Miten on mahdollista, ettei äiti näe itsessään mitään vikaa alkoholistina?
Olen jo tottunut juomiseen yms, vietin hänen kanssaan aikaa. Meidän keskustelumme siirtyi sisraukseeni, joka on katkaissut välit äitiimme.
Kuuntelin rauhassa mitä äiti halusi kertoa miltä se tuntui (oli selvinpäin). Sanoi, että meinasi vajota masennukseen mutta päätti ettei enää edes yritä ottaa yhteyttä (välien katkaisemisen jälkeen häiriköi vielä pitkään) ja että hänelle on nyt ihan sama.
On kyllä kuitenkin vihainen, kun hän on kasvattanut, pessyt perseet ja vaatteet ja tässäkö kiitos.
Itse yritin hieman avata, että tietääkö mistä oikeasti johtuu tuo välien katkaiseminen. Kerroin, että hän haukkui häntä viesteissä esimerkiksi homoksi, on muutenkin laittanut hyvin epämääräisiä viestejä. Mennyt humalassa hänen luokseen kymmeniä kertoja vaikka tasan tarkkaan kieltänyt, ettei se sovi.
Äitini vain puolusti itseään ja syytti kun hän ei saa mitään lapsestaan irti, siksi laittaa viestejä, että avautuisi asioistaan jne. Ei siis mitään ymmärrystä mitä on kun luottamus menetetään.
No sitten päivää myöhemmin ihmetteli kun kukaan ei halua tulla syntymäpäivilleen joka on kauemmin tuntenut. Muutenkin jutuissa tulee paljon ilmi, että on monia ihmisiä, jotka eivät luota häneen.
Hän ei vain ymmärrä. Ei ollenkaan. On kuin tyhmänä vain. Sanoin hänelle vielä, että ihanko tosi sinussa ei ole mitään vikaa? Kun vielä haukkui näitä, jotka ovat hänestä erääntyneet.
Naureskeli ja sanoi, että ei tietenkään ole minussa koskaan, en myönnä sellaista.
Ja minä lähdin saunaan.
Pelottavaa. Minunkin pääni on aivan vääristynyt ristiriitaisesta viestinnästä. Kaksi puolta hänessä.
Samoin isässä, joka myös alkkis mutta ovat eronneita.
Joskus tuntuu kuin sydäntä revittäisiin irti kun yritän miettiä miten heidän suhteen toimisi. Onko parempi olla poissa kuvioista vai väleissä. Samaan aikaan sattuu olla kuin minua ei sattuisi lainkaan vaikka kärsin joka päivä näistä asioista (huono itsetunto, huono vetämään rajoja, itsearvostuksen puute, pelot jne.)
Kommentit (27)
Parasta ottaa etäisyyttä ja antaa itselleen rauhaa niin kauan kuin sitä tarvitset. Jos haluat, voit muutaman kerran vuodessa käydä helssaamassa. Mutta jos se on sinusta liian kauheaa, älä tee sitä.
Pystyykö alkoholisti sanomaan toisesta ihmisestä, että hän on alko-ongelmainen? Jos kysyisi sitä erityisesti ja pyytäisi tarkempia perusteluita. Pitääkö suorastaan asua ojanpohjalla, että sitten vasta?
Ihan alkoholistille tyypillistä. Minutkin yksi alkoholisoitunut tuttu hakkui hankalaksi tyypiksi, jonka kanssa ei voi tulla toimeen, kun laitoin rajat. Eli kielsin tulemasta ovelle ilmoittamatta ja sanoin etten ole aina käytettävissä milloin mihinkin apuun ja valmis hyppäämään heti kun käsky käy. Katkaisi välit. Ei ole ollut ikävä. Mutta tosiaan hänen silmissään minä olen se hankala, vaikka hän on ainoa ihminen ikinä johon olen katkaissut välit. Itse hän on katkonut välejä sinne ja tänne, myös sukuunsa ja yhteisiin kavereihimme. Alkoholisti ei näe itsessään mitään vikaa.
Ap, aina ensin happimaski omille kasvoille.
Ei kai toisen takia tarvi hakea terapiaa ja mt- merkintöjä itselleen! Elät vaan omaa elämääs jos vanhempasi irrottelee alkolla. Ei ne siitä tuu muuttuun, tuut vaan lopulta tosissaan suuttuu..
Se on sotaa kahdella rintamalla, sekä itseä että muita vastaan. Valhetta ja kieltämistä kaikki.
Olet varmaan tietoinen läheiariippuvuuden käsitteestä? Asiaan kuuluu yrittää ymmärtää ja hämmentyä kun ei ymmärrä. "Jospa vielä yrittäisin sanoa hänelle näin tai noin ja se muuttaisi asian..."
Allun elämän naiset 1. Ketäs syyttäs töpeksinnästä?