Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koko elämä pyörii puolison ruokavalion ympärillä

Vierailija
16.08.2023 |

Otsikon kirjoittaminen tuntuu pahalta, mutta en voi sille mitään, että nyt tuntuu siltä.

Mieheni on kärsinyt viimeiset 3kk epämääräisistä vatsavaivoista jotka ovat välillä äityneet hyvinkin pahoiksi. Oireilu alkoi erityisen stressaavan elämäntilanteen aikana. Hänestä on otettu lukuisia kokeita, mutta mitään varsinaista syytä ei ole löytynyt. Hän on parhaillaan jonossa tähystykseen. Oirekuva on samanlainen kuin ärtyvän suolen oireyhtymässä usein.

Tilanne on käymässä erittäin raskaaksi miehen ruokavalion vuoksi. Hän ei ole missään vaiheessa käynyt esimerkiksi ravintoterapeutin vastaanotolla, eikä myöskään gastroenterologian erikoislääkärillä.

Mies on siis alkanut rajoittaa ruokavaliotaan radikaalisti. Kaikki perustuu hänen sekalaisista nettilähteistä lukemaansa. Aluksi hän alkoi pudottaa ruokavaliostaan pois aineita ns. fodmap-ruokavalion suositusten mukaisesti, mutta hän on sittemmin alkanut jättää pois " varmuuden vuoksi " myös sellaisia ruoka-aineita joiden on useissa lähteissä sanottu olevan ns. low fodmap, eli turvallisia syödä.

Hän on noudattanut tätä erittäin karsittua ruokavaliota jo yli kaksi kuukautta. Hän ei suostu kokeilemaan erilaisten ruoka-aineiden sopivuutta kokeilemalla niitä yksitellen, vaan on täysin vakuuttunut siitä, että ainoa mahdollinen ruokavalio on äärimmäisen karsittu. (Olen lukemani perusteella ollut siinä uskossa, että fodmap-ruokavaliossa toimitaan niin, että niukalla ruokavaliolla ollaan vain vähän aikaa, jonka jälkeen alkaa tämä kokeiluvaihe tasapainon löytämiseksi.)

Ongelmaa mutkistaa entisestään se, että mies on kasvissyöjä. Tällä hetkellä hän syö ainoastaan perunoita, tofua, banaania, valkoista riisiä, maissihiutaleita, jäävuorisalaattia, kurkkua, sekä erittäin rajattuja annoksia porkkanaa. Ruokaa ei saa maustaa muulla kuin suolalla ja pienellä määrällä mustapippuria. Ruokaa ei saa myöskään paistaa tai hauduttaa pannulla, vaan kaikki on valmistettava joko uunissa tai sitten keittämällä. Laatikkoruoat ovat myös kiellettyjen listalla. Ruokaöljyäkään ei saa käyttää.

Minulla ei riitä aika eikä energia useamman ruoan valmistukseen, joten syömme käytännössä joka päivä samaa ruokaa. Alan olla huolissani hänen ravinnonsaannistaan, mutta hän ei suostu muuttamaan ruokavaliossaan mitään. Kun olen joskus saanut hänet suostuteltua kokeilemaan jotain muuta ruoka-ainetta, hän väittää saavansa siitä vatsakipuja. Hän myös asettaa minulle paljon vastuuta ruokailujen suunnittelusta, mikä on melko raskasta, sillä minä en ole mikään ravitsemusterapeutti tai terveydenhuollon ammattilainen. Jos miehelle tulee vatsa kipeäksi, hän suurin piirtein syyttää minun myrkyttäneen hänet tarjoamalla epäsopivaa ruokaa.

Ruokailusta ja ruoan ostamisesta on tullut raskasta ja aikaavievää, ja tuntuu että koko elämämme pyörii nyt sen ympärillä.

Haluaisin kuulla etenkin ärtyvän suolen oireyhtymästä tai muita toiminnallisista vatsavaivoista kärsiviltä vinkkejä tilanteeseen. Elämämme ei voi jatkua tällaisena.

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole terapeutti etkä lääkäri. Eroa

"Miksi erosit?" "Nokun netissä oltiin sitä mieltä että kun ruokailu on ollut hankalaa 3 kk niin ainut ratkaisu on ero."

Vierailija
42/100 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä puoli asiassa varmaan, että miehen ruuat ei tule kovin kalliiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole terapeutti etkä lääkäri. Eroa

"Miksi erosit?" "Nokun netissä oltiin sitä mieltä että kun ruokailu on ollut hankalaa 3 kk niin ainut ratkaisu on ero."

Älä nyt. Tuo on yksi ketjun suosituimmista viesteistä. Naisten mielestä tosi hyvin sanottu.

Vierailija
44/100 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ketjussa jo mainitsikin, että ei kannata ennen tähystystä lähteä kikkailemaan ruokien kanssa. Mulla stressi laukaisee ibs:n oireet. Jossain vaiheessa olin gluteenittomalla ja laktoosittomalla ja vaikka millä. Nykyään syön aika lailla normaalisti: säännöllinen liikunta, hyvät yöunet, monipuolisesti ruokaa. Limsat, karkit, vaalea vehnäleipä yms.liiallisina määrinä ärsyttää. Kantapaan kautta on pitänyt opetella. Ja tosiaan ravintoterapeutti on hyvä vaihtoehto. Helposti sitä alkaa mennä ääripäästä toiseen, ja sitten oireita aiheuttaakin se, että syö ihan väärin.

Mulla pahimpien oireiden aikaan mies teki välillä omansa ja minä omani, kun oli niin erilaiset soossit. Hulluksi tulisin ap:n osassa. Varsinkin jos vielä saa syytteet niskaan. Toki muistan, että pitkään ja pahimpien oireiden aikaan sitä oli pinna tiukalla ja tuli varmaan tiuskaistua välillä...

Vierailija
45/100 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä lienee vielä jonkinlainen shokkivaihe päällä. Toivottavasti tasaantuu kun tottuu sairauteensa.

Meillä perheessä tosi paljon allergioita ja suppeita ruokavalioita. Itse allergista vauvaa imettäessä pystyin syömään vain kuutta ruoka-ainetta viikkoja tai pari kuukautta (tuosta niin monta vuotta etten enää muista kuinka kauan olin noin suppealla kun ruokavalio hitaasti koko ajan pieneni). Minusta pahinta oli epätietoisuus jos piti miettiä voinko syödä vaikka ananata tai vadelmaa. Sitten kun oli selkeä lista millä lapsi voi hyvin ei tarvinut enää miettiä mitä syö. Anna miehelle hetki aikaa rauhoittua ja kannusta etsimään hyvä hoitokontakti. Jospa sieltä löytyisi apua siihen että mies rupeaisi laajentamaan ruokavalioa.

Nyt voisitte tehdä esim viikon ruokalistan niillä aineilla mitä mies syö. Esim aamupalaa muutama erilainen jos löytyy ja ne vuorotellen tarjolle. Sitten lounas ja päivällinen niin keksikää niin monta vaihtoehtoa kun pystytte ja ei kun listalle. Siitä voi sitten vaan katsoa että kaupasta tuodaan perunoita muusia varten ym. Ruuasta ei tarvi puhua niin paljon kun katsoo vaan listasta mitä tänään syödään. Sinuna ostaisin itselle siihen muusin seuraksi kalapuikkoja, jauhelihapihvejä mistä nyt pidätkään ja mitä mies ei muutenkaan söisi. Ja mies kestäköön että sinä syöt sen saman ruuan lisäksi muutakin. Jos valittaa niin pyydä kokeilemaan muutakin. Ihan isoimpia miehen herkkuja mitä söi aiemmin en alkuvaiheessa ostaisi kotiin vaan söisin muualla.

Jos mies haukkuu sinua ja kiukuttelee niin sano kunnolla vastaan. Sinun ei tarvitse syödä miehen dietin mukaan koska voit syödä muutakin. Jos mies ei lopeta niin pyydä menemään terapiaan. Minulla itselläni voimakas perunaallergia. Mutta tänäänkin olen tehnyt perheelle perunamuusia ja lohta ruuaksi. Itselle laitoin nuudeleita perunamuusin tilalle. Kyllähän se kirpaisee katsoa kun muut syövät perunamuusia joka on aina ollut lempiruokaani. Mutta en kiukkua muille asiasta. Enkä todellakaan oleta että muut rajoittaisivat minun takiani ruokailuja. Lapsilla kun on tullut uusia allergioita niin olen hetken aina vältellyt tekemästä muille esim lohta jos yksi ei voi syödä sitä vaikka se lempparinsa. Mutta myöhemmin olen alkanut tehdä niitä vanhoja suosikkeja muille kun asia ei ole enää niin akuutti.

Tsemppiä ap!

Vierailija
46/100 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli aloittaja on itse tämä dieettaava "mies", eli naisenpuoli, joka keksii meille näitä aloituksia ihan saadakseen jutskailla.

Ei se mitään onhan se viihdyttävääkin.

Vierailija
47/100 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin yksipuolinen ruokavalio yksipuolistaa myös suoliston bakteerikantaa, mikä voi ylläpitää oireilukierrettä.

Vierailija
48/100 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIES LÄÄKÄRIN JUTTUSILLE!

Mies ei edes tiedä mikä vatsaa vaivaa kun lekurissa/ravintoterapeutilla EI ole käynyt!

Kiusaa AP hengiltäkuulostaa siltä.

No AP voisi patistaa miehen tohtorille, niin ei tarvi katsoa sitä aliravittua tai huonosti voivaa miestä 24/7. En ainakaan itse antaisi oman miehen olla liian epätietoinen kehon terveyden suhteen ja voida pahoin tämän myötä. Mutta jos aliravittu ja huonosti voiva mies on sun makuun, niin tee miten parhaaksi näet.

Vierailija
49/100 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tekee omat ruokansa. Niin minäkin IBS:stä kärsivä teen, kyläänkin otan omat eväät. Ei tarvitse muiden stressata.

Vierailija
50/100 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on siis käynyt useampaan kertaan yleislääkärillä. Ja on käyty myös päivystyksessä useaan otteeseen. On otettu verikokeita, virtsakokeita ja ulostenäytteitä, ja on käynyt myös ultraäänessä, mutta mitään syytä oireiluun ei ole löytynyt. Ainoa arvo joka on ollut aavistuksen koholla on jonkinlainen vatsan turvotukseen viittaava tulehdusarvo (en tiedä sen virallista nimeä), mutta sekin on ollut vain hiukan koholla ja hyvin kaukana niistä lukemista joita esim. eräällä vuosikausia Chronin tautia sairastaneella sukulaisella on.

Hän on jonossa tähystykseen. Ravintoterapeutille ei suostu toistaiseksi menemään.

AP

Vierailija
51/100 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irroita nyt itsesi mahdollisimman paljon tästä kuviosta. Sano, että jatkossa huolehtii itse ruokailustaan. Voit tuoda kaupasta jtn hänen toivomiaan ruokajuttuja mutta itse lopetat vastuussa olemisen tästä nyt kokonaan.

Jos kommentoi sun syömiä ruokia niin sano, että syön mitä haluan, tämä on jees, älä kommentoi mun ruokia niin mä en kommentoi sun ruokia. Reilun pelin henki.

Menee ravitsemusterapeutille sitte kun on pakko. Älä ota siitä itse vastuuta.

Vierailija
52/100 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tavitsee ihan psykiatrista keskusteluapua, on selkeästi ahdustus/pelko päällä ja sen on aiheuttanut juuri tuo, että on ollut ne kovat mahakivut. Eli ehdottomasti olisi saatava johonkin purkamaan päätään amnattiavun piiriin.

Vierailija
53/100 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kärsinyt tuollaisista kauheista vatsaoireista. Olin niin kipeä, että halusin syödä nimenomaan vain niitä turvaruokia, en halunnut ottaa riskiä että ne sairaat vatsakrampit alkavat taas. Siltä osin ymmärrän hyvin miestäsi.

Mutta se mitä lisäsit ei kuulosta hyvältä. Mies voi varmasti laittaa itse ruokansa ja muiden syömisten negatiivinen kommentointi nyt on vaan väärin.

