Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisi ihanaa jos maaseutu elävöityisi!

Vierailija
19.08.2023 |

Olisi kyläkaupat, kyläkoulut, kylän raitit ja lavatanssit. Nyt kaikki pois sieltä Helsingistä, hopi hopi! Muualla on mukavampaa.

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunkielämä mädättää ihmisten aivot. Ei edes PERUSASIOITA enää osata.. se oli siinä. Kuinka moni oikeesti käy jatkuvasti ravintoloissa leffoissa teatterissa oopperassa gallerioissa eihän semmoseen oo varaa paitsi jos asuu vähän syrjemmässä ja sellasesta tykkää niin silloin voi fiilistellä. JA LÄHTEÄ SINNE KAUPUNKIIN: Jos on nuori lapsi tai teini niin voin ymmärtää mutta että  aikuiset ihmiset? Pk-seutu on muuttunut niin epämiellyttäväksi paikaksi ylirakentamisen ja kaiken muunkin paskan suhteen että lapsuusaikojen ja nuorten aikojen ysäri on mennyttä kalua. Olin siellä tein sitäsun  tätä mutta asua siellä koska HELSINKI?voi helkkari.

Vierailija
42/79 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun elin maaseudulla lapsena, olimme poliittisista syistä koko ajan muiden kyläläisten silmätikkuna ja nälvittävinä. Suoranaista koulukiusaamista ei ollut, mutta sellaista merkitsevien katseiden vaihtamista ja irvistelyä ja tirskahtelua. Ja me sisarukset koimme kaikki tätä.

Häivyimme maailmalle heti kun päästiin, itse kävin lukionkin täällä etelässä. Silloin tällöin tuli käytä kotona vanhempia moikkaamassa ja joskus törmäsi kyläläisiin, jotka päivitteli, että kun kaikki lähtee. Entinen opettaja kirjoitti, että ei pidä maaseutua jättää, vaan jäädä sitä rakentamaan (lue: jäädä sinne muiden nälvittäväksi loppuelämäkseen). 

Maaseutu on varmasti paras kasvualusta lapselle - silloin kun on hyväksytty yhteisön jäsen. On turvaa, tekemistä, tilaa. Mutta hyljeksittynä maalla eläminen voi käydä raskaaksi. Vanhana sinne voisi ehkä muuttaa, kun ei enää välitä muutenkaan ihmisten seurasta.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä oikeasti aika hassua, että Suomessa on tilaa vaikka kuinka, mutta suurin osa sen ihmisistä viettää elämänsä ahtaasti ja kamalissa ruuhkissa.

Jep, sitä joskus ihmettelee, kun joillakin (usein uusilla) asuinalueilla omakotitaloissakaan ei ole käytännössä juurikaan pihaa, naapurin seinä muutaman metrin päässä, kun täällä kuitenkin sitä lääniä olisi...

Vierailija
44/79 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä löytäis samanhenkisiä ihmisiä? Pistetään osuuskunta pystyyn, vastataan palveluntarpeisiin ja luodaan uusia. Mulla on paljon osaamista jota hyödyntää, koska aletaan?

Vierailija
45/79 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kun elävöitätte siellä landella, antakaa mennä.😂 Ai niin, pitääkö taas kupata rahaa kaupungeista?

Vierailija
46/79 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen kun elävöitätte siellä landella, antakaa mennä.😂 Ai niin, pitääkö taas kupata rahaa kaupungeista?

Niinhän ne kunnat ja yrityksetkin kuppaa kaikilta.

Vierailija
47/79 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meil on täällä maalla vielä koulu ja päiväkoti.

On paljon lapsiperheitä ja sopivat välimatkat työllistäviin kaupunkeihin. Pari tapahtumiakin muutama kesässä.

Vierailija
48/79 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä oikeasti aika hassua, että Suomessa on tilaa vaikka kuinka, mutta suurin osa sen ihmisistä viettää elämänsä ahtaasti ja kamalissa ruuhkissa.

Ne on niitä juppeja, uusavuttomia, mulle heti kaikki tänne -tyyppejä.

Vierailija
49/79 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiläinen. kirjoitti:

Kaveri asuu omakotitalossa järven rannalla. Saisin tämän betonikuution hinnalla seitsemän samanlaista. Vaan kun siellä ei ole töitä. Kaverillakin on 50 kilometrin työmatka ja kolme kertaa pienempi palkka.

Tosin nyt alkaa olla niin paljon omaisuutta, että voisi ottaa loparit ja muuttaa maalle. Ehkä muutan kuitenkin mielummin Espanjaan.

Ai, minulla on täällä maalla talo rannalla, kahden kilometrin työmatka ja sama palkka kuin minulla oli vastaavista hommista kaupungissa.

Vierailija
50/79 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä rahaa menee tähän kurjuuteen tälläkin hetkellä. Jos täällä olisi ihmisiä ja työpaikkoja, niin paremmin pärjättäis omillamme.

Vierailija
51/79 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri asuu omakotitalossa järven rannalla. Saisin tämän betonikuution hinnalla seitsemän samanlaista. Vaan kun siellä ei ole töitä. Kaverillakin on 50 kilometrin työmatka ja kolme kertaa pienempi palkka.

Tosin nyt alkaa olla niin paljon omaisuutta, että voisi ottaa loparit ja muuttaa maalle. Ehkä muutan kuitenkin mielummin Espanjaan.

Ai, minulla on täällä maalla talo rannalla, kahden kilometrin työmatka ja sama palkka kuin minulla oli vastaavista hommista kaupungissa.

Tiedät varmaan itsekin, että sinulla on käynyt harvinaisen hyvä tuuri nykytilanne huomioiden.

Vierailija
52/79 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedät varmaan itsekin, että sinulla on käynyt harvinaisen hyvä tuuri nykytilanne huomioiden.

Ei tätä elämää pelkällä tuurilla eletä, pitää ihan itse saada aikaiseksi niitä asioita joita haluaa.

Vierailija
53/79 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kulta pieni: Suomessa ei ole ruuhkia.

Käypä joskus isossa maailmassa  niin huomaat saman itsekin.

Äläpä kullittele. Kyllä Suomessakin on ruuhkia, mutta ei tietysti niin pahoja kuin jossain Shanghaissa.

Vierailija
54/79 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netti ei toimi.

Ei ole kauppoja eikä kahviloita.

Ei ole mitään tekemistä.

Tai on se, että omakotitalon kanssa pitää raataa vuoden ympäri: syksyllä haravointi, talvella lumityöt, keväällä rännien puhdistus, kesällä nurmikonleikkaus. Koskaan ei saa olla rennosti.

Giganen netti kauppaan 5 minuuttia, kahvinkeitin on keittiössä. Lumitöihin meni viime vuonna 11 tuntia, lehtien poisto onnistuu koneella, nurmenleikkaus kerran viikossa yks tunti päältäajettavalla Jäähän tuohon vapaa-aikaa vaikka kaljan juontiin. Ai niin ne rännit mitähän olis, tunnin duuni.

Vierailija
55/79 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin, asumme Saimaan rannalla ja teen töitä etelän palkoilla 98% etähommina. Eukko on lekurina terveyskeskuksena satumaisella palkalla. Ee voe valittoo.

Vierailija
56/79 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin, asumme Saimaan rannalla ja teen töitä etelän palkoilla 98% etähommina. Eukko on lekurina terveyskeskuksena satumaisella palkalla. Ee voe valittoo.

Nauti vielä kun voit. Sama tulossa tännekin. Ah globalismi!

Vierailija
57/79 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netti ei toimi.

Ei ole mitään tekemistä.

Tai on se, että omakotitalon kanssa pitää raataa vuoden ympäri: syksyllä haravointi, talvella lumityöt, keväällä rännien puhdistus, kesällä nurmikonleikkaus. Koskaan ei saa olla rennosti.

Teet kyllä aivan turhaa työtä enimmäkseen. Rännien puhdistus tarpeellista, mutta tee se jo syksyllä. Lumitöitäkään ei tarvitse hinkata jokaisen parin sentin sateen jälkeen, ellet halua ihan vain kuntoilun vuoksi. Haravointi turhaa, nurmikonleikkuukerrat voi pudottaa vaikka kerran kahteen viikkoon. Lannoittamaton ja harvakseltaan leikattavan nurmen kasvu pysyy hillitynä.

Vierailija
58/79 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyläkoulut olisi hyvä saada takaisin. Lapset eivät liiku nykyään yhtään (koulukujetus), taudit leviävät hulluna suurissa yksiköissä, meteli ja rauhattomuus on hurjaa, kaikki tyhmyydet tehdään isossa porukassa ja iltaisin ei ole enää ketään pelaamassa/leikkimässä koulun pihoilla, kun lapset tulevat vasta hämärissä takaisin kotikylälle.

Takaisin koulujen lisäksi illoiksi ne pelikerhot, 4h -hommat, partio, Marttojen pikkukokkikerhot ja hiihto, luistelu ja uimaopetukset.

Jokaisella kylällä saisi olla kauppakin niin, että vaikka sairastuisi, olisi joku paikka mistä saada ruokansa. Tällä hetkellä kauppoihin helposti 30-50km. Kauppa-autokin kelpaisi tai edes järkevä kuljetus- tai noutopistesysteemi.

Ja lavatansseja ainakin täällä päin on, mutta maataloutta olisi hyvä elvyttää ja lapsiperheitä voisi tukea tässä maassa sen verran, että äidit voisivat olla 3v kotona, eikä lapsista menisi "laitokseen" kuin ne, kenen äidit haluavat mennä töihin. Näin ei olisi päiväkoditkaan turvoksissa.

Seurakuntien kerhot lisäksi takaisin jokaiselle kylälle ja esim. seurakunnalta voisi olla kuorotoimintaa myös kylillä.

Asutaan maaseudulla noin 9000 asukkaan kunnassa ja meillä on tuo kaikki alle 5 km päässä.

Vierailija
59/79 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netti ei toimi.

Ei ole mitään tekemistä.

Käyhän välillä kaupunkisi ulkopuolella katsomassa millainen maailma sieltä avautuu. Maaseudullakin netti toimii, kauppoja on, tekemistä on riittävästi eikä kaikki todellakaan asu omakotitaloissa. Kahviloita ei tarvitse kukaan.

Tietämyksesi on heikolla tasolla.

Vierailija
60/79 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko kesäisin tanssien jälkeen seksiä jännien poikien kanssa 😕

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän