Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

SAK: Hallitus on romuttamassa ansiosidonnaisen työttömyysturvan

Olkaa hyvät, tilauksenne.
23.08.2023 |

Suurimmalle osalle työttömistä jäisi hallituksen suunnittelemien leikkausten jälkeen käteen ansiopäivärahaa noin 900 euroa kuukaudessa, kertoo Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö (SAK) tiedotteessaan.

Hallituksen päätöksillä ansiosidonnaiselle työttömyysturvalle pääsy vaikeutuu ja turvan tasoa heikennetään.

Ansiopäivärahan saamiseksi vaadittaisiin jatkossa vähintään vuoden työssäoloaika, lisäksi omavastuuaikaa työttömyyden alussa pidennetään.

Lapsiperheellisiltä työttömiltä leikataan lisäksi kokonaan 150280 euron lapsikorotukset.

Nämä leikkaukset ovat ennennäkemättömän rajuja ja kohdistuvat jo ennestään pienituloisiin, SAK:n johtaja Saana Siekkinen sanoo.

Kommentit (725)

Vierailija
261/725 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuetkin lähtee, jos on kehdannut säästää rahaa.

Tuo on kyllä törkeetä, mulla on 70 000 euroa säästössä ja nytten pitäisi alkaa niitä tuhlaamaan. Olen säästänyt ne eläkepäivien turvaksi.

Mulla ei ole noin paljon säästössä, mutta kuitenkin kiva summa minullakin. Jäin työttömäksi vajaa vuosi sitten, ja en ole onnistunut saamaan uutta työtä. Olen säästänyt vuosia rahaa, ja nyt sitten tämän säästäväisen elämäntapani vuoksi minulta vähennetään reilusti asumistukea. Jos olisin vaikka ryypännyt säästöni vuosien varrella, niin saisin tukia normaalisti edelleen. Suututtaa, että ei saa tulevaisuuden varalle säästää rahaa.

Sitä mäkin, jos ostat joka viikko vaatteita ja käyt karaokebaarissa niin saat toimeentulotukea esim. lääkkeisiin.

Mutta auta armias jos haluaisit 15000 euron mummon mökin ja lämmittää siellä saunaa niin et saa.

Ei voi muuttaakaan maaseudulle, koska kohta ei saa enää asumistukea omistusasuntoon. Ja jos työkkäri määrää palkattomaan työkokeiluun kaupunkiin niin työtön ei saa kilometrikorvauksia eikä kela maksa auton kuluja.

Työkokeilu muutettiin pakolliseksi vuonna 2015 ja silloin oli hallituksessa keskusta ja Juha Sipilä.

Vierailija
262/725 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kyllä törkeetä, mulla on 70 000 euroa säästössä ja nytten pitäisi alkaa niitä tuhlaamaan. Olen säästänyt ne eläkepäivien turvaksi.

Mulla ei ole noin paljon säästössä, mutta kuitenkin kiva summa minullakin. Jäin työttömäksi vajaa vuosi sitten, ja en ole onnistunut saamaan uutta työtä. Olen säästänyt vuosia rahaa, ja nyt sitten tämän säästäväisen elämäntapani vuoksi minulta vähennetään reilusti asumistukea. Jos olisin vaikka ryypännyt säästöni vuosien varrella, niin saisin tukia normaalisti edelleen. Suututtaa, että ei saa tulevaisuuden varalle säästää rahaa.

Sitä mäkin, jos ostat joka viikko vaatteita ja käyt karaokebaarissa niin saat toimeentulotukea esim. lääkkeisiin.

Mutta auta armias jos haluaisit 15000 euron mummon mökin ja lämmittää siellä saunaa niin et saa.

Ei voi muuttaakaan maaseudulle, koska kohta ei saa enää asumistukea omistusasuntoon. Ja jos työkkäri määrää palkattomaan työkokeiluun kaupunkiin niin työtön ei saa kilometrikorvauksia eikä kela maksa auton kuluja.

Työkokeilu muutettiin pakolliseksi vuonna 2015 ja silloin oli hallituksessa keskusta ja Juha Sipilä.

Nyt ei voi muuttaa maaseudulle ja mä kun luulin, että keskusta ajaa maaseudun asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/725 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä. Ansiosidonnaisen leikkaus on järkevä toimenpide sillä se kohdistuu helpoiten työllistyviin.

Työttömyysturvan lapsikorotuksen poisto puolestaan vahingoittaa heikoimmassa asemassa olevia vähävaraisia lapsia.

Jos on pakko leikata työttömiltä leikataan heiltä jotka helpoiten töitä löytävät. Työpaikkojen määräähän työttömiltä leikkaaminen ei lisää.

Vierailija
264/725 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaisen saaja ei yleensä saa muita tukia. Nyt hallitus ajaa nämä ihmiset asumistuen ja toimeentulotuen piiriin. Ei mitään järkeä. Kalliimmaksi tämä tulee yhteiskunnalle. 

Vierailija
265/725 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei voi muuttaa maaseudulle ja mä kun luulin, että keskusta ajaa maaseudun asiaa.

Työkokeilussa ei ole työterveyshuoltoa ja jos sairastut niin kela vaatii sairaslomalapun.

Vierailija
266/725 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnaisen saaja ei yleensä saa muita tukia. Nyt hallitus ajaa nämä ihmiset asumistuen ja toimeentulotuen piiriin. Ei mitään järkeä. Kalliimmaksi tämä tulee yhteiskunnalle. 

Kaikki ei saa noita tukia, jos on esim. pienipalkkainen puoliso.

Työtön + työtön saa saman rahan kuin työtön + työssäkäyvä, koska tolla toisella pariskunnalla toimeentulotuki ja asumistuki korvaa palkan ja työssä käymiseen voi vielä tarvita auton.

Vierailija
267/725 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömyys tielle pitäisi päästä vasta kun ollut töissä 3 vuotta 👍

Vai että ihan päästä!?! Itse tekisin mielelläni töitä, mutta kun en pääse enää edes haastatteluihin. Ja ennenkuin aloitat: tein fyysisesti raskasta hoitotyötä 30 vuotta, joka vei fyysisen terveyteni, mm selkäni ja niveleni, joten en voi tehdä siivoojan yms töitä.

Terveisin irtisanottu +50- vuotias hoitaja, jonka suurin haave on saada töitä, mutta edes työvoimapulaisella hoitoalalla ei ole tarjota töitä.

Oletko kokeillut hakea vaikkapa sairaalasta tai yksityiseltä lääkäriasemalta paperihommia eli asiakaspalvelua tai osastonsihteerin töitä? Itse tein opiskelujen päätyttyä osastonsihteerin töitä nelisen vuotta ja sitten siirryin yksityiselle sektorille, jossa ainakin silloin sai parempaa palkkaa. Tämä siis aikana, jolloin kunnalla ja valtiolla oli pitkä ja kapea leipä. Nyt sekin on romutettu ilmeisesti ja palkkkaus on päinvastoin.

Vierailija
268/725 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömyys tielle pitäisi päästä vasta kun ollut töissä 3 vuotta 👍

Vai että ihan päästä!?! Itse tekisin mielelläni töitä, mutta kun en pääse enää edes haastatteluihin. Ja ennenkuin aloitat: tein fyysisesti raskasta hoitotyötä 30 vuotta, joka vei fyysisen terveyteni, mm selkäni ja niveleni, joten en voi tehdä siivoojan yms töitä.

Terveisin irtisanottu +50- vuotias hoitaja, jonka suurin haave on saada töitä, mutta edes työvoimapulaisella hoitoalalla ei ole tarjota töitä.

Oletko kokeillut hakea vaikkapa sairaalasta tai yksityiseltä lääkäriasemalta paperihommia eli asiakaspalvelua tai osastonsihteerin töitä? Itse tein opiskelujen päätyttyä osastonsihteerin töitä nelisen vuotta ja sitten siirryin yksityiselle sektorille, jossa ainakin silloin sai parempaa palkkaa. Tämä siis aikana, jolloin kunnalla ja valtiolla oli pitkä ja kapea leipä. Nyt sekin on romutettu ilmeisesti ja palkkkaus on päinvastoin.

Kyllä, mutta jo työkokeilun alussa sanottiin, että on jo pitkä jono ihmisiä jotka haluaa osastonsihteeriksi, ovat tehneet sijaisuuksia.

Itsellä myös cv 2 sivua. Olen jo keski-ikäinen.

Vierailija
269/725 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiön konkurssit lisääntyvät. Moni pätkätyöläinen maksaa yhtiölainaa ansiosidonnaisella ja jos ne jätetään maksamatta niin ne ovat naapureiden vastuulla. On riski, että eläkeläiset menettävät asuntonsa taloyhtiöiden konkursseissa.

Tämä se on kanssa niin mahtava keksintö. Taloyhtiön konkurssi.

Parilla peliliikkellä kaikki menettää kaiken, koska joku haluaa.

Kannattaa ostaa okt tai asua vuokralla.

Vierailija
270/725 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jokutaas kirjoitti:

Ansiosidonnaeinen koskee vain paperitehtaan miehiä, naiset eivät sitä saa, eivätkä ainakan yksinhuoltajat, koska ovat niin hiljaa leikkauksista.

Hallitus on nyt leikkaamassa 600 euroa 2 lapsen osa-aikatyötä tekevältä yh-vanhemmalta.

https://www.itahame.fi/uutissuomalainen/6013178

Ottakaa iisisti. Ei hallitusohjelma sellaisenaan läpi mene. Katsellaan, kunhan syksyn myötä aloittavat hommansa, mitä leikataan ja mitä ei.

Vierailija
271/725 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko haaste jaksaa siivota vuosi?

Tai mitä sitten teetkin

Siivoa itse paskasi, minä olen putkiasentaja

Vierailija
272/725 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jokutaas kirjoitti:

Ansiosidonnaeinen koskee vain paperitehtaan miehiä, naiset eivät sitä saa, eivätkä ainakan yksinhuoltajat, koska ovat niin hiljaa leikkauksista.

Hallitus on nyt leikkaamassa 600 euroa 2 lapsen osa-aikatyötä tekevältä yh-vanhemmalta.

Ottakaa iisisti. Ei hallitusohjelma sellaisenaan läpi mene. Katsellaan, kunhan syksyn myötä aloittavat hommansa, mitä leikataan ja mitä ei.

Juuri nyt sitä meteliä pitää pitää eikä sitten kun on jo housuissa!

Vierailija
273/725 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jokutaas kirjoitti:

Lisäksi ei enää riitä, että osa-aikatyötä tekevä kysyy lisätunteja vaan pitää hakea koko-aikatyötä, johon on realistiset mahdollisuudet päästä esim siivooja tai osallistua työkkärin aktivointeihin osa-aikatyön lisäksi esim. työkokeilu.

Aina on pitänyt hakea kokoaikatyötä. Siinä ei ole mitään muutosta.

Vierailija
274/725 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töissä ollessaan kannattaa säästää, eikä tuhlata joka tiliä kokonaan.

Tosi outoa, että joku saa enemmän työttömyyskorvausta vain siksi, että on ollut lähiaikana töissä.

Järjellä ajatellen ennemmin pitkäaikaistyöttömille enemmän, koska he ovat luultavimmin jo käyttäneet säästönsä ja ei ole rahaa esim. huolehtia terveydestään niin kuin normaalisti. Sitten varsinkin jos on lapsia, niin lapset ovat syyttömiä tilanteeseensa, 

Omasta mielestäni olisi hyvä esim jokaiselle noin 1000 € ekat kolme työttömyyskuukautta ja sen jälkeen kaikille se perustuki, plus lapsikorotus niille keillä on huollettavia.

Kyllä asuntovelkaiselle ansiosidonnaisella on paljonkin merkitystä. Tämä on se, joka pelastaa mahdolliselta ulosotolta jonkin aikaa, kunnes töitä toivottavasti löytyy.

Jos ulosottoon joutuu isojen velkojen kanssa, eikä pääse velkajärjestelyyn, niin sen jälkeenhän ei oikein kannata mitään rehellistä työtä tehdä. Ei ole yhteiskunnan etu sekään.

Vierailija
275/725 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattiliitot ajavat vain niiden harvojen onnekkaiden saavutettuja etuja joilla vielä on vakituinen työpaikka.

Ammattiliittoja ei kiinnosta pätkä- ja silpputyöläiset. Kaikista vähiten niitä kiinnostaa työttömät.

Ei pidä paikkaansa.

Vierailija
276/725 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilussa ei ole työterveyshuoltoa ja jos sairastut niin kela vaatii sairaslomalapun.

Entä jos on koulutus kunnossa. Jos on työuraa takana 45 vuotta ja ikää 62 vuotta. Niin vieläkö ju..lauta voidaan laittaa työkokeiluun. Olen ed. mainitunlainen pitkäaikaistyötön. Minua ei ole mitään kuntoutettavaa. En ole sairas. Pinkka on kunnossa. En pelaa, enkä pelkää.

En takuulla opi mitään kirjaston kirjojenlajittelusta, enkä T..manin pullahyllyjen vartijana. Eikä niistä ole ammatiksi kenellekään. Haluan eläkkeelle, Eläkkeelle!

Vierailija
277/725 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin hallitus aikoo poistaa osa-aikatöitä tekevien ja soviteltua päivärahaa saavien suojaosuuden. Tätä perustellaan kannustinloukkuna, jota se ei todellakaan ole. Suojaosan poisto sen sijaan aiheuttaa monelle osa-aikatyöläiselle tilanteen, jossa joutuu turvautumaan toimeentulotukeen. Näissä leikkauksissa ei ole järjen hiventä

Katsokaa Areenasta A-studio: Orpo kohtaa opposition. Siitä käy selväksi että Orpo ja Purra ovat täysin pihalla suunnitelluista leikkauksista työttömyysturvaan. Eihän se heidän elämäänsä vaikuta millään tavalla.

Vierailija
278/725 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa lukea näitä kommentteja tästä aiheesta. No minua nämä uudistukset eivät onneksi koske ja tämä tuokin hauskuutta ja ajanvietettä päiviini.

Vierailija
279/725 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jokutaas kirjoitti:

Lisäksi ei enää riitä, että osa-aikatyötä tekevä kysyy lisätunteja vaan pitää hakea koko-aikatyötä, johon on realistiset mahdollisuudet päästä esim siivooja tai osallistua työkkärin aktivointeihin osa-aikatyön lisäksi esim. työkokeilu.

Kyllä nytkin on haettava kokoaikatyötä, jos haluaa työttömyysetuutta. Poikkeus ovat osatyökyvyttömyyseläkkeellä olevat.

Tarkoitat varmaan työnhakuvelvollisuus-tehtäviä? Niissä riittää ainakin vielä osa-aikatyön haun ilmoittaminen, vaikka olisit kokonaan työtön tai osa-aikatyössä.

Tossa on ytk linkki. Pitää hakea koko-aikatyötä tai osallistua työkkärin aktivointeihin osa-aikatyön lisäksi.

Moni osa-aikatyössä oleva on pyytänyt 3 kuukauden välein lisätunteja sähköpostilla työnantajalta, mutta kohta se ei enää riitä. Jatkossa pitää hakea koko-aikatyötä tai osallistua työkkärin aktivointeihin osa-aikatyön lisäksi.

Tuota nyt ei usko kukaan, että työssäkäyvää pitäisi aktivoida. Taitaa olla urbaani legenda.

Vierailija
280/725 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan ihanaa menettää omistusasunto just ennen eläkeikää, kun on raatanut yli 30 vuotta töissä.

Moni suunnittelee asuntonsa myyntiä eläkkeelle päästessään. Siitä voi joko jättää myynnistä saadut rahat omaan käyttöön ja tietysti säästöön sairastelua tms. varten tai vaihtaa toiselle alueelle, toiseen kuntaan tai ihan vaan pienempää asuntoon niin asumiskulut pienevät. Itse suunnittelen em. juttuja jäädessäni kohta eläkkeelle.

Nyt on melko iso asunto ja vastikkeet sekä autohallipaikan vastike nousseet sen verran reippaasti, etten taida tätä eläkkeelle suunniteltua tilavaa asuntoa haluta pitää.