Voiko lemmikki eläimen tuhkan haudata samaan hautaan missä isäni?
Fifi puudelimme pääsi taivaankotiin ja tuhka pitäisi haudata. Isälle Fifi oli kullanrakas. Voisiko Fifin uurnan laskea isäni kanssa samaan hautaan? Tuntuisi hyvälle kun samassa haudassa läpäisivät.
Kommentit (23)
Ei sitä hautaa oikein taida saada mennä kovasti kaivelemaan auki, voihan siihen pienen kuopan tehdä ja tasoittaa sitten jäljet. Toki sinne kukkien kohdalle voi vähän syvemmänkin kuopan kaivella. Jos lemmikki olisi kuollut ensin, niin sitten olisi ollut helppo haudata isäsi kanssa, ainakin jos isälläsi oli tuhkaus. Me omaiset olimme ihan keskenämme laskemassa äitini uurnan, seurakunnasta oli kaivettu kuoppa valmiiksi, jonka sitten itse peitimme. Kukapa sen olisi tiennyt, vaikka lemmikin tuhkat olisivat samaan kuoppaan menneet.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta. Te, joiden mielestä koiran tuhkien hautaus omistajansa haudalle ei ole ok, miksi ei? Jos/kun kyseinen lemmikki oli vainajalle ilo ja perheenjäsen?
Miten ne tuhkat siinä samalla hautapaikalla mitenkään haittaa?
Itse en tuota ajatusta vastusta tai näe mtään syytä sille miksei lemmikkinsä tuhkia saisi samaan hautaan omistajansa kanssa, mutta luulen, että heillä jotka vastustavat on ehkä vanholliset kristilliset aatteet, joiden valossa hautausmaille kuuluu vain ihmiset. Oma läheiseni on tuollainen ihminen, jo varsin iäkäs, mutta hän ei hyväksy edes sitä ajatusta, että hautausmaille otettaisiin mukaan koirat (siis tyyliin: käydän koiran kanssa lenkillä ja siinä samalla laitetaan kukkia haudalle ja tarkistetaa). Tuossa on kuulema (ainakin oman läheiseni kohdalla) takana ajatus, että koira voi ulostaa tai virtsata epähuomiossa toisen ihmisen haudalle ja se sitten rikkoisi hautarauhaa ja olisi muutenkin epäkunnioittavaa.
tuhka on tuhkaa. en ymmärrä miksi pitäisi eritellä ihmisen tuhka jonku eläimen tuhkasta. ei se vainajan tuhka mitään infektiota saa siitä eläimen tuhkasta, eikä tuhka koe tulleensa häväistyksi. jumalan olentoja kaikki