Pitääkö lapsen (lapsesi) syödä puuroa?
Laitatko lapsellesi aamupuuron tai iltapuuron? Pitääkö hänen syödä sitä? Tykkääkö? Inhoan itse puuroja, olen aina inhonnut ja tuntuu vaikealta ajatus laittaa aina joku iltapuuro, kun lapsi on puuroiässä (ei ole vielä syntynyt). Onko puurosta jotain hyötyä?
Kommentit (70)
Ja taas yksi Uusavuton kyselee! Syötä sinä nyt hitto sille vauvallesi ihan mitä haluat! Luulisi sinun lukutaitoisena kykenevän ottamaan itse selvää asioista.
Suomessa on ihan älyttömän vahvana ajatus siitä, että tiettyinä ruokailukertoina pitää syödä tiettyjä ruokia. Mitään fysiologista syytä ei ole erillisille aamupalaruoille. Lapsi voi syödä aamupalaksi vaikka kalakeittoa tai perunalaatikkoa.
Mun lapset tykkää puurosta tosi paljon, joten sitä meillä tehdään. Kesälomalla toivoivat joka aamu, että keitän puuroa. Osittain maitoon keitetty puuro ja reilusti (sokeroimattomia) marjoja siihen päälle, niin maistuu hyvin, on myös terveellistä ja halpaa. Pakko ei tietenkään olisi, ja jossain kohtaa vauvana molemmilla oli kausi ettei puuro maistuu, niin tein esim apinaevästä (resepti löytyy googlella) tai jotain suolattomia rieskasia puuron tilalle.
Ap:lle ja muille pienten lasten äideille vinkiksi, että pakasteesta kun ottaa suoraan puuron päälle esim mustikoita tai vadelmia, tai jääpalamuotteihin pakastettua omenasosetta, niin saa puuron äkkiä jäähtymään tarjoilulämpöiseksi ja sopivasti makua siihen :)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on ihan älyttömän vahvana ajatus siitä, että tiettyinä ruokailukertoina pitää syödä tiettyjä ruokia. Mitään fysiologista syytä ei ole erillisille aamupalaruoille. Lapsi voi syödä aamupalaksi vaikka kalakeittoa tai perunalaatikkoa.
Ei kun puuroapuuroapuuroapuuroapuuroapuuroapuuroapuuroapuuroapuuroapuuroa. Onkohan missään muualla tällaista puurohulluutta kuin Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Puuro ei ole mitenlään erityisen terveellistä, eikä sen syöminen ole mitenkään pakollista.
Puuro on periaatteessa märkää leipää. Saman painoisessa annoksessa on leipään verrattuna vähemmän ravintoaineita. Puurossa kun on sitä vettä täytteenä.
Esim paprikassa on kaikkia mahdollisia tärkeitä ravintoaineita puuroon verrattuna moninkertaisesti enemmän.
Joo, ap, annapa sille vauvallesi paprikaa aamu- ja iltapalaksi.
Mutta oikeesti on ihan tosiasia, että alle 1 v ei saa antaa ollenkaan suolaa. Vaikka lapsella olisikin hampaita, kaupan leivät yms eivät käy.
Tyypillinen suomalaisen leivän suolamäärä on noin 1,2-1.6 prosenttia. Joka on aivan liian suolaista lapselle, jolloin puuro on hyvä vaihtoehto.
"2-vuotiaan suolan saanti saa olla enintään 2 g/vrk (noin 0,5 tl) ja 2-10-vuotiaan korkeintaan 3-4 g/vrk."
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta puuro on silti erittäin terveellistä, ja myös suolistolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuro ei ole mitenlään erityisen terveellistä, eikä sen syöminen ole mitenkään pakollista.
Puuro on periaatteessa märkää leipää. Saman painoisessa annoksessa on leipään verrattuna vähemmän ravintoaineita. Puurossa kun on sitä vettä täytteenä.
Esim paprikassa on kaikkia mahdollisia tärkeitä ravintoaineita puuroon verrattuna moninkertaisesti enemmän.
Mutta oikeesti on ihan tosiasia, että alle 1 v ei saa antaa ollenkaan suolaa. Vaikka lapsella olisikin hampaita, kaupan leivät yms eivät käy.
Sämpylöitä ja rieskoja onkin tooooosi vaikea leipoa itse....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mietin lastani vaikka hampaattomana 9 kk ikäisenä, en mä oikein keksi mitä muuta olisin sille aamu- ja iltapalaksi tarjoillut kuin puuroa. Eikä sillä ole mitään väliä, tykkäänkö siitä itse vai en.
Lapsen ei "pidä" koskaan syödä mitään, pakottaa ei saa. Mutta jos pienelle puuro maistuu, en kyllä näe mitään syytä olla sitä antamatta.
Minä annoin vauvaikäiselle aamulla ja illalla samoja soseita kuin lounaalla ja päivälliselläkin. En tietenkään joka aterialla täsmälleen samaa.
No mä tein soseet itse, niin enpähän jaksanut enää erikseen aamu- ja iltapalasoseita valmistella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö puuroa ihan mielellään. Se on terveellistä ja pitää nälkää.
Ei kylläkään pidä nälkää vaan aiheuttaa tunnin päästä aivan kiljuvan nälän.
Kannattaa syödä enemmän sitä puuroa ja lisätä sekaan vaikka marjoja niin pitää nälkää.
Ei auta määrän lisääminen. Hiilarihöttö ei nälkää pidä, vaan aiheuttaa verensokerissa vain nousupiikin, jonka jälkeen on enemmän nälkä kuin ennen aamupalaa.
Jaa. Minä kun syön joka aamu puuron kahdeksalta, niin kyllä sillä nälkä lähtee ja hyvin jaksaa puolen päivän lounaaseen asti, eikä ole kiljuva nälkä muulloin kuin ennen sitä puuroa. Juu, varmaan jollain raskaammalla kananmuna-pekoniaamiaisella pysyisi nälkä poissa kauemmin, mutta ei vaan maistu semmoiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leivissä on yleensä rutkasti suolaa, ja sitä ei pieni lapsi saa syödä ollenkaan, ja isommillakin pitää rajoittaa. Siksi puuro on parempi.
Puuro ilman suolaa on aika kauheaa.
No ei se siitä 8 kk vauvasta ole kauheaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mietin lastani vaikka hampaattomana 9 kk ikäisenä, en mä oikein keksi mitä muuta olisin sille aamu- ja iltapalaksi tarjoillut kuin puuroa. Eikä sillä ole mitään väliä, tykkäänkö siitä itse vai en.
Lapsen ei "pidä" koskaan syödä mitään, pakottaa ei saa. Mutta jos pienelle puuro maistuu, en kyllä näe mitään syytä olla sitä antamatta.
Minä annoin vauvaikäiselle aamulla ja illalla samoja soseita kuin lounaalla ja päivälliselläkin. En tietenkään joka aterialla täsmälleen samaa.
No mä tein soseet itse, niin enpähän jaksanut enää erikseen aamu- ja iltapalasoseita valmistella.
Niin tein minäkin. Enkä kirjannut erikseen että tämä on nyt aamupalasose :D Ei se porkkana-perunasose muuksi muutu vaikka sen tarkoaisikin aamupalalla. Ja valmistuukin ihan samalla tavalla ja jopa samalla vaivalla kuin lounaaksi tarjottava porkkana-perunasose. Noin esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tässä mistään kaupan leivistä olekaan puhuttu.
Suomessa pidetään myös perunaa todella terveellisenä. Siinäkin on vaikka tuohon paprikaan verrattuna mitättömästi vitamiineja.
Perunaa ja puuroa suositellaan, koska niitä tuotetaan Suomessa ja kaikilla on varaa niitä tarjota. Mitään ravintoaineiden maksimointia ei niitä syömällä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi luulet, että olisi pitänyt valmistaa erikseen aamu- ja iltapalasosoita. Kuitenkin ihan selkeästi kerrottin, että tarjottiin SAMOJA soseita kuin muillakin aterioilla. Vai kirjaatko sinä aina soseeseen, että tämä on nyt lounas ja tämä päivällinen jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei suolisto tiedä onko ne kaurst syöty rieskana vai puurona. Ei mitään merkitystä. Rieskassa on painokilossa enemmän ravintoaineita.
Ps. Ruoista voi tehdä vauvaversiot jättämällä suolan pois.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen suomalaisen leivän suolamäärä on noin 1,2-1.6 prosenttia. Joka on aivan liian suolaista lapselle, jolloin puuro on hyvä vaihtoehto.
"2-vuotiaan suolan saanti saa olla enintään 2 g/vrk (noin 0,5 tl) ja 2-10-vuotiaan korkeintaan 3-4 g/vrk."
Kuka käskee tarjota aikuisten suolattuja leipiä?
Puuro on helppoa ja halpaa, siihen on helppo laittaa lisukkeeksi vaikkapa marjoja tai jotain hedelmäsoseita, niin saa ihan ravitsevan annoksen aikaan. Toki voi tehdä leipääkin, mutta on se monin verroin työläämpää kuin mikropuuron valmistus. Tai voi tehdä jotain muita soseita, tai antaa kaupan ihan varsin hyviä soseita aamupalaksikin, tai skipata koko soseet ja puurot ja antaa lapsen sormiruokailla. Ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei suolisto tiedä onko ne kaurst syöty rieskana vai puurona. Ei mitään merkitystä. Rieskassa on painokilossa enemmän ravintoaineita.
Ps. Ruoista voi tehdä vauvaversiot jättämällä suolan pois.
Rieskassa on useimmiten vehnäjauhoja jotka taas ei ole niin terveellisiä... Mutta toki itse jos tekee niin voi tehdä millaista haluaa. Ei ole pakko tarjota puuroa.
Ei auta määrän lisääminen. Hiilarihöttö ei nälkää pidä, vaan aiheuttaa verensokerissa vain nousupiikin, jonka jälkeen on enemmän nälkä kuin ennen aamupalaa.