Vierailija
54/100 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä juttu liippaa läheltä ystävieni tilannetta, 70 v pariskuntaa. Vaimolla on vatsavaivoja, jotka pakottavat hänen rajoittamaan omia syömisiään: ei vehnäjauhoja, ei sokereita, maitotuotteet laktoosittomia ja rajoittaa kalorimäärääkin. Sosekeitto ovat suosikkeja. Nyt tapasin hänen miehensä ja kauhistuin, kuinka laihaksi, ryppyiseksi ja kuihtuneeksi hän oli käynyt. Vaimo valitti, että mies syö iltasella leikkeleitä jääkaapista ja voileipiä. Herraisä. Ei mies selviä sillä vähäisellä ruokamäärällä, alhaisella kalorimäärällä kuten hän. Sääliksi kävi ennen niin iso ja voimakas mies. Vanhuus ei tuota muutosta selitä, vaan ihan suoranainen nälkiintyminen. Ei ole sairas vaan vaimo kertomansa mukaan syöttää miehelle samaa ja samanverran ruokaa mitä itsekin syö. Jotenkin sairasta.

Vierailija
55/100 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on siis käynyt useampaan kertaan yleislääkärillä. Ja on käyty myös päivystyksessä useaan otteeseen. On otettu verikokeita, virtsakokeita ja ulostenäytteitä, ja on käynyt myös ultraäänessä, mutta mitään syytä oireiluun ei ole löytynyt. Ainoa arvo joka on ollut aavistuksen koholla on jonkinlainen vatsan turvotukseen viittaava tulehdusarvo (en tiedä sen virallista nimeä), mutta sekin on ollut vain hiukan koholla ja hyvin kaukana niistä lukemista joita esim. eräällä vuosikausia Chronin tautia sairastaneella sukulaisella on.

Hän on jonossa tähystykseen. Ravintoterapeutille ei suostu toistaiseksi menemään.

AP

Et ole miehesi äiti. Hän aikuisena ihmisenä tekee mitä tykkää. Vedät vain omat rajasi, mitä sinä et ole valmis tekemään.

Vierailija
56/100 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksan aina ihmetellä näitä suhteita joissa ollaan niin kietoutuneita toiseen. Ukon oma ruokavalio, ukon asia. Sinä syöt mitä haluat syödä. Jos teillä on sovittu että molemmat tekee ruoan koko perheelle vuoron perään niin sitten miehesi tekee välillä kaikille sopivaa omalla vuorollaan. Ja sitten hoitaa omat safkansa pääosin. Eli lapset eivät voi kärsiä tuosta hössötyksestä. Jos taas lapsia ei ole niin teette omat aterianne. Älä tee tuosta ongelmaa. Ei missään lue että avioparin on syötävä joka aterialla samat annokset.

Vierailija
57/100 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähystyksessä ei tule löytymään mitään. Pää aiheuttaa kaiken. Stressi on laukaissut "mahakivun" jonka seurauksena psyyke on kärsinyt ja apua haetaan ravinnosta. Oliko muita outouksia jo ennen tapahtumia esim. kasvissyönnin aloittaminen. Jos ihminen kasvissyö väärin niin varmaan jää tärkeitä ravintoaineita saamatta joka taas voi vaikuttaa esim. aivoihin.

Vierailija
58/100 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on, että on paljon muutakin elämää kuin syömiseen keskittyminen. Juuri se jatkuva vatvominen ja pähkäily tekee sairaaksi. Tietenkin shokki-oire-muutosvaihe on raskas, mutta sitä ei pidä lisää vaikeuttaa hysteerisellä toiminnalla, vaan rauhoittumalla. Kumpikin tekee tietenkin omat ruokansa ja noudattaa lääkärin ohjeita. Iloa ja huumoria pitää saada jokaiseen pävään vaikka hupiohjelmista tai vitsikirjoista, jos ei muuten löydy. Uusia kotonakin tehtäviä harrastuksia pitää hankkia, ulkoilla ja liikkua eikä kutistaa elämäänsä sairauden ympärille. Oireet helpottavat aikanaan, kunhan tietoa ja hoito-ohjeet saadaan, joten panikoimiseen ei ole aihetta.

59/100 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvä ihminen et laita sille enää ruokia kertaakaan. Pää pystyyn nyt ja keräät auktoriteettia, jotta voit todella tehdä miehellesi selväksi sen, että nyt loppuu ulina toisten syömisistä. Kun olet syömässä jotain "kiellettyä" miehesi nähden, niin älä alistu siinä tilanteessa vaan syöt ennemminkin sillä asenteella että " ai helvetti kun on HYVÄÄ". Tee ihan oikeasti loppu tuosta typerästä temppuilusta.

Vierailija
60/100 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä lääkäriä tähystämään syvältä ja leveällä instrumentilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän