Pitääkö lapsen (lapsesi) syödä puuroa?
Laitatko lapsellesi aamupuuron tai iltapuuron? Pitääkö hänen syödä sitä? Tykkääkö? Inhoan itse puuroja, olen aina inhonnut ja tuntuu vaikealta ajatus laittaa aina joku iltapuuro, kun lapsi on puuroiässä (ei ole vielä syntynyt). Onko puurosta jotain hyötyä?
Kommentit (70)
Ei ole ollut koskaan pakko. Pyytää välillä puuroa niin teen silloin.
Vierailija kirjoitti:
Syö puuroa ihan mielellään. Se on terveellistä ja pitää nälkää.
Jep, yksi on jo aikuinen ja syönyt puuroa pienestä pitäen. Muut lapset eivät ole syöneet, eivätkä pitäneet kuin jostakin tietystä puurosta.
Aloin tarjota pienelle puuroa, koska se oli helppo, halpa ja nopea tehdä. Lisäksi vähäsuolaisempaa kuin leipä.
Nykyisin 16v tekee iltapuuron joka ilta (tai siis aloitti tekemään itse puuroa joskus eskari-ikäisenä) ja on edelleen puurohullu. Ei se mikään pakko ole, mutta ravitsemuksellisesti parempi kuin muut viljavaihtoehdot (leipä, murot...)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuro ei ole mitenlään erityisen terveellistä, eikä sen syöminen ole mitenkään pakollista.
Puuro on periaatteessa märkää leipää. Saman painoisessa annoksessa on leipään verrattuna vähemmän ravintoaineita. Puurossa kun on sitä vettä täytteenä.
Esim paprikassa on kaikkia mahdollisia tärkeitä ravintoaineita puuroon verrattuna moninkertaisesti enemmän.
Joo, ap, annapa sille vauvallesi paprikaa aamu- ja iltapalaksi.
Mutta oikeesti on ihan tosiasia, että alle 1 v ei saa antaa ollenkaan suolaa. Vaikka lapsella olisikin hampaita, kaupan leivät yms eivät käy.
Sämpylöitä ja rieskoja onkin tooooosi vaikea leipoa itse....
Miten vauvaiköinen voi syödä sämpylöitä? Yleensä vauvat ovat hampaamattomia.
Ihan helposti. Tarpeeksi pehmeä palanen niin siitä saa hyvin ikenillä repäistyä palan, jonka sitten suussa mujuaa syljen avulla nielaisukelpoiseksi. Voit kokeilla tätä itse laittamalla suuhusi palan pehmeää leipää ja pyörittelemällä sitä siellä ilman puremista. Ja aika pian sitä vauvalle ensimmäiset hampaatkin jo kasvaa, mikä helpottaa pureskelua. Esim. 8kk ikäisellä vauvalla on lähes aina jo useampia hampaita.
Mutta miksi ihmeessä vauvan aamu-tai iltapala pitää tehdä vaikeimman kautta ja aikaa vieväksi?
Puuro valmistuu muutamassa minuutissa ja kypsennys tapahtuu hauduttamalla.
Taas sämpylät ja rieskat tarvitsevat leipomisen, sen jälkeen paistamisen, joka tarvitsee energiaa ja sähköä ja kyllä vauvaikäisellä menee aikaa, kun imeskelee ja tekee suussa sämpylän mössöksi, jotta saa riittävästi ravintoa.
En ymmärrä, miksi nykyään vanhemmat tekevät kaiken vaikeimman kautta, kun pääsisi paljon helpommalla keittämällä esim. puuron ja sitäpaitsi sämpylöissä joudutaan käyttämään vehnäjauhoja, joka ei ole niin terveellinen kuin kaura.
Tietysti, kukin tyylillään.
Meillä lasten täyttyy syödä joka aamu iso lautasellinen kaurapuuroa maidon ja mustikoiden kanssa. Muuten he saavat piiskaa, joutuvat nurkkaan häpeämään ja eivät saa ruokaa koko päivänä jos eivät sitä syö.
Ei pitänyt. Minut pakotettiin syömään lapsena aamuisin kaurapuuroa, jota inhosin.
Minun lapseni ei tarvinnut oppia inhoamaan mitään ruokaa, kun en pakottanut häntä mihinkään. Tällä tavalla hänestä tuli rohkea kokeilija, kun kaikkea ruokaa oli helppo maistaa ja muodostaa sen perusteella oma käsitys.
Vierailija kirjoitti:
Ei pitänyt. Minut pakotettiin syömään lapsena aamuisin kaurapuuroa, jota inhosin.
Minun lapseni ei tarvinnut oppia inhoamaan mitään ruokaa, kun en pakottanut häntä mihinkään. Tällä tavalla hänestä tuli rohkea kokeilija, kun kaikkea ruokaa oli helppo maistaa ja muodostaa sen perusteella oma käsitys.
Saako lapsi syödä puuroa, vaikka äiti ei siitä tykkää?
Mehän emme tiedä, tykkääkö ap. lapsi puurosta, kun ei edes ole vielä syntynyt.
Useimmat lapset päiväkodissa syövät hyvällä ruokahalulla aamiaiseksi puuroa, ilman pakottamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä syödään joka aamu kaurapuuro rypsiöljysilmällä. Maistuu koko perheelle, pitää nälän loitolla ja on hyväksi sydämelle.
Enpä nyt tiedä, toi rypsiöljy ei ainakaan sydämelle ole hyväksi.
Totta. Oliiviöljy on parempi.
Jossainhan luki, että rypsiöljy on hyväksi vain traktoreille.
Oliiviöljy on hyvä, mutta kyllä puuroon laitetaan voita.
Kyllä lapselle kannattaa monipuolisti tarjoilla ihan kaikkea, myös niitä mistä ei itse pidä. Lapsesi saattaa ihan hyvin tykätä puurosta vaikka sinä et tykkää, makumieltymykset eivät ole geneettisiä.
Totta. Oliiviöljy on parempi.
Jossainhan luki, että rypsiöljy on hyväksi vain traktoreille.