Kuntouttava työtoiminta
Olen moneen kertaan täällä palstalla kirjoittanut, kuinka kuntouttava työtoiminta tekisi hyvää kaikille pitkäaikaistyöttömille. Olen saanut vain kuraa niskaani. No kohta muuttuu ääni kellossa. Kun toimeentulotuki muuttuu vastikkeelliseksi, ovat kaikki kuntouttavaa työtoimintaa haukkuneet joukolla haluamassa mukaan. Ja se on hyvä asia. Työttömänä kotona lorviminen ei tee kenellekään hyvää. Toivottavasti moni kuntouttavaa työtoimintaa haukkunut vihaa sitä niin paljon, että lorvijat hakeutuvat sen jälkeen oikeisiin töihin.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista tuo kuntouttava on? Jos on jotain askartelua, niin minä en kyllä siitä kuntoudu vaan ahdistun entisestään. Mulle voisi sopia joku luontoon liittyvä homma. Mutta saako itse päättää yhtään mikä ketäkin kuntouttaa?
Täällä on ihan pakkaushommia, ompelua, siivousta.
Missä tuollaisia on? Olen käynyt useissa "kuntsareissa" kuukausien komennuksella ja jokaisessa vain lorvailtu. Yleensä eivät ole edes kestäneet neljää tuntia koska vetäjät kyllästyvät kahden tunnin jälkeen minkä seuraksena pääsee kotiin.
Tuo on juuri se mitä ne ovat.
T: viisi kertaa kuntouttavassa kolmen vuosikymmenen aikana.
Riittää.
Paitsi että niissä, missä minä olen ollut, vetäjät on pikkuhitlereitä jotka ovat todella tarkkoja, että minuutilleen ollaan 4h. Jos myöhästelee säännöllisesti, myöhästelypäivät aletaan merkata poissaoloiksi. Tämä lukee ihan säännöissä, itse en koskaan myöhästele.
Mikään jousto ei tule kysymykseenkään: Herään aina kuudelta, kun mies lähtee töihin, joten kysyin voisinko olla klo 8-12. Ei käy, vaikka ovet on auki ja ohjaajat paikalla, kuntoutusaika on 9-13 ja sillä hyvä.
Minä olen itse työkyvytön, mutta kävisin ihan mielelläni jossain ompeluseurassa näkemässä ihmisiä. Mutta rassaa kun vetäjät ovat poikkeuksetta epäpäteviä pikkunatseja. Tietysti, eihän kukaan fiksu ja kyvykäs ihminen tuollaiseen työhön tahdo, ja epäpätevyys aina synnyttää tuon kyykytyksen- ja kontrollinhalun. Pätevät ihmiset ei ole ikinä niuhoja turhasta, koska ei tarvitse korostaa omaa asemaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista tuo kuntouttava on? Jos on jotain askartelua, niin minä en kyllä siitä kuntoudu vaan ahdistun entisestään. Mulle voisi sopia joku luontoon liittyvä homma. Mutta saako itse päättää yhtään mikä ketäkin kuntouttaa?
Missä tuollaisia on? Olen käynyt useissa "kuntsareissa" kuukausien komennuksella ja jokaisessa vain lorvailtu. Yleensä eivät ole edes kestäneet neljää tuntia koska vetäjät kyllästyvät kahden tunnin jälkeen minkä seuraksena pääsee kotiin.
Riittää.
Paitsi että niissä, missä minä olen ollut, vetäjät on pikkuhitlereitä jotka ovat todella tarkkoja, että minuutilleen ollaan 4h. Jos myöhästelee säännöllisesti, myöhästelypäivät aletaan merkata poissaoloiksi. Tämä lukee ihan säännöissä, itse en koskaan myöhästele.
Mikään jousto ei tule kysymykseenkään: Herään aina kuudelta, kun mies lähtee töihin, joten kysyin voisinko olla klo 8-12. Ei käy, vaikka ovet on auki ja ohjaajat paikalla, kuntoutusaika on 9-13 ja sillä hyvä.
Minä olen itse työkyvytön, mutta kävisin ihan mielelläni jossain ompeluseurassa näkemässä ihmisiä. Mutta rassaa kun vetäjät ovat poikkeuksetta epäpäteviä pikkunatseja. Tietysti, eihän kukaan fiksu ja kyvykäs ihminen tuollaiseen työhön tahdo, ja epäpätevyys aina synnyttää tuon kyykytyksen- ja kontrollinhalun. Pätevät ihmiset ei ole ikinä niuhoja turhasta, koska ei tarvitse korostaa omaa asemaansa.
Niillä ohjaajilla on myös muuta työtä ja kokouksia tuon asiakasajan lisäksi ja jos yhdelle annetaan erityislupa tulla toimintaan toiminnan ulkopuolisena aikana, se lupa pitäisi antaa muillekin. Virastoihinkaan ei voi kävellä sisään aukioloaikojen ulkopuolella, vaikka siellä olisi työntekijä paikalla. Tietyt kellonajat on ihan syystä ja on hyvä opetella niitä noudattamaan.
Tulen omillani toimeen, mutta jos joutuisin vielä työttömäksi, niin kaivaisin vanhan masennusdiagnoosini esille ja menisin vihellellen kuntouttavaan. Siellä vaan sitten jotain näpertelyä kahvinjuonnin lomassa. Kellekään en puhuisi mitään. Aivan ilomielin menisin sinne. Mihinkään palkattomiin töihin en suostuisi.
En menisi tuonne turhautumaan ja tuhlaamaan aikaani. Eihän siellä saa kuulemma edes opiskella. Mielummin ottaisin -40% tulonalennuksen.
KAIKILLE TYÖTTÖMILLE JOTKA EIVÄT OSALLISTU TYÖLLISTYMISTÄ EDISTÄVÄÄN TOIMINTAAN TULISI LAITTAA PAKKOKARENSSIIN KUNNES KELPAA PALVELUT.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittää.
Oli meilläkin yksi ohjaaja pikkuhitleri kirjaimellisesti, mutta ei kellon suhteen.
Mulla oli venäläinen sukunimi. Ohjaaja savusti mut pois sieltä sen takia, vanha ukko.
"Sut mä vien haravoimaan veteraanien hautoja, sulla on huono vaikutus ihmisiin täällä, jne"
Typissä sanoivat sille ohjaajalle, että "et sä voi noin toimia, tuo on vastoin lakia".
Mutta toimi kuitenkin. Tämä vanha ohjaaja oli hierarkiassa ylempänä kuin typpi. Ei enää suostunut ottamaan mua takaisin vaikka esimiehet käskivät.
Tämän johdosta mut lähetettiin sitten eläketutkimuksiin. Ei ollut enää muuta paikka mulle.
Menepä sitten itse ilmaiseksi töihin!!! Hopi, hopi
tätönen 23
Vierailija kirjoitti:
KAIKILLE TYÖTTÖMILLE JOTKA EIVÄT OSALLISTU TYÖLLISTYMISTÄ EDISTÄVÄÄN TOIMINTAAN TULISI LAITTAA PAKKOKARENSSIIN KUNNES KELPAA PALVELUT.
Mä olen jo te tston palvelussa, eikä mulla ole mitään sitä vastaan, mutta sanon vaan, että massiivista veronmaksajien rahojen haaskaamista se kyllä on. Ei mitään käytännön hyötyä kenellekään, paitsi tietysti järjestävälle firmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen jo te tston palvelussa, eikä mulla ole mitään sitä vastaan, mutta sanon vaan, että massiivista veronmaksajien rahojen haaskaamista se kyllä on. Ei mitään käytännön hyötyä kenellekään, paitsi tietysti järjestävälle firmalle.
SINULLA ON SIIS AVAIN TYÖELÄMÄÄN PÄÄSYYN MIKSI ET KÄYTÄ SITÄ?
Minä suostun kuntouttavaan työtoimintaan heti, kun siitä maksetaan palkkaa. 555e/kk käteen saa helposti huumekaupalla ja omaisuusrikoksilla. Ilman liksaa voin istua työpajalla nukkumassa, otan toki oman makuupussin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä autisti huuda.
