Te, jotka leimaatte työssänne "kellokorttia". Kuuluuko työaikaan raskauteen liittyvät
Ainoastaan kai sairaalassa suoritettavat ultraäänitutkimukset saa hoitaa työajalla.
Neuvolass käynti on vapaa-aikaa.
Kommentit (35)
minä olin ainut jonka piti korvata kaikki työpaikalta poistumiset :(
Eräs toinen kävi milloin mistäkin syystä (oli myöski
jos ei voi hoitaa työajan ulkopuolella. Esim. sellaisilla, jotka tekee säännöllistä päivätyötä, kun neuvola-ajat on aina päiväsaikaan. Tulee suoraan työsopimuslaista ja työaikalaista. Tarkastakaan sieltä.
Eli asia ei ole mitenkään työantajan päätettävissä. Se on kaikkien oikeus ilman mitään erityistä työantajan lupaa tai työehtosopimuksen määräystä.
"Terveydenhuolto ulos"
ja palatessa sisään.
Terveydenhuolto-leimaukset ovat meidän koneissa ainakin työaikaa.
Raskaudesta johtuvat tutkimukset voi tehdä työajalla. Tätä tulkitaan muuten laajasti eli neuvolakäynnit kuuluvat myös näihin lääketieteellisiin tutkimuksiin.
8 §
Palkanmaksuvelvollisuus
Työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa työntekijälle palkkaa tässä luvussa tarkoitettujen perhevapaiden ajalta.
Työnantajan on kuitenkin korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion menetys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella.
Ja terveydenhoitajan pitää kirjoittaa, ettö kyseessö öitiysneuvolakäynti.
Raskauden aikaiset käynnit on suunnilleen ainoita työajalla sallittuja ja joista pitää maksaa palkkaa. Juuri kuten alla todettu
Raskaudesta johtuvat tutkimukset voi tehdä työajalla. Tätä tulkitaan muuten laajasti eli neuvolakäynnit kuuluvat myös näihin lääketieteellisiin tutkimuksiin.
8 §
Palkanmaksuvelvollisuus
Työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa työntekijälle palkkaa tässä luvussa tarkoitettujen perhevapaiden ajalta.Työnantajan on kuitenkin korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion menetys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella.
Meillä ei vaadita. Sen jälkeen kun olen ilmoittanut, että olen raskaana, käyn neuvolassa, leimaan "terveydenhuolto ulos" (eli on normaalia palkallista työaikaa), eikä tarvitse selitellä jälkeen päin. Kyllä sieltä mun työaikaraportista näkyy, että alkuraskaudessa on käyty paljon harvemmin ja nyt sitten myöhemmin noin kuukauden välein.
Toiset työantajat voivat vaatia todistuksen. Heillä lienee siihen oikeus.
Tämä on ihan perusterveydenhoitoa, tasa-arvoa ja ihmisoikeutta.
Ei kenenkään työnantaja voi ottaa neuvolassa käymistä pois palkasta. Siihen kun voi antaa todistuksen että on käynyt neuvolassa jos ei muuten "uskota".
Lääkärillä ja terkalla käyminen on AINA sallittua. Raskaus todellakin menee jokasen työn edelle.
Jos yhden ihmisen puuttuminen vaikuttaa yrityksen toimintaan merkittävästi niin voidaan miettiä olisko aika palkata vaikka lisää henkilökuntaa!
Jos joku pöhkö lähtee sille tielle että alkaa vaihteleen työvuorojaan tai menee ruokatauolla neuvolaan niin tekee sen omaasta vapaasta tahdosta. EI sillä etteikö voisi toimia kuten normaalisti raskaana olevat: menee neuvolaan (saadaan palkkaa matkoineen kaikkineen) ja tullessaan töihin menee tauolle.
Minulla ei ole diabeetestä, mutta asia ei kenellekään kuulu vaikka olisikin!
Ja laki määrittää tauot! Pieni tauko neuvolassa ei estä pitämästä taukoa, tai tauko on pidettävä ennen töihin menoa.
En sano että viilatkaa työnantajaa linssiin, vaan pitäkää nyt itsestänne huolta!
Meillä joutuu pomolle aina antamaan lapun jos käy terkkaa moikkaamassa, eikä siinä ole mitään.
