Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua, vauva ihan tukossa!!

19.12.2006 |

Vauvani 2,5 kk on kauheassa nuhassa, ihan tukossa. Keittosuolatipat ei näytä auttavan. Kun katsoo sen nenään, niin sieraimet on puhtaat, eli ei räkää, mutta silti hengittää hirveän vaikeasti ja rohisee ku mikäkin. Lima on siis syvemmällä.

Onko se totta, että vauvat hengittä vain nenällä, eli jos menee tukkoon, niin ei osaa hengittää suun kautta?

Kuumetta ei ainakaa viel oo, niin en oo vieny lääkäriin.

Kiitos vastaajille!

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nenä on tukossa vauva alkaa kyllä automaattisesti hengittämään suun kautta, tosin herää usein tähän.

Laitatko muuten tippoja paljon kerralla? Meillä ainakin auttaa vain, jos liousta menee nenään suht paljon. En osaa sanoa tippoina, koska latan aina pullon suun sieraimeen asti, että saan tipat menemään, mutta varmaan ainakin sen kolme. Tämän jälkeen imen räkää nenä-friidalla.

Vierailija
2/15 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poitsu melkein 8kk samalla tavalla tukossa, että nenä on puhdas, mutta jossain syvemmällä rohisee. Jos et vielä ole niin kohota vauvan sängyn päätyä. Vaikka puhelinluettelot sängyn jalkojen alle. Entä oletko koittanut jo höyryhengitystä? Esim. suihku valumaan kuumaa vettä ja vauvan kanssa sinne hengittelemään vesihöyryjä lähistölle.

Yksi kikka on laittaa vauvan sängyn viereen/päätyyn nyyttiin valkosipulia tai tavallista sipulia. Voi laittaa vaikka harson sisään tai vaikkapa ihan vaan vanhaan sukkaan. :D

Paranemisia pikkuiselle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin palstalla on taas muutama kysellyt vinkkejä jopa 4 viikkosten vauvojen hoitoon joilla räkätauti päällä eikä konsteja olon helpotukseen ole ja näitä kyselyjä näin pienten vauvojen kohdalla näkyy tasasin väliajoin, joten hyväntahtosesti, ketään haastamatta, haluan muistuttaa että:

Alle 3kk vauva joka on kipeä(oli tauti mikä tahansa!) pitää viedä lääkäriin, joko oma terv.as, yksityinen tai päivystys, ei kannata jäädä kotiin pohtimaan parasta hoitomuotoa ja olon helpotusta, vaan vauva kyytiin ja nokka kohti lääkäriä.

Täälläkin on saanut lukea surullisia läheltäpiti-tilanteita kun on liian kauan kotona odoteltu, ja valitettavasti myös minä, tietämättömyyttäni, kuulun näihin joka jäi 2 viikkosen vauvan kanssa neljäksi päiväksi kotiin kun eka räkätauti iski.

Kysyin neuvolasta apua melko pian taudin puhjettua ja minut ohjattiin terveydenhoitajalle, joka vähätteli aikomustani viedä lastenklinikalle ja kehotti kotona seurailemaan tilannetta.

No, minä seurasin vuorokauden ja kun tytön olo oli aina vaan tosi kurja ja räkänen päätin viedä lastenkl. päivystykseen ja siellä imettiin heti limaa ja silminnähden tytön olo helpottui jo sillä, mutta kokeiden tulosten tultua meidät passitettiin osastolle(diag. Rs-virus ja happivaje!!!).

Tyttö laitettiin heti lisähapelle(happisaturaatio oli liian alhainen) ja seuraavan kolmen vuorokauden aikana limaa imettiin kolmen tunnin välein, aina ennen syöttöä. Kotiin päästyämme vielä pari päivää meni parannellessa mutta en edes uskalla ajatella miten huonosti olis voinut käydä jos olisin jäänyt kotiin kuten terkkari kehotti. Meille painotettiin päivystyksessä että kotiin emme missään nimessä pääse happivajeen vuoksi! Vaan sairaalahoito on näin pienelle ainoa vaihtoehto.(meilläkin siis hengitys rohisi mutten voinut uskoakaan että kyse olisi mistään pahemmasta, kun kykeni kuitenkin hengittämään välillä suun ja välillä nenän kautta vuorotellen)

Kannattaa soittaa esim terv.palveluiden neuvontaan p. 09-10023

jossa osataan antaa vinkkejä kotihoitoon ja ne myös osaavat arvioida kannattaako jäädä kotiin/lähteä lääkäriin.

Ne neuvoo myös lääkkeiden annostuksissa ja laskee tarkat määrät vauvalle painon mukaan, jotta voi turvallisisn mielin lääkitä.

Kannattaa siis viedä pieni vauva näytille!

Toivotan kaikille pienten ja isompienkin lasten vanhemmille mukavaa joulun odotusta ja pikaista paranemista kaikille pikkupotilaille!

Jade ja tyty 11kk(ja taas räkätaudissa, nyt onneksi selvitään jo kotikonstein...toivottavasti -koputtaa puuta-)

Tämä oli siis hyväntahtonen viesti, en halua ketään tuomita, kaikki tekee itse valintansa mutta olisipa joku silloin 11kk sitten kertonut minulle..!

Vierailija
4/15 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää kokeilla noita keinoja mitä suosittelitte! mä oon ollu niin huolissani ku oon kuvitellu et vauva ei osaa hengittää yhtään suullaan. toivotaan et sipuleista ja höyryistä ym. on apua.

Vierailija
5/15 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en ole vielä vienyt lääkäriin, koska vauva voi muuten hyvin, on virkeä, syö hyvin ja ei ole kuumetta.

Jaden tarinaa lukiessani huoli kuitenkin iski ja aloin pohtimaan, että pitäisikö sittenkin käydä lääkärissä. oliko Jaden lapsella kuumetta, kun oli toi rs-virus?

Vierailija
6/15 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nasolin tipoissa on käyttörajana 3kk, mutta tuon ikäiselle laittaisin jo yhden tipan ennen yöunia. Meidän poikien räkätauti (kun olivat alle 2kk) meni kyllä itsestään ohi, jos joku nyt noin kovasti oli kauhistunut... (tilanne oli sama kuin ap:llä, mutta lapset saivat happensa huutamalla heti, jos ilma ei kulkenut nenän kautta).

Vierailija
7/15 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tyttö oli myös aika pienenä hirveessä nuhassa. Kokeilin sillon kaikki maholliset keinot enkä enää tienny mitä tehdä. Äitini neuvoi vanhan ajan keinon ja hiukan naureskellen testasin. Likka sai nukuttua ja aamulla nuha oli lähes jo pois!

Eli kuorin sipulin ja pilkoin sen sideharsoon. Laitoin harson löyhästi solmuun ja solmin sen pinnasänkyyn kiinni :) Haju oli karmea mutta keino tepsi!

Vierailija
8/15 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli meidän poika sai ekan räkiksen 2viikkoisena ja oikeastaan jatkui melkein 2 kuukautiseksi saakka (2 eri räkätautia)ei kuumetta eikä muuta kuin että räkää tuli nenästä ja kuului krohina.tuona aikana kävi 3 kertaa lääkärillä,kerran lastenlääkärillä ja terkka tsekkas vähänväliä.tulos oli että täysin terve lapsi nuhaa ja tukkosuutta lukuunottamatta ja hoidoksi suolatippoja.kuulemma hyvin yleistä jopa pienillä lapsilla syksy ja talviaikaan.nyt onneksi jo terve.mutta kandee mennä jos meinaa niin suoraan lastenlääkärille,ne muut ei mielestäni noin pienen lapsen nuhaan osaa heittää kuin arvauksia tai liioittelua.mutta aina lääkärissä käynnin jälkeen oma olo kyllä helpottui kun asiantuntija sanoi ettei huolta ole.mutta parempi tarkistuttaa kuin katua myöhemmin!

Vierailija
9/15 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meijän tytöllä ei ollu kuumetta kun tuo Rs-virus iski, ainoastaan tosi räkänen.

Edelleen suosittelen lääkärissä käyntiä, lääkäri kuuntelee keuhkot ja tarkastaa korvat, niin on paljon helpompi sairastella pienen kanssa kotona kun tietää ettei mistään vakavammasta ole kyse!

