Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä vaihdevuosissakin "pitää" olla vielä halukas?

Vierailija
16.08.2023 |

Tiedättehän ne kaikki jutut "Seksi voi jatkua elämän loppuun asti", "Maija löysi seksuaalisuutensa vaihdevuosien jälkeen", "Miksi vaihdevuosi-ikäiset eivät hae apua seksiin", "Seksin ei tarvitse loppua vaihdevuosiin", "Vaihdevuosissa seksi on ihana mahdollisuus". Entä jos onkin tyytyväinen siihen, että seksi loppui eikä kaipaa sitä pätkääkään? Tuskin olen ainut. Sanotaan, että halukkaat vaihdevuosi-ikäiset naiset ovat tabu, mutta todellisuudessa heistä on mediassa jatkuvasti juttuja. Koskaan ei kirjoiteta naisista, jotka eivät seksiä enää kaipaakaan eivätkä ole kokeneet mitään "seksuaalista herätystä" neli- tai viisikymppisenä.

Kommentit (2165)

Vierailija
1721/2165 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt ihan samaa. Kuin vain mieskin suostuisi siihen, että seksi voisi jo loppua...

Suostuisitko sinä siihen että mies hakisi seksin muualta?

Vierailija
1722/2165 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt ihan samaa. Kuin vain mieskin suostuisi siihen, että seksi voisi jo loppua...

Suostuisitko sinä siihen että mies hakisi seksin muualta?

Eikö olisi vain helpointa erota suoraan, jos toisella on vielä paljon haluja ja toisella ei yhtään? Eroonhan se suhteen avaaminenkin erittäin todennäköisesti lopulta johtaisi. 

- eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1723/2165 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tarvitse, tietenkään. Mutta ainakaan minun kanssani ei voi olla parisuhteessa, jos ei ole seksistä kiinnostunut. Jos seksi loppuu, suhdekin loppuu. Mutta sinkkuna tai toisen seksikielteisen ihmisen kanssa varmaan onnistuu ihan hyvin.

Vierailija
1724/2165 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva Suomalainen mies saa halukkuutta aikaiseksi,haisevat,juopotteleva,naista vähättelevä asenne

Olet huono valitsemaan miehiä. Minulle ei ole sattunut yhtään kuvailemasi kaltaista miestä.

Ja harrastan - ja haluan seksiä vielä näin 60+-ikäisenä.

Siis tietysti se riippuu myös miehestä; kuka nyt haluaisi haisevaa, huonohygienistä porsasta, mutta kyllä suurin syy keski-iän ja vanhuuden ns haluttomuudesta, on ihan yksilön oma hiipuva libido. Ja se on normaalia se.

Niinpä, iän mukana ihmisen elämään tuppaa tulemaan muitakin asioita kuin jatkuva peiton heiluttelu 😀

Eikä elämä ole yhtään huonompaa. Jokainen kuunnelkoon itseään kaikenikäisenä eikä suostu ulkoapäin tuleviin uusiin, tympeisiin normeihin jossa seksuaalisuus on groteskiuteen asti ylikorostunutta, varsinkin läheisyyden kustannuksella.

Vierailija
1725/2165 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EI tarvitse. Se##i loppuu naisella viimeistään vaihdevuosissa tai jo ennen sitä. Ja hyvä niin.

Ei lopu. Ja hyvä niin.

Sellaisen, jonka mielestä seksi on kamalaa, ei pidä harrastaa sitä yhtään minkään ikäisenä, ei nuorenakaan.

Me jotka tykkäämme seksistä, harrastamme sitä myös vaihvuosissa ja sen jälkeenkin.

Vierailija
1726/2165 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EI tarvitse. Se##i loppuu naisella viimeistään vaihdevuosissa tai jo ennen sitä. Ja hyvä niin.

Molemmista jankataan nykyisin jatkuvasti ja joka palstalla ja aivan liikaa. Koko ajan jankataan vaihdevuosista ja jankataan se##istä. Molemmista aiheista jankkaamisen voisi lopettaa heti ja kaikissa medioissa.

Ainakaan suurta vahonkoa ei tapahtuisi.

Saattaisi joillakin vaikuttaa jopa myönteisesti mielialaan ja libidoon kun jätettäisiin tämä alue ihmisten ihan itsensä päätettäväksi. Ilman että jokin joku on jatkuvasti tunkemassa neuvoineen, linsseineen ja sanoituksineen väliin. Henkisen väkivallan erittäin kiero muoto tästä nykytyrkytyksestä tulee mieleen. Kuin ihniset redusoitaisiin kohta vain sukuelintensä toimivuuden/edustavuuden kautta. Hulluudelle ei ole rajoja.

Vierailija
1727/2165 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Surullista että jotkut haluavat elää vuosikymmeniä ilman seksiä. Se tuo niin valtavasti iloa elämään. 

Kamalampaa on se kun jotkut joutuvat elämään vuosikymmeniä ilman seksiä!

Vierailija
1728/2165 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla helpotus luopua seksistä jos se on yhdistynyt huonoon kommunikointiin, tunnekylmyyteen, henkiseen etäisyyteen.

Minua lähes näurattaa tuo keski-ikäisten naisten seksuaalisuuden tuotteistus, mitäpä jos jokainen elelisi ihan rauhassa ja miettisi huolella mitä jokin suhteesta irroitettu naiminen lopulta antaa, jota nyt kovasti tyrkytetään, myös itsetyydytyksenä. Ihan parodiaksi alkaa mennä jo tuo. Joku sanoisi ehkä naisvihan muodoksikin.

Vierailija
1729/2165 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos annettais ihmisten itsensä päättää.

Mä kuulun siihen naisporukkaan, jolta vaihdevuodet vei halun. Ei voi mitään. Se osa elämää on nyt ohi. Se oli ihan kivaa silloin nuorena mutta rehellisyyden nimissä, en jaksaisikaan sitä enää. Ihan on hyvä näin.

Vierailija
1730/2165 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provoitunutta ja mielenkiintoista keskustelua herkästä aiheesta. Lisäänpä omia kokemuksiani joukkoon. Olen 40+ mies ja ollut hyvin nuoresta pojasta saakka korkealla libidolla varustettu. Se ei ole tehnyt aina elämästäni helppota saatika päätöksistäni elämässä järkeviä. Olen tästä syystä viipynyt pari kertaa hyvin myrkyllisessä suhteessa kohtuuttoman pitkään ja antanut kohdella itseäni, kuin paskaa. Huonokin seksi kelpasi tai sitä suorastaan oli pakko saada. Itse en libidoani valinnut, joten toivoisin tämän olevan sellainen asia, jonka naisetkin ymmärtävät. Nyt näin reilu nelikymppisenä libidosta on pahin terä taittunut, joka on helpottavaa. Silti se on nykyisinkin liikaa kymmenisen vuotta vanhemmalle kumppanilleni. Olemme löytäneet tähän aika hyvän yhteisen sävelen. Puhumme asioista avoimesti. Olemme melko tuore pari, joten siinäkin mielessä koen, että tällainen muutaman kerran viikossa haluaminen (ja rakastelu) on ikäisellni miehelle ihan kohtuullinen "toive." Pakolla meillä ei seksiä ole harrastettu, enkä itsekään halutonta naista tahdo. Siihen loppuu se omakin halu ja itsearvostus aika nopeasti. Minusta ajatus seksittömästä suhteesta olisi mahdoton. Seksi on koossapitävä voima ja parisuhteen kruunu. Minulla tunne-elämä on viimeiset vuodet kulkenut tiiviisti yhdessä seksuaalisuuden kanssa. Se ei ole "vain" hormonaalista, kuten täällä muutamilla on ilmeisesti ollut. En tahdo rakastella ihmisen kanssa, jota en rakasta. Parisuhdeseksi on parasta mitä tiedän. Nuorempana poikana olin pitkään varmasti kammottava rakastaja monille. En muusta ymmärtänyt, kuin että pitää kestää kohtuuttoman kauan. Tämän päivän rakastelulla ei ole sellaisen kanssa mitään tekemistä enää. Ymmärrän naisia, jotka ovat menettäneet kaltaisteni, tai vastaavasti täysin omaan nautintoon keskittyneiden miesten vuoksi keski-iässä halunsa. Puhtaalta pöydältä, kun osaisi alkaa, kiinnostuksen seksiin voisi löytää vielä uudelleen. Haitallista taitaa olla se, että julistetaan kovaan ääneen "ei kiinnosta yhtään" ja mantrataan ja naulitaan arkku täten kiinni. 

Se vielä loppuun, että kun suhteeseen tulee ilmi tällainen halujen jonkinasteinen eriparisuus, tai jos asioista ei puhuta ajoissa, ollaan syvällä suossa. Haluton nainen tuntuu pahimmillaan miehestä totaalisen kaikkivoipaiselta hylkäykseltä. Aihe on siis arka. Kannattaa olla varovainen näissä. Miehet myös.

Vierailija
1731/2165 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimoni käyttää estrogeenilaastareita. Se palautti jollain mystisellä tavalla kyvyn harrastaa seksiä ja nauttia siitä. Haluja se ei ehkä suoraan lisää vaan pitää muut vaihdevuosioireet poissa, jotka halut söivät. Kuten panikointi, ahdistus ja unettomuus. Nyt on hyvin asiat.

Mikään seksilaastari se ei ole ja moni täällä kommentoinutkin, että ei ole seksuaalisuutta/haluja sillä saatu elpymään. Kannattaa muutenkin muistaa, että jos kokemukset seksistä ovat tällaisia, kuten täällä mainittuja "peiton heilutteluja" ja hinkkaamisia, niin ei sellaista kuulukaan varmaan kenenkään vuosikymmeniä haluta. On ihan luonnollista, että itsearvostuksen kasvettua, ei sellaista tee enää, mistä ei pidä.

Jos on pitkään ollut liitossa, jossa seksi on ollut velvoittavaa ja ikävää sekä yksipuolisella tyydytyksellä varustettua, voipi sellaista olla vaikea saada enää kuntoon vaihdevuosi-iässä. Siinä on haavat ja kauna aika syvällä.

