Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten olette ratkaisseet kun kaikki kallistunut? Meillä menee noin 1500 € rahaa enemmän kuussa kuin ennen.

Vierailija
20.08.2023 |

Oletteko jättäneet lomamatkat ja ulkona syömiset pois? Ottaneet sivutyön? Myyneet auton? Vaihtanut halvempaan asumiseen?

Ollaan eletty vuosi paikkaamalla säästöistä mutta nyt pitää tehdä jotain muuta. Korot, ruoka ja sähkö yms. noin 1500 € kuussa enemmän kuin 1,5 vuotta sitten.

Kommentit (336)

Vierailija
201/336 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson apteekissa tuotetta ja toivon, että pelkkä katse riittää positiivisen vaikutuksen saamiseksi. Sitten kävelen ulos apteekista ostamatta mitään.

Vierailija
202/336 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää säästää kaikesta. Liha on vaihtunut kasviproteiiniin, mikä on tietysti hyvä monesta eri syystä. Pavut ja herneet on aika eri hintaisia kuin pihvi. Kaikki luksus minimiin - ravintolat, matkailu, hotellit... Lapsille vaatteita enemmän kirppikseltä. Itselleni vaikeinta on ollut rajoittaa uusien vaatteiden ostoa. Lisäksi en värjää enää hiuksiani kampaajalla, käytän vain omaa sävyjä kirkastavia hiusmaskeja.

Olen tavallaan kiitollinen siitä, että olen joutunut tarkastelemaan omaa kulutustani uusiksi. Kun olen vähentänyt lihan syömistä, lentämistä ja pikamuotia, elän enemmän omien arvojeni mukaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/336 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole tehnyt juuri mitään, kun ei tunnu missään. Olen niin tottunut tinkimään, kun olen duunariperheestä ja ollut työttömänäkin vuonna 91-92. En saanut ansiosidonnaista, toimeentulotuella oltiin. Meillä on molemmilla kokemusta tyhjästä jääkaapista. 

Asunto- ja mökkilaina on vuosia sitten maksettu ja lapset hiljan muuttaneet kotoa. Töitä on molemmilla. En tilaile lehtiäkään enkä maksa suoratoistoista, meille tulee vain pakolliset laskut: vastike, sähköt, puhelin, kotivakuutukset, ruoka, bensat, autovakuutukset ja autoverot (2 vanhaa autoa). Jotain varmaan tästä unohdin. Tupakkaan ja viinaan ei kulu rahaa. Säästöön saa nykyään ihan kivasti rahaa. Nuukasti edelleen elellään, no tuhlattiin me vähän lomalla ja käytiin Savonlinnassa, grillillä, konsertissa ja kesäteatterissa :)

Seuraamme kyllä hintoja tarkkaan ja olen todella pahoillani vähätuloisten ja työkyvyttömien puolesta, varsinkin kun kuuntelen tuon uuden hallituksen kaavailuja tuloleikkauksista. Lapsiperheiltä ei pitäisi leikata yhtään mitään, kun siitä kärsii lapset. 

Vierailija
204/336 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole käynyt kampaajalla sitten vuoden -09 vaan siistin latvat itse ja luovuin kotivärien käytöstäkin liki 10 vuotta sitten. Se vähän kyllä jo harmittaa ja kyllästyttää, että hiuksia joutuu pitämään vähintään tietyssä mitassa jotta ne itse onnistuu leikkaamaan.

Ei ole autoa eikä enää polkupyörääkään kun joku sen varasti. Uuteen (tai siis edes käytettyyn) ei ole varaa eikä niin tarvettakaan koska kyllä kävellenkin pääsee. Tosin näin kesällä voisi fillarilla tehdä reissuja vaikka uimarannalle ja muutenkin pääsisi vähän veks näiltä kotikulmilta eli kyllä sen puuttuminen harmittaakin.

Ei ole netfliksejä enkä harrasta wolttaamista. En myöskään käy ravintoloissa syömässä paitsi pikkujouluissa kun työnantaja tarjoaa. Enkä käy juomassakaan, koska en käytä alkoholia lainkaan. En myöskään tupakoi. En harrasta myöskään festareita, keikkoja tai leffassa käymistä. Enkä matkustelua. Näiden puuttuminen elämästä ei edes harmita poislukien se, että on jäänyt ruotsinristeilyykin vaikka toki se ruotsikin on nykyään niin kaukana siitä kivasta maasta mikä se aiemmin oli, että eipä siinäkään mitään menetä että pysyy tällä puolen itämerta.

Ei ole lemmikkiä, koska kokemuksesta tiedän kuinka kalliiksi se tulee vaikka toki sitä iloa taas ei oikein rahassa voi edes mitata minkä koira tuo. Silti kun varaa ei ole niin ei ole ja kakkosduunin ottaminen taasen ei tämän asian mahdollistamiseksi olisi kovinkaan fiksua, koska silloinhan se koira joutuisi olemaan yksin vieläkin enemmän kuin sen normi-työpäivän ajan. Lisäksi itsekään ei juuri nauttisi pitkistä lenkeistä ym kun olisi jo töiden takia puolikuollut ja kyllä tämä vuorotyö muutenkin hankaloittaa kummasti koiran kanssa elämistä vaikka moneen se koirakin sopeutuu.

Ruoka on aina tavallista, halpaa kotiruokaa ilman hifistelyjä ja ruokalista määrittyy niin satokalenterin kuin kauppojen tarjoustenkin mukaan eli en käytännössä ikinä syö sellaista ruokaa jota erityisemmin teki mieli vaan ruoka on aina sitä minkä halvimmalla sai. Sattuneesta syystä ruokavalio on juurespainotteinen ja joskus olen naureskellut että jos vielä lisään etenkin tätä porkkanan syömistä niin mulle kasvanee pian häntä ja käpälät.. Jostain syystä ei jouluna oikein maistu enää nämä lanttu- ja porkkanalaatikot vaikka ne joskus on olleet ne joulupöydän lempparit.

Maksullisia harrastuksia ei ole neulomista lukuun ottamatta. Enkä siis enää edes neulo huvikseen vaan ainoastaan tarpeeseen eli varsinaisena harrastuksena tuota ei voi pitää, koska ei niitä villasukkia (tai säärystimiä) määräänsä enempää tarvitse. Toisaalta siitä kyllä sitten nauttiikin hurjasti kun saa syyn neuloa.

En kyllä tiedä auttaako tämän tyyppinen säästökeinolista ihmistä joka on tottunut hövelimpään rahankäyttöön, mutta antanee se osviittaa ainakin siitä kuinka vähälläkin kuluttamisella sitä pärjää. Vaatii tietenkin tottumista ja muutokset harvemmin on mukavia ja/tai helppoja.

Vierailija
205/336 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisin kuussa vierailut vähemmälle.

Vierailija
206/336 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolaina on maksettu, joten se helpottaa. Teen töitä kotona, joten en joudu paljoa ajelemaan, ja olen keskittänyt kauppareissut 1-2 kertaan viikossa, samalla kun vien lapsen harrastuksiin. Sammuttelen lamppuja, joita mies laittaa ja jättää turhaan päälle.

En osta mitään jos ei ole pakko. Usein kun pysähtyy hetkeksi miettimään, niin huomaakin pärjäävänsä ilman jotain uutta tavaraa tai vaatetta.

Laitan ruokaa vain joka toinen päivä ja teen isompia annoksia jatkamalla reseptejä edullisilla kasviksilla ja makaronilla ym. Leivon aika suuren osan leivästä itse. Kun kauppareissut ovat harvenneet, myös epäterveelliset heräteostokset ovat vähentyneet.

Vierailija
207/336 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt paljon ylitöitä ja jättänyt kaiken ylimääräisen pois. 

Näin yksinasuvana tuo ylitöidenteko pienentää myös sähkölaskua kun ei kerkeä kuin käydä kotona nukkumassa.

Toisaalta sitten näin kesälomalla kuluttaakin enempi, kun ei ole varaa tehdä oikein muuta kuin olla kotosalla ja sitten sitä notkuu netissä tai katsoo telkkaria vaikka sieltä ei oikeasti edes tule mitään järkevää.

