Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä vaiheessa luovuttaisitte koulutusta vastaavalle alalle työllistymisen suhteen?

Vierailija
21.08.2023 |

Olen valmistunut 3,5 vuotta sitten enkä ole useista hakemuksista ja haastatteluista huolimatta onnistunut samaan koulutusta vastaavaa työpaikkaa. Nyt todella mietin, että olisiko aika jo lopettaa ja hakeutua vaikka oppisopimuksen kautta ihan jollekin muulle alalle. Ehkä vaan en ole oikeanlainen ihminen tuohon hommaan.

Ja tuo suorittamani koulutus ei ole mikään huuhaa-hömppä, jos sitä mietitte. Opiskelukaverit ovat kyllä työllistyneet, jopa osa niistä, jotka eivät koskaan valmistuneet.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole koskaan tehnyt koulutustani vastaavaa työtä. 

Vierailija
2/22 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mietin luovuttamista jo nyt opiskeluaikana, kun yrityksistä huolimatta ei löydy edes harjoittelupaikkaa. Ihan järjettömät vaatimukset junior-tasollekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiinnostavaa tietää mikä olisi tuo ala? - Itse ennätin olla reilun vuoden työttömänä, jonka jälkeen muutin noin 700 kilometriä vuoden mittaisen pätkätyön perässä, joka oli melko lähellä omaa alaani-. Nyt olen taas työtön. Ja yritän pitää ajatukseni ja mieleni valoisana, vaikka hieman tämä on vaikeaa kun sosiaalisia suhteita ei nyt jo menneen työvuoden aikana ennättänyt kertyä. Ja vanhat kaverit ja tuttavat asuvat lähimmätkin muutaman sadan kilometrin päässä. 

Vierailija
4/22 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai olet sentään hakeutunut johonkin muihin töihin, mahdollisesti vielä sellaiseen firmaan jossa on olemassa myös koulutustasi vastaavaa työtä? Meille on moni työllistynyt sitä kautta että on tullut heti valmistumisen jälkeen ihan duunariksi, mutta myöhemmin hakenut talon sisäisesti ns. parempaa työtä kun on vapautunut sopiva paikka.

Vierailija
5/22 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai olet sentään hakeutunut johonkin muihin töihin, mahdollisesti vielä sellaiseen firmaan jossa on olemassa myös koulutustasi vastaavaa työtä? Meille on moni työllistynyt sitä kautta että on tullut heti valmistumisen jälkeen ihan duunariksi, mutta myöhemmin hakenut talon sisäisesti ns. parempaa työtä kun on vapautunut sopiva paikka.

Tietysti olen. Töissä olen ollut koko ajan oman alan ruohonjuurihommissa. Sisäisessä haussa en ole kertaakaan tullut valituksi parempiin töihin. Harvoin niitä tulee edes hakuun.

Ap

Vierailija
6/22 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä selvittää, miten eroat niistä, jotka tulevat valituiksi.

Usein pätevyyden lisäksi tarvitaan esim. sosiaalisia taitoja, esiintymiskykyä, huumorintajua tai ihan vaan, että sovit luonteesi puolesta porukkaan ja tehtävään. Ulkonäölläkin on merkitystä.

Vierailija
7/22 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä koskaan luovuttaisi. Hakisin niitä oman alan töitä samalla kuin muidenkin alojen töitä.

Vierailija
8/22 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä koskaan luovuttaisi. Hakisin niitä oman alan töitä samalla kuin muidenkin alojen töitä.

Ilmeisesti sulla ei kokemusta tällaisesta tilanteesta? Ihminen ei oikeasti jaksa vuosikausia hakata päätä seinään. Jokaisen "ei kiitos" -vastauksen jälkeen itseluottamus murenee palasen lisää.

Ap

Vierailija
9/22 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein pätevyyden lisäksi tarvitaan esim. sosiaalisia taitoja, esiintymiskykyä, huumorintajua tai ihan vaan, että sovit luonteesi puolesta porukkaan ja tehtävään. Ulkonäölläkin on merkitystä.

Tiedän jo syyn enkä oikeastaan voi sille mitään.

Ap

Vierailija
10/22 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti sulla ei kokemusta tällaisesta tilanteesta? Ihminen ei oikeasti jaksa vuosikausia hakata päätä seinään. Jokaisen "ei kiitos" -vastauksen jälkeen itseluottamus murenee palasen lisää.

Ap

Jos on mahdollista niin ole valmis muuttamaan sen ammatin perässä, ihan minne tahansa, ja kokeile hakea vähemmän houkuttelevista. 

Vierailija
11/22 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jaksoin vuoden yrittää laiskanlaisesti työllistyä ammattiin, johon on vaikea työllistyä. Sitten löin hanskat tiskiin ja opiskelin alalle, jossa on erittäin hyvä työllisyys. Työllistyin jo opiskeluaikana. Nyt opiskelen lisää ja kohta minulla on ammatti, jossa ei koskaan tarvitse olla päivääkään työttömänä

Vierailija
12/22 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luovutin jo siinä vaiheessa, kun hain kouluun. Tiesin etten tule elättämään itseäni taidemaalaamisella. Se oli ja on yhä ainoa asia missä olen edes jotenkin hyvä ja jota rakastan. En osannut ajatella opiskelevani mitään muuta, valmistuin lopulta kuvataiteen maisteriksi. Leipätyökseni olen pikkupalkkainen duunari ilman alan koulutusta. Pakko tunnustaa että inhoan tätä työtä, mutta realismia pitää olla.

Nyt nelikymppisenä sanoisin 19-vuotiaalle itselleni, että opiskele suosiolla tylsä ja v*ttumainen, varmasti työllistävä ala. Ns. Kivat alat eivät työllistä ja tekoäly on jo viemässä luovilta tekijöiltä vähäisenkin leivän. Suurin osa ihmisistä inhoaa työtään mutta jopa 1500 €/kk nettona saa niin paljon kaikkea kivaa elämään.

Vierailija
13/22 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän jo syyn enkä oikeastaan voi sille mitään.

Ap

En tiedä onko hyvä vai huono juttu, että tavallaan tietää syyn sille miksei tule valituksi. - Itse en  varmaksi tiedä. Se, että sain vuoden mittaisen pätkä työn satojen kilometrien päästä alalta, joka on edes sinne päin omaa alaani olevanlta tuntui hyvältä. Mutta kyllähän sitä, kun aattelen kurssikavreitteni työllistymistä tai onnea parisuhde rintamalla ja asuinpaikkoija. autoja matkoja.... Niin kyllähän sitä löydän itseltäni pikkuamisen maisterin, joka tuntee kateutta, luojan kiitos en ainakaan vielä katkeruuta.

Vierailija
14/22 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan alasta, mutta siitä täällä ei vissiin haluttu puhua 😀

Vierailija
15/22 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mietin luovuttamista jo nyt opiskeluaikana, kun yrityksistä huolimatta ei löydy edes harjoittelupaikkaa. Ihan järjettömät vaatimukset junior-tasollekin.

Tästäkin kiinnostaisi että mikä ala? Ei teitä kukaan sen perusteella tunnista.

Vierailija
16/22 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan alasta, mutta siitä täällä ei vissiin haluttu puhua 😀

"suorittamani koulutus ei ole mikään huuhaa-hömppä, jos sitä mietitte. Opiskelukaverit ovat kyllä työllistyneet, jopa osa niistä, jotka eivät koskaan valmistuneet"

Tämän verran voin kertoa. Ei todellakaan ole kyse mistään taideartesaanin koulutuksesta tai naistutkimuksesta.

Ap

Vierailija
17/22 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vaan lähihoitajiksi.

Vierailija
18/22 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole koskaan tehnyt koulutustani vastaavaa työtä. 

Sama.

-Tekninen piirtäjä, Yo-

Vierailija
19/22 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelin luovuttaa nyt. Valmistuin ammattikorkeakoulusta 2012, enkä saanut oman alan töitä mistään. Sitten menin yliopistoon ja valmistuin maisteriksi samalta alalta 2020. Nyt on taas kulunut jo 3 vuotta siitäkin, eikä mikään paikka aukea. Yksitoista vuotta olen etsinyt "omalta alalta" töitä, mutta en vaan tule ikinä valituksi mihinkään.

Nyt saan täysin toiselta alalta niin hyvää palkkaa, ettei omalle alalle enää edes kannata mennä. Omalla alalla olisin esimiestehtävissäkin pienempipalkkaisempi kuin mitä tienaan nyt aivan pilipaliassistenttina. Nykyisen työn sisältö ei haasta, ei innosta, eikä kiinnosta pätkääkään, mutta raha kelpaa.

Vierailija
20/22 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästäkin kiinnostaisi että mikä ala? Ei teitä kukaan sen perusteella tunnista.

En mä sitä pelkää. Hävettää vaan edes sanoa.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi