Terveydenhuoltokulujen maksaminen toimeentulotuesta
Olen pitkäaikainen toimeentulotuen asiakas.
Minulla on syyskuun lopussa hammaslääkäriaika (julkiselle), ja saanen laskun lokakuussa. Jos maksan laskun lokakuussa itse perusosasta, voinko hakea Kelasta hyvitystä itse maksamastani laskusta? Pitääkö hyvitystä hakea heti lokakuussa, vai voiko sitä hakea takautuvasti marraskuun toimeentulotukeen?
Vai onko niin, ettei laskua pidä maksaa itse vaan ainoa tapa saada hyvitys on hakea maksusitoumus tai lähettää laskut Kelan maksettavaksi?
Mitä pitää laittaa Kelaan liitteeksi? Skannattu lasku toki, mutta riittääkö kuvakaappaus verkkopankista näyttämään, että olen maksanut laskun, jos uutta tiliotetta ei ole vielä saatavilla?
Kommentit (2)
Jos olet pitkäaikainen TTT-asiakas, niin eikös nämä käytännöt ole jo tuttuja?
Sinulla on siis myönteinen päätös lokakuulle, tai oletat saavasi sellaisen? Kelahan katsoo laskut sen eräpäivän mukaan.
Tässähän on monta tapaa hoitaa asia.
Jos sinulla on voimassa oleva päätös, niin voit maksaa laskun itse ja lähetät sen omapalvelussa viestinä.
Tai sitten voit lähettää laskun Kelan maksettavaksi. Huomioi kuitenkin eräpäivä ja käsittelyajat. Joskus lasku voi tulla postissa vain muutama päivä ennen eräpäivää.
Kela ei kerkiä käsitellä sitä ennen eräpäivää, ja viivästyskuluista voi tulla sitten tappelu ja ongelmia.
Jos sinulla ei ole vielä päätöstä laskun saadessasi, niin laitat laskun hakemuksen yhteyteen.
Pelkän laskun lähetykseen ei vaadita tiliotteita tai kuvakaappauksia maksusta, jos on voimassaoleva päätös. Siis yleensä.
Menee sen kuun perustoimeentulotukea milloin on laskun eräpäivä. Kelan sivuille menet kohtaan lähetä liitteitä ja liitä tiedostona se lasku. Kannattaa maksaa se ensin itse niin on ajoissa maksettu. Kela käsittelee liitteen ja laittaa laskua vastaavan summan tilillesi.