Kuntouttavia paikkoja ei ensinkään riitä lähimainkaan kaikille työttömille, toisekseen kaikkia ei välttämättä napaa hypätä niiden alkoholistien, narkomaanien, linnakundien ja mt-ongelmaisten sekavaan joukkoon, ´se ei vain ole ihan kaikkien juttu.
Valtion pitäisi perustaa uusia ja innovatiivisia yrityksiä ja palkata niihin ihmisiä. Jos osaamisesta on pulaa niin sitten kouluttaa niitä päälle. En näe muita vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä autisti huuda.
Jos sinulla on ongelma autististenn henkilöiden kanssa, niin kerro siitä minulle. Kerro vaan, odotan aivan innoissani. I dare you.
Urpon hallitus tullaan muistamaan erityisesti siitä, miten paljon verorahaa tuhlasi tällaiseen tuottamattomaan puuhasteluun. Kuntouttavan työtoiminnan ja muiden puuhastelujen järjestämien maksaa paljon eikä tuota mitään, koska työttömille ei makseta palkkaa josta saataisiin myös verotuloja.
Tukien leikkauksetkin tulevat vain paisuttamaan toimeentulotukea saavien määrää entisestään.
Kun kerran yleinen mielipide on että kuntouttavat ja muut ilmaistyöt on vajakeille niin eipä paljon huvita sellaisiin mennä. Mieluummin jatkan sairaslomaani ja haen sen jälkeen eläkettä. Säilyypähän joku itsekunnioitus.
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavissahan sitä vasta lorvitaankin.
Terveisin usein niissä käynyt.
Mitäs lorvit? Juu, tiedän, että toiset ylpeilee sillä, että ovat kuntouttavassa, eikä tarvitse tehdä mitään.
Olen nähnyt niitäkin, jotka tarttuvat tilaisuuteen tehdä jotain. Ne paikat, missä on paljon näitä, jotka eivät tee mitään eivät luultavasti saakaan kenestäkään työkuntoista. Paljon on kiinni myös itsestä, esim. itse olin mestassa, mistä löysin toisen työhaluisen kaverin. Alettiin tehdä kaikki työt kaksin, oli kivaa ja tehtiin oikeita töitä, sen kahvin juonnin ja muun puuhastelun ohella.
Hän taisi palata sinne, minä hain opiskelemaan, en päässyt. Nyt olen työkokeilussa ja toivottavasti palkkatuettu alkaa syyskuun alusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siä mis mä olin, käytiin läpi toimivaa elektroniikkaa, puhelimia ja tietokoneita. Asenneltiin uusiksi ja pistettiin myyntiin. Osa saatiin paikallisista yrityksistä, osa haettiin kaatopaikalta, oikeesti. Tyäkaveri oli kova siinä hommassa, telkkuja, näyttöjä, työkoneita. Vaihtoi näyttöjä tai joitain piirejä, ja avot toimiva laite ja myyntiin.
Ompelua oli kans, pistin mieki yhen vanhan talvitakin käyttöön viidellätoista eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Urpon hallitus tullaan muistamaan erityisesti siitä, miten paljon verorahaa tuhlasi tällaiseen tuottamattomaan puuhasteluun. Kuntouttavan työtoiminnan ja muiden puuhastelujen järjestämien maksaa paljon eikä tuota mitään, koska työttömille ei makseta palkkaa josta saataisiin myös verotuloja.
Tukien leikkauksetkin tulevat vain paisuttamaan toimeentulotukea saavien määrää entisestään.
Peukutan, mutta tähän täytyy lisätä että se edellinen Urpo eli Urpo Leppänen oli mies paikallaan.
Teki työttömien edestä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on kuntouttavassa työtoiminnassa kirjastoissa laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn ja sairaalan arkistossa toimistotöissä.
Täytynee sitten, jos palkkatukityön jälkeen ei muuta saa ottaa yhteyttä sairaalaan - töiden toivossa. 😁
T: "Urpon hallitukseen en luota"
Onko hevosvoima nykyään kirosana?