Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HUS:issa paljastui JÄTTIMÄINEN potilastietojen urkinta, jopa lähes 1000 potilaan tiedot urkittu! Lähde yle

Vierailija
22.08.2023 |

Joo, tosi hyvin suojaa potilaiden yksityisyyttä tämä nykyinen järjestelmä. Käytännössä on potilaan itsensä vastuulla valvoa ja tilailla lokitietoja saadakseen selville toteutuuko hänen kohdallaan lakisääteinen yksityisyydensuoja.

https://yle.fi/a/74-20046454

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En näe tuossa mitään tietosuojaongelmaa. Ulkopuolinen ei siis ole päässyt käsiksi potilastietoihin ja henkilökunnan on pakko päästä, sitä ei voi estää.  Lisäksi jokaisesta tietojen hausta jää merkintä joten asiattomiin tietojen katseluun syyllistynyt riskeeraa työpaikkansa.

Onko se nyt sitten niin kamalaa jos joku hoitaja on tylsistyneenä aikansa kuluksi selaillut potilastietoja? Ainakaan minulla ei ole mitään salattavaa, ei ainakaan alan ammattilaisen silmiltä.

Anteeksi mitä just luin? Tietenkin se on ongelma, kun ne tiedot ei sille kyseiselle hoitajalle millään tavalla kuulu. Eikö hänellä ole ihan oikeita töitä työaikana tehtäväksi?

Ei kaikessa työssä olla koko aika tuli takapuolen alla. On erilaisia valvonta ja päivystystöitä, jotka on myös pakko hoitaa ja joissa vaan istutaan 8 tuntia tietokoneen äärellä kuin tatti.

Vierailija
22/63 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs tähän sanoo kaikki ne, jotka aina kommentoi "no ei niitä kukaan kumminkaan katso, ei kenenkään asiat kiinnosta, ammattilaisilla ei ole aikaa sellaiseen"?

En ole noin sanonut, mutta tämän kautta funtsailin, että ei mulla ole terveystiedoissa mitään kummallista. Hyvin kestää päivän valon, parit murtumat, verenpainetauti ja satunnaiset flunssat.

MUTTA mua kismittää kuin pientä sikaa se tosiasia, että verotiedot ovat julkisia. Niitä voi kuka vaan tarkistella ja ihmetellä. Vielä kun huomasin kaverista, että se oli käynyt tsekkaamassa kaikkien tuttujensa verotiedot. Tuli sivuslauseissa selväksi ja vihjaili asialla. Ei mulla verotiedoissakaan ole mitään erityistä. Vaan ihan tavallisen keskituloisen tiedot. Miksi tämä hiertää enemmän kuin terveystiedot?

JOS paska osuisi tuulettimeen, että terveystiedot sitten leviäiskin tuolla, niin ehkä sitten voisikin ottaa enemmän päähän kuin nyt, kun sitä ei ole tapahtunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan päivystyksessä töissä?

Vierailija
24/63 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumalauta miten vihaan ihmisiä, jotka käyttävät tuota lammas- sanaa. Nämä tyypit ovat alinta kastia tässä yhteiskunnassa: helvetin huonosti koulutettuja ja helvetin tyhmiä.

Lammas määkii :D

Lampaat tarvitsevat hyvän paimenen ja hyväpaimen on kristillisen yhteiskunnan pohja.

Kiltit lampaat jotka elävät nöyrinä ja köyhinä, että hyvätpaimenet voivat johtaa heitä ja keriä heistä hyödyt itselleen.

Huonot lampaat on niitä, jotka kyseenalaistavat sikojen etuoikeudet ja nousevat kahdelle jalalle vastaan sikoja!

Nyt olisi aika nousta jaloille sikoja vastaan!

Vierailija
25/63 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumalauta miten vihaan ihmisiä, jotka käyttävät tuota lammas- sanaa. Nämä tyypit ovat alinta kastia tässä yhteiskunnassa: helvetin huonosti koulutettuja ja helvetin tyhmiä.

Lammas määkii :D

Lampaat tarvitsevat hyvän paimenen ja hyväpaimen on kristillisen yhteiskunnan pohja.

Kiltit lampaat jotka elävät nöyrinä ja köyhinä, että hyvätpaimenet voivat johtaa heitä ja keriä heistä hyödyt itselleen.

Huonot lampaat on niitä, jotka kyseenalaistavat sikojen etuoikeudet ja nousevat kahdelle jalalle vastaan sikoja!

Nyt olisi aika nousta jaloille sikoja vastaan!

Notta hyvätpaimenet saisivat pekonia syödäkseen?

