Huvittaa tämä ylen haastattelema perheenäiti, joka osaa säästää ruokakuluissa
Kehuu, että ruokaan menee 400€/kk; ennen meni 800€.
Miksi YLE ei haastattele meitä pienituloisia, joilla ei ole oikeasti vaihtoehtoja? Olen jo monta vuotta elänyt 300€ ruokabudjetilla (minulla on lapsia), eikä se tunnu erikoiselta. Sen sijaan kuulostaa hurjalta, että joku saa ruokaan uppoamaan 800€ kuussa. Minulle tuo 400€ ruokaa kuussa on pelkästään normaalia.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Ja se tärkein kysymys: mistä me pienituloiset voidaan tinkiä kun talous on jo ennestään vedetty tiukille?
Tämä on oikein hyvä kysymys. Siihen on helppo jonkun tulla huutamaan " Mene töihin", kun ei muuta vastausta ole kykyä antaa.
Sinun pitää itse ottaa yhteyttä toimittajiin. Mistäs ne tietää sinun olemassaolosta mitään?
Miksei pienituloinen voi mennä töihin? Miksi suurituloisten pitäisi elättää pienituloiset?
Vassarit jaksaa valittaa ihan kaikesta. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Miksei pienituloinen voi mennä töihin? Miksi suurituloisten pitäisi elättää pienituloiset?
Aika moni pienituloinen on töissä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun pitää olla niin yksinkertainen?
Kyllä sen köyhä tietää mitä syö. Kaalta, perunoita, jauhelihaa, jauhoja, kalapuikkoja, porkkanoita, punajuurta. Metsästä ilmaiseksi marjoja ja sieniä.
Oli se aika yksinkertainen henkilö. No, heidän aikaisempi kulutuskäyttäytyminen oli sellaista, että ehkä tuo oli pikemminkin rahankäytön normalisoimista kuin säästämistä.
Vierailija kirjoitti:
Ja se tärkein kysymys: mistä me pienituloiset voidaan tinkiä kun talous on jo ennestään vedetty tiukille?
Aika usein auttaa se, että katsoo, mihin raha menee, miksi talous on vedetty tiukille. Tarvitaanko oikeasti kaikkea sitä, mikä tekee elämästä elämisen arvoista? Onko Netflix pakollinen tai 5 nettiliittymää.
Ei meidän tarvisi pohjoismaissa säästellä ruokien suhteen.Ne jotka kannattavat maahanmuuttoa voivat laittaa ristin verokirjaan että auttavat koska haluavat että tänne otetaan porukkaa.
Ei minun rahoilla ! En suostu.
Vierailija kirjoitti:
Ei meidän tarvisi pohjoismaissa säästellä ruokien suhteen.Ne jotka kannattavat maahanmuuttoa voivat laittaa ristin verokirjaan että auttavat koska haluavat että tänne otetaan porukkaa.
Tämä on ryöstämistä.
"Meidän isoin ongelma oli se, että ostelussa ei ollut mitään järkeä."
😅 Järkeä ei liiemmin ollut kyllä tuon jutun tekemisessäkään. Nythän tuo oli tuollainen "pariskunta ei hallinnut rahankäyttöään ennen kuin oli lapsen myötä pakko" - sepustus.
Vastaavia uutisia alkaa tulla paljon, samoin kuin uutisia "vapaaehtoisesti työttömistä", jotta kansa hyväksyy helpommin köyhien tulevat leikkaukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on oikein hyvä kysymys. Siihen on helppo jonkun tulla huutamaan " Mene töihin", kun ei muuta vastausta ole kykyä antaa.
Onko siihen muuta vastausta?
Vierailija kirjoitti:
Useimmat pienituloiset ovat töissä. Jos puhutaan pieni/suurituloisista, niin useimmat ovat töissä.
Rupea sinäkin pienituloiseksi jos noin harmittaa, että köyhiä pitää kadehtia.
T.pieneläkeläinen
Samaa ihmettelen. Itse olen perustanut perheen köyhänä ja tehnyt aina sen jälkeen ruuat alkuperäisistä raaka-aineista ja käyttänyt puoli-valmisteita tai valmisruokia vähän. Tavat eivät muuttuneet vaikka 10 vuotta sitten kävi työelämässä yllättävä eteneminen ja käyttöraha moninkertaistui. Kauppakassiin sujahtaa esim. perunat, lantut, porkkanat, kaali, edulliset satokauden hevi:t, kanamunat, puurohiutaleet, ruisjauhot, vehnäjauhot, ohrajauhot, maustamaton jogurtti (1l), maito, kasvisöljy, kerma, voi, juusto (1kg) ja margariini. Liha- ja kalapuoli aina tarjouksista isoissa erissä ja sen jälkeen pilkottuna kerta-annoksiin pakastimeen sellaisenaan tai kerralla valmistettuna esim. lihapulliksi, pihveiksi, laatikoiksi jne. Marjoja poimitaan syksyisin pakastimeen ja tehdään jonkin verran mehuja. Sämpylöitä ja rieskaa leivotaan ja talvella hyödynnetään leivinuunia muutenkin ruuanvalmistuksessa. Kesällä kasvatetaan salaatit omalla pihalla. Varmaan aika lähellä sitä mitä joskus 70-luvulla ostettiin kaupasta kun ei vielä ollut seinäkaupalla hyllyjä täynnä muroja, sokerijogurtteja yms. Synttäreiden tai muiden juhlien kuten joulun aikaan 300/kk ei ihan riitä ruokaostoksiin. Muuten riittää. Kyseessä 4-henkinen perhe jossa nyt 13- ja 15-vuotiaat lapset.
Kun ruokaa valmistetaan kerralla paljon niin siihen ei kulu sen enemmän aikaa viikossa kuin että tekee päivittäin päivällisen. Useina arkipäivinä riittää että keittää perunat, pastan tai riisin ja pilkkoo kasvislisukkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vahva veikkaus, että sinun rahoillasi täällä ei ole elätetty yhtään ketään.
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en halua, että minun rahoillani rahoitetaan päiväkoteja tai taidetta. Ne jotka haluaa voi panna ristin verokirjaan. Mihin tästä voi ilmoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siihen muuta vastausta?
Oletko tietoinen, että meillä on Suomessa myös paljon työssä käyviä köyhiä ?