Kuntouttava työtoiminta
Olen moneen kertaan täällä palstalla kirjoittanut, kuinka kuntouttava työtoiminta tekisi hyvää kaikille pitkäaikaistyöttömille. Olen saanut vain kuraa niskaani. No kohta muuttuu ääni kellossa. Kun toimeentulotuki muuttuu vastikkeelliseksi, ovat kaikki kuntouttavaa työtoimintaa haukkuneet joukolla haluamassa mukaan. Ja se on hyvä asia. Työttömänä kotona lorviminen ei tee kenellekään hyvää. Toivottavasti moni kuntouttavaa työtoimintaa haukkunut vihaa sitä niin paljon, että lorvijat hakeutuvat sen jälkeen oikeisiin töihin.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Kuntoutuukohan joku tuollaisessa?
Kyllä minä koen kuntoutuneeni. Tosin tarpeeni ei ollut suuren suuri. Päivärytmini oli kunnossa ennenkin. Toki koulutustani sivuava työ kaupungilla, oli lähes toiveideni mukainen ja pääsin tekemään kolmen kuukauden ajan, neljänä päivänä viikossa, kuusi tuntia päivässä, ihan oikeaa työtä. Lähinnä vakituisten apukäsinä ja näin etätyö aikana, myös lähijalkoina ja -käsinä. 😃
Mihinkään askartelupaskartelu juttuun en olisi lähtenyt.
Se on sitä kevyttä ilmaista rahaa, jota tuntuu olevan Sammon kätköissä jakaa. Se on kallista ja ei motivoi muuta kuin toim.tuen asiakkaaksi, jos ei ole vielä keksinyt!
Työtön mies kirjoitti:
Haastan heti työkkärin oikeuteen jos ehdottavat minulle kuntouttavaa. Kuntouttavaan voi mennä sairaat ja alkoholistit ja huonokuntoiset. 5 vuotta sitten työkkärin virkailija väitti minua työkyvyttömäksi ja alkoholistiksi koska olen ollut pitkää työtön ja yritti pakottaa kuntouttavaan. Haastoin työkkärin virkailijan oikeuteen ja voitin oikeudessa. Virkailija tuomittiin virkavelvollisuuden rikkomisesta ja sain korvauksia.
Jos ne yrittää pakottaa teitä työkykyisiä kuntouttavaan ja väittävät että et kykene tekemään mitän normaaleja töitä niin tehkää heti rikosilmoitus
Ja lehmät lentää.
Vierailija kirjoitti:
Olin itse kolme vuotta kuntouttavassa. Arvaa moniko sieltä "kuntoutui" ja pääsi työelämään?
Kaksi. Toinen pääsi kuudeksi kuukaudeksi palkkatuella ohjaajaksi samaan paikkaan ja toinen työllistyi riistoliksalla isänsä taksifirmaan kun kävi kurssin itse siinä kuntouttavan aikana (tätähän ei edes siellä sallittaisi, vaan siitä joutuisi pihalle).
Itsekin suoritin nettilukion kursseja luppoajalla, jota oli runsaasti kun ei siellä ohjaajat mitään ohjanneet, porukka vaan istui siellä pläräten kännykkää (mäkin olisin joutunut pihalle jos joku olisi tuosta itseopiskelusta kuntouttavan aikana tiennyt).
Itse "pääsin" sieltä kolmen vuoden jälkeen kolmeksi kuukaudeksi sit 9e työharjoitteluun, eli sama liksa kuin kutyssö, mutta rankempi duuni täysillä tunneilla, jippii! Sen jälkeen olin kaksi kuukautta palkkatuella, kunnes paikka päätti, että he haluaa vain kierrättää näitä työharjoittelijoita.Miksi niissä ei oikeasti ohjata ja tueta ihmisiä eteenpäin? Nuo paikat vaan masentaa ja tekee ihmiset flegmaattisiksi.
Olin työkokeilussa säätiöllä, jossa on myös kuntoutettavia, ja kyllähän siellä kannustettiin kaikenlaisiin opintoihin. Kaikki eivät vain olleet itse aktiivisia sen suhteen. Itse opettelin 3-D mallintamista, ja ajattelin, jos löydän ammattikoulusta ko. koulutusta haen sinne oitis.
Millaista tuo kuntouttava on? Jos on jotain askartelua, niin minä en kyllä siitä kuntoudu vaan ahdistun entisestään. Mulle voisi sopia joku luontoon liittyvä homma. Mutta saako itse päättää yhtään mikä ketäkin kuntouttaa?
Työtön mies kirjoitti:
Haastan heti työkkärin oikeuteen jos ehdottavat minulle kuntouttavaa. Kuntouttavaan voi mennä sairaat ja alkoholistit ja huonokuntoiset. 5 vuotta sitten työkkärin virkailija väitti minua työkyvyttömäksi ja alkoholistiksi koska olen ollut pitkää työtön ja yritti pakottaa kuntouttavaan. Haastoin työkkärin virkailijan oikeuteen ja voitin oikeudessa. Virkailija tuomittiin virkavelvollisuuden rikkomisesta ja sain korvauksia.
Jos ne yrittää pakottaa teitä työkykyisiä kuntouttavaan ja väittävät että et kykene tekemään mitän normaaleja töitä niin tehkää heti rikosilmoitus
Oliko niin paska päivä kuntouttavassa työtoiminnassa, että tarvitsee tuollaisia päiväunia keksiä?
Aina kun tuo te-kysely tulee miten asioita voisi parantaa, unohdan laittaa seuraavanlaisen ehdotuksen. Kyllä sitä kuntouttavaa voi parantaa sijoittamalla halukkaat ulkotöihin. Esim puutarha-alalle halukkaat voisi saada harjoittelua erinäisistä puistoalueiden kunnossapidosta/istutuksista.
Eri asia sitten on, onko tuosta lapusta mitään etua missään työnhaussa. Niin, mitenkä olit kuntoutuksen tarpeessa? ehkä parempi tosiaan niille, joilla on päivärytminsä kanssa haastetta ja muutenkin tarvitsevat tukea arkeensa. Ja mikähän oli tuo 9+5 e tuossa aiemmin. Olen kuullut vain 9 + matkakortti.
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies kirjoitti:
No nyt tuli paksua paskapuhetta...
Ei ole mitään paskapuhetta. Vuodesta 2005 työkkärissä ne ovat aina väittäneet minulle että olen sairas ja työkyvytön ja ovat siitä saakka tarjonneet kuntouttavaa eikä mitään muuta. Hommasin joskus itseni telinetöihin palkkatyöhön niin silloinkin ne työkkärissä sanoi minun pitää mennä kuntouttavaan.
Oli kuulemma pajalla paikka vapaana ja koska en suostunut niin tuli karenssi heti sen jälkeen kun telinetyö loppui. Olen saanut sietää työkkärin kiusaamista 18 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Aina kun tuo te-kysely tulee miten asioita voisi parantaa, unohdan laittaa seuraavanlaisen ehdotuksen. Kyllä sitä kuntouttavaa voi parantaa sijoittamalla halukkaat ulkotöihin. Esim puutarha-alalle halukkaat voisi saada harjoittelua erinäisistä puistoalueiden kunnossapidosta/istutuksista.
Eri asia sitten on, onko tuosta lapusta mitään etua missään työnhaussa. Niin, mitenkä olit kuntoutuksen tarpeessa? ehkä parempi tosiaan niille, joilla on päivärytminsä kanssa haastetta ja muutenkin tarvitsevat tukea arkeensa. Ja mikähän oli tuo 9+5 e tuossa aiemmin. Olen kuullut vain 9 + matkakortti.
Minuakin kiinnostaisi, mikä tuo 9+5 euroa on. Minäkin olen siinä käsityksessä, että se on vain 9 euroa + matkakortti ja täällä Tampereella lounas työtoimintapäivinä.
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies kirjoitti:
Oliko niin paska päivä kuntouttavassa työtoiminnassa, että tarvitsee tuollaisia päiväunia keksiä?
Vuonna 2005 olin kyllä pajalla muutaman kuukauden. Siellä ei töitä tehty vaan lähinnä istuttiin. Olisi pitänyt jotain taulujen kehyksiä väsätä mutta koin sen homman paskahommaksi josta ei ole minulle mitään ammatillista hyötyä joten en suostunut.
Vierailija kirjoitti:
Millaista tuo kuntouttava on? Jos on jotain askartelua, niin minä en kyllä siitä kuntoudu vaan ahdistun entisestään. Mulle voisi sopia joku luontoon liittyvä homma. Mutta saako itse päättää yhtään mikä ketäkin kuntouttaa?
Kuntouttava työtoiminta - Työelämään palaaminen - Työmarkkinatori (tyomarkkinatori.fi)
Kyse voi olla esimerkiksi yhdistyksen tai säätiön järjestämästä työpajasta tai seurakunnan toiminnasta. Myös hyvinvointialueet voivat tuottaa palvelua itse. Toiminnan on tarkoitus parantaa mahdollisuuksiasi päästä työhön tai koulutukseen sekä antaa keinoja elämänhallintaan.
Kuntouttavan työtoiminnan määrä ja sisältö mitoitetaan tarpeidesi mukaan. Jakso kestää vähintään kolme kuukautta ja kertoja on viikossa yhdestä neljään. Kuntouttavan työtoiminnan ajan sinulla on oikeus työttömyysturvaan, minkä lisäksi voit saada kulu- tai matkakorvausta.
Jotta pääset mukaan kuntouttavaan työtoimintaan, tarvitset aktivointisuunnitelman. Tee suunnitelma yhdessä TE-toimiston tai työllisyyden kuntakokeilun TE-viranomaisen ja hyvinvointialueesi sosiaalitoimen kanssa. Jos haluat kuntouttavaan työtoimintaan, ota yhteyttä asuinalueesi TE-viranomaiseen.
Jos haluaa tietynlaiseen toimintaan, esim. juuri luontoon liittyvä, kannattaa itse etsiä mahdollinen paikka. Kunnalta voisi jotain löytyä, tai sitten joku luontosäätiö tms. Minulle on kerrottu, ettei kaikissa kunnissa ole kuin yksi paikka, jonne voi päästä kuntouttavaan, joten aina ei voi valita itse.
Kuntouttava on jotain nuppineulojen purkittamista tai linnunpönttöjen väsäämistä. Sellaista minulle tarjottiin silloin viimeksi 5 vuotta sitten. Sanoin kyllä suorat sanat työkkärissä ja kysyin että miten helvetissä se kuntoutta ketään. Sitten aloin selittämään sille virkailijalle missä urheiluseuroissa olen urheillut 22 vuotta salibandyä ja jalkapalloa ja löin sille jäsenkortit pöytään ja kysyin miten muka minä olen kuntouttavan tarpeessa. Se paska virkailija vaan intti että työttömän pitää mennä kuntouttavaan. Sen jälkeen suutuin ja tein siitä rikosilmoituksen. Sen jälkeen eivät ole soittaneet enää eivätkä pyytäneet käymään. Ei ole minun tarvinnut hakea 4 työpaikkaakaan. Tietävät että jos kutsuvat sinne niin auon päätä niille entistä enemmän
Kuntouttava on jotain spr kirpputori työtä jossa alkoholistit kantaa huonekaluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuakin kiinnostaisi, mikä tuo 9+5 euroa on. Minäkin olen siinä käsityksessä, että se on vain 9 euroa + matkakortti ja täällä Tampereella lounas työtoimintapäivinä.
Jos ei ole ikinä ollut missään "aktivoinneissa", saattaa saada tuota 5 euron "korotusosaa" jonkin aikaa kuntouttavan aloittamisesta. Olisko ollu maksimissaan jonkun 200 päivän ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vielä kirkossa kuulutettu nämä toimenpiteet. Joten älä nuolaise ennenkuin tipahtaa. Ja sitten kun kaikki sinun haukkumasi toimeentulotuen asiakkaat tulevat sinun työpaikallesi niin saat ehkä potkut. Joku niistä kuntouttavista saattaa olla reippaampi työntekijä kuin sinä. Parasta harkita mitä toivoo, koska se voi toteutua, ja sitten ollaankin itkemässä. Aina haaveet ei vastaa todellisuutta.
No miksi se työtön ei ole halunnut tätä minun työtäni aikaisemmin? Paikka on ollut avoinna monta kertaa, eipä ole kelvannut. Hienoahan se on, jos vihdoinkin joku reipastuu ja minä pääsen eläkkeelle.
Mikset vain mene eläkkeelle jos olet eläkeiässä? Tuntuu vähän siltä että kuvittelet olevasi korvaamaton. Olet vissiin niitä, jotka tekevät eläkkeellä töitä kun ei ole muuta elämää. Sitten rutisevat ettei kukaan tee heidän töitään niin hyvin. Eiköhän se sun pomo kohta osoita sulle ovea. Ja monesti pomo haluaa säästää, eikä palkkaa ketään eläkeläisen tilalle.
Vierailija kirjoitti:
KAIKKI TYÖTTÖMÄT TULISI LAITTAA KUNTOUTTAVAAN JA VIELÄ RASKAALLE SEMMOSELLE ETTÄ KANNUSTAA TÖIHIN OIKEASTI.
Jos sanot olleesi kuntouttavalla sinua ei varmasti palkata. Kuntouttavasta on hyötyä vain työn välttelijöille.
Vierailija kirjoitti:
KAIKKI TYÖTTÖMÄT TULISI LAITTAA KUNTOUTTAVAAN JA VIELÄ RASKAALLE SEMMOSELLE ETTÄ KANNUSTAA TÖIHIN OIKEASTI.
Sut pitäs laittaa teuraalle miten sairaat tai puolikuntoiset kuntoutuu raskaassa työssä. Oletko tyh mä vain täys idi ootti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tulee se 5 e lisäksi. Mieli Ry on ihan keskustassa Tullintorin ja Areenan välissä.
Kuntouttavissahan sitä vasta lorvitaankin.
Terveisin usein niissä käynyt.
Pimeistä töistä maksettavien tukien takaisinmaksuun?