Kuntouttava työtoiminta
Olen moneen kertaan täällä palstalla kirjoittanut, kuinka kuntouttava työtoiminta tekisi hyvää kaikille pitkäaikaistyöttömille. Olen saanut vain kuraa niskaani. No kohta muuttuu ääni kellossa. Kun toimeentulotuki muuttuu vastikkeelliseksi, ovat kaikki kuntouttavaa työtoimintaa haukkuneet joukolla haluamassa mukaan. Ja se on hyvä asia. Työttömänä kotona lorviminen ei tee kenellekään hyvää. Toivottavasti moni kuntouttavaa työtoimintaa haukkunut vihaa sitä niin paljon, että lorvijat hakeutuvat sen jälkeen oikeisiin töihin.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
KAIKKI TYÖTTÖMÄT TULISI LAITTAA KUNTOUTTAVAAN JA VIELÄ RASKAALLE SEMMOSELLE ETTÄ KANNUSTAA TÖIHIN OIKEASTI.
Se käypä liksa kannustaisi eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kuntouttavassa koska ikää riittää.
Mietin kyllä että ainoa mihin pääsisin on palkkatukityö. Koska ikäsyrjintä.
Mutta joo. Ihan mukavaa täällä on. Olen todellakin oppinut uutta ja se on hyvä kun ei ole mitään paineita. Lähinnä nuoruuden ammattihaaveisiin liittyy oppiminen.
miten kuntouttava laitetaan cv:hen?
Mutta enemmän tämä on harrastustoimintaa tai vastaavaa.
Itse olen laittanut sen ihan vain työnä, kertoen lyhyesti millaisia tehtäviä toimenkuvaan on kuulunut tuomatta sen kummemmin esiin että kyse oli kuntouttavasta. Useiden vuosien työt kuntouttavassa eivät toki itsessään tuoneet vakityötä, mutta onnistuin lopulta pääsemään yliopistoon ja sitten maisterina "oikeisiin" töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä kyllä lusmuilen kotona ja tienaan nyt vielä mustikoilla 50-150e/pvä. Seuraavaksi onkin puolukkakausi. Talvella on aikaa käsitöille ja joulumyyjäisille. Keväällä on aikaa sivistää itseään ja harrastaa liikuntaa.
Mihin mä kuntouttavaa tarvitsen?
Pimeistä töistä maksettavien tukien takaisinmaksuun?
Mitä ihmettä sä selität?
Olen ollut myös kuntouttavassa ja siellä opettelin ja tein itse tuotteita, jotka myin eteenpäin itse.
Eikai se mitenkään mitään tukia maksa takaisin jos sinne mut laitettais?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista tuo kuntouttava on? Jos on jotain askartelua, niin minä en kyllä siitä kuntoudu vaan ahdistun entisestään. Mulle voisi sopia joku luontoon liittyvä homma. Mutta saako itse päättää yhtään mikä ketäkin kuntouttaa?
Täällä on ihan pakkaushommia, ompelua, siivousta.
Missä tuollaisia on? Olen käynyt useissa "kuntsareissa" kuukausien komennuksella ja jokaisessa vain lorvailtu. Yleensä eivät ole edes kestäneet neljää tuntia koska vetäjät kyllästyvät kahden tunnin jälkeen minkä seuraksena pääsee kotiin.
Tuosta hommasta maksetaan 50€ tukia lisää.
Miesystävä oli kierrätyskeskuksessa kuntouttavassa. Oli yllättävän hyvä paikka, sieltä sai paljon apua opiskelujen ja ammattien etsimisessä, ja itse työtoimintakaan ei ollut mitään nypläämistä vaan mahdollisia tehtäviä oli paljon erilaisia (lajittelu & hyllytys, arviointi & hinnoittelu, kassatyö, huonekalujen yms. korjaaminen, tavaroiden hakupalvelu, jne). Nyt opiskelemassa lukiota muutaman vuoden myöhässä toiveena päästä jatkamaan biologian parissa.
Mutta paikkojen välillä on paljon vaihtelua. Jotkin ovat huonosti miehitettyjä ja siksi kuntoutukselle tärkeät lisäpalvelut jäävät puutteellisiksi. Olen itse ollut paikassa, jossa kuntoutujia käytettiin työläisinä. Hyvää ja tärkeää hommaa kyllä, vanhuksille ostosten keräämistä ja viemistä, mutta puolikuntoisena viimeinen asia jota haluaa on kova kiire ja stressi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä kyllä lusmuilen kotona ja tienaan nyt vielä mustikoilla 50-150e/pvä. Seuraavaksi onkin puolukkakausi. Talvella on aikaa käsitöille ja joulumyyjäisille. Keväällä on aikaa sivistää itseään ja harrastaa liikuntaa.
Mihin mä kuntouttavaa tarvitsen?
Pimeistä töistä maksettavien tukien takaisinmaksuun?
Niin kauan kuin valtio alistaa kansalaisiaan niin ne keksii itse miten pärjätä.
Mistä lähtien metsämarjojen poiminta tai käsityöt on olleet pimeää työtä? 😂
Tää kansa on niin katkeraa että oksat pois.
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavissahan sitä vasta lorvitaankin.
Terveisin usein niissä käynyt.
Tuolla voi tehdä palapeliä sen 4 tuntia. Miinus kaksi 10 minuutin taukoa ja ruokatauko. On liimaa, pahvia ja tilpehöörejä jos haluaa askarrella. Kutomista, kirjojen repimistä, vaatteiden lajittelua. Jotkut juo vain kahvit ja käy 10 kertaa tupakalla 4 tunnin aikana.
Haluaisin nähdä mikä on kuntouttavan onnistumisprosentti? Kuinka moni pääsee kuntouttavalta oikeisiin töihin? Veikkaisin että korkeintaan yksi prosentti ja sekin taitaa olla ylioptimistinen arvaus. Onhan tuo ihan jäätävää rahan tuhlausta mutta näitäkin 9 e kuntoutettavia halutaan lisää.
Agatha Christien uusi kuntouttavaan työtoimintaan perustuva jännäri: "Eikä yksikään työllistynyt"
Työttömiä on kuntouttavassa työtoiminnassa kirjastoissa laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn ja sairaalan arkistossa toimistotöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista tuo kuntouttava on? Jos on jotain askartelua, niin minä en kyllä siitä kuntoudu vaan ahdistun entisestään. Mulle voisi sopia joku luontoon liittyvä homma. Mutta saako itse päättää yhtään mikä ketäkin kuntouttaa?
Missä tuollaisia on? Olen käynyt useissa "kuntsareissa" kuukausien komennuksella ja jokaisessa vain lorvailtu. Yleensä eivät ole edes kestäneet neljää tuntia koska vetäjät kyllästyvät kahden tunnin jälkeen minkä seuraksena pääsee kotiin.
Tuo on juuri se mitä ne ovat.
T: viisi kertaa kuntouttavassa kolmen vuosikymmenen aikana.
Riittää.
Kaikki eivät pärjää edes siellä kuntouttavassa. Ihan oikeasti. Kävin paikallisessa kierrätyskeskuksessa etsimässä pyörää, pyysin apua eräältä mieheltä joka oli siellä kuntouttavassa työtoiminnassa, niin kuin kaikki muutkin siellä, pyörät oli lukossa ja halusin kokeilla muutamaa. Sain vastaukseksi mutinaa ja äyskintää. Eikä se mies saanut niitä lukkoja auki, kiroilun kera yritti niitä lukkoja avata. Totesi sitten, että taitaa olla väärä avain ja hävisi paikalta. Mietin vain, että olisikohan tuollaistenkin tyyppien paikka olla siellä kotona ihan suosiolla.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät pärjää edes siellä kuntouttavassa. Ihan oikeasti. Kävin paikallisessa kierrätyskeskuksessa etsimässä pyörää, pyysin apua eräältä mieheltä joka oli siellä kuntouttavassa työtoiminnassa, niin kuin kaikki muutkin siellä, pyörät oli lukossa ja halusin kokeilla muutamaa. Sain vastaukseksi mutinaa ja äyskintää. Eikä se mies saanut niitä lukkoja auki, kiroilun kera yritti niitä lukkoja avata. Totesi sitten, että taitaa olla väärä avain ja hävisi paikalta. Mietin vain, että olisikohan tuollaistenkin tyyppien paikka olla siellä kotona ihan suosiolla.
Kiinnostaako sua tehdä työtä ilman palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Kuntoutuukohan joku tuollaisessa?
Jaa-a, lasketaanko kuntoutumiseksi se, että keksii mitä hyvänsä ettei tarvitse enää mennä?
Itse olen tosiasiassa työkyvytön työnhakija, ja muutamia kertoja ollut kuntouttavassa. (Myös opiskellut kuntoutusmielessä uuden tutkinnon yms, mutta eihän krooniset sairaudet sillä parane.) Kuntouttavien todellisuus on sitä, että ne on päivähoitopaikkoja syrjäytyneille, joilla ei ole elämänhallintaa. Ihminen, joka kykenee heräämään samaan aikaan joka aamu, pitämään kotinsa siistinä ja ruokkimaan itsensä kotiruoalla, ei saa noista muuta kuin ilmaista viihdettä.
Yleensähän nuo ovat vetäjillekin sellaisia suojatyöpaikkoja, en ole yhtään sellaista vetäjää nähnyt, joka olisi pärjännyt päivääkään missään niistä töistä, mitä itse tein terveenä ollessani.
Kalliiksihan tuo myös tulee.
Tämä siis koskee niitä "pajoja". Kuntouttava työtoiminta jossain työpaikalla on tietysti eri asia, siitä minulla ei ole kokemusta, koska en tahdo mennä kenenkään työpaikalle olemaan tiellä, kun en kerran työkykyinen ole.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaako sua tehdä työtä ilman palkkaa?
Ei kiinnosta, enkä onneksi ole siinä jamassa tässä elämässä, että tarvitsisi. En mäkään tee mitään päätä huimaavalla palkalla aspa-työtä, mutta tiedostan sen, että sinne työpaikalle ei voi asiakkaille mennä päätä aukomaan ja kiroilemaan, enkä tekisi niin edes kuntouttavassa työpaikassa, jos sellaiseen joutuisin.
Vierailija kirjoitti:
Kuntoutuukohan joku tuollaisessa?
Kuka mitäkin kuntoutumisena pitää.
Itse olen ollut pajalla, jossa tehtiin käsitöitä. Sai siis tehdä itselleen ihan mitä mieli. Alkuun oli ihan ok, kun siellä oli ammattiompelija vetäjänä, niin touhussa oli joku järki.
Sitten vetäjä vaihtui. Nykyinen osaa neuvoa esikoulutasoisia paperikukka-askarteluja ja sen sellaista. Ei ymmärrä yksinkertaisintakaan virkkuu- tai neuleohjetta.
Toki siinä saa sitä kuuluisaa sosiaalista vuorovaikutusta, mutta en nyt sitten tiedä, miten tällainen keskiluokkaisehko ihminen kuntoutuu sillä, että vuorovaikuttaa tukanpesutaidottomien juoppojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vielä kirkossa kuulutettu nämä toimenpiteet. Joten älä nuolaise ennenkuin tipahtaa. Ja sitten kun kaikki sinun haukkumasi toimeentulotuen asiakkaat tulevat sinun työpaikallesi niin saat ehkä potkut. Joku niistä kuntouttavista saattaa olla reippaampi työntekijä kuin sinä. Parasta harkita mitä toivoo, koska se voi toteutua, ja sitten ollaankin itkemässä. Aina haaveet ei vastaa todellisuutta.
Haha! Ihan höpö höpöä. Olen akateemisesti koulutettu ja työskentelen asiantuntijatehtävissä. Ei toimeentulotuelta tulla minua korvaamaan. Olin ennen nykyistä työtäni sairauden takia pidempään pois työelämästä ja kävin sosiaalisessa kuntoutuksessa pajalla, jossa oli myös näitä kuntouttavan työtoiminnan asiakkaita. Niiden "reippaudella" ja työtahdilla ei todellakaan tulla ketään korvaamaan. Toivottavasti heidät kuitenkin ohjataan töihin, jossa saavat opetella oikeasti tekemäänkin jotain.
Aika moni ihminen on merkittävästi tehokkaampi jos tekemisestä maksetaan...
Kuntouttava työtoiminta on vajakeille, sillä pitää olla joku terveydellinen este tehdä työtä. Siellä sitten lauletaan ja nakerretaan piparia ja kuntoudutaan niin helvetin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Agatha Christien uusi kuntouttavaan työtoimintaan perustuva jännäri: "Eikä yksikään työllistynyt"
Kirja kuntouttavasta on jo olemassa. Sen nimi on "yksi lensi yli käenpesän" ja harhautuksen vuoksi on sijoitettu muka mielisairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun karenssin uhalla pakotetaan 9 euron hommiin niin saat olla tyytyväinen kun ei haistattele asiakkaille. Kokoomus haluaa kiristää ehtoja joilla työttömiä pakotetaan nykyistä enemmän kaikenlaisiin ilmaistöihin. Kyllä sillä tavalla saadaan asenne vielä huonommaksi. Sanot huomenta tai päivää niin vastaus on hv.