Jos nyt rakentaisit talon, minkälainen se olisi?
Meille tulisi 2 makkaria, olkkari, erillinen keittiö jossa puuliesi. Iso takkaleivinuuni, 100-120 neliötä. Erillinen sauna, joko ihan pihasauna tai yhdistettynä katoksella päärakennukseen. Khh jonka yhteydessä kaikki (liina)vaatesäilytys ja josta kulku pesutiloihin. Maalämpö. Yhteen tasoon. Autokatos jonka yhteydessä lämmin varasto. Puutalo.
Kommentit (231)
Täsmälleen samanlainen kuin HenrikVIII fantasioima Nonsuch place.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen ihmisiä, jotka rakentavat oman talon vaikka on niitä on valmiina myynnissä pilvin pimein?
Kun suunnittelet itse saat täydellisen talon juuri omiin tarpeisiin, ei kompromisseja
Kun rakennat itse tiedät jokaisen työvaiheen miten se on tehty, tiedät kaikki materiaalit että ne on hyvin valittu. Jos fuskaat jossain tiedät ottavasi riskin - toisen tekemistä ei koskaan tiedä.
Siksi olemme rakentaneet 3 taloa
Eipä nyt kannata rakentaa, jos ei halua hävitä rahojaan. Et voi luottaa mihinkään firmana. Isoimmatkin menevät konkurssiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen ihmisiä, jotka rakentavat oman talon vaikka on niitä on valmiina myynnissä pilvin pimein?
Kun suunnittelet itse saat täydellisen talon juuri omiin tarpeisiin, ei kompromisseja
Kun rakennat itse tiedät jokaisen työvaiheen miten se on tehty, tiedät kaikki materiaalit että ne on hyvin valittu. Jos fuskaat jossain tiedät ottavasi riskin - toisen tekemistä ei koskaan tiedä.
Tämä toimii jos satut olemaan ammattilainen sekä asunnon suunnittelussa että rakentamisessa. Eikä sekään itse asiassa riitä, sun pitää vielä olla molemmissa töissäsi hyvä ja sen verran varoissasi, että on rahaa olla tekemättä kompromisseja. Kaunis ajatuksesi koskee siis jotain promillen tuhannesosaa talonrakentajista.
sellainen missä saunaosasto on katetun terassin toisella puolella saunatupineen. siis saman katon alla mutta erillisessä rakennuksessa. siellä sekä puu- että sähkökiuas.
Jos, siis jos, rakennuttaisin omien piirustusten mukaan talon, olisi se vähän Panu Kailalta oppia ottaen rakennettu hirsitalo paksuista hirsistä, (ei siis pyöröhirttä)ja lisäksi pystylaudoitusta. Harjakatto ja vahva hyvin tehty peltikate, jolta lumet putoavat ihan itsekseen, eikä mitään räystäskouruja. Painovoimainen ilmanvaihto. Iso tupakeittiöpääty, johon aurinko paistaa aamusta iltaan ja budjetin mukaan 1 -3 työ- ja monikäyttöhuonetta. Varaava takka, sähköliesi uunilla, monitoimipesutupa eli ei välttämättä suihkua vaan pesuvati-"pöytä" ja kuivaava pyykinpesukone. Mahdollisimman monella sivulla, tarkoittaa vähintään kolmella, valkoiset ruutulasikuistit monitoimikäyttöön. Rakennuspaikasta riippuen pääovi joko päätylasikuistilla tai täyskorkeasta harjakattoeteisestä. Polttava sähkö-WC. Koko rakennus esteetön. Ikkunallisia pariovia paljon kuisteille ja huoneisiin = ilmavaa, ilma vaihtuu ja pysyy kuivana ja mahdollistaa monikäyttöisyyden ja avaruuden. Leveät räystäät, jotta lumi putoaa kauemmaksi. Asfaltoitu piha on lämmin ja helppohoitoinen ja mahdollisesti myöhemmin tarvittaville rollaattorille ja sitten joskus pyörätuolille oikein sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan tunnu sopivaa löytyvän...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä toimii jos satut olemaan ammattilainen sekä asunnon suunnittelussa että rakentamisessa. Eikä sekään itse asiassa riitä, sun pitää vielä olla molemmissa töissäsi hyvä ja sen verran varoissasi, että on rahaa olla tekemättä kompromisseja. Kaunis ajatuksesi koskee siis jotain promillen tuhannesosaa talonrakentajista.
