Miten puhdistaa ja säilyttää silmälasit niin että ne pysyvät mahdollisimman pitkään uudenveroisina ja naarmuttomina?
Millä ja miten pestä? Millä kuivata? Puhdistetaanko joka päivä? Säilytetäänkö kokoaika silmälasikotelossa? Ei varmaan kannata otsalle nostaa ettei turhaan väänny?
Siis tokihan silmälasiliikkeestä tulee hoito-ohjeet mukaan mutta ihan omakohtaisia kokemuksia kaipailisin, että miten sinä olet saanut silmälasisi pysymään mahdollisimman pitkään siisteinä ja hyvännäköisinä?
Kommentit (42)
Pölyisessä työpaikassa naarmuuntui linssit aika haipakkaa. Muutoin eihän laseja meinaa saada pilalle sitten millään, ellei nyt tyyliin autolla aja päältä. Suosin myös kevyitä malleja, jotka ei ole heti palasina jos sattuvat tipahtamaan lattialle.
Vierailija kirjoitti:
Päivittäin pesu kädenlämpöisellä vedellä ja todella laimeaksi laimennetulla tiskiaineella, kuivaus talouspaperilla ilman hankaamista. Mikrokuituliinoilla likaisten linssien hankaamista vältän myös viimeiseen asti, joskus saatan käyttää linssisuihketta. Säilytys silmälasikotelossa silloin, kun ei käytetä, ei todellakaan missään otsalla tai laukunpohjalla pyörimässä. Tämä 30 vuoden kokemuksella, yksiäkään linssejä en ole saanut naarmuuntumaan tai samentumaan.
Kiitos hyvistä ohjeista. Eikö talouspaperi naarmuta linssejä? Jostain luin että astianpesuaine voi pilata silmälasien pinnoitteen. Mutta hyvä jos näin ei käy. Ap
Mulla siis useimmista laseista lähtenyt pinnoite irtoamaan reunoista. Oon miettiny että oisko sillä osuutta asiaan, että oon pessy ne Fairylla, vaikka oon miten laimeaksi tahansa yrittänyt sen fairyseoksen tehdä. Ap
Optikolla voi tilata laseihin pinnan joka ei naarmuunnu helposti, se maksaa jonkun lisän. Kuten tummennuspintakin. Itse pesen normaalillakin saippualla (ei voimakkaita pesunesteitä) ja kuivaan paperiin, ei ole ollut ongelmia. Joku mikroskoopin tarkka varmaan löytää virheitä, mutta minulle tämä toimii. Jos on mikrokuituliina sattumalta niin hyvä, mutta ne likaantuisivat. Mitään väkevää suihketta ei halua jos on astma, allergia ja migreenitaipumus.
Vierailija kirjoitti:
Päivittäin pesu kädenlämpöisellä vedellä ja todella laimeaksi laimennetulla tiskiaineella, kuivaus talouspaperilla ilman hankaamista. Mikrokuituliinoilla likaisten linssien hankaamista vältän myös viimeiseen asti, joskus saatan käyttää linssisuihketta. Säilytys silmälasikotelossa silloin, kun ei käytetä, ei todellakaan missään otsalla tai laukunpohjalla pyörimässä. Tämä 30 vuoden kokemuksella, yksiäkään linssejä en ole saanut naarmuuntumaan tai samentumaan.
Ei missään tapauksessa talouspaperilla. Pehmeä kangas on paras, mutta jos joskus on pakko paperiin turvautua, niin paperinenäliina on vähiten huono.
Säilytys aina hyvässä silmälasikotelossa (pysyy kiinni, on kovakuorinen, ja sopivan kokoinen juuri niille laseillesi.) aina, kun ne eivät ole päässä.
Puhdista tarvittaessa. Eli kun ovat likaiset/maisema muuttuu harmaaksi/epätarkaksi. Jos linsseissä on pölyä tms., kannattaa ne huuhdella runsaalla vedellä, ja laimealla pesuaineella. Jos taas lika on enemmän rasvapohjaista, toimii linssinpuhdistusaine paremmin.
Kuivaa, pölyistä linssiä ei kannata hangata yhtään millään.
Kun laitat silmälasit pöydälle, laita linssit ylöspäin, siten, että ne eivät helposti kaadu asentoon, jossa linssit koskettavat yhtään mitään.
Osta ns kovaa lasia olevat linssit.
Pesu käsisaippualla ja kuivaus vessapaperiin, ei ole vielä ainakaan naarmuuntuneet tai mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla siis useimmista laseista lähtenyt pinnoite irtoamaan reunoista. Oon miettiny että oisko sillä osuutta asiaan, että oon pessy ne Fairylla, vaikka oon miten laimeaksi tahansa yrittänyt sen fairyseoksen tehdä. Ap
Kuumuus irrottaa pinnoitteet. Esim. saunaan ei ikinä lasit päässä. Myös esim. uunista tai kiehuvasta kattilasta tuleva höyry voi pilata linssit, jos sitä sattuu usein. Liian kuuma pesuvesi on myös pahasta. Voi se kuitenkin vähän kädenlämpöistä kuumempaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei missään tapauksessa talouspaperilla. Pehmeä kangas on paras, mutta jos joskus on pakko paperiin turvautua, niin paperinenäliina on vähiten huono.
Säilytys aina hyvässä silmälasikotelossa (pysyy kiinni, on kovakuorinen, ja sopivan kokoinen juuri niille laseillesi.) aina, kun ne eivät ole päässä.
Puhdista tarvittaessa. Eli kun ovat likaiset/maisema muuttuu harmaaksi/epätarkaksi. Jos linsseissä on pölyä tms., kannattaa ne huuhdella runsaalla vedellä, ja laimealla pesuaineella. Jos taas lika on enemmän rasvapohjaista, toimii linssinpuhdistusaine paremmin.
Kuivaa, pölyistä linssiä ei kannata hangata yhtään millään.
Kun laitat silmälasit pöydälle, laita linssit ylöspäin, siten, että ne eivät helposti kaadu asentoon, jossa linssit koskettavat yhtään mitään.
Idea onkin siinä, että talouspaperilla ei hangata linssiä vaan kuivataan hellävaraisesti.
Silmälasikotelo naarmuttaa linssin pinnan. Jos linssi ottaa kotoloon joiltain kohdin. Sen verran linssit liikkuu kun pitää mukana ja kotelokaan ei pysy täysin puhtaana vaan tulee naarmuttavaa pölyä.
Vierailija kirjoitti:
Pesu käsisaippualla ja kuivaus vessapaperiin, ei ole vielä ainakaan naarmuuntuneet tai mitään.
Kuinka vanhat lasit?
Älä ainakaan kuumaan uuniin kurki rillit päässä, Linssit eivät tylkkää kuumasta höyrystä.
Vierailija kirjoitti:
Silmälasikotelo naarmuttaa linssin pinnan. Jos linssi ottaa kotoloon joiltain kohdin. Sen verran linssit liikkuu kun pitää mukana ja kotelokaan ei pysy täysin puhtaana vaan tulee naarmuttavaa pölyä.
Auttaako jos sen silmälasiliinan joka tulee sen kotelon mukana laittaa niiden linssien ja kotelon väliin suojaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vanhat lasit?
Ainakin 5 vuotta.
Pesen tarvittaessa lämpöisellä vedellä ja Fairylla. Fairya en laita suoraan raakana linssille, vaan lantraan sen vedellä. Kuivaan painelemalla talouspaperilla, en hankaa. En useinkaan pidä silmälaseja kotelossa, mutta toki ne ovat yön ajan pöydällä "nätisti", eikä vaan nakattuna jonnekin. Hyvänä on kaikki lasit pysyneet.
Miksi aina sanotaan, että talousoaperilla voi kuivata? Miksei missään koskaan mainita, että silmälasit voisi kuivata wc-paperilla?
Wc-paperihan on yleensä pehmeämpää kuin talouspaperi ja luulisi näin vähemmän naarmuttavan laseja. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina sanotaan, että talousoaperilla voi kuivata? Miksei missään koskaan mainita, että silmälasit voisi kuivata wc-paperilla?
Wc-paperihan on yleensä pehmeämpää kuin talouspaperi ja luulisi näin vähemmän naarmuttavan laseja. 🤔
Minä ainakin pesen silmälasit keittiössä, jossa se talouspaperikin on käden ulottuvilla. Joskus olen kuivannut wc-paperilla ja mielestäni se ei sovi silmälasien kuivaukseen kun menee muhjuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos hyvistä ohjeista. Eikö talouspaperi naarmuta linssejä? Jostain luin että astianpesuaine voi pilata silmälasien pinnoitteen. Mutta hyvä jos näin ei käy. Ap
Fairya ei pidä käyttää, vie pinnoitteet, nestemäinen käsisaippua on paras, talouspaperi käy kuivaamiseen kun ei hankaa.
Pahinta on ne suihkupulloissa myytävät lasinpesunesteet jotka mikrokuituliinalla hangataan , niissä myyntipisteissä kauppojen auloissa. niitä esitellään .. Pölyt ja hiekat naarmuttaa takuuvarmasti jollei nitä ensin huuhdo. Kun yöksi pöydälle, niin lasit ylöspäin.
Eikä niitä tarvi jokapäivä pestä, itsellä menee välillä pari viikkoakin, kun en niitä sormeile kokoajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin pesen silmälasit keittiössä, jossa se talouspaperikin on käden ulottuvilla. Joskus olen kuivannut wc-paperilla ja mielestäni se ei sovi silmälasien kuivaukseen kun menee muhjuksi.
Menee muhjuksi sekä sisältää kovaa ja karkeaa ainetta, vaikka ei sitä ihminen tunne. Siellä on mitä tahansa hiekasta metalliin, epäpuhtauksia, kun ei ole sellaiseen käyttöön missä vaaditaan esim. talouspaperinkaan tasoa.