Mikä uusi juttu se on, kun vauva syntyy, ei kerrota tuliko tyttö vsi poika?
Meitä on nyt neljä tai hän on täällä... onko se nyt niin hienoa, kun ei kerrota sukupuolta?
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä sillä tiedolla tekisit?
Kysymällä osoitetaan kiinnostusta ja suoritetaan kohteliasta small talkia. Soveliasta on myös onnitella.
Ei sitä vii kertoa, kun eihän ne tiedä sitä siinä vaiheessa. Lapsi itse sitten aikanaan päättää kumpi se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymällä osoitetaan kiinnostusta ja suoritetaan kohteliasta small talkia. Soveliasta on myös onnitella.
Ja lapsestahan ei voi muuten onnitella tai puhua ellei tiedä tämän sukupuolta?
No onhan se tyylikkäämpää kun tuli pelimies eikä lipunmyyjä ilmaisu.
Mutta tämä sukupuolen pihtaus pidempää on jo sitten outoa jos esim. menet katsomaan vauvaa ruskeassa jumpsuitissa pötköttelee Käpy-Taateli ja sukupuolta ei edelleenkään kerrota ja ilmoitetaan että halutaan kasvattaa lapsi sukupuolineutraalisti.
Minulla on somessa yksi raskauskuva. Lapsesta en ole ikinä jakanut mitään someen saati kertonut siellä mitään tietoja lapsesta. Tosi paljon saatiin onnitteluja siihen raskauskuvaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pienen vauvan sukuelimet kiinnostavat ihmisiä noin paljon?
Tuskin ketään sukuelimet kiinnostaa.
Siitähän noissa sukupuoliuteluissa on kyse.
Mitä niin kauheaa sukupuolessa on että sitä pitää salailla?
Mitä niin kauheaa on siinä, että vanhemmilla ei ole velvollisuutta jakaa vauvastaan tietoja uteliaille? Niin kauheaa, että siitä pitää mielensä pahoittaa ja aloittaa ketju?
Tuossa on taas keksitty uusi tapa heittäytyä hankalaksi ja rakentaa muureja ihmisten välille.
Juu voi vaikka vastata että "lapsi päättää aikanaan itse" tai miten nyt asian hahmottaakin, mutta ei kysymisestä triggeröityä tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Mutta tämä sukupuolen pihtaus pidempää on jo sitten outoa jos esim. menet katsomaan vauvaa ruskeassa jumpsuitissa pötköttelee Käpy-Taateli ja sukupuolta ei edelleenkään kerrota ja ilmoitetaan että halutaan kasvattaa lapsi sukupuolineutraalisti.
Sinisessäkö tai punaisessako sen vauvan pitäisi olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voithan sinä jakaa tutuillesi listaa miten perhettäsi kuuluu puhutella, jos arvelet sen parantavan ihmissuhteittesi laatua.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo vielä mitään, mutta kohta kätilötkään ei enää kerro vanhemmille onko syntynyt tyttö vai poika.
Eivät ole vuosikausiin sanoneet että tyttö tai poika tuli. Sanovat: tämmöset vehkeet täällä on. Ja se on ihan ok, en minä ainakaan asiasta pelihousujani repinyt vaikka me ihan käytetään tyttöä ja poikaa ja sukupuolen kerroimme jo ultran jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voithan sinä jakaa tutuillesi listaa miten perhettäsi kuuluu puhutella, jos arvelet sen parantavan ihmissuhteittesi laatua.
Eiköhän perhe ja tutut tiedä sen vauvan sukupuolen ja nimenkin. Tuntemattomampien kanssa taas ei ole ollut mikään ongelma vaikkeivät nämä olekaan tienneet. "Onnea vauvasta/uudesta perheenjäsenestä" on aika usein kuultu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me saimme henkilö-lapsen.
ei tyttö-lasta eikä poika-lasta. vaan henkilö-lapsen.
Hmmm. Miten ois ihan vaan "saimme lapsen"?
Se ei korosta sitä, että me älykkäinä ja empaattisina tiedämme biologisen sukupuolen olevan valkoisten keksintö. Joku jyväskyläläinen persukin voi käyttää sanaa lapsi hengitysilmaa tuhlaavista pershedelmistään.
Vierailija kirjoitti:
No se on sit niin. Mihin muuhun kasvatukselliseen asiaan työnnät nokkasi?
Antaa vauvan itse päättää sukupuolensa sitten kun osaa puhua tai muulla tavalla ilmaista
Siis mikä ongelma on esimerkiksi onnitella vauvan syntymästä vaikkei tietäisikään vauvan sukupuolta? Onnea vauvasta, onnea koko perheelle, onnea pikkuisesta, vauvaonnittelut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että tiedän kutsunko häntä prinssiksi vai prinsessaksi ja ostanko vaaleanpunaisen vai sinisen vaatteen lahjaksi. Tyhmä kysymys.
Sininen väri menee hyvin tytöllekkin. Lumikilla, elsalla jne on sininen mekko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo vielä mitään, mutta kohta kätilötkään ei enää kerro vanhemmille onko syntynyt tyttö vai poika.
Ei meille ainakaan mitään sanottu vauvan sukupuolesta. Itse saatiin tehdä päätelmät.
Ei lasta aina luovuteta heti vanhemmille syliin, tai se annetaan vaikka isälle kun äitiä parsitaan tai viedään heräämöön.
Miten tämä liittyy mihinkään?
Vanhempi voi tehdä päätelmät nähdessään lapsen, muuten hän ei tiedä vauvan sukupuolta ellei hänelle sitä kerrota. Tapana on ollut että lapsen syntyessä sukupuoli kerrotaan saman tien.
Nyt en ymmärrä tätä kommenttia. Ja lapsen sukupuolen sanominen synnytyssalissa ei ole ollut tapana enää ainakaan 17 vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole vuosikausiin sanoneet että tyttö tai poika tuli. Sanovat: tämmöset vehkeet täällä on. Ja se on ihan ok, en minä ainakaan asiasta pelihousujani repinyt vaikka me ihan käytetään tyttöä ja poikaa ja sukupuolen kerroimme jo ultran jälkeen.
Meillä toisen kohdalla sanoivat tyttö tuli, mutta todennäköisesti siksi että itse synnytyksen aikana sanoin että tytön saamme kun eka oli poika.
Mun mielestä on tosi hassua että nämä woke on perseestä-ajattelijat ihan itse luovat ongelmansa. Normaalille ihmiselle nämä on ihan ok asennemuutoksia.
Vierailija kirjoitti:
Koska kukaan ei voi olla tänä päivänä varma sukupuolestaan. Vaikka näyttäisi ihan tytölle tai pojalle saattaa hyvin olla jotakin ihan muuta.
Jos näyttää tytöltä tai pojalta, niin mitä ihan muuta sukupuolta voi olla? Edelleenkään tässä ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa. Lapsi saa jopa ensimmäisen virallisen nimensä äidin sukunimen ja sukupuolensa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on somessa yksi raskauskuva. Lapsesta en ole ikinä jakanut mitään someen saati kertonut siellä mitään tietoja lapsesta. Tosi paljon saatiin onnitteluja siihen raskauskuvaankin.
Silloin ei ollut somea kun minä meidän lapset synnytin.
Mitä niin kauheaa on siinä, että vanhemmilla ei ole velvollisuutta jakaa vauvastaan tietoja uteliaille? Niin kauheaa, että siitä pitää mielensä pahoittaa ja aloittaa ketju?