Koko elämä pyörii puolison ruokavalion ympärillä
Otsikon kirjoittaminen tuntuu pahalta, mutta en voi sille mitään, että nyt tuntuu siltä.
Mieheni on kärsinyt viimeiset 3kk epämääräisistä vatsavaivoista jotka ovat välillä äityneet hyvinkin pahoiksi. Oireilu alkoi erityisen stressaavan elämäntilanteen aikana. Hänestä on otettu lukuisia kokeita, mutta mitään varsinaista syytä ei ole löytynyt. Hän on parhaillaan jonossa tähystykseen. Oirekuva on samanlainen kuin ärtyvän suolen oireyhtymässä usein.
Tilanne on käymässä erittäin raskaaksi miehen ruokavalion vuoksi. Hän ei ole missään vaiheessa käynyt esimerkiksi ravintoterapeutin vastaanotolla, eikä myöskään gastroenterologian erikoislääkärillä.
Mies on siis alkanut rajoittaa ruokavaliotaan radikaalisti. Kaikki perustuu hänen sekalaisista nettilähteistä lukemaansa. Aluksi hän alkoi pudottaa ruokavaliostaan pois aineita ns. fodmap-ruokavalion suositusten mukaisesti, mutta hän on sittemmin alkanut jättää pois " varmuuden vuoksi " myös sellaisia ruoka-aineita joiden on useissa lähteissä sanottu olevan ns. low fodmap, eli turvallisia syödä.
Hän on noudattanut tätä erittäin karsittua ruokavaliota jo yli kaksi kuukautta. Hän ei suostu kokeilemaan erilaisten ruoka-aineiden sopivuutta kokeilemalla niitä yksitellen, vaan on täysin vakuuttunut siitä, että ainoa mahdollinen ruokavalio on äärimmäisen karsittu. (Olen lukemani perusteella ollut siinä uskossa, että fodmap-ruokavaliossa toimitaan niin, että niukalla ruokavaliolla ollaan vain vähän aikaa, jonka jälkeen alkaa tämä kokeiluvaihe tasapainon löytämiseksi.)
Ongelmaa mutkistaa entisestään se, että mies on kasvissyöjä. Tällä hetkellä hän syö ainoastaan perunoita, tofua, banaania, valkoista riisiä, maissihiutaleita, jäävuorisalaattia, kurkkua, sekä erittäin rajattuja annoksia porkkanaa. Ruokaa ei saa maustaa muulla kuin suolalla ja pienellä määrällä mustapippuria. Ruokaa ei saa myöskään paistaa tai hauduttaa pannulla, vaan kaikki on valmistettava joko uunissa tai sitten keittämällä. Laatikkoruoat ovat myös kiellettyjen listalla. Ruokaöljyäkään ei saa käyttää.
Minulla ei riitä aika eikä energia useamman ruoan valmistukseen, joten syömme käytännössä joka päivä samaa ruokaa. Alan olla huolissani hänen ravinnonsaannistaan, mutta hän ei suostu muuttamaan ruokavaliossaan mitään. Kun olen joskus saanut hänet suostuteltua kokeilemaan jotain muuta ruoka-ainetta, hän väittää saavansa siitä vatsakipuja. Hän myös asettaa minulle paljon vastuuta ruokailujen suunnittelusta, mikä on melko raskasta, sillä minä en ole mikään ravitsemusterapeutti tai terveydenhuollon ammattilainen. Jos miehelle tulee vatsa kipeäksi, hän suurin piirtein syyttää minun myrkyttäneen hänet tarjoamalla epäsopivaa ruokaa.
Ruokailusta ja ruoan ostamisesta on tullut raskasta ja aikaavievää, ja tuntuu että koko elämämme pyörii nyt sen ympärillä.
Haluaisin kuulla etenkin ärtyvän suolen oireyhtymästä tai muita toiminnallisista vatsavaivoista kärsiviltä vinkkejä tilanteeseen. Elämämme ei voi jatkua tällaisena.
Kommentit (100)
Kuulostaa ihan joltain kasvissyöjälesbolta.
