Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö lapsen (lapsesi) syödä puuroa?

Vierailija
16.08.2023 |

Laitatko lapsellesi aamupuuron tai iltapuuron? Pitääkö hänen syödä sitä? Tykkääkö? Inhoan itse puuroja, olen aina inhonnut ja tuntuu vaikealta ajatus laittaa aina joku iltapuuro, kun lapsi on puuroiässä (ei ole vielä syntynyt). Onko puurosta jotain hyötyä?

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ei pidä syödä mitään mitä ei halua tai syödä ylipäätään.

Alle 1.5 vuotiaana halusi syödä sekä ilta että aamupalaksi puuroa ja marja- tai hedelmäsosetta.

Vanhemmiten on kaivannut enemmän vaihtelua ja saanutkin sitä.

Vanhempi lapseni ei pienempänä niin kovin puurosta välittänyt ja joillekin se oli ongelma.

Tuo ettei lapseni ole pakko syödä on myös joillekin ongelma. Kokevat asiakseen tuputtaa, houkutella ja jopa käydä kauppaa lapsen kanssa. Ja kyse on ollut joskus vaikkapa vain pullasta.

En ymmärrä kuinka aikuinen ihminen voi olla niin julma pientä lasta kohtaan ettei ymmärrä jos lapsi ei halua.

Noh. Yks "ongelma" on se että jokin herkku täytyis antaa juuri ennen ruoka-aikaa jotta pääsee valittamaan siitä ettei ruoka sen jälkeen maistu.

Näen kuulemma lapseni itseni jatkeena kun sanon heipat ks ahdistelijoille.

Aikuinen: tuutko syömään?

Lapsi: En

Aikuinen: no sinähän tulet nyt/ nyt on hyvää ruokaa. Tulisit nyt. Önnöönnöö

Ja lapsi on piloille kasvatettu/jätetty kasvattamatta kun ei osaa rivien välistä lukea ettei hänen mielipiteellään ole väliä vaikka siitä juuri kysyttiinkin.

Muistakaa myös hokea ei ei ei joka väliin ja myöhemmin mennä tolaltanne kun lapsi ei ymmärrä mitä se tarkoittaa tai ahdistuu niin ettei oikein uskalla tehdä mitään.

Ja kun näette lapsen "joka ei toimi" mylvähdellä kuinka on niin piloille stressattu lapsi vaikka tällä ei olis minkäänlaista kokemusta siitä mitä on stressi.

Vierailija
42/70 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi ap:lle on vaikea ajatus tarjota sitä puuroa? Onhan se helppo, ja helppoa tehdä suolattomana tai hyvin vähäsuolaisena.

Vaikka siis itsekin inhoan puuroja, en ole päättänyt lasteni puolesta.

Koskee monia muita ruokia myös, olen pyrkinyt tarjoamaan myös sellaisia joista itse en juuri välitä. Koskaan ei tiedä mihin se lapsi tykästyy, hän ei ole minä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puuro ei ole mitenlään erityisen terveellistä, eikä sen syöminen ole mitenkään pakollista.

Puuro on periaatteessa märkää leipää. Saman painoisessa annoksessa on leipään verrattuna vähemmän ravintoaineita. Puurossa kun on sitä vettä täytteenä.

Esim paprikassa on kaikkia mahdollisia tärkeitä ravintoaineita puuroon verrattuna moninkertaisesti enemmän.

Joo, ap, annapa sille vauvallesi paprikaa aamu- ja iltapalaksi.

Mutta oikeesti on ihan tosiasia, että alle 1 v ei saa antaa ollenkaan suolaa. Vaikka lapsella olisikin hampaita, kaupan leivät yms eivät käy.

Sämpylöitä ja rieskoja onkin tooooosi vaikea leipoa itse....

Miten vauvaiköinen voi syödä sämpylöitä? Yleensä vauvat ovat hampaamattomia.

Vierailija
44/70 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puuro ei ole mitenlään erityisen terveellistä, eikä sen syöminen ole mitenkään pakollista.

Puuro on periaatteessa märkää leipää. Saman painoisessa annoksessa on leipään verrattuna vähemmän ravintoaineita. Puurossa kun on sitä vettä täytteenä.

Esim paprikassa on kaikkia mahdollisia tärkeitä ravintoaineita puuroon verrattuna moninkertaisesti enemmän.

Mutta oikeesti on ihan tosiasia, että alle 1 v ei saa antaa ollenkaan suolaa. Vaikka lapsella olisikin hampaita, kaupan leivät yms eivät käy.

Ihan helposti. Tarpeeksi pehmeä palanen niin siitä saa hyvin ikenillä repäistyä palan, jonka sitten suussa mujuaa syljen avulla nielaisukelpoiseksi. Voit kokeilla tätä itse laittamalla suuhusi palan pehmeää leipää ja pyörittelemällä sitä siellä ilman puremista. Ja aika pian sitä vauvalle ensimmäiset hampaatkin jo kasvaa, mikä helpottaa pureskelua. Esim. 8kk ikäisellä vauvalla on lähes aina jo useampia hampaita. 

Vierailija
45/70 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauva on alle 1-vuotias. Yleensä lapselle kasvaa useitakin hampaita jo hyvissä ajoin ennen kuin 1v tulee täyteen. Omalleni tuli ensimmäinen hammas 4kk iässä. 

Vierailija
46/70 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauva on noin 6kk ikäinen, kun hänelle saa aloittaa viljatuotteet. Ensimmäiset hampaat puhkeavat tyypillisesti 4-7kk iässä. 

Vierailija
47/70 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi syö miellään puuroa. Samoin me vanhemmat. Maitoon tehty kunnolla haudutettu kaurapuuro voisilmällä on ihan parasta.

Vierailija
48/70 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä tarvitse, itse olen aina inhonnut puuroa, mutta jostain kumman syystä mun lapset ovat tykänneet, niin kyllä niille on sitä pitänyt tehdä. Lapset tykkää myös makaroonivellistä, sitä sitten äitini tekee heille, minä en ole koskaan sitä yökötystä tehnyt.

Vierailija
49/70 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa, kun viljatuotteet tulevat ajankohtaisiksi, vauvalla usein on jo hampaita. Ihan pienelle vauvallehan ei saa antaa mitään viljatuotteita. Ensimmäiset kolmisen kuukautta mennään pelkällä maidolla ja sitten vähitellen kiinteisiin aloittaen kasviksista ja hedelmistä. 

Vierailija
50/70 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään joka aamu kaurapuuro rypsiöljysilmällä. Maistuu koko perheelle, pitää nälän loitolla ja on hyväksi sydämelle.

Vierailija
51/70 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienenä söi mielellään aamu- ja iltapuuron. Sitten joskus pari vuotiaana teki stopin, mutta söi kuitenkin päivähoidossa, kun siellä aamupuuro oli.

On nyt 8 ja aina joskus pyytää kaurapuuroa aamu- tai iltapalaksi. Riisipuuro on hänen suurta herkkua ja teen sitä toisinaan lounaaksi viikonloppuna, kun on aikaa keitellä.

Vierailija
52/70 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leivissä on yleensä rutkasti suolaa, ja sitä ei pieni lapsi saa syödä ollenkaan, ja isommillakin pitää rajoittaa. Siksi puuro on parempi.

Puuro ilman suolaa on aika kauheaa.

Tottumiskysymys.

Vierailija
53/70 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain mikropuuroa nyt ei syö Erkkikään, kunnollista kattilassa keitettyä puuroa tarjoan, osa lapsista tykkää ja syö. Muut saa ottaa jotain muuta, meillä ei pakolla tuputeta mitään. Muistamista suosittelen uusien ruokien suhteen mutta jos ei maistu niin en vaadi ketään syömään mitään.

Vierailija
54/70 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Söivät puuroa kuin se kuuluisa hullu. Puuron päälle kannattaa laittaa itse tehtyä marjasoppaa niin maistuu mikä puuro tahansa.

Siis sokeria?

Vierailija
55/70 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä syödään joka aamu kaurapuuro rypsiöljysilmällä. Maistuu koko perheelle, pitää nälän loitolla ja on hyväksi sydämelle.

Voi on terveellisempää kuin rypsiöljy.

Vierailija
56/70 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla ja illalla on meillä puuroa. Oma 1-vuotiaani ei suostu syömään itse oikeastaan muuta kuin jotain maissinaksuja, joten syötettynä mennään. Näkkileipä on ainoa leipä mikä kelpaa mutta siinä on niin paljon suolaa että annan mieluummin puuroa. Hyvin on aina maistunut ja pitää hyvin nälkää.

Keitän puuron usein kauramaitoon, maistuu vielä paremmalta. Siihen sekaan sitten vaikka banaania ja maapähkinävoita, tuoreita marjoja tai hedelmäsosetta.

Puuro on helppoa ja halpaa, ei haittaa vaikka vauvalta jäisi yli tai ei halua syödä mitään.

Vierailija
57/70 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä nyt tiedä, toi rypsiöljy ei ainakaan sydämelle ole hyväksi.

Vierailija
58/70 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppuisin teen välillä puuroa tarjolle ja syömme yhdessä tehtyä ruokaa. Samoin pyrimme syömään muutkin ateriat yhdessä ja syödään sitä yhteiseksi tehtyä ruokaa.

Vierailija
59/70 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurapuuro on lapselle hyvä ja terveellinen ruoka. Vatsa toimii eikä tarvitse miettiä suolapitoisuutta.

Vierailija
60/70 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leivissä on yleensä rutkasti suolaa, ja sitä ei pieni lapsi saa syödä ollenkaan, ja isommillakin pitää rajoittaa. Siksi puuro on parempi.

Juu ja sitten natiaiset mussuttavat sipsiä, hamppareita ja ranskalaisia. Ihan vaan nyt ihmettelen lasten ruokatapoja.

Meillä oikein toivotaan puuroa. Teen vaihdellen. Peruna, ruis, ohra, kaura, vehnä (manna), riisi, tattari... Välillä sekaan menee omppua, banaania, päärynää, marjoja, jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi