kumpi hän on !

Vierailija
12/28 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen voi olla ihmisenä tosi mukava, mutta esimiehenä kelvoton. Mulla on ollut tällainen tiiminjohtaja.

Niin tai toisinpäin !

Vierailija
13/28 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sortajat ruoskaansa selkäämme soittaa . . . ", lauletaan jo vanhassa työväenlaulussakin.

Vierailija
14/28 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet hänen kanssaan nyt koukutusvaiheessa, jossa hän pyrkii sitomaan sinut itseensä. Ollaan mahdottoman mukavia, kivoja, hauskoja ja kaveria.

Sitten kun hän sitouttanut sinut, alkaa omituisten juttujen tapahtumaketju. Mukavuus on yhtäkkiä tiessään ja hän odottaa sinun tekevän aivan mahdottomia työsuorituksia, odottaen että olet käytettävissä jokaisena vuorokaudenaikana, kuuntelet hänen tilityksiään myöhään illalla kun hän soittaa pikku kaljapäissään ja lupailee sinulle suuria. Lupailee vaikka kuun taivaalta, mutta seuraavana päivänä on toinen ääni kellossa, eikä mitään muistikuvaa.

Hän alkaa kommentoimaan sinua työtovereillesi selkäsi takana, kutsuen sinua kiukuttelijaksi, hankalaksi ja vaikka miksi. Vertailette työtovereittesi kanssa miten hän viime viikolla on haukkunut teitä toisillenne.

Hän alkaa nipistämään toimeentulostasi ja huomaat miten yhtäkkiä työtehtäviäsi on siirretty toisille ja hän ylpeänä kertoo miten antoi töitäsi jollekin tyypille koska "se oli niin saatanan kusessa". Hän leikkii sosiaalitoimistoa sinun kustannuksellasi, ja röyhkeästi vielä soittaa sinulle (illalla) ja kysyy että mitäs olet mieltä jos hän ottaisikin seuraavalle työkeikalle jonkun toisen, yrittäen näin vielä vierittää tästä päätöksen sinun niskoillesi, jos sattuisit olemaan tarpeeksi kiltti.

Kokemukseni on se, että se tilanne ei parane, pahenee vain.

Itse lähdin lätkimään kun tilanne meni aivan uskomattomaksi ja viimeisenä tekonaan pomo ei suostunut lähettämään työtodistusta ennenkuin työsuojelu uhkasi lätkäistä uhkasakon. Hän halusi haitata mahdollisimman paljon työnhakuani viimeisenä kostona.

Vierailija
15/28 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhu työnantajallesi ja kerro hänelle mitä vaikeuksia hänen tapansa toimia tuo sinulle ja teille muille. jos työnantaja ei osaa muuttaa toimintatapojaan, niin ei sinun auta muu kuin sopeutua siihen tai etsiä toinen työpaikka.

Vierailija
16/28 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai olette sopineet työpaikan pelisäännöistä? Ai ette, no ylläri...

Vierailija
17/28 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko ap:n teksti täydentynyt matkan varrella, mutta aloitukseen:

Jokainen ihminen tulee arvioida henkilönä itse, eikä luottaa kuulopuheisiin.

Työsopimus tehdään aina kirjallisena.

Yöviestittelyn ymmärrän niin, että on tullut jotakin mieleen ja pelkää unohtavansa, tuskin kuitenkaan edellyttää vastausta yöllä?

Työsopimuksen solmimisvaiheessa tulisi keskustella työehdot, palkka ja työtunnit.

Työpaikalla olevan humalaisen esihenkilön kanssa en suostuisi keskustelemaan vaan sanoisin, että puhutaan sitten kun olet selvä.

Vierailija
18/28 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viestittelee öisin, mitä ?

Kyllä olisi omituista jos oma pomoni viestittelisi öisin.

Ei mitään omituisia viestejä, vaan työhön liittyviä. Pomo on iltavirkku ja tekee itse usein töitä öisin. Kuten toinen kirjoittaja olettikin, pomo ei odota vastausta viesteihinsä yöllä, mutta herään niihin yleensä kuitenkin, koska en voi pitää puhelinta äänettömällä.

-ap

Vierailija
19/28 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai olette sopineet työpaikan pelisäännöistä? Ai ette, no ylläri...

Niin mistä pelisäännöistä? Työajat ovat tiedossa ja palkan saan ajallaan. Enemmänkin tämä aloitus koskee sellaista kummaa fiilistä, että välillä saan tuntea olevani kuin pomon bestis, ja välillä tajuankin olevani ihan nokkimisjärjestyksen häntäpäässä. Työntekoa vaikeuttaa tuo, ettei tieto kulje ajoissa, mutta toisaalta, not my problem. Palkan saan joka tapauksessa.

-ap

Vierailija
20/28 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko ap:n teksti täydentynyt matkan varrella, mutta aloitukseen:

Jokainen ihminen tulee arvioida henkilönä itse, eikä luottaa kuulopuheisiin.

Työsopimus tehdään aina kirjallisena.

Yöviestittelyn ymmärrän niin, että on tullut jotakin mieleen ja pelkää unohtavansa, tuskin kuitenkaan edellyttää vastausta yöllä?

Työsopimuksen solmimisvaiheessa tulisi keskustella työehdot, palkka ja työtunnit.

Työpaikalla olevan humalaisen esihenkilön kanssa en suostuisi keskustelemaan vaan sanoisin, että puhutaan sitten kun olet selvä.

Tietysti työsopimus on tehty kirjallisena jo aikaa sitten, ja työehdot, palkka ja työtunnit ovat selvillä. Missä kohtaa annoin sellaisen kuvan, ettei olisi...?

En ole myöskään kertonut pomon olleen kertaakaan humalassa minun kanssani keskustellessaan.

-ap