Jos tilanne olisi toisinpäin. Tekisikö mies mitä sinä teet hänelle nyt? No ei varmaan, joten miksi sinäkään?
Miksi ihmeessä sinä stressaat puolisosi ruokavaliosta? Anna hänen itse hoitaa ruokailunsa.
Kuullostaa oudolta kummankin toiminta.
Ap, miksi laitat ruokaan mausteita, jos mies on pyytänyt ettei mausteita käytetä? Oman annoksensa voi jokainen maustaa haluamallaan tavalla, silloin mies voi syödä ilman mausteita ja sinä maustettua.
Toisaalta, mies voi varmasti laitella omat ruokansa, jos syö muutamaa ruoka-ainetta pelkästään, ei siihen kuole ja varmaan joskus kyllästyy ja alkaa syödä normaalisti tai alkaa hakea apua ruokaongelmiinsa.
Meillä perheessä ruokarajoitteita ja henkeä uhkaavia allergioita. On muutamia ruoka-aineita, joita ei talouteen osteta noiden vuoksi. Muuten syödään perusruokaa ja välillä allerginen syö eri ruokaa ja muut jotain, mikä ei hälle sovi.
Normaali ihminen ei rajoita muiden syömistä, ei edes vaikka kyse olisi omasta herkusta jota ei enää pysty syömään. Vain pienen lapsen kohdalla ymmärrän, jos hänen nähden ei koko aikaa mussuteta jotain mille lapsi on allerginen, isompi löytää jo omat herkut ja kestää sen että kaveri/veli/mummo saa syödä jätskiä ja itse joutuu syömään maidotonta.
Relatkaa, laita mies hoitaa omat ruokansa ja syö itse sitä mistä pidät.
Vierailija kirjoitti:
Kurkku pois ruokavaliosta.
Kurkun kuorista nimenomaan tulee ainakin itselle kovat vatsavaivat.
En jaksanut lukea kahta kokonaista sivua noita vatsaongelmia ja tuli mieleeni että yrittääkö mies esim tuolla tavoin, vatsansa avulla, päästä sinusta eroon.
Silloin kun itselläni oli suolistossa tulehdusta ja rajoittunut ruokavalio, tein kyllä ihan omat sapuskani. Söin monta kuukautta tyyliin paistettua parsakaalia ja kanaa. Pääsinpä samalla eroon ylipainosta. Älä sinä ota stressiä hänen syömisistään.
Mikä ongelma tuo sulle on? Syöt mitä haluat, äijä hoitaa omat sapuskansa. Jos on lapsia, syö niiden kanssa normaalisti ja äijä syö sitten erikseen suljetun oven takana.
Ja jos tämä tuntuu oudolta ratkaisulta ja tilanne ahdistaa eikä puhuminen auta, aina voi erota.
Sinä et ole hänen kokkinsa etkä äitinsä. MIes huolehtikoon itse ruokansa kaupasta lautaselle ja lautasen tiskiin.
Meillä miehellä on myös samoja oireita kuin IBS:ssä, ei ole tutkittu. Elää gluteenittomalla ruokavaliolla ja ruoka ei saa olla liian mausteista ja tiettyjä ruokia pitää vältellä. Yleensä teen koko perheelle sopivaa ruokaa, mutta ei ole meillä ongelma ottaa erilaisia ruokia että minä ja lapset syömme jotain ja mies jotain omaa.
Aloittajan tapaus ei kuulosta hyvältä. Miksi mies on ulkoistanut ruokavalionsa ylläpitämisen sinulle?
Kannattaa puhua asiasta.
Ei siinä mitään että on eri ruoat, mutta että arvostelee toisen ruokia, se on vain huono tapaista.
Niin pahat iho-ongelmat, et jouduin vähän aikaa syödä vain kaurapuuroa raejuustolla. Meni muutama viikko ja lisäsin ruoka-aineita, peruna pahensi ja sianliha, valkoinen jauho ja sokeri. Kun sain ihon rauhoittumaan saan syödä melkein mitä vaan, mutta vähän vain. Voi, uudet perunat, ei voi enää syödä kattilallista, eikä pullaa tai jäätelöä paljoakaan
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtävätkö provon huutelijat, että provon huutelu on myöskin eräänlaista provoamista?
Tämä kuulostaa todella absurdilta, mutta on aivan oikea ongelma ja aiheuttaa valtavasti stressiä.
Mies ulkoistaa herkästi ruoanlaiton minulle, koska hänen elämänsä pyörii pitkälti vatsavaivojen ympärillä. Hän ei myöskään ole kaksinen ruoanlaittaja. Ilman minua hän söisi pelkkää salaattia.
Laitoin eilen illalla ruokaa. Olin lukenut netistä fodmap-ruokavaliota käsittelevältä sivulta mitä mausteita saa käyttää. Laitoin ruokaan maustesekoitusta jonka piti sivuston mukaan olla ok.
Maistoin vielä maustetta ennen sen lisäämistä ruokaan ja se oli mietoa.Mies otti ruoan jälkeen Gavisconia ja sanoi että olo on ok.
Tänään miehelle selvisi, että ruuassa oli kyseistä maustesekoitusta, ja että yksi maustesekoituksen ainesosa aiheuttaa joillekin oireita. Huom. nettisivuilla sanottiin, että kyseinen ainesosa on ns. low fodmap, mutta että asia on yksilöllinen ja suuresta määrästä voi tulla joillekin oireita. Tässä maustesekoituksessa kyseistä ainetta on vähän.
Mies syytti minua hänen terveytensä ja päivänsä pilaamisesta. Sanoin luottaneeni netissä olevasta oppaasta löytämääni tietoon ja tehneeni ratkaisuja sen perusteella. Hän sanoi, ettei minun pitäisi uskoa mihinkään mitä netissä sanotaan (vaikka itse uskoo kaikkea sieltä löytyvää). Eilen mies siis söi ruokaa hyvällä ruokahalulla eikä kärsinyt vatsakivuista. Vasta tänään hän alkoi syyttää minua kun selvisi, että siinä oli tätä maustetta.
Minusta tuntuu, että minulle asetetaan valtava vastuu. Kuten aiemmin sanoin, en ole ravitsemusterapeutti, dieettikokki, saati lääkäri. Kaikki tietoni on peräisin erilaisilta aihetta käsitteleviltä nettisivuilta, vaikka tietenkin olen tarkka siitä, että sivulla oleva tieto on luotettavasta lähteestä. Tuntuu kuitenkin myös siltä, että miehen toiminnassa ei ole logiikkaa. Ei voida esimerkiksi seurata fodmap-dieettisuosituksia, vaan miehellä on lisäksi omia sääntöjä jotka minun pitäisi tietää. Ja jos teen virheen, kaikki johtuu minun pahantahtoisuudestani, ei tietämättömyydestä.
AP
Hyvä Ap, tilanne on mennyt liian pitkälle ja teidän välinen parisuhteen dynamiikka on vääristynyt. Tuntuu siltä että hyötyisit muutamasta keskustelukäynnistä vaikka terveyskeskuspykologin kanssa. Ne voivat olla myös etävastaanottoja.
Auta ensin itseäsi hyvä ap. Muista että miehesi on aikuinen ja jos hän ei viitsi käyttäytyä aikuisen tavoin sinulla ei ole mitään syytä eikä velvollisuutta suostua sellaiseen kohteluun.
Kasvisruoka voi olla se vatsavaivojen syy. Itse olen sekasyöjä. Kasvikset aiheuttaa kuitenkin vatsaväänteitä eli syön todella harvoin ja vähän.
Jätä se sika! Mistä olet tuommoisen viherpiipertäjän löytänytkin? Olisi parempi olla miehen kanssa.
No ap, oletko jutellut miehesi kanssa asiasta?
Toivottavasti pidät pintasi ja lopetat passaaminen!
Vierailija kirjoitti:
Niin pahat iho-ongelmat, et jouduin vähän aikaa syödä vain kaurapuuroa raejuustolla. Meni muutama viikko ja lisäsin ruoka-aineita, peruna pahensi ja sianliha, valkoinen jauho ja sokeri. Kun sain ihon rauhoittumaan saan syödä melkein mitä vaan, mutta vähän vain. Voi, uudet perunat, ei voi enää syödä kattilallista, eikä pullaa tai jäätelöä paljoakaan
Miksi haluaisit edes syödä kattilallista perunoita?
Hei ap, miten teidän tilanne on tällä hetkellä? Kiinnostaisi tietää sekä miehen diagnoosi ja oireet sekä teidän parisuhteenne dynamiikka? Molemmat olivat nimittäin huonosti. Minulle tuli kyllä mieleeni, että mies tarvitsee monenlaista apua, mikäli päuvystykseenkin on jouduttu eikä mitään löydy. Ja ravintoterapeutti sekä pää-terapeutti.
Toivottavasti myös ap on saanut apua koska parisuhteenne ei toiminut. Syyllistävä ja ahdistava ilmapiiri on kamalaa ja sairastuttaa sinutkin, ihan stressistä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtävätkö provon huutelijat, että provon huutelu on myöskin eräänlaista provoamista?
Tämä kuulostaa todella absurdilta, mutta on aivan oikea ongelma ja aiheuttaa valtavasti stressiä.
Mies ulkoistaa herkästi ruoanlaiton minulle, koska hänen elämänsä pyörii pitkälti vatsavaivojen ympärillä. Hän ei myöskään ole kaksinen ruoanlaittaja. Ilman minua hän söisi pelkkää salaattia.
Laitoin eilen illalla ruokaa. Olin lukenut netistä fodmap-ruokavaliota käsittelevältä sivulta mitä mausteita saa käyttää. Laitoin ruokaan maustesekoitusta jonka piti sivuston mukaan olla ok.
Maistoin vielä maustetta ennen sen lisäämistä ruokaan ja se oli mietoa.Mies otti ruoan jälkeen Gavisconia ja sanoi että olo on ok.
Tänään miehelle selvisi, että ruuassa oli kyseistä maustesekoitusta, ja että yksi maustesekoituksen ainesosa aiheuttaa joillekin oireita. Huom. nettisivuilla sanottiin, että kyseinen ainesosa on n
Mies kiusaa ja kontrolloi sinua "sairautensa" varjolla. Älä tee sille enää ruokaa. Tee vain itsellesi ja juuri sellaista kuin haluat. Jos mies päätyy syömään pelkkää salaattia, omapa on ongelmansa. Kyse on aikuisesta ihmisestä, joka on itse vastuussa hyvinvoinnistaan.
Minä en voi syödä gluteenia, muttei ole tullut mieleenkään kieltää puolisoani syömästä sitä sisältäviä tuotteita. Joskus teen molemmille gluteenitonta, mutta yleensä eri safkat, koska gluteenittomat tuotteet ovat kalliita, eivätkä erityisen hyviä. Ja siis enimmäkseen kokkaan luontaisesti gluteenittomista aineksista.
Kyllä muakin joskus harmittaa, jos mies syö vaikka pullaa tai muuta, mitä en itse voi syödä (tai halua, koska se ei ole gluteenittomana hyvää), mutta pidän tunteeni omana tietonani, enkä ala naljailla miehelle hänen syömisistään. Hän syö minusta myös aika epäterveellisesti, mutten minä siihenkään puutu muuten kuin joskus tarjoamalla jotain terveellisempää vaihtoehtoa, tyyliin marjoja puuroon hillon sijaan/lisäksi, jos olen niitä itsellenikin ottamassa. Hän sanoo ei kiitos, minä syön marjat yksin. Se siitä.
En olettaisi mieheni alistuvan tuollaiseen kohteluun, mitä sinä saat osaksesi, enkä ymmärrä, miten sinä siedät mieheltäsi tuollaista. Hänellä on vikaa päässä enemmän kuin vatsassa ja jollei hae siihen apua, kannattaa harkita suhteen lopettamista.
Mikä hemmetin tossukka sinä nyt olet, jos ei voi olla tekemättä ruokaa miehellesi. Sano sille, että ottaa oman vastuun ruokailuistaan. Jos sulla olisi joku ongelma, niin painostaisikto sinä miestä tekemään myös ruoat sulle just niin kuin sinä haluat?