Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia Vau-kirjan ensi123-kirjasarjasta?

18.12.2006 |

Tilasin aikoinani Vau-kirjalta kirjoja kun poikani oli ihan vauva. Olin niihin kovin pettynyt, mutta olen nyt miettinyt olisiko tuo laskemaan opettelua tukeva sarja hyvä vai ei. Onko kellään siitä kokemuksia?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitänyt tuosta 123-sarjasta, meillä on menossa nyt 8. kirja, niitähän on yhteensä 15 ja tilauksen voi lopettaa koska vaan.

Kirjoja tulee joka kerta kaksi eli sellainen tarina, jossa on ihan mielenkiintoinen juoni lapselle yleensä ja kuvitusta niin, että kuvat tukevat ko. numeroa (kakkoskirjassa paljon asioita kaksi, kolmosessa kolme jne.). Toinen kirja on sitten pelikirja. Sitä en tiedä miten se tukee numeroiden oppimista, mutta ihan mukavia pelejä pienelle ne ovat olleet. Siis sellaisia, jotka sopivat ihan pienelle, mutta eivät ole lapsellisia isommallekaan lapselle.

Itse olen tykännyt kovasti tuosta sarjasta. Vaukirjan kirjoihin muuten en ole ihan niin tyytyväinen. Vauvana ne olivat liian " pehmokirjoja" tms. mutta nyt taso on parantunut näissä 2,5-3-vuotiaiden kirjoissa. Ja peruutusta käytän ahkerasti jos kuvaus ei innosta.

Vierailija
2/4 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta 3-vuotias poikamme rakastaa niitä ja pyytää lukemaan. Hän on myös tosi innostunut laskemisen opettelusta. Ainakin nämä ekat kolme kirjaa ovat siis toimineet meillä hyvin, vaikka minä en tykkääkään.

Positiiviset puolet:

- aina samat mukavat hahmot, jotka tulevat sarjan myötä tutuiksi

- simppeli juoni, jonka 3-vuotias hyvin ymmärtää

- pientä jännitystäkin (hyvin pientä), joka sopii meidän pojalle, sillä hän arkailee kaikkea " jännää" , joten tässä se tulee tarpeeksi lievässä ja rationaalisessa muodossa

- ja tietysti monipuolisesti esitelty kutakin lukua

Negatiiviset puolet:

- jankkaavuus ja toistavuus " Kolkin kylässä syödään kolmoislettuja, jokaisessa talossa on kolme savupiippua, kahvilassa maksetaan kolmella laululla" ja niin poispäin, hohhoijaa

- samoin sellainen tietty ylituputus, esim. helipelin perästä nouseva savu/höyry mikä lieneekään tulee ulos kolmosen muotoisena ja niin poispäin. Vähempikin riittäisi :)

- huono suomen kieli " me mennään, me syödään" vs. " menemme, syömme"

- kirjoitusvirheet

Ota tai jätä :) Meillä ainakin jatketaan toistaiseksi. Katsotaan nyt, miksi tuo sarja muodostuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tuossa hurjan pitkässä keskustelussa lastenkirjojen huonosta kielestä vau-kirjasarja oli aika lyttyyn haukuttu. Lähes jokainen vastaaja ilmoitti, ettei ole surkeampia kirjoja nähnytkään.

Vierailija
4/4 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

henkilöt toistuu joka kirjassa. Hyvää on myös se että numeron lisäksi joka kirjassa on jokin teema kuten muodot, viikonpäivät jne. Minusta tuo että kirjassa vuorossa olevaa numeroa toistetaan ja se vilisee kuvissa koko ajan ei ole ollenkaan huono vaan numero tulee lapselle tutuksi kun sitä koko ajan toistetaan ja sen näkee useissa kohdissa. Omalla lapsellani on vaikeuksia hahmottamisen ja esim. lukukäsitteiden kanssa ja kirjoista on selvästi ollut hänelle hyötyä. Ja nuoremmat ovat ruvenneet myös luettelemaan numeroita ja oppineet asioita kirjojen avulla. Huonoa on se että kieli ei ole aina ihan kunnollista Suomea mutta ei se minua ole haitannut vaan olen sitten lukenut lapsille lauseet oikein.