Vierailija
26/63 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs tähän sanoo kaikki ne, jotka aina kommentoi "no ei niitä kukaan kumminkaan katso, ei kenenkään asiat kiinnosta, ammattilaisilla ei ole aikaa sellaiseen"?

En ole noin sanonut, mutta tämän kautta funtsailin, että ei mulla ole terveystiedoissa mitään kummallista. Hyvin kestää päivän valon, parit murtumat, verenpainetauti ja satunnaiset flunssat.

MUTTA mua kismittää kuin pientä sikaa se tosiasia, että verotiedot ovat julkisia. Niitä voi kuka vaan tarkistella ja ihmetellä. Vielä kun huomasin kaverista, että se oli käynyt tsekkaamassa kaikkien tuttujensa verotiedot. Tuli sivuslauseissa selväksi ja vihjaili asialla. Ei mulla verotiedoissakaan ole mitään erityistä. Vaan ihan tavallisen keskituloisen tiedot. Miksi tämä hiertää enemmän kuin terveystiedot?

JOS paska osuisi tuulettimeen, että terveystiedot sitten leviäiskin tuolla, niin ehkä sitten voisikin ottaa enemmän päähän kuin nyt, kun sitä ei ole tapahtunut.

Niin sinua ei haittaa, kun sinulla ei itselläsi ole mitään arkaluontoisia tietoja. Minä, minä, minä alkaa olla aika kulunut argumentti. Ei sitten tule yhtään mieleen, että jollain voi olla tosi rankkoja ja jopa omaan turvallisuuteen vaikuttavia tietoja siellä, esim. rikosten uhreilla.

Vierailija
27/63 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Utelias perseenpesijä vauhdissa!

Vierailija
28/63 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta epäammattilaisilla tuntuu sitä aikaa olevan.  En usko, ettei tuollaista tietotirkistelyä pystyttäisi estämään mikäli tahtotilaa olisi.  Kunnon sangtiot tekijöille ja vahvat tunnistustiedot hänelle joka menee aiheetta toisten tietoja penkomaan.  Oliskohan mahdotonta sellainenkin, että kohteelle menee vaikka kirjallinen ilmoitus silloin kun hänen tietojaan on käyty katsomassa.    

Vierailija
29/63 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niistä luvattomista urkkimisista tulee potkut ja jos menee oikeuteen, niin kovat rapsut.

Vierailija
30/63 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En näe tuossa mitään tietosuojaongelmaa. Ulkopuolinen ei siis ole päässyt käsiksi potilastietoihin ja henkilökunnan on pakko päästä, sitä ei voi estää.  Lisäksi jokaisesta tietojen hausta jää merkintä joten asiattomiin tietojen katseluun syyllistynyt riskeeraa työpaikkansa.

Onko se nyt sitten niin kamalaa jos joku hoitaja on tylsistyneenä aikansa kuluksi selaillut potilastietoja? Ainakaan minulla ei ole mitään salattavaa, ei ainakaan alan ammattilaisen silmiltä.

Ja onko se niin kamalaa jos tuhannen tietojen tonkijan lisäks 5 parasta kaveria kuulee parhaat palat; päihdeongelmat, mt-asiat, lääkitykset ym. Jos tuntuu siltä, että kaverien käytös sinua kohtaan muuttuu, niin se ei ole välttämättä pelkkä tunne.

Vierailija
31/63 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkin alalla olleena  voin kertoa, että kaikki siellä katseli niitä potilastietoja. Välillä oli kisoja siitä, että kenellä on hauskin potilaan nimi. Tiedettiin julkkisten sukupuolitauti testit ja kenellä oli mitäkin näytteitä otettu. Kyllä siellä sana kiersi jos sairaalaan oli tullut julkkis, että mikä sitäkin vaivasi ja minkälainen oli sen käytös osastolla. Välillä niitä pootilastietoja joku onnistui lähettämään ihan väärään paikkaan ja siis ulkopuoliselle taholle.

Ihan normi hommaa HUS-laitoksessa.

Siihen teidän veronmaksajien rahaa tuhlataan.

Vierailija
32/63 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin sinua ei haittaa, kun sinulla ei itselläsi ole mitään arkaluontoisia tietoja. Minä, minä, minä alkaa olla aika kulunut argumentti. Ei sitten tule yhtään mieleen, että jollain voi olla tosi rankkoja ja jopa omaan turvallisuuteen vaikuttavia tietoja siellä, esim. rikosten uhreilla.

Oli niin tai näin. Potilastietojen urkkiminen on kielletty, jokainen hoitaja tietosuojakäytännön tietää. Asiaa ei arvioida sen mukaan, millaisia tietoja asiaton on urkinnallaan saanut, yhtä kaikki, on toiminut väärin tietoisesti ja toiminnallaan syyllistynyt rikokseen.

Vierailija
33/63 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä Helsingissä tilataan lokitiedot?

Vierailija
34/63 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä Helsingissä tilataan lokitiedot?

"Potilaalla on pääsääntöisesti oikeus saada tarkastaa, millaisia häntä koskevia tietoja potilasrekisteriin on tallennettu (tarkastusoikeus). Potilastietojen tarkastuspyyntö tulee esittää sille toimintayksikölle tai itsenäiselle ammatinharjoittajalle (rekisterinpitäjä), jonka toiminnassa tiedot ovat syntyneet."

Potilaalla on lähtökohtaisesti oikeus saada oikeuksiensa selvittämistä tai toteuttamista varten sosiaalihuollon ja terveydenhuollon palvelujen antajalta kirjallisesta pyynnöstä viivytyksettä lokirekisterin perusteella maksutta tieto siitä, kuka on käyttänyt tai kenelle on luovutettu häntä koskevia tietoja viimeisen kahden vuoden aikana sekä mikä on ollut käytön tai luovutuksen peruste.

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20181050

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2021/20210784

Vierailija
35/63 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi ongelman ydinkohta on se, miten HUSsin kokoisessa ja tasoisessa sairaalassa työntekijällä on niin vähän oikeaa asianmukaista tekemistä, että ennättää penkoa lähes tuhannen potilaan tietoja. Ei ihme, ettei potilaitten lähetteet etene, aikoja jää saamatta, vastaukset tulematta, kun on tärkeämpää tekemistä.

Onko tämä selitys sille, kun sairaalaan soittaessa kuulet vain pimpeli-pompeli- vaihteessamme on juuri nyt ruuhkaa- pimpeli-pompeli.

Huh, joku raja näille höpinöille vaikka vauvapalstalla ollaankin.

Vierailija
36/63 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin on niillä tiedoilla mitään tehnyt kunhan on vain uteliaisuuttaan selannut, ihmiset osaa olla dorkia. 

Vierailija
37/63 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi ongelman ydinkohta on se, miten HUSsin kokoisessa ja tasoisessa sairaalassa työntekijällä on niin vähän oikeaa asianmukaista tekemistä, että ennättää penkoa lähes tuhannen potilaan tietoja. Ei ihme, ettei potilaitten lähetteet etene, aikoja jää saamatta, vastaukset tulematta, kun on tärkeämpää tekemistä.

Onko tämä selitys sille, kun sairaalaan soittaessa kuulet vain pimpeli-pompeli- vaihteessamme on juuri nyt ruuhkaa- pimpeli-pompeli.

Sä et varmaan ole soittanut " HUS Helsingin yliopistollinen keskussairaala", kuullut tuota odotusmusiikkia, et väliaikatiedotetta? Sun lähetteet ja ajanvaraukset edenneet moitteetta, jos tämä on sulle höpinää. Aika moni tietää, ettei ole. Vai oletko sä nimenomaan siellä toisessa päässä, tärkeissä tehtävissä? Siinä tapauksessa ymmärrän.

Vierailija
38/63 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin on niillä tiedoilla mitään tehnyt kunhan on vain uteliaisuuttaan selannut, ihmiset osaa olla dorkia. 

Vaikka ei olisikaan mitään tehnyt niin en halua, että joku tuntematon tietää minun sairasertomukseni yksityiskohdat. Uteliaat pitäsi saada pois sieltä!

Vierailija
39/63 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tieto on nykyisin rahanarvoista tavaraa ja sitä käytetään hyväksi sekä dataa myydään ja ostetaan.

Ei selliasta enää nykyisin ole kun sanotaan että tietosi ovat turvassa moni ammattilainen myy tietoa häikäilemättä.

Vierailija
40/63 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä et varmaan ole soittanut " HUS Helsingin yliopistollinen keskussairaala", kuullut tuota odotusmusiikkia, et väliaikatiedotetta? Sun lähetteet ja ajanvaraukset edenneet moitteetta, jos tämä on sulle höpinää. Aika moni tietää, ettei ole. Vai oletko sä nimenomaan siellä toisessa päässä, tärkeissä tehtävissä? Siinä tapauksessa ymmärrän.

"tärkeissä tehtävissä" Lol.

Hoitajat pyörii röökillä, vaikka on savuton sairaala, annetaan vääriä lääkkeitä, jne.

Ihan B-luokan sairaala. Ja B-luokan hoitajat.