Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten on mahdollista, ettei äiti näe itsessään mitään vikaa alkoholistina?

Vierailija
17.08.2023 |

Olen jo tottunut juomiseen yms, vietin hänen kanssaan aikaa. Meidän keskustelumme siirtyi sisraukseeni, joka on katkaissut välit äitiimme.
Kuuntelin rauhassa mitä äiti halusi kertoa miltä se tuntui (oli selvinpäin). Sanoi, että meinasi vajota masennukseen mutta päätti ettei enää edes yritä ottaa yhteyttä (välien katkaisemisen jälkeen häiriköi vielä pitkään) ja että hänelle on nyt ihan sama.
On kyllä kuitenkin vihainen, kun hän on kasvattanut, pessyt perseet ja vaatteet ja tässäkö kiitos.

Itse yritin hieman avata, että tietääkö mistä oikeasti johtuu tuo välien katkaiseminen. Kerroin, että hän haukkui häntä viesteissä esimerkiksi homoksi, on muutenkin laittanut hyvin epämääräisiä viestejä. Mennyt humalassa hänen luokseen kymmeniä kertoja vaikka tasan tarkkaan kieltänyt, ettei se sovi.

Äitini vain puolusti itseään ja syytti kun hän ei saa mitään lapsestaan irti, siksi laittaa viestejä, että avautuisi asioistaan jne. Ei siis mitään ymmärrystä mitä on kun luottamus menetetään.

No sitten päivää myöhemmin ihmetteli kun kukaan ei halua tulla syntymäpäivilleen joka on kauemmin tuntenut. Muutenkin jutuissa tulee paljon ilmi, että on monia ihmisiä, jotka eivät luota häneen.

Hän ei vain ymmärrä. Ei ollenkaan. On kuin tyhmänä vain. Sanoin hänelle vielä, että ihanko tosi sinussa ei ole mitään vikaa? Kun vielä haukkui näitä, jotka ovat hänestä erääntyneet.
Naureskeli ja sanoi, että ei tietenkään ole minussa koskaan, en myönnä sellaista.

Ja minä lähdin saunaan.
Pelottavaa. Minunkin pääni on aivan vääristynyt ristiriitaisesta viestinnästä. Kaksi puolta hänessä.
Samoin isässä, joka myös alkkis mutta ovat eronneita.

Joskus tuntuu kuin sydäntä revittäisiin irti kun yritän miettiä miten heidän suhteen toimisi. Onko parempi olla poissa kuvioista vai väleissä. Samaan aikaan sattuu olla kuin minua ei sattuisi lainkaan vaikka kärsin joka päivä näistä asioista (huono itsetunto, huono vetämään rajoja, itsearvostuksen puute, pelot jne.)

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitan, että joudun niin paljon esittämään. Minulla on rooli, ymmärtäjä ja sopeutuja.

En oikein tiedä mitä tekisin. Tämä on valtavan kivuliasta kun en tiedä mikä on oikein ja mikä väärin.

En halua satuttaa ketään mutta en jaksa ehkä itsekään.

-ap

Vierailija
2/27 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös alkoholistivanhemmat. Ei alkoholit uskalla kohdata todellisuutta. Teeskentelee, ettei mikään ole vialla, tai syyttää kaikesta muuta. Tekee sen niin vahvasti että varmaan jopa uskovat niihin sepityksiin itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet ymmärtäjä ja sopeutuja, onko sulla muutenkin vaikeuksia asettaa rajat ja pitää omat puolesi?

Alkoholisteilla voi olla myös rajatonta, kontrolloivas käytöstä, ja se sopeutuminen ja alistuminen on seurausta siitä.

Ootko käynyt terapiassa tai harkinnut sitä?

Vierailija
4/27 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholismi on vakava, paheneva riippuvuussairaus, joka johtaa kuolemaan. Yleensä siihen liittyy ongelman kieltäminen. Riippuvainen voi havahtua siinä vaiheessa, kun läheiset jättävät hänet yksin. Se on rakkaudellinen teko häntä kohtaan.

Lopeta yrittäminen ja pelasta itsesi. Al-Anon tarjoaa siihen ilmaista vertaisterapiaa varmaan kotiseudullasikin. 

Alkoholistia voi rakastaa, mutta riippuvuutta ei. Koeta erottaa nämä toisistaan ja ennenkaikkea pelasta itsesi, älä huku vihaan, katkeruuteen ja läheisriippuvuuteen.

Vierailija
5/27 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholistin läheiset sairastuvat usein läheisriippuvuuteen.

https://www.avominne.fi/riippuvuushoidot/paihderiippuvuus/

Vierailija
6/27 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko lukenut mitään oikeaa tietoa alkoholismista? Suosittelisin. Ota yhteyttä A-klinikkaan, sieltä voit myös saada neuvoja. Al-anon on sinulle oikea osoite myös.

Vierailija
7/27 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholisteista ei vaan tule välittää. Elämä on rakennettava HUOLIMATTA heistä. Muutoin tempaukset ja marttyyrius mädättävät kaiken.

Vierailija
8/27 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska alkoholismi on sairaus. Siksi. Ei tupakoiva vanhempakaan näe mitään väärää siinä tupakoinnissa lapsen suuntaan. Tarkoitan tällä sitä, että ei edes ajattele sitä, että pelkkä altistuminen passiivisella tupakoinnille tekee haittaa lapsen terveydelle ja se altisituminen tarkoittaa myös sitä, että vanhempi kävisi ulkona sauhuilla ja sitten halaisi lastaan, joka haistaa sitten ne tupakanjäämät vaatteista ja ehkä vanhemman hengityksestä.

Vierailija
9/27 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isänikin heittäytyy marttyyriksi vaikka on humalassa ollut ihan kauhea, haukkunut ilkeästi, häiriköinyt, ollut tapaamisilla humalassa. En näe että suhteemme voisi parantua. Laitan kuulumisia kyllä hänelle mutta emme juuri tapaa.

Vierailija
10/27 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet ymmärtäjä ja sopeutuja, onko sulla muutenkin vaikeuksia asettaa rajat ja pitää omat puolesi?

Alkoholisteilla voi olla myös rajatonta, kontrolloivas käytöstä, ja se sopeutuminen ja alistuminen on seurausta siitä.

Ootko käynyt terapiassa tai harkinnut sitä?

Olen harkinnut ja yrittänyt päästä kelan tukemaan terpiaan. Saa vain pitkään jonottaa aikoja koska ihmisiä on valtavasti, joita pitäisi auttaa.

Itsellä on useita masennuskausia ja itsetuhoista käytöstä. Olen myös riippuvuuksille altis ja parhaani mukaan yrittänyt elää normaalia elämää.

Työuupumus ja masennus tulee säännöllisin ajoin.

Eikä minunkaan suhteissa kehumista, olen ollut hyvin altis hyväksikäytölle ja väkivaltaisille miehille.

En vain ole arvostanut itseäni.

Nyt yksin ja masentunut. Välillä tuntuu ettei tämä elämä ole minua varten. Kaikki on liian kipeää ja pelottavaa. Haluaisin usein päästä vain pois.

Jokin sisäinen vankila on ja tiedän, että olen ainoa ihminen, joka sille voi jotain tehdä. En vain kuitenkaan jaksa, joskus olen täysin sulkeutunut ja voimaton itsekään kohtaamaan elämää.

Häpeä on tuttu seuralainen.

Enpä tiedä oikein miten minun käy. Ryhmiä olen katsellut, huonosti täälläpäin niitä.

En haluaisi olla uhri enkä itsesäälissä vellova. Joka tapauksessa voimat ovat rajalliset olleet.

Vaikeaa sanoa miten tässä jaksaa. Tulevaisuus näyttäytyy pelottavana ja toivottomana, pelkään, että nämä kahleet eivät vain ole auetakseen.

-ap

Vierailija
11/27 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska, kaikesta huolimatta äideissä ei ole mitään vikaa.

"Äidit vain, nuo toivossa väkevät,

Jumalan näkevät.

Heille on annettu voima ja valta

kohota unessa pilvien alta

ja katsella korkeammalta.

Alfhild, hän joka synnytti minut,

on joka yö sinne purjehtinut,

missä nyt Eemeli tullen ja mennen

murahtaa vain, kuten täälläkin ennen.

Siellä he kulkevat tähtien rivissä

kirkasta vanaa,

isä ja äiti, peräkanaa.

Sieltä he katsovat kotoista mäkeä,

kissoja, koiria, tuttua väkeä,

viittoen, luikaten parhaansa mukaan,

ettemme loukkaisi Pispalan kivissä

jalkaamme kukaan.

Siellä he jollakin planeetalla

puutarhakeinussa pihlajan alla

viipyvät ääneti nuoruudenmuistoissa

morsiusparina Tampereen puistoissa -

ostaen kahvit ja pullat kai,

jos sattuu olemaan perjantai. -

Ja sitten, kun Pispala aamun saa,

äitini vuoteen valmistaa

ja linnut, linnut helää --.

- Oi kuinka on ihana elää

ja tuutia lastenlapsiaan

ja kertoa kauniita uniaan!

Niin suuri on Jumalan taivas ja maa,

oi lapseni, rakastakaa!"

Koita ymmärtää!!!

Vierailija
12/27 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua juttua. Kuin oma äitini.

Suosittelen ottamaan etäisyyttä, ennen kuin oma jaksamisesi menee. Se nimittäin on ennen pitkää edessä.

Vierailija
13/27 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella turhauttavaa.

Huomaan, että olen ihan lamaantunut näkemisemme jälkeen. En pysty nousemaan enkä näkemään ketään.

Tiedä mistä tämäkin johtuu aina.

-ap

Vierailija
14/27 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maria O. kirjoitti:

Koska, kaikesta huolimatta äideissä ei ole mitään vikaa.

"Äidit vain, nuo toivossa väkevät,

Jumalan näkevät.

Heille on annettu voima ja valta

kohota unessa pilvien alta

ja katsella korkeammalta.

Alfhild, hän joka synnytti minut,

on joka yö sinne purjehtinut,

missä nyt Eemeli tullen ja mennen

murahtaa vain, kuten täälläkin ennen.

Siellä he kulkevat tähtien rivissä

kirkasta vanaa,

isä ja äiti, peräkanaa.

Sieltä he katsovat kotoista mäkeä,

kissoja, koiria, tuttua väkeä,

viittoen, luikaten parhaansa mukaan,

ettemme loukkaisi Pispalan kivissä

jalkaamme kukaan.

Siellä he jollakin planeetalla

puutarhakeinussa pihlajan alla

viipyvät ääneti nuoruudenmuistoissa

morsiusparina Tampereen puistoissa -

ostaen kahvit ja pullat kai,

jos sattuu olemaan perjantai. -

Ja sitten, kun Pispala aamun saa,

äitini vuoteen valmistaa

ja linnut, linnut helää --.

- Oi kuinka on ihana elää

ja tuutia lastenlapsiaan

ja kertoa kauniita uniaan!

Niin suuri on Jumalan taivas ja maa,

oi lapseni, rakastakaa!"

Koita ymmärtää!!!

Alkoholistia nimenomaan ei pidä ymmärtää. Hänen aivoissaan on riippuvuuden aiheuttama kemiallinen persoonallisuus.

Vierailija
15/27 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella turhauttavaa.

Huomaan, että olen ihan lamaantunut näkemisemme jälkeen. En pysty nousemaan enkä näkemään ketään.

-ap

Stressireaktio. Miksi hiivatissa tapaat häntä? Sinä et ole velvollinen siihen, hänen juomisensa ei ole sinun syytäsi, sinun ei tarvitse pilata elämääsi, vaikka hän pilaa omansa. Sinä olet syytön, keskity omaan elämääsi.

Vierailija
16/27 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella turhauttavaa.

-ap

Stressireaktio. Miksi hiivatissa tapaat häntä? Sinä et ole velvollinen siihen, hänen juomisensa ei ole sinun syytäsi, sinun ei tarvitse pilata elämääsi, vaikka hän pilaa omansa. Sinä olet syytön, keskity omaan elämääsi.

En enää haluakaan tavata. Kai olen säälinyt niin paljon, tai olen itse läheisriippuvainen.

Olen sekaisin ja vaikea hahmottaa omia tunteitaan ja haluamisiaan.

Olen kyllä nyt niin masentunut, että olen miettinyt vain itsaria eilisestä. On kyllä jotenkin ihan pimeetä kaikki.

-ap

Vierailija
17/27 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kukaan nainen näe koskaan itsessään mitään syytä, naisen "ominaisuus".

Vierailija
18/27 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exän äiti ihmetteli kun lapset ei käy tai jotkut heistä kävi tosi harvoin. Nuorempia lapsenlapsia ei edes tavannut koskaan. Mun ja exän lapsen näki joskus lapsen ollessa pieni. Lapsi ei olisi edes tuntenut jos tämä nainen olisi tullut vastaan eikä osaa mieltään tätä isoäidiksi.

Exän äiti joi vuosikymmeniä eikä huolehtinut lapsista. Exän isä ei ole alkoholisti vaan rehti perheestään huolehtiva mies joka teki paljon töitä, että sai elätettyä perheensä. Eron tullessa isä sai kaikkien lasten yksinhuoltajuuden mikä oli tuohon aikaan todella iso juttu, että isä saa lapset. Exän äiti kuoli viinaan joitakin vuosia sitten. Osa lapsenlapsista meni hautajaisiin ihan kohteliaisuussyistä, suurin osa ei mennyt.

Vierailija
19/27 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos valehtelee itselleen, valehtelee myös kaikille muille. Ehdottomasti katkaiset välit ihan niinkuin sisaruksesikin jo viisaasti tehnyt, muutenhan sairastut. Et sinä ole aikuisen, kenenkään aikuisen huoltaja, hoitaja tai terapeutti. Sinulla on oma arvokas elämäsi, jota sinun pitää suojella. Oikein hyviä neuvoja oletkin jo saanut, nyt vain ripeästi niitä toteuttamaan. Huonovointisuutesi, pelot ja uupumus johtuvat suureksi osaksi myötä- ja velvollisuudentunnostasi äitiäsi kohtaan. Ja nyt olet tehnyt riittävästi ja on aika irrottaa kaikki piuhat ja katkaista lopullisesti napanuora. Äitisi tarvitsee lääkäreiden apua ja sinun on aika siirtyä kokonaan uuteen vaiheeseen ilman äitiä ja alkaa lopultakin huolehtia vain itsestäsi, että paranet ja kuntoudut. Ota se ensimmäinen askel jo tänään, äläkä katso taaksesi vaan aina vain eteenpäin, niin tervehdyt.

Vierailija
20/27 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit mennä myös lääkäriin, jos olo ja suru käyvät ylivoimaisiksi, sitä varten lääkärit ovat, että auttavat. Voit kopioida kirjoittamasi tekstit, kunhan vaan toimit heti