Koko elämä pyörii puolison ruokavalion ympärillä
Otsikon kirjoittaminen tuntuu pahalta, mutta en voi sille mitään, että nyt tuntuu siltä.
Mieheni on kärsinyt viimeiset 3kk epämääräisistä vatsavaivoista jotka ovat välillä äityneet hyvinkin pahoiksi. Oireilu alkoi erityisen stressaavan elämäntilanteen aikana. Hänestä on otettu lukuisia kokeita, mutta mitään varsinaista syytä ei ole löytynyt. Hän on parhaillaan jonossa tähystykseen. Oirekuva on samanlainen kuin ärtyvän suolen oireyhtymässä usein.
Tilanne on käymässä erittäin raskaaksi miehen ruokavalion vuoksi. Hän ei ole missään vaiheessa käynyt esimerkiksi ravintoterapeutin vastaanotolla, eikä myöskään gastroenterologian erikoislääkärillä.
Mies on siis alkanut rajoittaa ruokavaliotaan radikaalisti. Kaikki perustuu hänen sekalaisista nettilähteistä lukemaansa. Aluksi hän alkoi pudottaa ruokavaliostaan pois aineita ns. fodmap-ruokavalion suositusten mukaisesti, mutta hän on sittemmin alkanut jättää pois " varmuuden vuoksi " myös sellaisia ruoka-aineita joiden on useissa lähteissä sanottu olevan ns. low fodmap, eli turvallisia syödä.
Hän on noudattanut tätä erittäin karsittua ruokavaliota jo yli kaksi kuukautta. Hän ei suostu kokeilemaan erilaisten ruoka-aineiden sopivuutta kokeilemalla niitä yksitellen, vaan on täysin vakuuttunut siitä, että ainoa mahdollinen ruokavalio on äärimmäisen karsittu. (Olen lukemani perusteella ollut siinä uskossa, että fodmap-ruokavaliossa toimitaan niin, että niukalla ruokavaliolla ollaan vain vähän aikaa, jonka jälkeen alkaa tämä kokeiluvaihe tasapainon löytämiseksi.)
Ongelmaa mutkistaa entisestään se, että mies on kasvissyöjä. Tällä hetkellä hän syö ainoastaan perunoita, tofua, banaania, valkoista riisiä, maissihiutaleita, jäävuorisalaattia, kurkkua, sekä erittäin rajattuja annoksia porkkanaa. Ruokaa ei saa maustaa muulla kuin suolalla ja pienellä määrällä mustapippuria. Ruokaa ei saa myöskään paistaa tai hauduttaa pannulla, vaan kaikki on valmistettava joko uunissa tai sitten keittämällä. Laatikkoruoat ovat myös kiellettyjen listalla. Ruokaöljyäkään ei saa käyttää.
Minulla ei riitä aika eikä energia useamman ruoan valmistukseen, joten syömme käytännössä joka päivä samaa ruokaa. Alan olla huolissani hänen ravinnonsaannistaan, mutta hän ei suostu muuttamaan ruokavaliossaan mitään. Kun olen joskus saanut hänet suostuteltua kokeilemaan jotain muuta ruoka-ainetta, hän väittää saavansa siitä vatsakipuja. Hän myös asettaa minulle paljon vastuuta ruokailujen suunnittelusta, mikä on melko raskasta, sillä minä en ole mikään ravitsemusterapeutti tai terveydenhuollon ammattilainen. Jos miehelle tulee vatsa kipeäksi, hän suurin piirtein syyttää minun myrkyttäneen hänet tarjoamalla epäsopivaa ruokaa.
Ruokailusta ja ruoan ostamisesta on tullut raskasta ja aikaavievää, ja tuntuu että koko elämämme pyörii nyt sen ympärillä.
Haluaisin kuulla etenkin ärtyvän suolen oireyhtymästä tai muita toiminnallisista vatsavaivoista kärsiviltä vinkkejä tilanteeseen. Elämämme ei voi jatkua tällaisena.
Kommentit (100)
Siis onko allergiat testattu? Ja otettu bagteeri ja virusnäytteet ulosteesta? Ehdottomasti ravitsemusterapeutin juttusille ettei tule vakavia puutoksia!