Vierailija
1732/2165 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän tahdon näin miehenä sanoa, että en välttämättä itse suostuisi siihen. Meitä miehiä on, joilla seksi ja rakkaus kulkevat käsi kädessä. Parisuhdeseksi ei ole korvattavissa vakipanoilla, maksullisilla tai yhden illan säädöillä.

Vierailija
1733/2165 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne halut ei häviä vaihdevuosien jälkeen?

Vierailija
1734/2165 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen ja hyvin kiinnostunut seksistä edelleen, vaikka vaihdevuodet ovat "päällä", niin sanotusti. Toki voi olla, että halut hiipuvat, kun vaihdevuodet ovat ohitse, mutta se ei sitten lienee ole ongelma. Kumppanini on 15 vuotta minua vanhempi, joten jossain vaiheessa seksi loppuu kuitenkin, oletan. 

Mutta ei ole helppoa tämäkään. Olen ollut puutteessa käytännöllisesti katsoen koko aikuisikäni. Innokkaita kumppaneita on ollut, mutta alkuinnostuksen jälkeen kukaan ei ole jaksanut kanssani. Olen tehnyt vääriä valintoja seksin takia ja kuullut vähemmän mairittelevia nimityksiä, kun halut eivät olekaan kohdanneet. Se on muuten miehelle kova paikka, kun nainen haluaa enemmän.

Mutta en silti vaihtaisi tätä mihinkään. Seksuaalisuus on tärkeässä roolissa elämässäni. Se antaa voimaa, se on se MOJO, jos tiedätte mitä tarkoitan. 

Vierailija
1735/2165 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mieheni lakkaisi haluamasta seksiä kanssani, ottaisin avioeron. 

Vierailija
1736/2165 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te miehet teette naisten ketjussa vonkumassa? Ainakin aloittaja lähti siitä liikkeelle, että tämä on naisille suunnattu vertaistukiketju.

Eipä ihme, että ero tulee jos joutuu vastentahtoisesti omaa biologiaansa vasten toimimaan ja estrogeenilaadtareilla pakotetun toimintakuntonsa säilyttämään vaikka oikeasti juna on jo sen asian suhteen mennyt.

Kannattaisi suosiolla hyväksyä se, että kaikelle on aikansa ja kun jostakin luopuu, voi joskus tilalle saada jotain muuta.

Vierailija
1737/2165 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse näin halukkaana miehenä kommentoin tätä sen verran, että tiedän mitä tarkoitat. Tai voin kuvitella. Jos kohdalleni olisi osunut nainen, joka haluaa minua enemmän, olisin todennäköisesti häpeissäni nostanut kytkintä itsetunto kolhuilla.

Vierailija
1738/2165 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä te miehet teette naisten ketjussa vonkumassa? Ainakin aloittaja lähti siitä liikkeelle, että tämä on naisille suunnattu vertaistukiketju.

Eipä ihme, että ero tulee jos joutuu vastentahtoisesti omaa biologiaansa vasten toimimaan ja estrogeenilaadtareilla pakotetun toimintakuntonsa säilyttämään vaikka oikeasti juna on jo sen asian suhteen mennyt.

Kannattaisi suosiolla hyväksyä se, että kaikelle on aikansa ja kun jostakin luopuu, voi joskus tilalle saada jotain muuta.

Itse en ole täällä vonkumassa enkä kokenut aloitusta kuten sinä. Minun vaimoni ei käytä laastareita seksin edistämistarkoituksessa vaan muut vaihdevuosioireet olivat ratkaiseva tekijä. Samalla siinä toki elpyi seksielämä, ennen kuin oli vakavasti karilla tämä liitto. En oikein ymmärrä, miksi toisten naisten hormonikorvaushoitotuotteiden käyttö provosoi ja rassaa muita naisia? Jokaisen oma valinta. Unettomuus esimerkiksi itsessään on melkoinen riski terveydelle.Jokainen  saa pohtia itse, missä kohtaa hormonikorvaushoitoa käyttää. Surkeaa miestä tai seksielämää se ei muuksi muuta.

Vierailija
1739/2165 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lopu. Ja hyvä niin.

Sellaisen, jonka mielestä seksi on kamalaa, ei pidä harrastaa sitä yhtään minkään ikäisenä, ei nuorenakaan.

Me jotka tykkäämme seksistä, harrastamme sitä myös vaihvuosissa ja sen jälkeenkin.

Hankalaksi se vanhana kuitenkin menee kuivuuden ja muiden limakalvo-ongelmien takia. Moni ei halua hormoneja käyttää. Ei edes paikallisestrogeenia. Miehillä taas muut ongelmat. Lääkkeitä saa joo mutta se tuntuu huijaukselta. 

Vierailija
1740/2165 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iän myötä elämään ei oikein jää muuta, kuin peiton heiluttelu ja koti-illat. Ei tässä keski-ikäisenä jaksa jatkuvasti mennä, harrastaa ja bilettää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan