Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HUS:issa paljastui JÄTTIMÄINEN potilastietojen urkinta, jopa lähes 1000 potilaan tiedot urkittu! Lähde yle

Vierailija
22.08.2023 |

Joo, tosi hyvin suojaa potilaiden yksityisyyttä tämä nykyinen järjestelmä. Käytännössä on potilaan itsensä vastuulla valvoa ja tilailla lokitietoja saadakseen selville toteutuuko hänen kohdallaan lakisääteinen yksityisyydensuoja.

https://yle.fi/a/74-20046454

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs tähän sanoo kaikki ne, jotka aina kommentoi "no ei niitä kukaan kumminkaan katso, ei kenenkään asiat kiinnosta, ammattilaisilla ei ole aikaa sellaiseen"?

Tuskin on niillä tiedoilla mitään tehnyt kunhan on vain uteliaisuuttaan selannut, ihmiset osaa olla dorkia. 

Vaikka ei olisikaan mitään tehnyt niin en halua, että joku tuntematon tietää minun sairasertomukseni yksityiskohdat. Uteliaat pitäsi saada pois sieltä!

Mistä sen keksit että on lukenut sairaskertomuksia???

'Potilastietoja on katsottu luvatta Apotti-potilastietojärjestelmän niin sanotusta Identity raportti -näkymästä. Siitä näkyy potilaiden henkilö- ja yhteystietoja.

Lisäksi näkymästä selviää, onko potilas kirjattuna johonkin HUS-yhtymän sairaalaan.'

Vierailija
42/63 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs tähän sanoo kaikki ne, jotka aina kommentoi "no ei niitä kukaan kumminkaan katso, ei kenenkään asiat kiinnosta, ammattilaisilla ei ole aikaa sellaiseen"?

Tuskin on niillä tiedoilla mitään tehnyt kunhan on vain uteliaisuuttaan selannut, ihmiset osaa olla dorkia. 

Vaikka ei olisikaan mitään tehnyt niin en halua, että joku tuntematon tietää minun sairasertomukseni yksityiskohdat. Uteliaat pitäsi saada pois sieltä!

'Potilastietoja on katsottu luvatta Apotti-potilastietojärjestelmän niin sanotusta Identity raportti -näkymästä. Siitä näkyy potilaiden henkilö- ja yhteystietoja.

Lisäksi näkymästä selviää, onko potilas kirjattuna johonkin HUS-yhtymän sairaalaan.'

Tuohan on vielä pahempi juttu! Eli hetuja ja osoitteita sieltä tonkinut, noilla voidaan tehdä petoksia, identiteetivarkauksia ja ties mitä ikävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on vielä pahempi juttu! Eli hetuja ja osoitteita sieltä tonkinut, noilla voidaan tehdä petoksia, identiteetivarkauksia ja ties mitä ikävää.

Kuumaa kamaa myydä rikollisille ihmisten henkilötietoja.

Vierailija
44/63 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se mahdollista, tai sitten on vain etsinyt jotain tuttuaan eikä ole tajunnut ettei ole sallittua käyttää omaan tarkoitukseen. 

Vierailija
45/63 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

HUS:n hommat vähän rempallaan joka saralla, onko siellä liikaa johtajia.

Vierailija
46/63 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole noin sanonut, mutta tämän kautta funtsailin, että ei mulla ole terveystiedoissa mitään kummallista. Hyvin kestää päivän valon, parit murtumat, verenpainetauti ja satunnaiset flunssat.

MUTTA mua kismittää kuin pientä sikaa se tosiasia, että verotiedot ovat julkisia. Niitä voi kuka vaan tarkistella ja ihmetellä. Vielä kun huomasin kaverista, että se oli käynyt tsekkaamassa kaikkien tuttujensa verotiedot. Tuli sivuslauseissa selväksi ja vihjaili asialla. Ei mulla verotiedoissakaan ole mitään erityistä. Vaan ihan tavallisen keskituloisen tiedot. Miksi tämä hiertää enemmän kuin terveystiedot?

JOS paska osuisi tuulettimeen, että terveystiedot sitten leviäiskin tuolla, niin ehkä sitten voisikin ottaa enemmän päähän kuin nyt, kun sitä ei ole tapahtunut.

Niin sinua ei haittaa, kun sinulla ei itselläsi ole mitään arkaluontoisia tietoja. Minä, minä, minä alkaa olla aika kulunut argumentti. Ei sitten tule yhtään mieleen, että jollain voi olla tosi rankkoja ja jopa omaan turvallisuuteen vaikuttavia tietoja siellä, esim. rikosten uhreilla.

Vaikka ei olis muuta merkintää kuin korvahuuhtelu, niin terveystiedot ovat salassa pidettäviä.

Vierailija
47/63 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinäpä sen sanoit.

Vierailija
48/63 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekkin alalla olleena  voin kertoa, että kaikki siellä katseli niitä potilastietoja. Välillä oli kisoja siitä, että kenellä on hauskin potilaan nimi. Tiedettiin julkkisten sukupuolitauti testit ja kenellä oli mitäkin näytteitä otettu. Kyllä siellä sana kiersi jos sairaalaan oli tullut julkkis, että mikä sitäkin vaivasi ja minkälainen oli sen käytös osastolla. Välillä niitä pootilastietoja joku onnistui lähettämään ihan väärään paikkaan ja siis ulkopuoliselle taholle.

Ihan normi hommaa HUS-laitoksessa.

Siihen teidän veronmaksajien rahaa tuhlataan.

Saitko oikein kunnon fibat?

Vierailija
49/63 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerro Mitään.

Vierailija
50/63 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se mahdollista, tai sitten on vain etsinyt jotain tuttuaan eikä ole tajunnut ettei ole sallittua käyttää omaan tarkoitukseen. 

Eli vainoamista? Urkkia toisten osoitteita. Jos on kaveri/tuttu, niin luulisi, että voi itse häneltä kysyä osoitteen eikä laittomasti tarvitse mennä terveydenhoidon rekistereihin sitä tonkimaan.

Vierailija
51/63 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan potkut "häpäistyn" potilaan mielestä riittävä rangaistus.  *Rahallisesti tuntuva kipukorvaus asianosaiselle saattaisi olla myös hyvä lisävelvoite urkkijalle maksettavaksi*  Kun on laadittu tietokanta josta on annettu ymmärtää, että ihmisille on taattu suojattu yksityisyys jossa säilyy potilasturvallisuus, niin pitäisihän sellainen luottamus myös ulottua potilaillekin.  Tuon kaltaiset kiinnijäämiet oletettavasti jättää potilaisiin epävarmuuden tunteita.  Mun mielestä näitä urkkimisia on tullut julkisuuten yllätävän usein.  Tyhjien turvallisuuden takauksista lupailut ovat vain sanahelinää.  

Vierailija
52/63 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

😤

Vierailija
53/63 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

😡

Vierailija
54/63 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei edes yllätä että HUS asialla, HELLsinki on kaatopaikka.

Minkälainen juntti pitää ihmisen olla, jos luulee että HUS=Helsinki?

HUS alueella asuu melkein 1,8 miljoonaa ihmistä ja mitä Helsingissä on, kolmasosa tuosta?

Vierailija
55/63 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole noin sanonut, mutta tämän kautta funtsailin, että ei mulla ole terveystiedoissa mitään kummallista. Hyvin kestää päivän valon, parit murtumat, verenpainetauti ja satunnaiset flunssat.

MUTTA mua kismittää kuin pientä sikaa se tosiasia, että verotiedot ovat julkisia. Niitä voi kuka vaan tarkistella ja ihmetellä. Vielä kun huomasin kaverista, että se oli käynyt tsekkaamassa kaikkien tuttujensa verotiedot. Tuli sivuslauseissa selväksi ja vihjaili asialla. Ei mulla verotiedoissakaan ole mitään erityistä. Vaan ihan tavallisen keskituloisen tiedot. Miksi tämä hiertää enemmän kuin terveystiedot?

JOS paska osuisi tuulettimeen, että terveystiedot sitten leviäiskin tuolla, niin ehkä sitte

Mun tuloista varmaan puolet tulee verottomista korvauksista, jotka ei tulotiedoissa näy.

Sepäs onkin mehevää, kun tutut ja sukulaiset ihmettelee meikäläisen leveää elämää että "miten tavallisen raksapekan palkalla VOI olla uusi omakotitalo ja vaihdella autoa kahden vuoden välein!!??"

Vierailija
56/63 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi YLE urkkii tietoja. 😟

Vierailija
57/63 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin poistattamassa tikkejä nii samalla hoitaja puhui muista sitten käydä klamydia kontrollissa

Olin järkyttynyt.

Kyllä ne kyttää kaiken mitä irti saa.

Vierailija
58/63 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurantajärjestelmälle olisi selkeää tilausta. Harvojen sairaiden ihmisten hupia tämä silti on. Mutta jos 1 tuhannesta on yliutelias kyylä, niin äkkiä tapauksia alkaa kertymään.

Vierailija
59/63 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan kestämätöntä, että ihmisten kaikki terveys- ja sosiaalipuolen historiatiedot keskitetään samaan sähköiseen järjestelmään. Riski on aivan liian suuri, eikä kukaan ole kysynyt meiltä ihmisiltä, että haluammeko tätä?

Vierailija
60/63 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas. Palstapäivystäjä löytänyt TAAS uuden pöyristelyn aiheen. JÄTTIMÄINEN, SENSAATIO  JÄRKYTTÄVÄ... Eikö sulla ole muuta elämää kuin vesi kielellä odottaa jotain tapahtuvaksi ja sitten kiirehtiä tehtailemaan päivän pöyristely palstalle? Aika surullinen elämä.