No me emme ole kumpaakaan vaan opetelleet työtä tehden. Toki suunnitteluun pitää olla silmää ja tilantajua, se on vaikein osuus. Kuvat ja piirrokset lupia varten täytyy piirrättää puhtaaksi arkkitehdilla tai sen voi tehdä talopakettifirma mistä elementit tilataan. Ne työt mitkä oli luvallisia tehtiin itse, kaivuutyöt, räjäytykset ja LVIS teetettiin itse.
Hyvin pienellä budjetilla tehtiin ensimmäinen, hartiapankilla. Kumpikin töissä raksan ohella, toiseen taloon osui miehen työpaikan vaihto ja oli 6kk raksalla, 1. palkalla sinniteltiin. Kuitenkin verrattuna palkattuun timpuriin säästettiin tuossa 40000e.
Useimmat okt asuja on kuitenkin ihan tavis duunareita ja keskituloisia kuten mekin.
Olen köyhä ja oikein heräsin siihen, että jos olisi rahaa siis tajusin, että en ole ikinä miettinyt minkälaisen talon rakentaisin, jos olisi rahaa. Ja olen jo keski-ikäinen.
En paljon tarvitse, kun ei ole lapsia. 4 huonetta riittää. Kivitalo, niin että seinien risteyskohdassa on leivinuuni, jolla voi lämmittää koko taloa. Auringon puolella koko sivun lasitettu terassi, jossa voisi kasvattaa tomaatteja yms. Sauna suihkulla erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Hirsitalo, perinteisin menetelmin. Mahdollisimman vähän muovia tai muovijohdannaisia.
Hienoa. Meillä muutama vuosi sitten valmistunut kakkoskoti juuri tuollainen.
Helteellä viileä ja pakkasella lämmin.
Olemme täällä 9 kk vuodesta ja tuntuu turhalta pitää toista taloa, mutta ei osata luopua😒
Puutalo ja ulkosauna.
Toimiva keittiö (ehdottomasti kaksi tiskikonetta).
Järkevä pyykinhuolto. Koneet tulevat korokkeelle ja vetokorit alle, ettei tarvi kykkiä eikä kurkotella.
Sisälle tarpeeksi vessoja ja suihkuja. Eikä ole pakko olla pytyn ja suihkun samassa tilassa.
Onko joku rakentanut tällaisia pienempiä suihkuja, joissa on tarkoitus käydä vain nopeasti peseytymässä?
Myös useampi pieni WC?
Nämä tarkoitus tehdä niin, että voi myöhemmin yhdistellä, jos tarvitsee.
Meillä on monilapsinen urheileva uusioperhe. Suihku- ja vessajonot aiheuttavat riitoja kiireessä.
Meikkailut ja hiukset ym voi itsekukanenenkin hoidella omissa huoneissaan.
Amerikantyyliset isot kylppärit, joka makkarin yhteyteen on meille liian kallis ratkaisu, joten pakko kehitellä muuta.
Vierailija kirjoitti:
Jos, siis jos, rakennuttaisin omien piirustusten mukaan talon, olisi se vähän Panu Kailalta oppia ottaen rakennettu hirsitalo paksuista hirsistä, (ei siis pyöröhirttä)ja lisäksi pystylaudoitusta. Harjakatto ja vahva hyvin tehty peltikate, jolta lumet putoavat ihan itsekseen, eikä mitään räystäskouruja. Painovoimainen ilmanvaihto. Iso tupakeittiöpääty, johon aurinko paistaa aamusta iltaan ja budjetin mukaan 1 -3 työ- ja monikäyttöhuonetta. Varaava takka, sähköliesi uunilla, monitoimipesutupa eli ei välttämättä suihkua vaan pesuvati-"pöytä" ja kuivaava pyykinpesukone. Mahdollisimman monella sivulla, tarkoittaa vähintään kolmella, valkoiset ruutulasikuistit monitoimikäyttöön. Rakennuspaikasta riippuen pääovi joko päätylasikuistilla tai täyskorkeasta harjakattoeteisestä. Polttava sähkö-WC. Koko rakennus esteetön. Ikkunallisia pariovia paljon kuisteille ja huoneisiin = ilmavaa, ilma vaihtuu ja pysyy kuivana ja mahdollistaa monikäyttöisyyden ja avaruuden. Leveät räystäät, jotta lumi putoaa kauemmaksi. Asfaltoitu piha on lämmin ja helppohoitoinen ja mahdollisesti myöhemmin tarvittaville rollaattorille ja sitten joskus pyörätuolille oikein sopiva.
Miksei räystäskouruja? Kyllä perinnerakentamisenkin näkökulmasta sadevesien ohjaus pois sokkelin vierustoista on järkevää? Eikä roisku ulkoseinillekään niin pahasti. Puhumattakaan että kesällä saa kasteluvettä kasvimaalle tai vaikka kesäkukille jos on rännit ja niiden alla sadevesitynnyrit.
Vois olla joku 80m2 kivitalo. Kustannusarvion sain, niin maksaa 400000€ avaimet käteen. just riittää rahat.
Betonielementeistä tekisin jonkin arkkitehtonisen talon. Se on puolet halvempaa kun harkoista. Työ on niin paljon nopeampaa ja elementit harkkoja halvempia.
Esim Lammi on nostanut hintoja 50%. Vaikka kustannukset on nousseet kolmen vuoden aikana vain 20%. Pahin piikki on takana. Heidän ja monen muun firman pitäisi tiputtaa hintoja, mutta nyt kotiutetaan voittoja, kuten yritysten tiedoista näkee.
Yksitasoinen tai hissi toiveissa. Leivinuunilla meillä lämmitetään. Hella olisi hyvä.
Jos minä rakentaisin talon niin tuskin sitä pystyisi edes taloksi kutsumaan. Majaksi ehkä.
Tämä aihe on juuri nyt ajankohtainen, kun mietimme 2010 rakentamamme talon myyntiä ja uuden rakentamista.
Vaikka nykyinen talo suunniteltiin omaan käyttöön sopivaksi, niin eipä sitä silloin osannut ajatella miten silloin kaikki tarpeet täyttävä talo toimii myöhemmin kun elämäntilanne ja tarpeet muuttuvat. Nykyinen 156m2 4mh, uuden tavoite ~110m2 2/3mh. Eli uuden suunnittelun lähtökohta 2mh, joista toinen on ISO ja jaettavissa myöhemmin kahdeksi huoneeksi omilla sisäänkäynneillään. Tarve on ainoastaan kahdelle makuuhuoneelle, mutta tämä optio jakamisesta on vain tulevaisuutta varten, on helpompi myydä tulevaisuudessa 3mh talo kuin 2mh talo. Ja nykyisessä käytössä ala-asteikäisen lapsen kanssa iso huone hänelle on mukava juttu.
Nykyistä taloa rakentaessa tilanne oli 2aik+2ala-asteikäistä, joka muuttui pian iltatähden synnyttyä 2aik+2yläkoululaista+vauva. Nyt 2 vanhinta lasta asuu omillaan ja kotona enää yksi ala-asteelainen. 156m2 kolmelle on liikaa, varsinkin kun vietämme suurimman osan vapaa-ajasta reissaten.
Korkeat hirsiseinät, olematon keittiö, pieni makuuhuonekoppi, toimimaton pohjaratkaisu.