Minkä ikäisenä aloit lihomaan?
Itse olen ihan normaalipainoinen (bmi 18,9), mutta ympärille kun katsoo ihan nuorista aikuisista varttuneisiin aikuisiin niin ihmiset vaikuttavat kookkaammilta kuin ennen. Jos siis itse ole ylipainoinen niin minkä ikäisenä aloit lihomaan?
Kommentit (23)
En ole vielä ylipainoinen, mutta 30-vuotiaana alkoi painoa kerääntymään enemmän. Siihen asti olin alipainon rajoilla. Söin mitä huvitti eikä paino noussut, nyt saa tosissaan katsoa mitä syö tai muuten on taas tullut muutama kilo lisää.
Olin 18 kun katsoin itseäni peilistä ja lanteille alkoi hiipua outo rengas. Vyötäröä minulla ei ole oikein koskaan ollutkaan vaan olen enemmän suoran ja ompun ja rotevan mallinen. Suvussa puolet on tynnyreitä.
Pitkään paino keskittyi vain keskivartaloon mutta iän myötä myös jalat on alkaneet lihoa.
Varsinainen painonnousu tapahtui noin 35 vuotiaana ja erittäin vaikea saada tippumaan. Vaatii lähes täydellistä syömättömyyttä.
Olen 40v mies ja ensimmäisenä oli ylipainoinen n.23 vuotiaana. Harrastin silloin punttisalilla käyntiä ja kun lihasten saanti oli tärkeää, niin tuli runsaasti syötyöä ja lihottua. Parhaillaan painoin n. 110kg (183cm). Nyt tähän ikään mennessä paino on vuoroin ollut 77kg paikkeilla että 90kg tuntumassa. Nyt 88kg ja tarkoitus vielä laihtua jopa tuonne 80kg asti. Se olisi normaalipainossa tällä pituudella.
En ole vieläkään alkanut.
T. Nainen 50+
En ole lihonut vielä. 58 vuotias mies.
Vierailija kirjoitti:
En ole vieläkään alkanut.
T. Nainen 50+
Et ymmärtänyt kysymystä. Hoikka ja tyhmä siis.
32-35-vuotiaana eli korona-ajan olen ollut painavimmillani, 62-65kg. Muuten aikuisiän n.57kg. Pituutta 168cm.
Yläasteella painoin jo 65kg, pituus 168cm. Lukiossa lihoin 84-kiloiseksi.
Aikuisiällä jojoillut 58-90kg välillä.
Nyt nelikymppisenä 81kg, kai pitäisi olla tyytyväinen että kevyempi kuin kaksikymppisenä.
30 alkoi kilot kertyä salakavalasti. Siihen asti hoikka.
55v samaan aikaan alko menopaussi.
Olin lapsena lihava, ihan kunnolla. Laihdutin teininä liki 30 kg ja pysyin normaalipainon ylärajoilla aika hyvin noin 41-vuotiaaksi. Raskauskilot katosivat itsestään ja muutenkin kun liikuin ja söin tasapainoisesti, niin paino pysyi samana.
Mutta sitten tuli organisaatiomuutos töissä, kun meidät liitettiin isompaan organisaatioon, eikä kukaan enää tiedä mitä pitää tehdä, kuka on vastuussa ja mitä työnkuvaan kuuluu. Työpäivät ovat täynnä ikäviä yllätyksiä, esimies ei tiedä tai osaa tai halua neuvoa ja jatkuvasti piinaa pelko siitä, että on tullut tehneeksi virheen, jolla on isoja seurauksia. Viimeisen vuoden olen ollut niin väsynyt, että en ole jaksanut harrastaa liikuntaa (enkä mitään muutakaan), en laittaa ruokaa tai välittää yhtään mistään. Vapaa-aika on mennyt siihen, että teen pakolliset kotityöt ja lopun ajan makaan sohvalla. Olen lihonut yli 10 kiloa. Pääsin nyt onneksi sairaslomalla ja yksi tavoite on levätä niin, että jaksan taas ulkoilla ja laittaa ruokaa, enkä elää pelkellä makaroni-jauhelihamössöllä tai eineksillä. Laihduttamista en vielä ajattele (enkä usko että se kovin hyvin onnistuisikaan näin stressaantuneena), mutta voihan se olla, että kun stressi helpottaa ja palaudun, niin painokin putoaa.
Vierailija kirjoitti:
*lihoamisen.
Turhaan yrität päteä. Molemmat sanat ovat oikein.
16-38v painoin 55kg
39-57 painoin n 60-65kg ja olin normaalipainon ylärajalla
57v söin lihottavaa lääkettä 6kk, kiloja tuli ja jäi normaalista syömisestä huolimatta. Nyt 8kg ylipainoa
57-vuotiaana lihoin normaalipainon ylärajalle ja 61-vuotiaana syöpähoitojen myötä ylipainoiseksi, BMI:hin 27. En hoksannut, että saan syödä todella paljon vähemmän kuin ennen. Nyt olen kolmessa kuukaudessa saanut painoa tippumaan hyvin vähäenergisellä ruokavaliolla kuusi kiloa ja taas normaalipainoinen. Inhottaa vatsaan kertynyt rasva, kun sitä ei koskaan ennen ole ollut.
En todellakaan ole ylipainoinen vaan hoikka, mutta nelikymppisenä.