Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taloussanomat: Suomi velkaantuu dramaattisesti lähivuosina ellei Orpon hallitus jatka

Vierailija
20.08.2023 |

Ollaan ihan aikuisten oikeasti Kreikan tiellä, vuonna 2028 Suomi olisi jo EUn 7. velkaantunein maa ja tällä olisi dramaattiset vaikutukset esim rahoituksen saamisessa.

Jos vasemmistolaisia pääsisi hallitukseen, lähivuosina voi rahoitus Suomeen loppua ja silloin vasta kansa kärsisi, valtavat massa-irtisanomiset, konkursseja toisensa perään, ei edes lainalla voisi ylläpitää julkisia palveluita kun ei saa lainaa.

Toivoisin että jokainen Orpon hallituksen vastustaja lukisia ajatuksella uutisen
https://www.iltalehti.fi/talous/a/a2f82b07-b777-4831-8f68-baa534df6c75

Kommentit (1041)

Vierailija
1001/1041 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos velkaannutaan niin vihdoinkin on meidän vuoro saada EU lta tukiaisia.

Juurikin näin.

Vierailija
1002/1041 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos Orpon hallitus toteuttaa kaikki perversseimmätkin haaveensa se tietää Suomen loppua ja konkurssia. Kokoomuslaisia ei kuunan ole kiinnostanut Suomen talous vaan omien kamujen fyffet ja edut. Nytkin suunnittelevat myyvänsä Suomalaista monopoliomaisuutta surutta ajattelematta seurauksia.

No eipä näytä vasurioppositiosta löytyvän paljon vaihtoehtoja, kenelläkään ei ole mitään talousohjelmaa eikä mitään konkreettisia ehdotuksia, että miten julkistaloutta

No, ei se ainakaan parane viemällä asiakkaiden rahat, jolloin yritykset loppuu.

Se yksi rikas kun tuskin ahtaa mahaansa 24 possumunkkia ja juo 24 kuppia kahvia kerralla.

Suomessa kuolee noin 60000 ihmistä kuolee vuodessa ja heidän tilalle tarvittaisiin uusia asiakkaita.

Voiko rikkkaan hiuksia leikata parturissa 24 kertaa kuukaudessa, kun muilta otetaan rahat pois.

Suomi tarvitsee rahojen tasaisempaa jakoa ja yrityksiin asiakkaita.

luuletteko vasurit, että reaalitalous pyörii pumppaamalla sinne vastikkeetonta velkarahaa? Siinä kestävän taloudenpidon perusteesi :D Sitten on toinen juttu, että toimiva finanssitalous on vielä tärkeämpää, tarvitsemme yksityisiä investointeja lisää

Vasemmistoko se sitä valkarahaa maailmaan tuottaa? Minä olen kuvitellut että rahaa maailmaan painaa ihan se kapitalistinen talous jotta kapitallismin pyörät pysyisivät pyörimässä.

kyse ei ole velan antamisesta vaan ylivelkaantumisesta. Ei ole mitään tarvetta hypervelkaantua omasta tahdostaan. 90-luvun lamassa velkaannuttiin halvan markan takia ulkomaanlainoilla, nyt julkistalous elää kuin viimeistä päivää ja tulos on sama: pää edellä seinään

No eipä oikeasti juulkistalous ole rahankäyttöään juurikaan omatoimisesti lisännyt. Viime vuosien velkaantuminen on ollut 3/4 koronan ja sodan vaikutusta. Ja sosiaalipuolen menot ovat kasvaneet lähinnä väestön ikärakenteen heikentymisen takia. Joten turha väittää että tässä on jotenkin kevytmielisesti velkaannuttu.

Tokikin menoja pitää nyt katsoa tarkasti läpi.

ja tätä höpöhöpöä jaksetaan toistaa. Samaan aikaan lähimmät verrokkimaat Viro, Tanska ja Ruotsi eivät ole velkaantuneet ollenkaan, päinvastoin ovat pystyneet pienentämään valtion velkaa. Marinin hallitus teki ideologisen valinnan ja otti 50 miljardia velkaa leikkaamatta mistään.

Onneksi suomalaiset ovat sen verran pragmaattisia, että vaalitappiohan siitä seurasi ja vaihtoaitioon miettimään uutta talousohjelmaa

Jep, valtiolla on liikaa velkaa, emme voi enää maksaa yhtiölainoja ansiosidonnaisella ja jokainen on vastuussa oman asumismuodon valinnasta. Ei ole muiden vika ettå ostit asunnon kerrostalosta, missä naapurisi eivät pysty maksamaan yhtiölainojaan. Olisit valinnut aikanaan omakotitalon.

Saat maksaa vuokraa ja asuntovelkaa. Jos joudut ulosottoon niin sinulle saa jäädä 500 asumiskulujen jälkeen, vaikka palkkasi olisi 5000 brutto.

Ulosotossa sinulle saa jäädä toimeentulotuen minimi eli 500 ruokaan, vaatteisiin, puhelinlaskuun, auton kuluihin. 500 pitää maksaa kaikki.

Jos autoosi tulee 800 euron remontti niin se pitää maksaa tuosta 500 euron ruoka/vaaterahasta.

Naapurillesi joka on aina asunut vuokralla saa jäädä 5000 brutto palkasta vaikka 3000 netto, kun hän tekee sijaisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1003/1041 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kannattaisi varmaan kiristää verotusta tai sitten siirtää esim. terveydenhuollon kustannuksia kuluttajille. Sosiaaliturvasta leikkaaminen ei ole se ratkaisu jolla tästä ongelmasta päästään. Tämän maan köyhät eivät ole tuota velkaa aiheuttaneet joten sitä ei heillä pidä maksattaa!

Vierailija
1004/1041 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos velkaannutaan niin vihdoinkin on meidän vuoro saada EU lta tukiaisia.

Juurikin näin.

ei ole mitään takeita, että joku pikkuvaltio Suomi pelastetaan. Ja tulee tiukat ehdot tyyliin Kreikka. Joka tapauksessa nykyinen meno, jossa julkinen sektori elää täysin yli varojensa loppuu siihen.

Velkaa on vain karmea määrä - enemmän kuin nyt - ja leikkaukset paljon rajummat

Vierailija
1005/1041 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu kannattaisi varmaan kiristää verotusta tai sitten siirtää esim. terveydenhuollon kustannuksia kuluttajille. Sosiaaliturvasta leikkaaminen ei ole se ratkaisu jolla tästä ongelmasta päästään. Tämän maan köyhät eivät ole tuota velkaa aiheuttaneet joten sitä ei heillä pidä maksattaa!

itseasiassa ovat. Heille menee lähtökohtaisesti tulonsiirrot, jotka ovat tämän surkean tilanteen aiheuttaneet. Veronmaksajia ei ole tarpeeksi kustantamaan tulonsiirtoja eikä palveluita, vaikka verotus on tiukka

Vierailija
1006/1041 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

itseasiassa ovat. Heille menee lähtökohtaisesti tulonsiirrot, jotka ovat tämän surkean tilanteen aiheuttaneet. Veronmaksajia ei ole tarpeeksi kustantamaan tulonsiirtoja eikä palveluita, vaikka verotus on tiukka

Sossutuet on 800 miljoonaa. Leikkaatko ne eläkeläisiltä. Mun puoliso käy töissä eikä me saada asumistukea eikä toimeentulotukea, vaikka mä on työtön ja 2 lasta.

Vierailija
1007/1041 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sossutuet on 800 miljoonaa. Leikkaatko ne eläkeläisiltä. Mun puoliso käy töissä eikä me saada asumistukea eikä toimeentulotukea, vaikka mä on työtön ja 2 lasta.

Eläkeläiset saa toimeentulotukea lääkkeisiin ja sähköön.

Vierailija
1008/1041 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule kun väärin. Sosiaalimenojen osuus valtion budjetista on marginaalinen joten siitä säästämällä ei valtionvelkaa maksella pois. 

Vierailija
1009/1041 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistukeen ja toimeentulotukeen vaikuttaa puolison tulot.

Jos olet sairaanhoitaja ja miehesi irtisanotaan niin miehesi saa työmarkkinatuen 580 netto kuukaudessa, jos teillä on 3 lasta.

Onneksi olkoon. Muita tukia ette saa.

Vierailija
1010/1041 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule kun väärin. Sosiaalimenojen osuus valtion budjetista on marginaalinen joten siitä säästämällä ei valtionvelkaa maksella pois. 

Sosiaaliturvamenoista 32,7 miljardia menee eläkeläisiin.

https://thl.fi/fi/tilastot-ja-data/tilastot-aiheittain/sosiaali-ja-terv…

Lisäksi maksetaan työeläkkeitä 30 miljardia eli eläkeläisiin menee 62,7 miljardia.

Vierailija
1011/1041 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaaliturvamenoista 32,7 miljardia menee eläkeläisiin.

https://thl.fi/fi/tilastot-ja-data/tilastot-aiheittain/sosiaali-ja-terv…

Lisäksi maksetaan työeläkkeitä 30 miljardia eli eläkeläisiin menee 62,7 miljardia.

Jos eläkeläiset maksaa tästä lähin hoitokotimaksunsa 5000 kuukaudessa itse eikä laiteta maksuihin verorahoja.

Vai otetaanko eläkeläisiltä palvelusetelit tai kelan hoitotuki pois?

Vierailija
1012/1041 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erittäin merkittäviä kuluja kaiken kaikkiaan. Sosturva on pirstaloitunut lisäksi

Vierailija
1013/1041 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hitossa pitää maksaa maaseudulla asuvan mummun kelataksi. 60 km yhteen suuntaan tekee ainakin 400 ja mummu maksaa 50 euroa. Puhumattakaan näistä jotka menee yliopistosairaalaan 160 km ja maksaa itse 25 euroa.

Vierailija
1014/1041 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hitossa pitää maksaa maaseudulla asuvan mummun kelataksi. 60 km yhteen suuntaan tekee ainakin 400 ja mummu maksaa 50 euroa. Puhumattakaan näistä jotka menee yliopistosairaalaan 160 km ja maksaa itse 25 euroa.

Mun mummu meni kelataksilla 4 kertaa kuukaudessa ja kun se kuoli niin mettän ja pellon arvot 300 000.

Vierailija
1015/1041 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mummu meni kelataksilla 4 kertaa kuukaudessa ja kun se kuoli niin mettän ja pellon arvot 300 000.

Köyhä mummu, kyllä oli hyvä, että valtio maksoi kelataksit verorahoista.

Vierailija
1016/1041 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelataksissa ei ole varallisuus eikä tulorajaa.

Mun anoppi menee kelataksilla lääkäriin. Niillä on kyllä uusi auto, mutta appiukko menee mielummin kesämökille ja kelataksi on halvempi kuin, että maksaa itse bensat.

Vierailija
1017/1041 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiläiset ei varmaan niin tiedä kelatakseista. Hoitaako hus kaikki vaivat vai pitääkö mennä toisen kaupungin sairaalaan kelataksilla.

Moni ajaa maaseudulla kelataksia työkseen mummoja lääkäriin.

Vierailija
1018/1041 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin on maaseudulla kiva, että taksi hakee lapset kotoa kouluun ja tuo takaisin, jos koulumatka yli 5 km eikä kulje linja-autoa. Tuo taksi on ilmainen, valtio maksaa.

Vierailija
1019/1041 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko missään tietoa paljonko verorahoista maksetaan kelatakseja ja koulutakseja?

Vierailija
1020/1041 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelataksissa ei ole varallisuus eikä tulorajaa.

Mun anoppi menee kelataksilla lääkäriin. Niillä on kyllä uusi auto, mutta appiukko menee mielummin kesämökille ja kelataksi on halvempi kuin, että maksaa itse bensat.

Mun mielestä he voisi kulkea omalla Mersulla lääkäriin, kun se on suht uusi.