Jos joku tulossa käymään, kauanko kestää siivota?
Missä siivossa asuntonne ovat? Eli jos joku soittaa, että on tulossa syystä tai toisesta luonanne, onko asuntonne sen verran siisti, että saa tulla vaikka heti vai rupeatteko siivoilemaan?
Kommentit (47)
Saa tulla heti, mutta jos on aikaa, niin mielelläni siivoan paremmin ennen vieraiden tuloa. Paitsi jos vieraat on tulossa pitemmäksi aikaa, niin on fiksumpaa siivota sen jälkeen, kun he ovat lähteneet, jotta saa siivottua vierailusta aiheutuneet sotkut pois.
Meillä ei ole perussiistiä muulloin kuin juuri suursiivouspäivänä. Sitten kaaos alkaa kertyä. Ihan siitä syystä että olemme laiskoja ihmisiä! Meillä on lapsia ja kaksi koiraa. Siivoamme kyllä, tuntikausia viikossa, mutta kun se ei pysy niin ei pysy. Nuorempana asuin kahdestaan yhden koiran kanssa, ja ihan sama juttu se oli silloin. Vaatekasoja, tiskejä, tavaroita, karvaa ja pölyä. Mulla on yksinkertaisesti niin paljon mielenkiintoisempaa tekemistä kuin siivous, se ei ole ykkösprioriteetti. Joten mielellään en ota yllätysvieraita. Keittiön, olkkarin ja vessan saan kyllä tunnissa pikaraivattua kuntoon jos joku väkisin haluaa tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin viikko, ihan oikeesti. Kamaa pitkin ja poikin eikä tarpeeksi säilytystilaa tai edes joillekin oikeaa säilytysratkaisua.
On vaan liikaa tavaraa. En ole koskaan nähnyt asuntoa, jossa olisi liian vähän säilytystilaa.
Minä olen! Nykyään kuulkaa rakennetaan sellaisiakin asuntoja, joissa ei ole edes siivouskomeroa.
Tämä oli opiskelija-asunto ja arkkitehdin kommentti oli, että siivoaako ne opiskelijat edes.
Tosi kiva, kun imurille ei ole paikkaa (arkkitehdilla on varmaan robotti-imuri, jota ei laiteta kaappiin) ja moppia pitää säilyttää kylppärin nurkassa (arkkitehdilla käy ehkä siivooja, joten hänellä ei ole siivousvälineitä), kun koko asunnossa on "eteisessä" yksi 50 cm leveä hyllyllinen kaappi.
Ostapa sinne joku kaappi. Ihan itse. Paljon sinulla on neliöitä, tuskin sänky ja työtila sitä kokonaan vie..
En asu itse noissa asunnoissa, vaan olin mukana niiden loppukatselmuksessa.
Opiskelijoilta saamani palautteen perusteella näiden asuntojen kalustaminen on ollut vaikeaa, koska mitoituksessa ei ole otettu huomioon, että joku asukas voisikin haluta kunnollisen kaapin asuntoon. Kaappi siis periaatteessa mahtuu asuntoon, mutta jos sen sinne laittaa, niin huonekalujen sijoittelu "loogisesti" menee hankalaksi. Asunnoissa on nykyiseen tyypilliseen tapaan keittiö yhdellä seinustalla ja yksi seinusta on varattu ikkunaa ja ranskalaista parveketta varten. Tämän talon asunnot ovat kirvoittaneet paikallisessa Jodelissa montakin keskustelua, joten tyytymättömiä asukkaita on jonkin verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin viikko, ihan oikeesti. Kamaa pitkin ja poikin eikä tarpeeksi säilytystilaa tai edes joillekin oikeaa säilytysratkaisua.
On vaan liikaa tavaraa. En ole koskaan nähnyt asuntoa, jossa olisi liian vähän säilytystilaa.
Nykyasunnot kun on ihan surkeita pask..ja, tunge nyt viisi henkinen perhe 68m2 kolmioon ja tule sitten selittää tavaroista.
Olen asunut puolison ja kahden lapsen kanssa 55 neliöisessä kaksiossa, joten tiedän kyllä mistä puhun. Ihmisillä on valtavasti turhaa rojua.
On sen verran siisti, mutta keittiöön en päästäisi eli sieltä pitäisi tiskit laittaa :D
Olen tehnyt useinkin noin etten päästä vierasta keittiöön, kun se on se mikä ei ole useinkaan siisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyasunnot kun on ihan surkeita pask..ja, tunge nyt viisi henkinen perhe 68m2 kolmioon ja tule sitten selittää tavaroista.
Olen asunut puolison ja kahden lapsen kanssa 55 neliöisessä kaksiossa, joten tiedän kyllä mistä puhun. Ihmisillä on valtavasti turhaa rojua.
Näin on. Olen tehnyt kotisiivouksia ja on ihan uskomatonta miten paljon joillakin on ylimääräistä rojua nurkissaan.
Vaikka paikassa kävi joka toinen viikko, niin mitään muutoksia ei tapahtunut, vaan samat koskemattomat läjät olivat viikko toisensa perään paikoillaan, tasot olivat pullollaan rojua ja eteisessäkin valtavat röykkiöt kenkiä. Kesällä siellä oli vielä talvikengätkin ja talvivaatteet niin, että kaapit eivät menneet edes kiinni. Kukaan ei katsonut aiheelliseksi nostaa talvilenkiä ja -vaatteita vaikka johonkin kestokassiin ja viedä varastoon tai sitten niitä ilmaisjakeluna tulleita lehtiläjiä paperinkeräykseen + laittaa postilaatikkoon mainoskieltoa.
Joskus olisi ollut ihan kiva alkaa tekemään asukkaide kanssa perusteellista siivousta, mutta yleensä heitä ei asia sen enempää napannut, riitti kun pärjäsi.
Vessanpöntöt ja lavuaari pitää ainakin tsekata. Lastalla voi pyyhkäistä nopeasti vähän lattiaa eläintenkarvoista mutta pyrin vähintään kerran viikkoon siivoomaan ihan kunnolla. Toki, hyvällä ilmalla voi juoda kahvit myös takapihalla ja sinne pääsee ulkokautta. Sisällä välttis tarvii olla, paitsi vessaan jos näin.