Pitääkö lapsen (lapsesi) syödä puuroa?
Laitatko lapsellesi aamupuuron tai iltapuuron? Pitääkö hänen syödä sitä? Tykkääkö? Inhoan itse puuroja, olen aina inhonnut ja tuntuu vaikealta ajatus laittaa aina joku iltapuuro, kun lapsi on puuroiässä (ei ole vielä syntynyt). Onko puurosta jotain hyötyä?
Kommentit (70)
Ei ole lasteni pakko syödä puuroa. Leivässä on samat ravintoaineet. Mutta leipääkään ei ole pakko syödä.
Vierailija kirjoitti:
Syö puuroa ihan mielellään. Se on terveellistä ja pitää nälkää.
Ei kylläkään pidä nälkää vaan aiheuttaa tunnin päästä aivan kiljuvan nälän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsellani pitää.
No puuro on tosi terveellistä ja halpaa. Eipä sitä mikään pakko ole syödä tietenkään. Kun lapsi on tulossa, kannattaa varmistaa, että itsellä on riittävät tiedot terveellisestä syömisestä. Mutta ei se nyt mistään yhdestä ruoasta, kuten puurosta ole kiinni, onko ruokavalio kokonaisuudessaan terveellinen. Lapset yleensä nirsoilevat, ja niiden makumieltymykset muuttuvat samankin päivän aikana yhtäkkiä aivan toisenlaisiksi taaperoiässä. Ei ole mitään hyötyä suunnitella ihan ruokalajin tarkkuudella, että mitä sille piltille sitten syöttelee. Tärkeintä on, että on ravitsevaa ja terveellistä, ja oppii iloisen ja rennon suhteen ruokaan, eikä kukaan aikuinen esim. yöki malliksi vieressä.
Kun saat lapsen, tää tulee olemaan pienimpiä murheitasi :D
No ei todellakaan tarvitse mitään puuroja syödä. yök.
En laita, eivät ole koskaan oppineet aamupuuroon.
Itse syön tosi usein kaurapuuroa lounaaksi, kotona kun työskentleen.
Leivissä on yleensä rutkasti suolaa, ja sitä ei pieni lapsi saa syödä ollenkaan, ja isommillakin pitää rajoittaa. Siksi puuro on parempi.
Kyllä minä aikoinaan laitoin, ja lapset söivät.
Itse en pysty (enää) syömään, eikä lastenkaan olisi ollut pakko jos eivät olisi halunneet.
Itse vihasin puuroa lapsena. Oksennus nousi vain kurkkuun kun hoitopaikassa pakotettiin syömään.
Nyt itse äitinä en koskaan pakota syömään mitään, mutta omista traumoista huolimatta olen lapsilleni sitä keittänyt. Toinen lapsi siitä tykkää ja toivoo sekä aamu että iltapalaksi aina puuroa. Toinen taas ei syö sitä yhtään ja hänelle laitan terveellisiä, eli sokerittomia muroja ja siihen päälle marjoja/hedelmäpaloja. Meidän lapset ei syö leipää, joten nuo ovat hyviä kuidun lähteitä.
En ikinä pakota lastani syömään yhtään mitään. Puuroa meillä on välillä, mutta kenenkään ei ole sitä pakko syödä. Kaikki syövät omasta tahdostaan. Sain omassa lapsuudessani ihan tarpeeksi puuron pakkosyötöstä enkä halua omilleni samaa.
Jos mietin lastani vaikka hampaattomana 9 kk ikäisenä, en mä oikein keksi mitä muuta olisin sille aamu- ja iltapalaksi tarjoillut kuin puuroa. Eikä sillä ole mitään väliä, tykkäänkö siitä itse vai en.
Lapsen ei "pidä" koskaan syödä mitään, pakottaa ei saa. Mutta jos pienelle puuro maistuu, en kyllä näe mitään syytä olla sitä antamatta.
Puuro ei ole mitenlään erityisen terveellistä, eikä sen syöminen ole mitenkään pakollista.
Puuro on periaatteessa märkää leipää. Saman painoisessa annoksessa on leipään verrattuna vähemmän ravintoaineita. Puurossa kun on sitä vettä täytteenä.
Esim paprikassa on kaikkia mahdollisia tärkeitä ravintoaineita puuroon verrattuna moninkertaisesti enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Leivissä on yleensä rutkasti suolaa, ja sitä ei pieni lapsi saa syödä ollenkaan, ja isommillakin pitää rajoittaa. Siksi puuro on parempi.
Puuro ilman suolaa on aika kauheaa.
Missä ihmeen puuroiässä? :D Ei lapsen ole mikään pakko syödä nimenomaan puuroa. Ei ne muuallakaan syö. Vain suomalaisilla pakkomielle tuputtaa puuroa melkein joka aterialla. Kaurapuuroa aamulla, ohrasuurimopuuroa koulussa, vispipuuroa välipalalla ja ruispuuroa iltapalalla. Ei ihme, että moni vihaa puuroa aikuisena.
Vierailija kirjoitti:
Jos mietin lastani vaikka hampaattomana 9 kk ikäisenä, en mä oikein keksi mitä muuta olisin sille aamu- ja iltapalaksi tarjoillut kuin puuroa. Eikä sillä ole mitään väliä, tykkäänkö siitä itse vai en.
Lapsen ei "pidä" koskaan syödä mitään, pakottaa ei saa. Mutta jos pienelle puuro maistuu, en kyllä näe mitään syytä olla sitä antamatta.
Vihannessosetta, hedelmäsosetta, pehmeää leipää jne. jne.
En muista missä iässä saa antaa maitotuotteita, mutta jugurtit, viilit jne ovat myös hyviä aamupaloja.
Söivät puuroa kuin se kuuluisa hullu. Puuron päälle kannattaa laittaa itse tehtyä marjasoppaa niin maistuu mikä puuro tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Minä annoin vauvaikäiselle aamulla ja illalla samoja soseita kuin lounaalla ja päivälliselläkin. En tietenkään joka aterialla täsmälleen samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa syödä enemmän sitä puuroa ja lisätä sekaan vaikka marjoja niin pitää nälkää.
Ei ollut pakko syödä, mutta annoin puuroa, kun se oli helppo iltapala. Sen kanssa hedelmäsosetta tai marjoja. Hyvin upposi ensimmäiset 2-3 -vuotta. Lisäksi puuroon sai upotettua rasvaa, kun lapset oli molemmat varsinkin 1-2 -vuotiaina laihoja&huonoja syömään ja neuvolasta annettiin vinkki, että puuroon saa hyvin lisää kaloreita kun sen keittää maitoon ja siihen laittaa öljyä/voita/margariinia.