Vierailija
208/336 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon alusta asti laittanut rahaa lisäkyhennyksiin.

Asun miesystäväni luona ja asuntoni on vuokrattu. Laitan koko vuokran ( miinus verot ) lyhennykseen plus lähes kaiken palkkani. Aluksi ostin asunnon itselleni, teen lisälyhennyksen joka kk.

Kun laina ensi kuussa nousee, mitä sille voi ?

Lisälyhennyksien vuoksi laina on lyhentynyt vuodella. Alunperin oli 10 v, nyt on jäljellä 8 v.

Vierailija
209/336 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuuka-Nyysteeni kirjoitti:

Inflaatio on Tilastokeskuksen mukaan ollut viimeisen vuoden aikana 6,3%. 1500€:n lisäys menoihin tarkoittaisi, että menonne on nykyisin 24.000€ kuukaudessa. 

Joko olette todella hyvätuloisia, matikantaitosi on huono tai olet valehtelija.

Asuntolainan korko on noussut 900 € kuussa, ruokamenot muutaman satasen ja sähkö muutaman satasen per kk. Lisäksi kaikki muu harrastukset yms.

Ap

Liian iso asuntolaina. Jos lainaa on vaikka 350k niin prosentin korolla korkokulut on about 300e kuussa. Nyt kun korot on yli 4% niin saman lainan korkokulut ovatkin jo 1200e kuussa. Nämä asiat pitäisi osata laskea jo silloin kun sitä lainaa on ottamassa.

Vierailija
210/336 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt enemmän töitä sivuyritykseni kautta. Päätyönäni olen siis palkkatöissä yksityisellä. Heti, kun mahdollista, teen tuosta sivuyrityksestäni päätulonlähteeni ja muutan halvempaan maahan (esimerkiksi Etelä-Amerikkaan) ja teen sieltä käsin etänä töitä. Kun tienaa tulonsa eurointa tai dollareina ja maksaa arkensa pesoilla, pelaa valuuttakurssit sinun eduksesi.

Miksi tälle on lyöty negaa? Tässähän toimitaan just järkevästi. Tällä tavoin saadaan tehokkaasti säästettyä.

Tervetuloa vauvapalstalle. Järkevät kommentit saa miinusta ja tyhmät kommentit plussaa.

Näin on, suurimmalla osalla palstamammoista taitaa olla näytön pystysuunnan lukitus väärinpäin.

Vierailija
211/336 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katson apteekissa tuotetta ja toivon, että pelkkä katse riittää positiivisen vaikutuksen saamiseksi. Sitten kävelen ulos apteekista ostamatta mitään.

Ostan apteekista vain reseptilääkkeet, jatkossa katson josko saisin nekin ulkomailta. Reseptivapaat lääkkeet ostan AINA ulkomailta

Vierailija
212/336 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole huomannut, mielestäni kaikki on tämän vuoden aikana halventunut huomattavasti. Jopa niin paljon, että rahaa jää reilusti yli.

En tiedä liittyykö jotenkin siihen että lopetin ryyppäämisen kokonaan, mutta olen joka tapauksessa tyytyväinen tilanteeseen.

No en tiiä mistä tuo mielikuvasi johtuu, mutta mä olen ruokakaupassa töissä ja kyllä siellä ihan viikoittain saa hintamuutoksia laitella esille. Jos on 50 hinnanmuutosta, voi niistä 2-3 olla alenevia hintoja, mutta loput on hinnannousua. Joka viikko.

Joinain viikkoina useiden satojen tuotteiden hinnat noussut...

Myöskin kaupassa töissä

Vierailija
213/336 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä on ap ilmeisesti noin 500 000 e lainaa jos korot nousseet noin paljon? Me ei oltais edes uskallettu ottaa noin suurta summaa, ihan keskituloisia ollaan. Teillä ilmeisesti suuret tulot, kun tuollaisen lainan edes saitte?

Ei ihan noin paljon mutta yli 400 000 kuitenkin. Talon arvo miljoonan joten sikäli yksi vaihtoehto olisi myynti (voi kestää) ja muutto esim. noin 600 000 arvoiseen jolloin olisi velaton. Itse sellaisella alalla että voisin helposti tehdä kyllä ylimääräistäkin työtä ja lapset jo teinejä.

Talon "arvo" saattoi olla miljoonan kun korkotaso oli nollissa. Nykyisellä korkotasolla sen arvo on enää ehkä 600k. Johtuu ihan siitä faktasta että 0-koroilla huomattavasti useammalla ihmisellä oli mahdollisuus rahoittaa miljoonan talo kuin nykyisellä 4%+ korkotasolla. Eli myynti voi tosiaan kestää, asuntokauppa on tällä hetkellä syväjäässä koska uusi hintataso ei ole vielä realisoitunut, pyynnit liian korkeita siihen mitä ihmiset kykenevät maksamaan.

Vierailija
214/336 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomamatkat ja ulkona syömiset ja juomiset lähes nollissa. Ruokaostoksia suunnitellaan paremmin. Noilla pääsee jo hyvin alkuun.

Vierailija
215/336 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama elintaso. Nyt ei vaan kerry säästöjä

Vierailija
216/336 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei ihmiset ota kiinteää tasaerälainaa, kun asuntolainan ottavat. Siinä lainan maksuerä pysyy samana vaikka korkotaso muuttuu. Toki lainan maksuaika silloin pitenee jos korko nousee, mutta kuukausittainen maksuerä on sama koko laina-ajan. Tämä, ja kohtuullinen lainamäärä suhteessa tuloihin, niin ei tule ongelmia.

Vierailija
217/336 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inflaatio on Tilastokeskuksen mukaan ollut viimeisen vuoden aikana 6,3%. 1500€:n lisäys menoihin tarkoittaisi, että menonne on nykyisin 24.000€ kuukaudessa. 

Asuntolainan korko on noussut 900 € kuussa, ruokamenot muutaman satasen ja sähkö muutaman satasen per kk. Lisäksi kaikki muu harrastukset yms.

Ap

Eikö se mennytkään niin, että on hölmöä maksaa vuokraa kun voisi maksaa omaansa, itselleen?

Miksi annat siis rahaa pankille? Hölmöä maksaa toiselle.

Vierailija
218/336 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Liian iso asuntolaina. Jos lainaa on vaikka 350k niin prosentin korolla korkokulut on about 300e kuussa. Nyt kun korot on yli 4% niin saman lainan korkokulut ovatkin jo 1200e kuussa. Nämä asiat pitäisi osata laskea jo silloin kun sitä lainaa on ottamassa.

No ei se nyt ihan niinkään mene. Mulla on suunnilleen tuon suuruinen laina, jonka olen itselleni ottanut aivan toisenlaisessa elämäntilanteessa kuin missä olen nyt. Nollakorkoaikaan asuntoa ei kannattanut myydä, eikä nytkään ei kannata myydä, koska asunnon arvo on huikeasti pienempi kuin nollakorkoaikaan. Jos elelisin edelleen yksin, kuten silloin lainaa ottaessa, ei olisi mitään ongelmaa. Nyt korkot toki tuntuu hiukan enemmän, kun on 2 lastakin. Onneksi mulla on sen verran hyvä liksa, ettei myyminen ole välttämätöntä.

Vierailija
219/336 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei ihmiset ota kiinteää tasaerälainaa, kun asuntolainan ottavat. Siinä lainan maksuerä pysyy samana vaikka korkotaso muuttuu. Toki lainan maksuaika silloin pitenee jos korko nousee, mutta kuukausittainen maksuerä on sama koko laina-ajan. Tämä, ja kohtuullinen lainamäärä suhteessa tuloihin, niin ei tule ongelmia.

Koska olen muutenkin yli 50 ennen kuin laina on maksettu. Laina on toki kohtuullinen ja se saadaan hyvin maksettua.

Vierailija
220/336 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää että AP joutuu kituuttamaan. Meillä menee noin 15ke kuussa enemmän ja ihan sama. Ollaan osteltu enemmän vaan kaikkea koko ajan.