Mutta ei tähän mitenkään kuulu liitot sen kummemmin: paitti pitää puoltasi, se vaan on niin että raskaus tulee työn edelle: työtä helpotetaan, ollaan tarvittaessa saikulla jne. Ja käydään neuvolassa JOS työaika ei anna myöten.
Neuvolassa on käytävä että saa tukia, eikä kenenkään kuulu menettää rahaa että käy tutkittavana.
Ohjeena on se, että pitää pyrkiä siihen, että ajat ovat työajan ulkopuolella, mutta käytännössä se ei aina onnistu.
Pari työkaveriani on raskaana ja he ottivat asiasta selvää "ylemmältä taholta" ja saivat äsken kirjoittamani vastauksen.
Meillä on kyseessä aika iso valtion firma.
Hyvät työntekijät ovat nykyään kiven alla.......
Toki yritän ottaa aikoja aamuun tai loppu päivälle, mutta ainahan se ei onnistu.
Mun työaika oli 8-16.
Työnantaja maksaa neuvolakäynnin ajalta palkan. Samoin matkan neuvolaan ja takasin.
Kellokorttia käytetään töihin mennessä ja lähtiessä. Neuvola-aika merkitään lääkärissä käymiseen.
MUTTA neuvola-aikaa tarttee varailla oman vuoron mukaan niin että jos olet illassa, menet aamulla. Jos aamussa, töitten jälkeen.
Lääkärissä käymiset, ultrat ja sokerirasitukset on sitten hankalempia jollonka työajalla ei ole niinkään merkitystä. Mutta muuten vuorotyöläisen tarttee ottaa ajat mieluiten työajan ulkopuolelta. Koska perustarkistus EI OLE viikosta kiinni milloin sen tarkistaa.
* Eli siis neuvolat kuuluu työaikaan, raskaus tulee työn edelle MUTTA tarttee itse katsoa että neuvola-aika on työajan ulkopuolella mahdollisuuksien mukaan. Koska eihän kukaan työtään pakoile? ;)
Kun työpäivän aikana käy niin toki ne poissaolotunnit on korvattava.
Kaverilla oli näin: jos kävi neuvolassa ennen töihintuloa tai loppupäivästä piti lähteä aikaisemmin, niin silloin työaikaa.
Itselläni ei tullut kyllä mieleenkään, että neuvolakäynnit olisivat työaikaa, niinpä sovin ajat työajan ulkopuolelle tai vaihdoin työvuoroa jonkun kanssa.
-FF-
Ja alakohtaistakin. Sillä meidän alalla ainakin KAIKKI raskauteen liittyvät käynnit sai käydä työajalla, jos ei siis saanut muuta aikaa... Ja näin luki ihan työehtosopimuksessa.
käydä, mutta lain mukaan ei kyllä tarvitse antaa.
käydä neuvolassa työajalla, eli ei vähentänyt "saldoa".
Vaan ihan omasta tiedonpuutteesta!
Kyseessä on RASKAUS joka menee työn edelle. Aina, vaikka olis pomona kuka vaan taliaivo. Varmaan on mulkkuja jokka yrittää ettei tarttis nipistää vähästäkään, mutta kyseessä on ihan raskauden pakollinen seuranta.
Jos aikaa ei saa työajan ulkopuolelta, niin työnantaja maksaa siitä AINA palkan.
Jos ei niin asia kannattaa viedä eteenpäin. Ei kenenkään työ tule raskauden edelle.
5
että siinä joku neuvolakäynti on täysin ok syy olla pois. Itse kirjoitan aina kalenteriin, että "lääkärissä". Veetuako se kenellekään kuuluu.
Työnantaja on valjatettu lasten hankkimisen maksajaksi ilman mitään oikeuksia. Kyllä naiset sahaavat omaa oksaansa vaatiessaan näitä "oikeuksiaan" (palkallisia tarkastuksia, palkallista äitiyslomaa ym), jotka pitäisi olla henkilön itsensä ja yhteiskunnan vastuulla. Miksi raskaana olevalle pitää maksaa palkkaa tekemättömästä työstä? Enemmän vastuuta ihmisille itselleen!
Ihania lapsia muuten minullakin!