~♥~HELMENKANTAJIEN tiistai~♥~
Nyt olen jutuistanne pihalla kuin käki, mut vilkaisenpa eilisen pinon ens: No, niin.. enpä linkitäkään, kun taas koneessa se sama mystinen vika mikä ollut ennenkin.. ei suostu tekemään kauttaviivaa, eikä näköjään kopsaamaan linkkiäkään kun siinä on se http:" ja kaks kauttaviivaa" jne.. Jospa joku muu sitten sen linkin kopsais, kiitos! =)
Kommentit (15)
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9111280&p=2&tmode=1&smode…
Täällä olisi neuvola vielä torstaina ennen joulua, samana päivänä alkaa virallisesti äitiysloma:) Heti tammikuun alussa olisi vierailu synnytyssairaalaan ja synnytystapa-arvion tekeminen.
Mukavaa tiistaita helmiksille!
sjt+pikkumies 34+0
Ja kokeillaas heti, joko linkitys onnistuis:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=&m=9111280&p=1&tmode=…
No niin! on nää koneet sitten ihmeellisiä..
[color=aqua]Synnytyksestä [/color]on ollut paljon juttua. Mulla kaks aiempaa synnytystä mennyt tosi hyvin ja lyhyellä kaavalla, joten en haluu ajatellakaan et tää kolmas kovasti niistä poikkeais. Ja tosiaan, sama se mitä etukäteen suunnittelee - kyllä kaikki kuitenkin menee ihan omalla painollaan ja varmasti taas ikimuistoinen kokemus on tapahtuma!
[color=deeppink]Mammuttia [/color]minäkin rohkaisisin alatiesynnytykseen, koska jos tulee mutkia matkaan, niin varmasti sitten määräävät lääkärit sektioon - jos näkevät sen turvallisempana vaihtoehtona. Älä turhaan stressaa! =)
[color=lime]Supisteluja [/color]on myös täällä ollut nyt runsaammin (kivuttomia). Musta tuntuu, että se antibioottikuuri jopa aiheutti niitä vielä enempi, mut kuuri loppui eilen, joten toivottavasti nyt supistelutkin rauhoittuis. Esikoisella on myös lääkekuuri menossa, käytiin torstaina lääkärissä (mietin kyllä monesti, et viititäänkö sinne raahautua, kun oireet niin vähäiset, mutta mentiin kuitenkin), oli n. viikon ollut nuhaa ja yskää - ei kuumetta, yöt nukkui tosi hyvin jne.. No, korvatulehdus molemmissa korvissa, joten hyvä et käytiin varmistamassa! Eilen oli kuopuksen kanssa sama juttu, mut ei (vielä) ollut tulehdusta, nyt vaan keittosuolalioksella täytyis pitää röörit auki, ettei menis korvaan/korviin. Tää on tätä joulun aikaa.. Viimeks nää sairasteli tasan vuos sitten - jouluna kans. Saivat synttäreiltä just ennen joulua tosi sitkeen silmätulehduksen molemmat, sit viel siihen päälle korvatulehdukset. Tais se sit helmikuu jo ollakin kun olivat taas terveitä - toivottavasti nyt olis vähän lyhyempi kaava!
Tänään onkin esikoisen naperokerhoryhmän lauluesitys kirkossa - jännät paikat, miten raikaa jumalan kämmenellä. Pieni epäilys kyllä on, et poika on silloin jo ihan tilt (kun ei päiväunia _voi_ nukkua, vaikka tarttis, ja kirkossa alkaa klo 18..), eli saa nähdä..
Mut nyt tuo samainen laululintu harjoittelee tossa korvan juuressa jotain vähemmän miellyttävää virttä, joten ei auta kun lähteä aamupalan tekoon.
[color=agua]Mukavaa tiistaita kaikille! =) [/color]
(Piti taas pitkästä aikaa hiukan munkin kikkailla noilla väreillä - suokaa anteeksi, jos meni pieleen.. ;)
Minni & [color=teal]Mulperi [/color]31+1 (?) (olen taas viikoista ihan pihalla, mut kai se noin täytyy olla..)
//
Pakkasta on aika reippaasti ja sekös on mukavaa!
Meille on kulkeutunut jostain ikävä yskä-pöpö ja aamulla olikin kurkku tosi kipee! Lapset yski aamulla kanssa, mutta laitoin kouluun vielä, kun ei ole enään kun huominen ja alkaa loma!
Huomenaamulla pitäis könytä sinne sokerirasitukseen..! Kun vaan muistais illalla olla syömättä! Mulle kyllä varmaan erikoisen vaikeeta, kun oon yleensäkin sellanen iltasyöppö!
Nyt ei irtoo muuta
täälläkin supistelut palanneet kehiin. Oli jo pari viikkoa rauhallista, mutta nyt ne jnäköjään tuli takas. Mitäs mieltä te oikein ootte: neuvolan mukaan jo puolen tunnin välein on liikaa ja pitäs jäädä saikulle. Synnärillä taas sanoivat , että jos paikat kiinni niin ok. Ja että vasta jos 5-10 min välein tulee niin sit aihetta huolestua. Neuvolan terkka kanssa sanoi, että kipeä supistus on sellainen, jossa tuntee lantionpohjan kovettuvan. Ite oon tähän asti pitänyt niitä vaan napakoina mutta ei kivuliaina. Ja eihän ne toisaalta koskaan oo vielä tässä vaiheessa synnytyssuppareihin verrattavia, jtoen vaikea oikeestaan määritelläkään, mikä on kipeä supistus kun ei ne sillai satu, vaan tuntuvat vaan " pahalta" ..
Eli kysynpä vielä teiltäkin taas, millasista supistuksista te ootte jääneet lepäilemään kotiin?? Ja mikä on teidän mittakaavan mukaan paljon? Ekassa raskaudessa oli eri terveydenhoitaja ja ensisynnyttäjään suhtauduttiin muutenkin eri lailla, kun ei voitu tietää miten ne supparit vaikuttaa. Mulla nyt tarkastettu tilanne joitain viikkoja sitten ja paikat oli kiinni, eli sikäli en ole niin huolissani. Mut onhan se järkevää rauhoittaa liian tiheät supistukset silti. Töitä olisi vielä tammikuun puoliväliin.
Heinällä ainakin muistaakseni supisteli kovasti, miten tiuhaan sulla niitä tulee? ja ootko jo saikulla ?
Pirteää aurinkoista päivää helmeileville mammoille!
Viherrys 30+4
Miltä tuntuu vauvan hikka? Kun mulla masukki on selvästi oikeella puolella kohtua ja eilen ja tänään maha on nykinyt tasaiseen tahtiin - ihankuin joku syke,mutta hitaampi kuin oma sykkeeni, mutta tosi tasainen! Ja muuten liikkeet tuntuu normaalisti. Aikansa nyki (n. 10 min?) ja loppui sitten niin etten pannut asiaa mitenkään merkillekään.
Ja supparikommentti vielä: mulla supistelee tasaisen napakasti päivittäin ja oikeastaan samalta ovat tuntuneet rv 16 asti. Paikat ei kuitenkaan ole pehmenneet eikä auenneet. Sekä th että lääkäri ovat sanoneet olevan normaalia kohdun treeniä, saman kommentin sain kahdelta kätilöltä rakenneultrassa rv 21. Kivuliasta ei ole, mutta kohdun kasvettua tuntuu kyllä muuten tukalalta eikä yleensä mene ohi vain asentoa vaihtamalla. Kävellessä tahti hidastuu supistusten tullessa mutta liikkumaan kuitenkin pystyy. Välillä voi tulla useita suppareita tunnissa, mutta en ole lähtenyt välejä kellottamaan.
Niin ja esikoista odotan, joten uudelleensynnyttäjillä tällainen meno varmaasti jo helpommin avaisi paikkoja ja tahtia pitäisi hillitä. Näin ainakin oli äidilläni, jolla supparit alkoivat myös ajoissa: ekaa odottaessaan oli töissä loppuun asti, toisesta jäi saikulle jo puolivälissä raskautta. Molemmat lapset kuitenkin täysiaikaisia (39vko).
Huomenna viimeinen työpäivä tänä vuonna ja sitten enää viikko ensi vuonna!
Jouluiloa kaikille!
äippä+ masukki 32+2
Olipas ihanaa herätä aamulla, kun oli lunta maassa. Tuli heti jouluisempi olo. Me saatiin eilen ylimääräisestä ultrasta vähän ikäviä uutisia. Istukka on edelleen osittain kohdunsuun päällä. Vielä mennään tammikuun puolessa välissä ultraan katsomaan, jos se vaikka vielä siirtyisi pois edestä. Jos ei siirry, niin meidän vauva syntyy sektiolla.
Eniten pelottaa kaiken maailman komplikaatiot, jos vaikka istukka vaurioituu kun kohtu kasvaa ja venyy :( Luin myös muiden kokemuksia ja monella oli ollut runsastakin verenvuotoa viimeisellä kolmanneksella. Harmittaa myös se, että en nyt osaa valmistautua synnytykseen, kun en tiedä voinko synnyttää normaalisti alakautta...
Anteeksi, kun vain voivottelen omia ongelmiani. Piti vaan päästä purkamaan, kun tuntuu että pitää kertoa jollekin omista huolistaan.
Rauhallista Joulun odotusta!
Tuiskuliina ja Kusti rv30+3
Heippa kaikille!
Joko olette kaipailleet? :) Olen täysin ulkona keskusteluista ja kaikkien muiden tapahtumista, anteeksi siitä ja seuraavasta omanapaisesta kertomuksesta.
Olimme lauantaina 9.12. viimeisillä jouluostoksilla ja miehen kaverin pikkujouluissa istuttiin iltaa. Siellä alkoi tuntua, että ennen epäsäännölliset supistukset alkavat tiheentyä ja muuttua kivuliaiksi. Kun lähdimme pikkujouluista, ilmoitin miehelleni, että haluan käydä TYKSissä varmistamassa tilanteen. Kotiin on kuitenkin tunnin matka ja tunnen oloni tosi huonoksi. Menimme sairaalaan, pääsimme heti käyrille ja niiden jälkeen ultraan ja sisätutkimukseen. Sisätutkimuksen aikana oksensin kuvotusta ja pahan olon aaltoja. Tilanne oli ihan hyvä, supistukset eivät olleet muuttaneet kohdunsuun tilannetta, mutta päättivät ottaa minut pahoinvoinnin takia ns. odottajien osastolle yöksi. Sain myös supistuslääkettä.
Seuraavana päivänä otettiin paljon verikokeita, pissanäytteitä ja verenpaineita. Todettiin, että anemia on iskenyt rajuna päälle, mutta rautakuurilla varmaan selvitään, ei siis tarvita verta. Verenpaineet oli huonoimmillaan tasoa 95/55.
Maanantaina lääkärin piti katsoa verikokeitten tulokset ja päästää kotiin. Yhtäkkiä kuitenkin huomattiin, että raskausmyrkytykseen viittaavat arvot ovat koholla ja refleksit ylivilkkaat (++). Paha olo jatkui. Kotiinpääsystä ei toivoa. Vauvan keuhkojen kypsymiseen kortisonipiikit ma ja ti.
Tiistai, keskiviikko ja torstai: tilannetta seurataan. Arvot nousee yhä, mutta eivät kuitenkaan hälyttävästi. Ylämahakipuihin aloitetaan mahalääke, turhaan. Supistuksia säännöllisesti heti kun lääkkeen vaikutus lakkaa. Kohdunsuu pehmennyt, kanava lyhentynyt kahteen senttiin.
Perjantaina pääsin vihdoin kotiin, jatkuva supistuslääkitys päällä kunnes 34+0. Neuvolassa seurantaa 1-2krt/vko, verenpaineita mitattava kotonakin, koska ovat niin alhaalla. Sairaslomaa ja vuodelepoa jatketaan.
Näin siis täällä. Päivä päivältä mennään eteenpäin, toivotaan että päästään vauva masussa ensi vuoden puolelle. Mitään hätää ei ole, mutta oli tämä aika jännä reissu.
Tonttuisaa joulunaikaa kaikille!
*M* ja Tuuti 32+3
Ps. 1,5h sitten soittivat TYKSistä: Veriarvot ovat olleet niin sekaisin, että huomenna labrakontrolliin. Outoa, ettei sitä huomattu silloin kun olin osastolla!
Kyselit supistuksista. Mulla ne alkoi viikolla 26 ja tuli joka ikisestä liikkeestä kivuttomia supistuksia sekä iltaisin sellaisia sarjoja kipeitä supistuksia, esim. vartin välein muutaman tunnin ajan kipeä 30-60 sekunnin supistus. Jäin sairaslomalle rv 28 ja olen ollut siitä asti. kohdunsuu oli auennut ulkopuolelta jonkin verran mutta muuten tilanne näytti hyvältä. Silti synnäriltä käskettiin sairaslomalle ja ettei saa kantaa mitään tai rasittua. Kotona löhtessä tilanne rauhottuikin muutamassa viikossa. tosin nyt on alkanut taas uudestaan kun lapset jäi hoidosta pois kun tuli äitiysloman alku. Nyt supistaa kipeästi aina silloin tällöin, kävellessä usein ja iltaisin. Sitten lisäksi on kivuttomia supistuksia jatkuvasti. Nekin saattaa kuulemma edistää kohdunsuun tilannetta. Kävin uudestaan polilla 30 viikon paikkeilla ja tilanne oli pysynyt ennallaan, eli lepo oli pysäyttänyt homman. Nyt sitten supistaa niin, että vetää samalla sisäreisistä. Kuitenkaan kipu ei ole synnytyskipua vaan sellaista kun synnytyspäivän aamuna eli kipeitä muttei järkyttäviä.
Kyllä minusta on järkevämpää jäädä vaikka liian aikaisin sairaslomalle kuin jossitella sitten jos vauva syntyykin liian aikaisin. Stressi ja väsymys lisää supistuksia ja mulla ainakin otti jo koville herätä kuudelta, roudata lapset hoitoon, olla päivä tehokkaana töissä (ja ajella työn vuoksi autolla ympäri pitäjiä) ja illalla sitten taas hakea lapset, kauppa, ruuanlaitto, lasten iltashow ja yöllä huonot unet. Sitä alkoi olla ihan tööt!
Nyt sitten jännään, alkaako nämä reisiin asti tuntuvat supistukset tehdä jotain. Nyt kun on kuitenkin rv 33+, uskallan jo käydä lasten kanssa ulkoilemassa ja mielikin siinä piristyy kovasti. Älä ihmeessä väsytä itseäs liikaa!!! Minä väsytin itteni kun kakkonen syntyi, sitkutin töissä ja sitten kun vauva tuli, olin valmiiksi ihan raato. Sattui sitten koliikkivauva ja olisi hyvä ollut jos ois ollut täysissä voimissaan silloin. Nyt aion olla jos nää tytöt antaa...
Heinä 33+1
Päivä on mennyt kyllä nopsasti, lähdettiin miehen kanssa jo aamupäivästä ostoksille kun halusin kotiin ' jotain kivaa' ja niin vaan sitä rahaa saikin menemään taas oikein kunnolla :/
Mutta onpahan taas jotain uutta ja piristävää (mulla on siis kai krooninen sisustusinto ja kulutan älyttömät määrät ns. pikkujuttuihin- mies ei aina oikein ymmärrä ;)
Esikoisellekkin tuli ostettua isompi ja kunnollisempi talvihaalari, täällä meillä oli tänään pakkasta -16 joka tuntui kyllä TOSI kylmältä näin lauhojen kelien jälkeen..
Prismassa käydessä alkoi supistelemaan toispuoleisesti ja niin kivuliaasti että oli pakko laittaa istumaan pakasteiden kohdalla :) Ei kyllä yhtään kiva tunne..
Ne vähäiset joululahjat jotka aioinkin hankkia, on hankittu- tosin mummoille ja papoille kuvamukit saa noutaa vasta lauantaina mutta pääasia että ehtivätpähän aatoksi! Torttuja aion enään aattoaamuna leipoa ja muutoin kaikki on kondiksessa, nautitaan vaan yhdessäolosta ja rauhallisesta joulunajasta silloin perheen kesken :)
Mutta nyt siis katsomaan tulisiko telkkarista mitään ennen pakoa, huomennahan mulla on se lääkärineuvolakin- katsotaan onko supistukset saaneet mitään aikaan... Mukavaa illanjatkoa kaikille ja ottakaahan iisisti te kanssasupistelijat! :)
H 32+6
Minuakin supistanut oikeastaan koko päivän. Ei onneksi kivuliaasti, mutta tukalaksi on olon tehneet nuo supparit.
Tänään ollut muutenkin sairaana, aamulla taas sellainen oksetuskohtaus. Ja lisäksi tämä flunssa iskenyt päälle. :(
Ja masentaa.. Miehellä ei tunnu olevan minkäänlaista halua viettää koko joulua ja sen suunnittelu on ihan tuskaa. Itseä itkettää suurimman osan ajasta. Inhottavaa kun ei voi olla rauhassa omassa kodissaan kun nuo työmiehet hääräävät täällä koko ajan. No, ehkäpä saavat huomenna remontin täällä sisätiloissa valmiiksi, joten pääsen heistä edes hieman etäämmäs kun siirtyvät tuohon ulkorakennukseen. Ottaa jotenkin tosi paljon voimille yrittää itseään tsempata olemaan reipas kun vieraita pyörii nurkissa ja muutenkin on itse huonolla tuulella. Eikä meillä ole edes yhtä ainoaa istumapaikkaa täällä eikä mitään tekemistä niin tuntuu vain että on koko ajan tiellä. No onneksi tosiaan remontti kohta ohi! :)
Eipä tässä nyt ollut mitään ihmeellistä, kunhan nyt taas hieman purkauduin tänne.. Josko tuo olo lähtisi helpottamaan..
-frog2 ja rv33+3
Mairannella on tosiaan ollut aika hurja tilanne! Toivottavasti supparit ja kaikki muut jutut rauhoittuu ja vaavi pysyisi sisällä vielä ensi vuoden puolelle!
Supisteluita ei mulla oo hetkeen ollu ja taidankin olla porukan ainoa!
Tuntuu, että kaikilla muilla helmiksillä on suppareita vähän väliä!
..hei mut nyt alko pako, joten lopetankin taas lyhyeen..
mammutti ja vilppu rv 31+4
Kylläpäs aika lentää. Huomenna on viimeinen koulupäivä ja sitten voinkin unohtaa ne jutut joksikin aikaa. Vielä viimeinen esittely ja raportinpalautus niin pääsen jäähylle. Kouluni on kokonaan englanninkielinen ja siksi vielä rassaavampi, kun ei mitään saa ajatella omalla äidinkielellään tai ns. suomalaisittain. En siis vielä valmistu, vaan jään koulusta " poissaolevaksi" kunnes taas jatkan kun olen valmis. 1,5 vuotta olisi vielä jäljellä ja niin, pitäähän töihinkin palata kunhan vanhempainvapaa on ohi. Mulla on taas niin monta rautaa tulessa, etten vaan loppuvuodesta 2007 oli burn out -potilas :( Onneksi nämä nykyajan koulut (ammattikorkeakoulu) ovat aika joustavia. Tästä oli aiemmin puhetta mutta multa meni ohi, joten kysyn uudelleen; PITÄÄKÖ KUKAAN VANHEMPAINVAPAATA ja mikä on hoitovapaa?
Minusta tuntuu tosi avuttomalta kun luen noita teidän juttuja enkä voi kommentoida paljon mitään kun tuntuu, että kaikki on niin uutta ja ihmeellistä ja te muut olette niin vanhoja konkareita ja tiedätte kaiken raskaudesta ja olette itsevarmoja odottajia!!! Ja mulla on aina vaan tyhmiä kysymyksiä " mikä se on/mitä tarkoittaa/että mitä pitää tehdä jos yms" vaan kyselen, ja teille nämä kysymykset ovat itsestäänselvyyksiä. Pitäskö minun tietää enemmän? Heti kun sain tietää olevani raskaana niin aloin niitä odotus/vauva opuksia selaamaan, mutta tuntuu etten ole tullut hullua hurskaammaksi -niin kuin äiti tapaa sanoa..No kai se siitä.. Odottaako teistä helmiksista kukaan muu ensimmäistään?
Nyt painun punkkaan ja palaan huomenna seuraanne. Hyvää yötä kaikille! :)
Mammutti: Minulla ei ole ollut oikeastaan lainkaan suppareita koko raskauden aikana ja maha on tosi ylhäällä.
Henniina: Me odotamme myös esikoista ja opiskelen sinun laillasi amk:ssa. Aloitin tosin vasta tänä syksynä ja raskaus tuli hiukan yllättäen. Mutta olen ajatellut, että kävisin keväällä koulussa jonkin verran ja suoritan kursseja sen verran kuin ehdin ja pystyn. Mutta sinulla on jo hieman enemmän opintoja kasassa eli on ehkä helpompikin olla kokonaan pois. Meillä vaan on se tilanne, että olisi hyvä valmistua mahdollisimman nopeasti ja en siksi halua ilmoittautua kokonaan poissaolevaksi.
On varmaan ihan luonnollista, että ekaa kun odottelee, niin on aika pihalla joistakin asioista. Minä olen myös jonkun verran lueskellut opuksia ja netistä juttuja, mutta on myös paljon sellasia juttuja, jotka muotoutuvat sitten käytännössä omanlaisiksi. Mutta kysele ihmeessä täällä, vaikka tuntuisi tyhmältäkin jutulta. Usein samat asiat askarruttavat muitakin, mutta kukaan ei sitten vaan kehtaa kysyä.
Omaan napaan ei mitään erityistä. Olin tänään hierojalla. Maha on kasvanut paljon kuukaudessa ja vauva voi ilmeisesti hyvin. Alkaa olla hiukan ahdasta jo asukilla ja potkutkin tuntuvat napakammin kylkiluiden väleihin. Joululahjat on täällä ostamatta, pitänee varmaan mennä kohta jo katselemaan. :)
Hyvät yöt helmiksille!
Jolanda + koukkis rv 31+3
Henniina: Olisi mukava vaihdella ajatuksia noista koulujutuista ja muutenkin, kun olemme melko samanlaisessa tilanteessa eli kirjoittele tänne, jos tulee jotain mieleen tai vaikka vinkkiä miten selviytyä koulunkäynnistä parhaiten. :)
- J
KÄÄK, 3-vuotiaani herätti mut vähän väliä 1.30 - 5.00 välisenä aikana. Aina kun pääsin könyämään hänen luo, hän vaan sanoi, että ei mitään kun kysyin mikä hätänä. Joka kerta kysyin onko pissihätä mutta ei ollut. Lopulta viideltä hän karjui hirveesti että PISSIHÄTÄÄÄÄÄÄÄ tulee housuuuuuuun. Sen jälkeen on nukkunut makeasti, toisin kuin minä. Kissat alkoi hillua ja juosta ja 5-vuotias änki viereen heti kuuden jälkeen ja jutteli ja maiskutti suutaan. Ja vielä ennen puoli kahta yöllä satuin käymään vessassa. Eli ei tullut koko yönä kuin pieniä pätkiä unta. Ehkä hyvää harjoitusta vauvan kanssa, mutta tarpeetonta. Olen vielä menossa tänään hoitamaan ystäväni 1- ja 4-vuotiasta lasteni kanssa iltapäiväksi kun ystäväl on työhaastattelu. Nyt on kireähermoinen hoitotäti! Kyllähän valvominen on tosi tuttua kun samainen 3-vuotias nukkui ekan kerran yhden yön 1,5-vuotiaana ja edelleen herättää tyypillisesti kerran yössä, mutta ei nyt sentään koko yön päivystystä enää. Raskaana valvominen on superraskasta, eikä toivoakaan päikkäreistä.
Sehän tässä on kun muutenkin supistaa kovasti, kunhan ei supistukset lisääntyisi tästä väsymyksestä yhdistettynä neljän lapsen hoitoon. Eilen supisti niin, että oikein reisien sisäsivuilta veti ja tuntui kova paine alavatsassa ja selässä.
Viikkoja kuitenkin vasta 33+1 ja joulukin tulossa, joten ei tarvis vielä vauvan tulla. Pari viikkoa kun menisi niin hyvä olisi.
Ja nyt kun väsyttää, makeanhimo on julmettu eikä ees saa SUKLAATA sokerihäiriön takia!!!!!!