Niin, ja pyydän anteex, tarkotus ei oo pelotella ketään, kertoa vain oma tyhmyys ja kokemus. Näin ensimmäisen lapsen äitinä sitä ei osannut kuvitellakaan kuinka vaarallinen " pikku flunssa" voi olla vauvalle, kun itse aikuisena ei pidä sitä oikeastaan edes sairautena.

En löytäny yhden palstalaisen vanhaa kirjotusta(siit on varmaan 10kk), oisin kopsannut sen tähän. Hän kirjoitti omakohtasesta kokemuksesta kuinka oli myös jäänyt flunssasen pienen vauvan(alle 3kk, tarkemmin en muista)kanssa kotiin ja ajatellut pärjäävänsä ilman lääkärissä käyntiä.

Ensin kaikki oli räkäsyyttä lukuunottamatta vauvalla hyvin, makoili tyytyväisenä sängyllä, vieraitakin oli kylässä, ja seuraavassa hetkessä kakoi ilmaa, eikä saanut kunnolla hengitettyä.

Muutamassa sekunnissa oli tullut selväksi että nyt on tosi kyseessä ja joku vieraista oli soittanut ambulanssin.

Tämä äiti kertoi tarinassaan että se n. 7-9minuuttia ambulanssin odottelua tuntui ikuisuudelta, kun koko sen ajan hän oli joutunut hellästi " ravistella" (sillätavalla ettei tietenkään aiheuta suurempaa vahinkoa),jotta oli saanut havahdutettua vauvaa ottamaan jotenkin happea.

Tämä vauva selvisi, oneksi, mutta kirjoittaja kertoi ettei voinut ymmärtää kuinka vakavasta asiasta voi pienen vauvan flunssassa olla kyse.

Eihän näin tietenkään aina ole, ja hyvä niin, mutta kun ei voi ikinä tietää osuuko tuollainen omalle kohdalle niin en lähtisi pienen ihmisen terveydellä leikkimään.

Mä oon varmasti lukenut alan kirjallisuutta ja julkaisuja liikaa mutta luin myös yhdestä lääkäri julkaisusta minkälaisia kohtaloita oli edellisenä vuonna ollut, kun lapsia erinäisistä flunssasta johtuvista syistä ei oltu tuotu ajoissa lääkäriin, ja hapenpuutteen vuoksi(mikä meidänkin tytöllä silloin oli) seuraukset olivat jotkut pahojakin. Yksi oli kuollut ja joku vammautunut, eli ei oo mikään vitsi että turhankin herkästi suositellaan näytille viemistä.

Edelleen sanon että jokainen tehköön omat ratkasut ja mikäs minä olen sanomaan mitään kun itsekin viivyttelin lääkäriin menoa silloin vastasyntyneen tytön kanssa, mutta kuten aiempaan kirjoitukseen laitoin: Olisipa joku silloin minulle kertonut...

Jade ja tyty 11,5kk toipuu jo ties kuinka monennesta flunssasta.

Vierailija
10/15 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli lääkäriin, pilkottua sipulia harsoon ja sängynpäätyyn, sängyn päädyn kohotusta kirjojen tm. avulla ja kiehautettua vettä pariin kattilaan sängyn viereen/alle tai ilmankostuttaja.

Vierailija
11/15 |
22.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä en huomannut vielä. Jos imetät, laita vauvan nenään äidinmaitoa, toimii paremmin kuin keittosuolatipat. Ämmällä meillä on pärjätty, nyt nuorimmaisella on toinen nuha. Toki keittosuolatippojakin on kokeiltu, mutta eivät ole yhtä tehokkaita.

Lapsella voi ekan vuoden aikana olla montakin nuhaa, mutta jos epäilet, että on jotain muutakin ja jos seudulla liikkuu viruksia, kannattaa vielä lääkäriin, jos ei muuta, niin oman mielenrauhan vuoksi :)

Vierailija
12/15 |
22.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni Jade hienotunteisesti ja diplomaattisin sanankääntein kertoi, sen mitä itse useasti ihmettelen: mielestäni ihmiset pohtivat näillä palstoilla niin vakavia terveydellisiä ongelmia, että kysymykset kannattaisi osoittaa suoraan lääkärille/neuvolatädille. Usein esim. soitto neuvolaan auttaa ja sieltä saa asiantuntevaa neuvoa sekä vastauksen samantien. He myös tietävät, jos jotain virusta tms on liikkeellä. Aika monella on myös vakuutukset vauvalle, joten käynti vaikkakin " vain flunssan takia" yksityisen lastenlääkärin luona ei maksa omaisuuksia. Myös soitto yksityislääkärille saattaa selventää asioita. Toki sen lisäksi voitte hoitaa vauvojanne sipulipussihauteilla...Oletteko koskaan kokeilleen jäniksenkäpäliä? Ne poistavat tehokkaasti huonon tuurin? (paitsi jäniksen osalta)

Vierailija
13/15 |
22.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin hoitajana olen aina viimeiseen asti muka pärjännyt kotona, oli kysymys sitten itsestä tai lapsesta ja jotenkin iskostunut päähän vaan että pelkän nuhan takia ei lääkäriin tarvitse mennä.

Oman poikani, nyt 5 kk oli 2kk ikäisenä nuhassa ja lastenlääkäriin lopulta mentyämme sanoi, että AINA alle 3kk ikäiset hoitaa lastenlääkäri.

Saatiin lääke ja tutkittiin keuhkot ym.

Suihkuun aikuisen sylissä lämpimään suihkuhuoneeseen, niin röörit aukee.

Vointeja=)

Vierailija
14/15 |
22.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvamme (2kk) on tosiaan ollut parisen viikkoa nuhassa. Soittelin neuvolaan ja sieltä ohje oli, että jos ei ole kuumetta tai vauva ei " valita" mitään paikka kipeäksi ja syö hyvin, niin lääkäriin ei tarvitse mennä.

Itseäni tilanne kuitenkin huoletti sen verran, että menimme käymään lastenlääkärissä. Siellä kuunneltiin heti keuhkot (rs-viruksen varalta, vaikka ei kuumetta ollutkaan) ja tarkistettiin korvat. Kurkku punoitti hieman, joten lääkäri suositteli käyttämään muutaman päivän ajan suppoja. Samoin tehtiin punnitus, että onhan saanut riittävästi ruokaa nuhan aikana. Ja lääkärin mielestä oli hyvä, että toimme lapsemme lääkäriin.

KIITOS JADELLE kertomuksesta, se laittoi meidätkin lääkäriin.

Kannattaa tosiaan käyttää lastenlääkärissä, jo oman mielen rauhan vuoksikin. Ja vaikea se on päällepäin kuitenkin erottaa, mikä on sitä vaaratonta nuhaa ja milloin on vakavampi virus kyseessä.

Vierailija
15/15 |
22.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli tyttö 2kk kun tuli ekat räkätaudit. Onneksi ei tarvittu viedä mihinkään. Pärjättiin suolatipoilla. Mutta,,,,, meillä meni niin paljon niitä etten edes osaa laskea.

Olen laittanut ne pipetti pulloon jotta ois helpompaa laittaa nenään ja siinä menee kyllä tippoja vaikka kuinka paljon. Mutta on myös auttanut. Ja kun ne eivät tekee hallaa.

Muita keinoja ovat pyykin kuivausta lastenhuoneessa. Eli jos on mahd laittaa jotain kosteata. Mä pesen yleensä koneellisen illalla kun tytöillä on flunssaa ja laitan heidän huoneeseen kuivumaan. Tämä helpottaa kanssa hengitys.

Sängyn pään korottaminen on varmaan vanhin keino,,.-)

Meidän nuorempi on nyt 4kk ja kävimme eilen lääkärissä kun on räkätauti. Lääkäri kehotti höyryhengitys. Eli jos esim on sauna niin päästä vaikka suihkuhuoneeseen saunasta lämpöä niin helpottaa.

Sipulista oli jo aikasemmin kerrottu ja olen myös laittanut Vicksiä (sitä tahmea haisevaa möhnää) paperiin ja sängyn viereen.