Koko elämä pyörii puolison ruokavalion ympärillä
Otsikon kirjoittaminen tuntuu pahalta, mutta en voi sille mitään, että nyt tuntuu siltä.
Mieheni on kärsinyt viimeiset 3kk epämääräisistä vatsavaivoista jotka ovat välillä äityneet hyvinkin pahoiksi. Oireilu alkoi erityisen stressaavan elämäntilanteen aikana. Hänestä on otettu lukuisia kokeita, mutta mitään varsinaista syytä ei ole löytynyt. Hän on parhaillaan jonossa tähystykseen. Oirekuva on samanlainen kuin ärtyvän suolen oireyhtymässä usein.
Tilanne on käymässä erittäin raskaaksi miehen ruokavalion vuoksi. Hän ei ole missään vaiheessa käynyt esimerkiksi ravintoterapeutin vastaanotolla, eikä myöskään gastroenterologian erikoislääkärillä.
Mies on siis alkanut rajoittaa ruokavaliotaan radikaalisti. Kaikki perustuu hänen sekalaisista nettilähteistä lukemaansa. Aluksi hän alkoi pudottaa ruokavaliostaan pois aineita ns. fodmap-ruokavalion suositusten mukaisesti, mutta hän on sittemmin alkanut jättää pois " varmuuden vuoksi " myös sellaisia ruoka-aineita joiden on useissa lähteissä sanottu olevan ns. low fodmap, eli turvallisia syödä.
Hän on noudattanut tätä erittäin karsittua ruokavaliota jo yli kaksi kuukautta. Hän ei suostu kokeilemaan erilaisten ruoka-aineiden sopivuutta kokeilemalla niitä yksitellen, vaan on täysin vakuuttunut siitä, että ainoa mahdollinen ruokavalio on äärimmäisen karsittu. (Olen lukemani perusteella ollut siinä uskossa, että fodmap-ruokavaliossa toimitaan niin, että niukalla ruokavaliolla ollaan vain vähän aikaa, jonka jälkeen alkaa tämä kokeiluvaihe tasapainon löytämiseksi.)
Ongelmaa mutkistaa entisestään se, että mies on kasvissyöjä. Tällä hetkellä hän syö ainoastaan perunoita, tofua, banaania, valkoista riisiä, maissihiutaleita, jäävuorisalaattia, kurkkua, sekä erittäin rajattuja annoksia porkkanaa. Ruokaa ei saa maustaa muulla kuin suolalla ja pienellä määrällä mustapippuria. Ruokaa ei saa myöskään paistaa tai hauduttaa pannulla, vaan kaikki on valmistettava joko uunissa tai sitten keittämällä. Laatikkoruoat ovat myös kiellettyjen listalla. Ruokaöljyäkään ei saa käyttää.
Minulla ei riitä aika eikä energia useamman ruoan valmistukseen, joten syömme käytännössä joka päivä samaa ruokaa. Alan olla huolissani hänen ravinnonsaannistaan, mutta hän ei suostu muuttamaan ruokavaliossaan mitään. Kun olen joskus saanut hänet suostuteltua kokeilemaan jotain muuta ruoka-ainetta, hän väittää saavansa siitä vatsakipuja. Hän myös asettaa minulle paljon vastuuta ruokailujen suunnittelusta, mikä on melko raskasta, sillä minä en ole mikään ravitsemusterapeutti tai terveydenhuollon ammattilainen. Jos miehelle tulee vatsa kipeäksi, hän suurin piirtein syyttää minun myrkyttäneen hänet tarjoamalla epäsopivaa ruokaa.
Ruokailusta ja ruoan ostamisesta on tullut raskasta ja aikaavievää, ja tuntuu että koko elämämme pyörii nyt sen ympärillä.
Haluaisin kuulla etenkin ärtyvän suolen oireyhtymästä tai muita toiminnallisista vatsavaivoista kärsiviltä vinkkejä tilanteeseen. Elämämme ei voi jatkua tällaisena.
Kommentit (100)
Minä en ymmärrä ongelmaa, sanoit ettet jaksa tehdä kahta ruokaa? No sitten et tee, teet yhden. Jos miehellä on noin rajattu ruokavalio, hän huolehtii siitä itse.
Menkööt ulos syömään vegeravintolaan joka päivä.
Itse kärsin samasta mutta syön varovasti . Nuudeleita , salaattia .aamulla ihan juustoleivän ,kahvia , nyt ostin suomalaisia makkaroita kun oli tarjolla . Huomenna menen fysioterapeutille ja alan treenaamaan.
Valion kefiiri on minun vatsan pelastaja.
Ennen tähystystä tai testejä ei kannata rajoittaa ruokavaliota. Jos välttänyt jo jonkin aikaa esim gluteenia, tähystyksessä ja verikokeessa ei välttämättä näy keliakia ja se jää piiloon. Vastaavasti allergeenien vasta-aineita ei välttämättä ole veressä, jos on ollut pitkään syömättä allergisoivaa ruokaa.
Tee sä omat ruuat ja hän omat ruuat. Problem solved.
Mies ravintoterapeutin tms. luokse nyt! Jos ei itse varaa, niin varaisin sille itse ajan ja sanoisin että aika on päivänä X.
Mies tekee itselleen mitä tekee.
Minun lapsellani todettiin ärtyvän suolen oireyhtymä, kun hän oli 14 vuotta.
Minun vinkkini on: Käske miehen tehdä itse ruokansa. Tietää ainakin, mitä siinä on ja mitä ei ole.
Kaikki vähänkin keinotekoiset makeutusaineet ihan kokonaan pois. Kaikki -oli -päätteiset aineet pois ruoka- ja juomavaliosta.
Vähintään 2 tunnin reipas kävelylenkki joka päivä. Hyviä liikuntamuotoja on myös suppaaminen tms. missä tulee kunnollista kiertoliikettä keskivartalolle.
Eli mies laittaa kuitenkin pöperönsä? Mutta kuittailee ikävään sävyyn vaimonsa ruuat.
Toi on varmaan raskasta ja stressaavaa sinulle, mutta sitä se on todennäköisesti miehellesikin. Huoli omasta terveydestä saa kokeilemaan vaikka mitä hullulta kuulostavia asioita, ja oikeastaan silloin kun haluaa helpotusta johonkin, niin todellakin haluaa myös uskoa että ne hömppäkonstit myös auttavat. Varmaankin saatte lisätietoa tilanteesta silloin kun saatte jotain uusia tuloksia. Ja aina voi kysyä. En ole mikään tuon alan osaaja, enkä siksi edes tiedä miksi kommentoin, mutta uskon että tilanne helpottuu sitä mukaa kun saatte lisää tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsellani todettiin ärtyvän suolen oireyhtymä, kun hän oli 14 vuotta.
Minun vinkkini on: Käske miehen tehdä itse ruokansa. Tietää ainakin, mitä siinä on ja mitä ei ole.
Kaikki vähänkin keinotekoiset makeutusaineet ihan kokonaan pois. Kaikki -oli -päätteiset aineet pois ruoka- ja juomavaliosta.
Vähintään 2 tunnin reipas kävelylenkki joka päivä. Hyviä liikuntamuotoja on myös suppaaminen tms. missä tulee kunnollista kiertoliikettä keskivartalolle.
Ei pidä alkaa säätää ruokavaliota pelkän mutun perusteella. Mies ei ole mennyt lääkäriin, joten ei voi edes tietää, mikä hänellä on. Onko keliakia vai ärtynyt suoli vai joku allergia, vai onko suolistosyöpä vai onko pelkästään korvienväliongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei siis ole pelkästään ruoan valmistamisesta. MIes valmistaa myös itse ruokaa. Mutta hänellä on sellainen asenne, että hän suhtautuu negatiivisesti sellaiseen ruokaan mitä ei itse syö. Jos minä syön jotain muuta ruokaa, mies saattaa heitellä katkeria kommentteja, tai sitten suorastaan haukkua ruokaani epäterveelliseksi yms. (vaikka kyseessä olisi ihan tavallinen kotiruoka). Saan myös nälviviä kommentteja jos ostan kotiin sellaisia ruoka-aineksia joita hän ei voi syödä.
Suuri osa keskusteluista pyörii miehen syömisten ja seuraavan aterian koostumuksen ympärillä. Tällainen ilmapiiri on hyvin raskas.
Päästään se on sairastunut.
Hyvin mahdollista. Minulla oli pahimpien pääongelmien aikaan pakko rajoittaa ruokavaliota todella paljon, koska maha ei kestänyt melkein mitään. Oli ripulia, ummetusta, ilmavaivoja, veriulosteita ja ihan kamalia kipuja. Ja ne oireet olivat ihan todellisia.
Kun sain pään kuntoon, alkoi vatsakin toimimaan normaalisti.
Miehesi olisi hyvä käydä vähintään ravitsemusterapeutille, jonka kanssa suunnittelisi ruokavaliota. Ärtyvään suoleen perehtynyt r.terapeutti osaa todennäköisesti miettiä myös ruokavalion kylkeen mm. maitohappobakteerikuurin, joka mahdollisesti rauhottaisi vatsaa.
Mikäli oirehdinta on alkanut suht vasta, miehesi on todennäköisesti jonkinlaisesta "shokkivaiheessa, kärsii ikävistä/pahoista oireista ja yrittää hillitä niitä. Hän samaan aikaan on varmaan myös katkera siitä, että kumppani voi syödä kaikkea sellaista, mitä itse ei pysty/uskalla. Siitä huolimatta sinulla on oikeus syödä normaalisti, toki hienotunteinen voi olla silloin kun syö jotain sellaista ruoka-ainetta, josta luopuminen on erityisen vaikeaaa ollut puolisollesi.
Ymmärrystä teille puolin ja toisin
T. Vatsavaivainen
Vierailija kirjoitti:
MIES LÄÄKÄRIN JUTTUSILLE!
Mies ei edes tiedä mikä vatsaa vaivaa kun lekurissa/ravintoterapeutilla EI ole käynyt!
Kiusaa AP hengiltäkuulostaa siltä.
Puhu miehellesi rauhassa ja sano, että elämässä on oltava muutakin kuin ruoka ja hänen vaivansa. Luultavasti tajuaa, kun puhut tästä.
Miehesi voi aikuisena ihmisenä laittaa itse omat ruokansa ja sinä syöt omia ruokiasi. Ongelma ratkaistu
Tulepas pois sieltä tossun alta aikuista miestä passaamasta. Kuulostaa kuin asuisit kiukuttelevan pikkulapsen kanssa. Aikuisen ukon täytyy osata olla itse vastuussa itsestään. Lopeta toi paapominen ja passaaminen.
Tuli sellainen asia mieleen, kun erään tutun puoliso harrasti fitnesiä, ja tuttukin pakotettiin aina niille kitukuureille. Tuttu oli niin väsynyt henkisesti ja todella stressaantunut, kun puolison ruokailutavat hallitsi koko suhdetta. Onneksi löysi voimaa erota.
Ap, ei noin voi jatkua. Sä sairastut. Ja olen sata varma, että sympatiaa et tule ukoltasi saamaan, jos päädyt sohvan pohjalle masennuksen takia. Hän näkee vain itsensä.
Kuulostaa todella hankalalta! Itsellänikin on ruokarajoitteita sairauden takia ja sitten on ruokia, jotka ärsyttävät vatsaa, vaikka en ole niille varsinaisesti allerginen. Koronan jälkimainingeissa puhkesi myös laktoosi-intoleranssi, en kestä nykyisellään mitään maitotuotteita edes pienissä määrin, tai vatsa kramppaa rajusti ja ravaan vessassa koko päivän. On todella inhottavaa eikä ole yhtään kivaa, kun ei pysty enää yhtä vapaasti ja huoletta syömään, mitä haluaa, kuten oli joskus nuorempana.
Mutta sinä et silti ole vastuussa miehen ruokavaliosta, tai oireista. Hänen täytyy itse pitää kirjaa siitä, mitkä ruoka-aineet saavat vatsan oireilemaan ja mitä voi syödä. On myös hyvä pitää mielessä, että tästä huolimatta on todella tärkeää, että ruokavalio olisi mahdollisimman MONIPUOLINEN. Ehkä käynti asiantuntevalla/ suolistosairauksiin erikoistuneella ravintoterapeutilla voisi auttaa? Voi myös olla, että mies on itsekin asiasta todella stressaantunut. Se on nimittäin hyvin ahdistavaa, kun elämä rajoittuu sairauden takia. Silti ei ole oikein purkaa sitä sinuun.
Tuo sinun syömisten rajoittaminen ja haukkuminen olisi yksinään jo pätevä syy erota. Tuollainen kontrollointi ei ole millään lailla normaalia tai tervettä.