Miten puhdistaa ja säilyttää silmälasit niin että ne pysyvät mahdollisimman pitkään uudenveroisina ja naarmuttomina?
Millä ja miten pestä? Millä kuivata? Puhdistetaanko joka päivä? Säilytetäänkö kokoaika silmälasikotelossa? Ei varmaan kannata otsalle nostaa ettei turhaan väänny?
Siis tokihan silmälasiliikkeestä tulee hoito-ohjeet mukaan mutta ihan omakohtaisia kokemuksia kaipailisin, että miten sinä olet saanut silmälasisi pysymään mahdollisimman pitkään siisteinä ja hyvännäköisinä?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivittäin pesu kädenlämpöisellä vedellä ja todella laimeaksi laimennetulla tiskiaineella, kuivaus talouspaperilla ilman hankaamista. Mikrokuituliinoilla likaisten linssien hankaamista vältän myös viimeiseen asti, joskus saatan käyttää linssisuihketta. Säilytys silmälasikotelossa silloin, kun ei käytetä, ei todellakaan missään otsalla tai laukunpohjalla pyörimässä. Tämä 30 vuoden kokemuksella, yksiäkään linssejä en ole saanut naarmuuntumaan tai samentumaan.
Kiitos hyvistä ohjeista. Eikö talouspaperi naarmuta linssejä? Jostain luin että astianpesuaine voi pilata silmälasien pinnoitteen. Mutta hyvä jos näin ei käy. Ap
Fairya ei pidä käyttää, vie pinnoitteet, nestemäinen käsisaippua on paras, talouspaperi käy kuivaamiseen kun ei hankaa.
Pahinta on ne suihkupulloissa myytävät lasinpesunesteet jotka mikrokuituliinalla hangataan , niissä myyntipisteissä kauppojen auloissa. niitä esitellään .. Pölyt ja hiekat naarmuttaa takuuvarmasti jollei nitä ensin huuhdo. Kun yöksi pöydälle, niin lasit ylöspäin.
Eikä niitä tarvi jokapäivä pestä, itsellä menee välillä pari viikkoakin, kun en niitä sormeile kokoajan.
Käsisaippua nyt on vihoviimeinen mitä linsseihin kannattaa laittaa, niissä kun usein on jotain kosteuttavia ainesosia. Mutta hyi! Pari viikkoa pesemättä?? Kehyksethän on jatkuvasti kosketuksissa ihoon ja keräävät rasvaa ja likaa.
"Vesi, tiskiaine ja talouspaperi riittävät silmälasien puhdistukseen
Lasilinssin ja kovamuovilinssin puhdistaminen on helppoa. Ne kestävät hyvin vaihteleviakin pesuaineita ja erilaisia lämpötiloja. Nykypäivänä linssit ovat niin kovia, että niitä ei helposti pysty edes naarmuttamaan. Pahin linssien vihollinen on kuiva hiekkapöly linssien pinnalla.
Jos silmälasien pesuun käyttää mietoa tiskiainetta, ei tiskiainetta saa missään tapauksessa kaataa suoraan lasin päälle. Tällöin tiskiaine jää kalvoksi linssin pinnalle, mikä taasen aiheuttaa linssiin laikkuja. Oikeaoppista on kaataa tiskiaine ensin märän peukalon päälle. Sen jälkeen tiskiainetta pyöritellään etusomen ja peukalon välissä, kunnes pesuaine miedontuu ja vaahtoutuu. Sen jälkeen sen voi käyttää linssien pesuun.
Myös mikrokuituliina on hyvä. Linssit tulee aina ensin huuhdella, jotta linsseistä lähtee katupöly ja hiekka pois, kertoo optikko Anssi Aalto. Kuivaa linssiä ei koskaan saa hangata, koska hiekkapoly naarmuttaa linssin.
Lasit on hyvä pestä päivittäin."
Voiko niillä vauvan harsoilla kuivata silmälaseja?
Naarmuuntuneet linssit eivät ole olleet koskaan ongelma. Jos ne eivät ole päässä, ovat ne yöydällä. Halvimpia mahdollisia linssejä ei kannata ostaa. Pidän vuosikausia samoja linssejä ja kehuksiä. Yleensä Hoyan linssit käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Voiko niillä vauvan harsoilla kuivata silmälaseja?
Niin voiko? Nekin on ihan pehmeää nukkaamatonta kangasta.
Mitä väliä, muutamalla kympillä saa uudet lasit ja joutuuhan lasit kuitenkin parin vuoden välein uusimaan niin kyllä ne nyt sen aikaa kestävät, vaikka miten hoitaisi tai olisi hoitamatta
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä, muutamalla kympillä saa uudet lasit ja joutuuhan lasit kuitenkin parin vuoden välein uusimaan niin kyllä ne nyt sen aikaa kestävät, vaikka miten hoitaisi tai olisi hoitamatta
No mulla maksaa vähintään 300€ joten kyllä mä mieluiten mahdollisimman pitkään ne hyvässä kunnossa pidän. Ap
Ostin markkinoilta silmälasien suihkupullon. Myyjä suihkutti laseihin vähän ainetta ja pyyhki ne varoen Kleenex-pyyhkeillä. Lasit tulivat hyvin kirkkaiksi. Ne ovatkin tosi pehmeitä ja nukkaamattomia ja vielä hyvin edullisia. Usein riittää, kun varoen pyyhkii pelkästään sillä. Peskää niillä.
Pesen lasit vähintään kerran päivässä miedolla saippualla ( saippuoiduilla käsillä varoen hieron sekä linssit että aisat), ja niiden kuivaukseen käytän sitä varten varattua vanhaa, sopivasti kulunutta astiapyyhettä. Vuosien varrella olen yhdet linssit pilannut kuuman uunin höyryllä, muuten ikinä ei mitään ongelmia. En laske laseja linssien varaan ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Pesen lasit vähintään kerran päivässä miedolla saippualla ( saippuoiduilla käsillä varoen hieron sekä linssit että aisat), ja niiden kuivaukseen käytän sitä varten varattua vanhaa, sopivasti kulunutta astiapyyhettä. Vuosien varrella olen yhdet linssit pilannut kuuman uunin höyryllä, muuten ikinä ei mitään ongelmia. En laske laseja linssien varaan ikinä.
Laittaako joku silmälasit linssit alaspäin pöydälle??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina sanotaan, että talousoaperilla voi kuivata? Miksei missään koskaan mainita, että silmälasit voisi kuivata wc-paperilla?
Wc-paperihan on yleensä pehmeämpää kuin talouspaperi ja luulisi näin vähemmän naarmuttavan laseja. 🤔
Minä ainakin pesen silmälasit keittiössä, jossa se talouspaperikin on käden ulottuvilla. Joskus olen kuivannut wc-paperilla ja mielestäni se ei sovi silmälasien kuivaukseen kun menee muhjuksi.
Minä pesen aina vessassa, aamulla kun pesen hampaatkin. Wc-paperi kätevin.
Vierailija kirjoitti:
Muutamalla kympillä?! Tais olla alessa joku 500e mun nykyiset lasit...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina sanotaan, että talousoaperilla voi kuivata? Miksei missään koskaan mainita, että silmälasit voisi kuivata wc-paperilla?
Wc-paperihan on yleensä pehmeämpää kuin talouspaperi ja luulisi näin vähemmän naarmuttavan laseja. 🤔
Asia on päinvastoin, wcpaperissa on mikroskooppista terävää epäpuhtautta joka naarmuttaa.
Jaa mitähän tuo epäpuhtaus on? Naarmuttaako pimppiäkin? Melkoiset on jutut sulla.
Talouspaperi naarmuttaa puhelimen näyttöä ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutamalla kympillä?! Tais olla alessa joku 500e mun nykyiset lasit...
Muutamalla kympillä, hah! Mun lasit maksaa puolentoista tonnin paikkeilla, vaikken suinkaan valitse edes kalleimpia kehyksiä. Mutta moniteholinssit, miinusta ja kunnon valmistajan linssit.
Vierailija kirjoitti:
Hah! Minun lasini maksavat 800€.
En ole hyvää tapaa ongelmaan keksinyt. Ehkä jokin pehmeä siivousliina joka imee likaa on parempi kuin silmälasiliikkeiden miniliinat.
Silmälasit kyllä täytyy pestä joka päivä, vaikka linssiin ei koskisikaan. Voi kokeilla lämmintä vettä jasitten linssien puhdistusainetta.
Jossain oli vinkki isopropyylialkoholin, tiskiaineen ja veden yhdistelmästä. Googlaamalla löytyy.
Ensin "painepesen" kädenämpöisellä vedellä hanan alla hiekan ym pois, pekkä vesisuihku molemmin puolin linssiä. Sitten hiukan fairya tms linsseihin ja samanlaisella vesisuihkulla ja ehkä hiukan sormillä kevyesti jynssäten. Lasken vielä vettä kunnolla päälle ja annan kuivahtaa. Ei ne tippojen kuivumisjäljet paljon näy.
Asia on päinvastoin, wcpaperissa on mikroskooppista terävää epäpuhtautta joka naarmuttaa.