Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En halua tehdä lisää lapsia ilmastonmuutoksen vuoksi - muita?

Vierailija
19.12.2006 |

Olen lueskellut nyt aika kattavasti käynnissä olevasta ja kiihtyvästä ilmastonmuutoksesta - ja hiljaiseksi vetää. Ihmiset eivät tunnun tajuavan, että 40-sadan vuoden sisällä on tulossa jääkauteen verrattavissa oleva VALTAVA muutos olosuhteissa, joissa väki täällä maapallolla elää. Vaikka Suomi säilyisi valtaosin asuinkelpoisena paikkana (rannikkoseudut poislukien), niin vaikutukset meidänkin elämäämme ovat huomattavat ulkomaisten luonnonmullistusten (hurrikaaneja, tsunameja, järkyttävää kuivuutta, lämpötilan takia elinkelvottomia alueita) maailmantalouden heilahtelujen, pakolaisvirtojen, uusien kulkusairauksien myötä. Ja muutos ei tule olemaan mikään ohimenevä - vaan kiihtyvä, tuhoon viekä lähivuosisatoina. Napajäätiköiden ja ikirouta-alueiden sulaminen syöksee ilmakehämme sellaiseen tilaan, että suuri osa maapallosta käy nisäkkäille elinkelvottomaksi.

Lisää lapsia kurjistuvalle pallollemme en totisesti eio enää hankkia. Melkein harmittaa, että kaksi lasta on tullut jo tehtyä. Saavatko edes he lapsiparat elää " kunnon elämän" ? :(

Huom. en ole uskovainen vaan rationaalinen, akateeminen (kauppakorkea), hyvätuloinen äiti-ihminen Espoosta. Joka ihmettelee, kuinka ihmiskunta " elää tässä-ja-nyt kuin ei mitään" (jatkaa kulutusjuhlaa, ajelee autoillaan, pykää lapsia, tähtää seuraavaan vaalikauteen, jne...) eikä tajua lähitulevaisuudessa olevan tuhon suuruutta. Surullista :(

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

huolehtimaan huolestuttavasta huomisesta. No tein sitten kuitenkin yhden oman kun mies ei tuolle adoptiolle oikein lämmennyt...

Mutta kyllä täytyy enenevissä määrin sanoa, että pelottaa... Muistan silloin aikanaan laskeskelleeni silloisen tiedon mukaan, että minun lapseni eivät vielä muutosta tule näkemään jos eivät ihan tolkuttoman vanhoiksi elä, mutta lapsenlapseni tai heidän lapsensa kyllä. Tuosta on reilu 15-vuotta aikaa ja nyt on menty niin paljon nopeammin pahempaan suutaan kuin osattiin kuvitellakaan, että nyt olen jo melkoisella todennäköisyydellä itsekin todistamassa noita muutoksia...

Yhtään lasta en enää tähän maailmaan hanki, tosin syitä on muitakin, tuo ilmastonmuutos ym. on vain viimeinen niitti päätökselleni.

Toivonpa vaan, että ihmiset havahtuvat ja tajuavat tehdä asialle jotain.

Olen perinyt ja tulen aikanaan perimään vielä lisää maata Itä-Suomesta. Nyt tuo viljely-, ranta- ja metsämaa on lähes arvotonta kun sitä hyvin toimeentulevien kaupunkilaistennäkökulmasta katselee. Mutta kun mieheni kysyi mitä me sille tehdään kun se aikanaan vapautuu meidän päätöksen alle, niin totesin vaan, että pidetään. Uskon, että ennemmin kuin kukaan arvaakaan tuo puhdas viljelymaa ja maa puhtaan järven rannalla on arvossa arvaamattomassa. Ei meidän elinaikanamme, mutta viimeistään lapsenlapseni tulevat takuulla mummoa kiittämään tuosta maapalasta ja kauaskatseisuudesta... Uskon, että tuo maapala tulee vielä olemaan huomattavasti arvokkaampi kuin arvoasuntomme Helsingissä. Ja toisaalta, jos ei, niin eipä siinä juuri rahaa kiinni ole...

Vierailija
22/24 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet aivan oikeassa!

JOS ehdimme ja pysymme hengissä pahimpiin aikoihin, niin luultavasti kaikki omat maa-alueet ja maatilat yms tulevat tarpeeseen! Ei voi koskaan tietää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen viimeiset kymmenen vuotta ollut ahdistunut ja muistan aina kuinka kaverit silloin 10 vuotta sitten nauroivat mun kierrättämisyrityksille ym. maailamanpelastamisyrityksille. Mutta on kai parempi kuitenkin edes yrittää tehdä jotain?

Vierailija
24/24 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää, miltä 1800-luvulla eläneistä nykypäivä näyttää ja miten kamalaksi he ovat aikoinaan maailman kuvitelleet.

Esim. kuivuuden pelko. Eläähän nykyäänkin ihmisiä keskellä saharaa ja hyvin pärjäävät.

Ääri-ilmiöt, kuten Tsunamit tulevat ehkä lisääntymään, mutta tuskin niistäkään ihan päivittäistä ilmiötä tulee. Ei ainakaan teidän lasten elinaikananne.

Ja miten meistä kukaan voi tietää, mitä tulevaisuus tuo? Keksitään ehkä keino, miten estää luonnon tuhoutumista, miten estää Tsunamit sun muut.

Onko se sitten oikea ratkaisu, että tähän maailmaan ei enää syntyisi lapsia? Tuskin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan