Kahvista luopuminen?
Onko joku palstalla lopettanut kahvin juomisen? Harkitsen kahvista luopumista ja kaipaisin kokemuksia. Jos olet jättänyt kahvin juomisen kokonaan tai jossain välissä elämääsi pitkäksi ajaksi, miten koit sen? Oliko positiivisia ja/tai negatiivisia vaikutuksia?
Kommentit (28)
Minulle kahvista on pelkkää hyötyä, pitää vatsan toimivana. Yritin olla kahvitta, mutta huomasin voivani paremmin kahvia juoden. Kohtuus kuitenkin on hyvä olla siinäkin, kuten kaikessa.
Juon yleensä 1 kupin kahvia päivässä. Muutaman kerran olen kokeillut lopettaa ja tosiaan ekalla viikolla oli kamalat päänsäryt. Kestin jonkun kuukauden ilman, sinä aikana huomasin olon olevan ehkä hieman rauhallisempi ja myös jotenkin totisempi. En tiedä oikein pidinkö, jotenkin maailma ja kaikki asiat tuntui liian realistisilta.
Olen kerran lopettanut kahvinjuonnin. Vieroitusoireet alkoivat n. 2 vuorokauden kuluttua viimeisestä kupillisesta. Päänsärky oli kova, eikä siihen auttanut mitkään särkylääkkeet. Pahimpana päivänä join kupin teetä, joka vähän auttoi oireisiin. Teestä sain kuitenkin allergisen reaktion, joten siihen en voinut siirtyä. Join satunnaisesti kahvia, kunnes tajusin, että aina juotuani vaikka vain sen yhden kupin, tuli 2 vuorokauden kuluttua se "kofeiinipäänsärky". Pienet määrät muita kofeiinipitoisia juomia eivät haitanneet.
Kaikkein ärsyttävintä siinä kahvittomuudessa oli se, ettei sitä voinut oikeasti juoda ikinä missään, kun sen jälkeen tuli aina se päänsärky. 2 vuotta sitten aloin taas juomaan päivittäin kahvia. Se on auttanut psyykkiseen jaksamiseeni paljon. Voisin lopettaa kahvin juonnin vain erittäin painavista terveydellisistä syistä.
Olin sairaalassa vatsavaivojen takia ja eivät antaneet siellä kahvia. Olin sen jälkeen jonkun vuoden juomatta kahvia. Aloitin uudestaan kun en huomannut kahvittomuudesta mitään hyötyä. Kahvinjuonnista taas on tutkimusten mukaan paljonkin hyötyä kunhan se kuten yleensäkin kaikki pysyy kohtuullisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle kahvista on pelkkää hyötyä, pitää vatsan toimivana. Yritin olla kahvitta, mutta huomasin voivani paremmin kahvia juoden. Kohtuus kuitenkin on hyvä olla siinäkin, kuten kaikessa.
Lisäksi kohtuullisesti juotuna ehkäisee DM2 tuloa, on siis terveysjuoma.
Vierailija kirjoitti:
Vähensin viidesosan joka kupista viikon välein. Nyt juon vain sunnuntaiaamuisin tai juhlissa.
Minä yritin jonkun aikaa tuota, mutta kun sunnuntaikahvin jälkeen aina siinä tiistain - keskiviikon aikoihin alkoi armoton päänsärky, joka helpotti juuri sopivasti sunnuntaihin mennessä, en sitten juonut kahvia ollenkaan moneen vuoteen.
Yleinen käsitys on, että kahvi valvottaa. Monilla varmaan sitten valvottaa. Tuskin tuo uskomus tuulesta temmattu on.
Minulla yöunet parani/rauhoittui, kun aloin juomaan päivällä kahvia.
Selasin aikoinaan Caffeine Blues bookkii ja kokeilin Matti Nykäsen haastetta -- 100 päivää ilman kahvii.
Sittemmin palasin isosti takas kahvin pariin koska hyödyt oli olemattoman ja mitäänsanomattoman väliltä.