Jos joku tulossa käymään, kauanko kestää siivota?
Missä siivossa asuntonne ovat? Eli jos joku soittaa, että on tulossa syystä tai toisesta luonanne, onko asuntonne sen verran siisti, että saa tulla vaikka heti vai rupeatteko siivoilemaan?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin viikko, ihan oikeesti. Kamaa pitkin ja poikin eikä tarpeeksi säilytystilaa tai edes joillekin oikeaa säilytysratkaisua.
On vaan liikaa tavaraa. En ole koskaan nähnyt asuntoa, jossa olisi liian vähän säilytystilaa.
Et ole nähnyt ikinä mitään asuntoa ja nytkin asut teltassa jonkun Repan kanssa, et ole pitkälle päässyt kun asut edelleen teltassa kuin lapsena.
Vierailija kirjoitti:
En useinkaan ylläpidä edes perussiisteyttä joten en suostu ottamaan vieraita vastaan ilman kunnon sopimista päiviä ennen vaikkei se ntään päiviä mene siivouksessa.
Meillä vanhempani asuvat lähellä ja he saavat tulla silloin kun meille sopii, samoin lasten kavereita, mutta muita en päästä sisälle ilman että olemme asiasta sopineet.
Yllätysvieraat eivät ole valitettavasti tervetulleita muuten kuin pihalle ja itsensä kylään kutsujia en huoli. Kaikki tietävät asian jo hyvin, joten siitä ei tarvitse enää sanoa. Silloin kun kutsumme vieraita, ovat he erittäin tervetulleita.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tosi sotkuista kotona. Menisi n. 1 h ennen kuin tänne voisi ketään päästää sisälle.
Pistä kahvi tippuu mä oon vartin päästä siellä, moi.
Ihmettelin kun luin noita muita ketjuja joissa toistuu tavarapaljous, mutta täällä kaikilla on perussiistiä. Pisteet teille, joilla perussiistiä jos on lapsia ja/tai lemmikkejä. Meillä on perussiistiä, mutta meillä onkin vain kaksi aikuista.
Kyllå täytyy etukäteen, hyvissä ajoin sopia vierailut. Siksi ihmiset haluavat vierailla toistensa luona, tarkistavat asunnon siisteyden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin viikko, ihan oikeesti. Kamaa pitkin ja poikin eikä tarpeeksi säilytystilaa tai edes joillekin oikeaa säilytysratkaisua.
On vaan liikaa tavaraa. En ole koskaan nähnyt asuntoa, jossa olisi liian vähän säilytystilaa.
Tämä on totta. Tyttäreni asui 26 m2 kokoisessa asunnossa ja hänen tavaransa mahtuivat oikein hyvin kaappeihin ja väljääkin oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen! Nykyään kuulkaa rakennetaan sellaisiakin asuntoja, joissa ei ole edes siivouskomeroa.
Tämä oli opiskelija-asunto ja arkkitehdin kommentti oli, että siivoaako ne opiskelijat edes.
Tosi kiva, kun imurille ei ole paikkaa (arkkitehdilla on varmaan robotti-imuri, jota ei laiteta kaappiin) ja moppia pitää säilyttää kylppärin nurkassa (arkkitehdilla käy ehkä siivooja, joten hänellä ei ole siivousvälineitä), kun koko asunnossa on "eteisessä" yksi 50 cm leveä hyllyllinen kaappi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyasunnot kun on ihan surkeita pask..ja, tunge nyt viisi henkinen perhe 68m2 kolmioon ja tule sitten selittää tavaroista.
Ihan varmasti teilläkin on roppakaupalla tavaroita, joita ette käytä yhtään. Järjestelmällisyys on hyvä juttu, kun den osaa.
Ja miksi asutte kopissa? Oma valinta.
Opin inhoamaan kaikkia yllätysvieraita jo lapsuudessani, kun isäni sukulaiset harrastivat sitä, että yhtäkkiä sunnuntaina pölähtivät pihaan jopa useamman auton täydeltä ja sitten me lapset jouduttiin polkemaan neljä kilsan päähän elintarvikekioskille hakemaan tarjottavaa.
He teki sen myös ihan tahallaan, siis kiusantekoa koko juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen! Nykyään kuulkaa rakennetaan sellaisiakin asuntoja, joissa ei ole edes siivouskomeroa.
Tämä oli opiskelija-asunto ja arkkitehdin kommentti oli, että siivoaako ne opiskelijat edes.
Tosi kiva, kun imurille ei ole paikkaa (arkkitehdilla on varmaan robotti-imuri, jota ei laiteta kaappiin) ja moppia pitää säilyttää kylppärin nurkassa (arkkitehdilla käy ehkä siivooja, joten hänellä ei ole siivousvälineitä), kun koko asunnossa on "eteisessä" yksi 50 cm leveä hyllyllinen kaappi.
Ostapa sinne joku kaappi. Ihan itse. Paljon sinulla on neliöitä, tuskin sänky ja työtila sitä kokonaan vie..
Meillä on aina siistiä, erikseen ei vieraita varten ole tarvetta siivota.
Tunti reippaasti yhdessä. Lapsiperheessä on joka päivä eteisen vaatekorit levitettyinä pitkin lattioita, lelut, askartelut jne.pitkin lattioita ja tasot täynnä jos ei muuta niin päivittäin kertyviä postin mainoksia. Vartin siivous päivittäin lattioilta että saa aina robotin liikkeelle imuroimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta. Tyttäreni asui 26 m2 kokoisessa asunnossa ja hänen tavaransa mahtuivat oikein hyvin kaappeihin ja väljääkin oli.
Siellä on ollut kaappeja, mutta ikävä kyllä nykyään rakennetaan myös asuntoja, joissa ei ole kaappeja ja asunnon pohja on sellainen, että irtokaappien mahduttaminen sinne on vaikeaa.
Tavaran määrä riippuu myös ihmisen harrastuksista. Meillä kaksi perheenjäsentä harrastaa lajia, jossa on isot varusteet. Niiden säilyttäminen siististi aiheuttaa päänsärkyä, koska meillä ei ole vaatehuonetta ja kaapissa varusteet vievät tilaa (ja alkavat helpommin haista, kun kaapissa ei ilma niin vaihdu). Niinpä ne varusteet sitten ovat vähän levällään milloin missäkin.
Mulla menee n. tunti. Asun yksin ja mulla on aina perussiistiä ja tavarat paikoillaan, mutta olen vähän neuroottinen ja haluan pestä vessan ja keittiön, imuroida ja pyyhkiä lattiat ja pölyt, ennen kuin päästän vieraita kotiini. Ei ole väliä onko kyseessä ystävät tai sukulaiset, toimin kaikkien kohdalla samoin.
Meille voi tulla koska vain. Perussiistiä aina. 10 minuuttia riittää siistimiseen. Sohvatyynyt suoraan, pari kahvimukia tiskikoneeseen, neuletakki ja villasukat kaappiin. Kahvi tippumaan.
Meillä on perussiistiä aina. Robotti imuroi pari kertaa viikossa ja parsitaan nurkista tarvittaessa. Pyykit saattaa olla telineessä jos on kosteita, mutta khh oven voi pistää kiinni. Jos astianpesukoneessa on puhtaat niin tiskialtaassa saattaa olla muutama kippo. Lasten huoneissa voi olla jotain leluja mutta ei ole likaista missään.
Ennen vieraiden tuloa pyyhin pöydän, järjestän lasten kengät eteisessä ja vien koiran kuskaamat lelut omille paikoilleen sekä tarkistan että wc on siisti. Lasten huoneessa saa olla leluja kunhan siellä mahtuu kävelemään. Sängyt on pedattu muutenkin jo aamulla- meillä on siis vartissa siistiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tosi sotkuista kotona. Menisi n. 1 h ennen kuin tänne voisi ketään päästää sisälle.
Pistä kahvi tippuu mä oon vartin päästä siellä, moi.
Ohis, mutta sanoisin, että ihan keskenäsi vain. :)
Mieheni siskon porukka yritti tehdä joskus tuollaista ja kerran he tulivatkin meille "ohi kulkiessaan". Emme päästäneet heitä sisälle ja koska meillä oli silloin ulkona puutarhatyöt kesken ja ne oli pakko tehdä, niin emme viitsineet miehen kanssa edes jutella varttia kauempaa. Sekin ajanhukka jo ärsytti.
En vaivaudu laittamaan tikkua ristiin yllätysvieraita varten. Ja näiksi lasken myös ne, jotka tulevat puolen tunnin varoitusajalla. Jos tulee yllättäen, saa tyytyä siihen siisteystasoon ja tarjoiluihin, mitä sattuu sillä hetkellä olemaan.
Koti on harvoin tiptop, koirien lelut vähintään ovat levällään ja matot vinksin vonksin, omat työ- ja harrastevälineeni pitkin pöytää ym. Kahvia saatan keittää, jos itsellä on kahviaika, mutta sen kanssa on harvoin mitään kastamista. Meillä ei syödä juurikaan leivonnaisia, ja vieraita käy niin harvoin, etten viitsi pakkaseenkaan mitään leipoa varoiksi.