Itselläni on ibs ja fodmap toimii erittäin hyvin. En tosin voisi kuvitellakaan olevani kasvissyöjä, sillä suurin osa kasvisperäisistä proteiininlähteistä on kielletyllä listalla. Itse olin hyvin tiukalla fodmapilla noin 6kk, jolloin sain oireet suhteellisen hyvin kuriin, jonka jälkeen aloitin tiettyjen asioiden kokeilun takaisin ruokavalioon. Mutta selkein parannut omaan ibs:n oli, kun sairastuin salmonellaan :D Siinä meni useampi viikko ja varmasti koko suoliston bakteerikanta vaihtui kertarytinällä. Sen jälkeen on voinut syödä fodmapin ulkopuolelta helpommin myös. Olen myös huomannut, että jos jätän sokerin pois ruokavaliosta, keho kestää paljon paremmin kaikkea "ei sallittua".
Mutta tosiaan jos tuntuu, että tämä rajoittaa kohtuuttomasti omaa tekemistä ja syömistä, niin laita puolisosi valmistamaan itse omat ruokansa ja syötte eri ruokaa. Itse teen tällä tavalla myös, lähinnä siksi, että gluteenittomat tuotteet ovat niin kalliita, ettei kumppanin kannata syödä niitä myös.
Asiaan on paljon yksinkertaisempi ratkaisu kuin olet osannut villeimmissä kuvitelmissasi arvata: anna miehen tehdä itse ruokansa.
Tee sinä mitä ruokaa parhaaksi näet ja sillä selvä. Ongelma ratkaistu, sinun osaltasi.
Sinun ruokasi arvosteluun on syynä joku muu kuin vatsasairaus. Toivottavasti teillä ei ole lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei siis ole pelkästään ruoan valmistamisesta. MIes valmistaa myös itse ruokaa. Mutta hänellä on sellainen asenne, että hän suhtautuu negatiivisesti sellaiseen ruokaan mitä ei itse syö. Jos minä syön jotain muuta ruokaa, mies saattaa heitellä katkeria kommentteja, tai sitten suorastaan haukkua ruokaani epäterveelliseksi yms. (vaikka kyseessä olisi ihan tavallinen kotiruoka). Saan myös nälviviä kommentteja jos ostan kotiin sellaisia ruoka-aineksia joita hän ei voi syödä.
Suuri osa keskusteluista pyörii miehen syömisten ja seuraavan aterian koostumuksen ympärillä. Tällainen ilmapiiri on hyvin raskas.
Sanot sille että et halua kuunnella hänen kommenttejaan ruuastasi. Jos ei usko, niin alat vrruilemaan hänelle hänen ruuastaan. Vaihdat puheenaihetta. Jos ei tajua,niin sano, että et jaksa ja halua keskustella hänen ruokavaliostaan koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Mies on siis käynyt useampaan kertaan yleislääkärillä. Ja on käyty myös päivystyksessä useaan otteeseen. On otettu verikokeita, virtsakokeita ja ulostenäytteitä, ja on käynyt myös ultraäänessä, mutta mitään syytä oireiluun ei ole löytynyt. Ainoa arvo joka on ollut aavistuksen koholla on jonkinlainen vatsan turvotukseen viittaava tulehdusarvo (en tiedä sen virallista nimeä), mutta sekin on ollut vain hiukan koholla ja hyvin kaukana niistä lukemista joita esim. eräällä vuosikausia Chronin tautia sairastaneella sukulaisella on.
Hän on jonossa tähystykseen. Ravintoterapeutille ei suostu toistaiseksi menemään.
AP
Annapa hänen hoitaa nuo lääkäri-ja muut käyntinsä itseisesti. Älä puutu,äläkä kommentoi.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko allergiat testattu? Ja otettu bagteeri ja virusnäytteet ulosteesta? Ehdottomasti ravitsemusterapeutin juttusille ettei tule vakavia puutoksia!
Jos toinen ei halua,niin aikuista ihmistä ei voi pakottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos toinen ei halua,niin aikuista ihmistä ei voi pakottaa.
No, sitten on kyllä turha valittaa oireistaan!!! Itselläni on ollut ongelmasuoli ja vatsa syntymästä lähtien. Vasta yli 40 vuotiaana löytyikin monen monta syytä oireilleni. Olin kärsinyt täysin turhaan kun aikaisemmat lekurit eivät olleet tajunneet allergioiden luonnetta. Minulla oireet tulevat vasta päivän taikka kahden kuluttua ja kun otettiin laajat testit ns. viivästyneistä allergioista niin johan löytyikin ja paljon kaikkea. Myös hiiva jouduttiin lääkkeillä häätämään suolistosta. Kasvikset muuten aiheuttaa tosi monesti vatsaan häikkää!
Vierailija kirjoitti:
Tämä juttu liippaa läheltä ystävieni tilannetta, 70 v pariskuntaa. Vaimolla on vatsavaivoja, jotka pakottavat hänen rajoittamaan omia syömisiään: ei vehnäjauhoja, ei sokereita, maitotuotteet laktoosittomia ja rajoittaa kalorimäärääkin. Sosekeitto ovat suosikkeja. Nyt tapasin hänen miehensä ja kauhistuin, kuinka laihaksi, ryppyiseksi ja kuihtuneeksi hän oli käynyt. Vaimo valitti, että mies syö iltasella leikkeleitä jääkaapista ja voileipiä. Herraisä. Ei mies selviä sillä vähäisellä ruokamäärällä, alhaisella kalorimäärällä kuten hän. Sääliksi kävi ennen niin iso ja voimakas mies. Vanhuus ei tuota muutosta selitä, vaan ihan suoranainen nälkiintyminen. Ei ole sairas vaan vaimo kertomansa mukaan syöttää miehelle samaa ja samanverran ruokaa mitä itsekin syö. Jotenkin sairasta.
Niin no. Jos mies ei ole muistisairas tms., niin ihan oma vika. Kyllä aikuisen miehen luulisi osata syödä tarpeeksi eikä olla vaan vaimon varassa. Karmivaa avuttomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei siis ole pelkästään ruoan valmistamisesta. MIes valmistaa myös itse ruokaa. Mutta hänellä on sellainen asenne, että hän suhtautuu negatiivisesti sellaiseen ruokaan mitä ei itse syö. Jos minä syön jotain muuta ruokaa, mies saattaa heitellä katkeria kommentteja, tai sitten suorastaan haukkua ruokaani epäterveelliseksi yms. (vaikka kyseessä olisi ihan tavallinen kotiruoka). Saan myös nälviviä kommentteja jos ostan kotiin sellaisia ruoka-aineksia joita hän ei voi syödä.
Suuri osa keskusteluista pyörii miehen syömisten ja seuraavan aterian koostumuksen ympärillä. Tällainen ilmapiiri on hyvin raskas.
Tämä selvensi.
Miehelläsi on muutakin sekaisin kuin vatsa...
Kyllä tässä on todellakin edessä vakavat keskustelut.
Ap, tiedät seuraavat itsekin, mutta:
1) Jos miehesi temppuilee ruoan kanssa, et tee hänelle ruokia.
2) Et hyväksy halveksivia kommentteja omista ruoistasi.
Oma vaimoni on suolistonsa takia ollut vuosikymmeniä gluteenittomalla ruokavaliolla ja vielä omasta valinnastaan kasvissyöjä. Minä en ole kumpaakaan. Vaimo kokkaa sen verran hyviä ruokia, ettei minua haittaa ollenkaan, että siitä puuttuu joitakin ruoka-aineita, joista myös pidän. Samoin kun hän on paikalla, minä laitan sellaisia ruokia, että hänkin voi niitä sydöä. Sitten kun hän ei ole paikalla, laitan lasten kanssa rasvaisia ja lihapitoisia "miesruokia" kompensoimaan muuten liian terveellistä ruokavaliota. Ei ongelmaa.
Teidän täytyy löytää jonkinlainen samankaltainen kompromissiratkaisu, joskin juuri yhteisen ruoan tekeminen ei teidän tapauksessanne vaikuta toimivalta kompromissilta. Ellette löydä tasapainoa, täytyy tehdä omat ratkaisut.
jaaha. Tavanomainen provon kaava.
Ja olen nähnyt saman tekstin aiemmin.
Mikä näitä trolliääliöitä vaivaa oikeasti?
Olen mies, ja minulla oli yli 10 vuotta sitten voimakkaiden vatsaoireiden ajanjakso, jonka yhteydessä todettiin ärtyvän suolen oireyhtymä. Paljon tutkimuksia, ei mitään löydöksiä. Tympeä ajanjakso, enkä yhtään ihmettele että miehesi rajoittaa rajusti ruokavaliotaan. Tein saman itse silloin, ja edelleenkin muuten normaali vatsa saattaa reagoida rajusti ja yllättäen johonkin syötyyn asiaan, jolloin oireet voivat vaihdella tulehdustilasta pelkästään kipuiluun, plus eritteitä voi olla monenlaisia.
En ymmärrä nälvimistä, mutta ymmärrän tarkkuuden ruuassa. Harmi, että teillä on kuitenkin elämä mennyt ruuan hallitsemaksi. Varmaan se oli ainakin osittain meilläkin silloin 10 v sitten ja vaimo sai siitä kärsiä, mutta tuo teidän tapaus kuulostaa vielä pari astetta hankalammalta. Lohdutukseksi voin sanoa, että ruokahysteria rauhoittunee positiivisten kokemusten kautta ja vatsakin voinee alkaa rauhoittua, mutta siihen voi mennä kauan aikaa.
Vegaaniruokavaliosta: minulle ravintoterapeutti neuvoi muuten aikoinaan, että syö ainakin liha lautaselta. Vegaaniruokavalio onkin hankalampaa, koska palkokasvit ja soija voivat aiheuttaa oireita ja sitten alkaakin olla proteiinilähteet vähissä. Kuulostaa kyllä hankalalta, jos hän ei suostu tapaamaan asiantuntijoita ja ruokavalio on netistä poimittua ylenpalttisen varovaisuuden kanssa. Noista listaamistasi muuten tuo jäävuorisalaatti on aiheuttanut oireita ainakin minulla, mikä alleviivaa sitä että ruokavalion pitää ratketa kokeilun kautta.
Ymmärtävätkö provon huutelijat, että provon huutelu on myöskin eräänlaista provoamista?
Tämä kuulostaa todella absurdilta, mutta on aivan oikea ongelma ja aiheuttaa valtavasti stressiä.
Mies ulkoistaa herkästi ruoanlaiton minulle, koska hänen elämänsä pyörii pitkälti vatsavaivojen ympärillä. Hän ei myöskään ole kaksinen ruoanlaittaja. Ilman minua hän söisi pelkkää salaattia.
Laitoin eilen illalla ruokaa. Olin lukenut netistä fodmap-ruokavaliota käsittelevältä sivulta mitä mausteita saa käyttää. Laitoin ruokaan maustesekoitusta jonka piti sivuston mukaan olla ok.
Maistoin vielä maustetta ennen sen lisäämistä ruokaan ja se oli mietoa.
Mies otti ruoan jälkeen Gavisconia ja sanoi että olo on ok.
Tänään miehelle selvisi, että ruuassa oli kyseistä maustesekoitusta, ja että yksi maustesekoituksen ainesosa aiheuttaa joillekin oireita. Huom. nettisivuilla sanottiin, että kyseinen ainesosa on ns. low fodmap, mutta että asia on yksilöllinen ja suuresta määrästä voi tulla joillekin oireita. Tässä maustesekoituksessa kyseistä ainetta on vähän.
Mies syytti minua hänen terveytensä ja päivänsä pilaamisesta. Sanoin luottaneeni netissä olevasta oppaasta löytämääni tietoon ja tehneeni ratkaisuja sen perusteella. Hän sanoi, ettei minun pitäisi uskoa mihinkään mitä netissä sanotaan (vaikka itse uskoo kaikkea sieltä löytyvää). Eilen mies siis söi ruokaa hyvällä ruokahalulla eikä kärsinyt vatsakivuista. Vasta tänään hän alkoi syyttää minua kun selvisi, että siinä oli tätä maustetta.
Minusta tuntuu, että minulle asetetaan valtava vastuu. Kuten aiemmin sanoin, en ole ravitsemusterapeutti, dieettikokki, saati lääkäri. Kaikki tietoni on peräisin erilaisilta aihetta käsitteleviltä nettisivuilta, vaikka tietenkin olen tarkka siitä, että sivulla oleva tieto on luotettavasta lähteestä. Tuntuu kuitenkin myös siltä, että miehen toiminnassa ei ole logiikkaa. Ei voida esimerkiksi seurata fodmap-dieettisuosituksia, vaan miehellä on lisäksi omia sääntöjä jotka minun pitäisi tietää. Ja jos teen virheen, kaikki johtuu minun pahantahtoisuudestani, ei tietämättömyydestä.
AP
Vierailija kirjoitti:
Olen mies, ja minulla oli yli 10 vuotta sitten voimakkaiden vatsaoireiden ajanjakso, jonka yhteydessä todettiin ärtyvän suolen oireyhtymä. Paljon tutkimuksia, ei mitään löydöksiä. Tympeä ajanjakso, enkä yhtään ihmettele että miehesi rajoittaa rajusti ruokavaliotaan. Tein saman itse silloin, ja edelleenkin muuten normaali vatsa saattaa reagoida rajusti ja yllättäen johonkin syötyyn asiaan, jolloin oireet voivat vaihdella tulehdustilasta pelkästään kipuiluun, plus eritteitä voi olla monenlaisia.
En ymmärrä nälvimistä, mutta ymmärrän tarkkuuden ruuassa. Harmi, että teillä on kuitenkin elämä mennyt ruuan hallitsemaksi. Varmaan se oli ainakin osittain meilläkin silloin 10 v sitten ja vaimo sai siitä kärsiä, mutta tuo teidän tapaus kuulostaa vielä pari astetta hankalammalta. Lohdutukseksi voin sanoa, että ruokahysteria rauhoittunee positiivisten kokemusten kautta ja vatsakin voinee alkaa rauhoittua, mutta siihen voi mennä kauan aikaa.
Vegaaniruokavaliosta: minulle ravintoterapeutti neuvoi muuten aikoinaan, että syö ainakin liha lautaselta. Vegaaniruokavalio onkin hankalampaa, koska palkokasvit ja soija voivat aiheuttaa oireita ja sitten alkaakin olla proteiinilähteet vähissä. Kuulostaa kyllä hankalalta, jos hän ei suostu tapaamaan asiantuntijoita ja ruokavalio on netistä poimittua ylenpalttisen varovaisuuden kanssa. Noista listaamistasi muuten tuo jäävuorisalaatti on aiheuttanut oireita ainakin minulla, mikä alleviivaa sitä että ruokavalion pitää ratketa kokeilun kautta.
Tilannetta vaikeuttaa todella paljon se, että ainoa proteiininlähde jota hän suostuu syömään on tofu. Fodmap-ohjeiden mukaan voisi syödä myös esim. tiettyjä pähkinöitä, mutta ei suostu edes kokeilemaan niitä.
AP
Mies kokatkoon omat ruokansa. Johan se on näppärää senkin takia, että sitten tietää keltään kyselemättä jokaisen ainesosan, mitä on ruokaansa/suuhun pistänyt.
Aloitus sai heti haukkomaan henkeäni, mitä ihmettä. Se jolla on erikoisruokavalio niin kokkaa itse omat ruokansa ellei ole lapsesta kysymys.
Meillä tehdään suurimmaksi osaksi omat ruuat jo senkin takia kun on ihan eri mieltymykset. Syödään kumpaakin, itsetehtyä ja tuunattuja eineksiä. Pakastimessa on aina uuniin tuupattavia laatikoita tms. Kauppareisulta kaupan tiskiltä lämmin ruoka mukaan, mustaamakkaraa jne.
Huolehditaan kumpikin omista ruuistamme ja käydään yhdessä kaupassa kerran viikossa viikonloppuna kauppalistan kanssa vähän suunnitellen viikon ruuat.
Tulee vähän kalliimmaksi mutta kestää budjetti kahdella aikuisella kun ei ole mikään isompi sakki syömässä. En todellakaan tekisi toisen vaatimia erikoisruokia syöden sellaisia itsekkin. Ruuanlaittoon kykenevän aikuisen ihmisen pitää itse tehdä erikois sörsselinsä jos ei ole siihen estävää vammaa.
Nyt ap kovetat itsesi ja vaadit tosiaan että mies ihan itse ottaa vastuun ruokailustaan.
Et ole hänen
kokkinsa.
Toivottavasti teillä ei ole lapsia? Raskaaksi käy tuollainen elämä joka pyörii miehen vatsan ja ruuan ympärillä.
Vakavan keskustelun paikka!
Lukutaitoinen aikuinen osaa etsiä reseptejä ja suunnitella ateriansa ihan itse.
No mies tekee omat ruoat ja sinä omat. Mikä ihmeen ongelma tässä nyt on? Miksi sinä stressaat miehen ruokaongelmista?
Henkistä.
Minulla oli ihan sama ralli ravitsemusterapeutella, ruokavalioiden välillä ja lääkärissä.
Lopulta selvisi että oireet johtuivat siitä, että puolisoni hakkasi minua. Oireilin siitä vatsa- ja suolistovaivoin. Oireet loppuivat, kun erosin.
Miehelläsi stressi laukaisi tämän. Ei ole elimellistä, vaan psyykkisestä lähteestä. Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus.
Jos se olisi teidän 14-vuotias tyttölapsi joka tekisi noin ruokiensa kanssa, joka ikinen osaisi diagnosoida että kyseessä on syömishäiriö. Nyt kun toimija on Järkevä Mies, mietitään vaan että onko nyt tarpeeksi jotain hivenainetta ja "aikuinen tekee itse ruokansa" ja "kyllä se pari kuukautta noillakin ruuilla pärjää".
Syömishäiriö. Sitä voi peitellä kasvissyönnillä ja mitä erikoisimmilla rajoituksilla. Taustalla voi toki olla tuo vatsaongelma, mutta silti pääsyy rajoituksiin on syömishäiriö.
T: syömishäiriöinen kasvissyöjä, nykyisin ok ja syön lakto-ovo-välillä kalaakin. Itselläni auttoi vatsavaivoihin se etten käytä tuoretta maitoa missään.