Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kukaan käyttänyt melatoniinia nukahtamisen apuna?

Vierailija
23.08.2023 |

Onko vaikuttanut nukahtamiseen?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain lyhytvaikutteinen fast melatoniini auttaa itsellä. Käytin n. 7 vuoden ajan 1 mg, nyt noin 4 vuoden ajan 2mg.

Pitkävaikutteinen ei vaikuta lainkaan nukahtamisnopeuteen, vaan on oltava nimenomaan fast. Itsellä käytössä suussa sulava tabletti.

Vierailija
22/33 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni toimii todella hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ja on.

Vierailija
24/33 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain lyhytvaikutteinen fast melatoniini auttaa itsellä. Käytin n. 7 vuoden ajan 1 mg, nyt noin 4 vuoden ajan 2mg.

Pitkävaikutteinen ei vaikuta lainkaan nukahtamisnopeuteen, vaan on oltava nimenomaan fast. Itsellä käytössä suussa sulava tabletti.

Melatoniineja on erilaisia. On sellaisia, jotka auttavat nukahtamaan ja sellaisia, jotka auttavat pysymään unessa. Pitkävaikutteinen kuuluu loogisestikin tuohon jälkimmäiseen ryhmään.

Vierailija
25/33 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin pitkään 9 mg annostuksella. Alussa olin huomaavinani pientä vaikutusta, nukahdin helpommin. Heräilyyn se ei vaikuttanut ja muutamassa kuukaudessa en mielestäni huomannut enää eroa nukahtamisessakaan joten lopetin.

Vierailija
26/33 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttaa saamaan raukean olon. Sain melatoniinin avulla vähennettyä unilääkkeen määrää ja parissa viikossa pääsin eroon säännöllisestä unilääkkeen käyttämisestä. Minulla oli hankala unettomuusjakso ja käytin säännöllisesti unilääkkeitä 6 kk.

Vierailija
27/33 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän ajoittain. Nieltävissä on huomioitava että ns tyhjään vatsaan eli 3-4 tuntia edellisestä ruuasta ja vaikutus alkaa n 30-60 min. Eli itse syön 16-17 maissa ruuan, sitten ei mitään (vettä tai mehua), melatoniini n 20 maissa, 20.30 kevyt iltapala ja suoraan sänkyyn rauhoittumaan ja luen kirjaa. N 21 valot pois. Ei ole nukahtamislääke mutta mulla auttaa sen verran että en pyöriskele.

Imeskeltävällä ei ole ihan niin tarkkaa mutta samoilla meen kuitenkin. Ainakin mulla teho perustuu rauhoittumiseen ja sitten valot pois. Jos esim käy suihkussa just ennen ja muutenkin touhuaa ja sit melatoniini ja pää tyynyyn, ei auta mitään. 

Ei tee ihmeitä mutta mulla tosiaan jättää sen pyöriskely ja huokailuvaiheen väliin.

Onpa sievä kiertoilmaus tuo "huokailuvaihe" sänkyhommille!

Vierailija
28/33 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt ja auttaa nukahtamaan. En usein edes pysty nukahtamaan ilman sitä. Ohjeessa kehotetaan se ottamaan todella aikaisin ennen nukkumaan menoa, esim 1-2 tuntia. Mutta minä olen todennut, että se vaikuttaa mulla hyvinkin nopeasti, joten otan sen noin vartin ennen nukkumaan käymistä.

Vierailija
29/33 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan se auttaa, jos nukahtamisen kanssa on hyvin lieviä ongelmia. Minulla keskivaikeita ongelmia, eikä 10mg melatoniinia ole juurikaan auttanut.

sen lisäksi kannattaa harrastaa kevyttä liikuntaa 2-3 tuntia ennen nukkumista, keventää iltapalaa ja tietty puhelimet ja muut pois ajoissa, ehkä rauhoittavaa musiikkia jos tykkää.

Eli kaikki yhteensä.

sivu

Mikä järki on kolmen tunnin kevyessä liikunnassa?

Vierailija
30/33 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut, ei minkään valtakunnan merkitystä.

Vierailija
31/33 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nukutti kyllä, mutta sen ottamisen jälkeen piti mennä välittömästi sänkyyn tai vaikutus meni ohi. Mulle se teki myös aivan kauhean aamupöhnän ja väsymyksen.

Yritin siis ottaa melatoniinia nukahtaakseni ajoissa ennen aamuvuoroa. Otettuani olin kuitenkin aamuisin niin väsynyt, ettei heräämisestä ja töistä ollut tulla mitään. Virkeämpi olin lopulta silloin kun nukuin luonnollisesti liian lyhyet unet.

Vierailija
32/33 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käyttänyt. Ei tarvetta.Koska nolaan pääni ilta kävelyllä.Känykkä on kotiini jo kello 19. äänetön tila. Netti ja tv en katso illalla.Rauhoitan iltani pika suihkulla, kevyt ilta pala ja paperi kirja käteen.Ei mitään äänikirjoja.

Vierailija
33/33 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt ajoittain, mutta koska ongelmani on aamuyöllä heräily, ei melatoniinista ole ollut juuri apua. Ja kuten jotkut jo edellä kertoivat, melatoniini aiheuttaa painajaisunia ja sitten herään niihin enkä saa enää unta. Nykyään otan illalla antihistamiinia, se väsyttää tehokkaasti ja vaikutus kestää aamuun asti.